Sa
door Sandra Duis Aug 4, 2016 om 16:00
Geldzaken & recht

Mag een particuliere opleiding een rekening sturen?

Dochter van 19 is bang dat zij niet wordt aangenomen op een reguliere opleiding en zoekt via internet naar een particuliere opleiding. Om door te kunnen gaan, moet zij akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Die vinkt ze dan ook aan. Ze schrijft zich via internet in.
Binnen 10 minuten wordt ze gebeld dat ze is aangenomen op een reguliere ( dus goedkopere ) opleiding. Vervolgens probeert ze een emailadres te vinden om zich weer af te melden. Is er niet! De telefoon wordt niet opgenomen door de particuliere opleiding. Ze probeert het iedere week.

Na 6 weken neemt de particuliere opleiding contact op met haar met de vraag of ze nog geïnteresseerd is, omdat zij het inschrijfformulier niet heeft geretourneerd. Nee, dan krijgt ze een emailadres waar ze zich kan afmelden. Dat doet ze.
Vervolgens stuurt de particuliere opleiding een rekening van € 575!!!  Ze had zich niet afgemeld binnen zes weken, moet nu het volle pond betalen. Terwijl de particuliere opleiding, Imko, niets voor mijn dochter heeft gedaan, protesteer ik. Vervolgens volgen er aanmaningen en wordt er gedreigd met het sturen van een deurwaarder. Stond blijkbaar in de "algemene voorwaarden"! Zij waren 6 weken niet te bereiken, het inschrijfformulier is niet terug gestuurd, nergens een handtekening geplaatst!
Ben ik nu écht verplicht om deze € 575,- te betalen???

Groet,
Sandra Duis, de moeder

2167 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij had 14 dagen de tijd om zich op te zeggen en dat email adres staat heel simpel in de algemene voorwaarden bij artikel 4 annuleringen.

Die voorwaarden kan je zo lezen zonder je eerst in te schrijven. En zij moet zich wel aangemeld hebben, hoe komen ze anders aan haar naam en adres?

Maar uw dochter is echt verplicht te betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2016 om 16:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas voor u, u bent 4 weken te laat met afmelden dus mag de opleiding u gewoon die €575 doorberekenen. Die zult U ook snel moeten betalen anders wordt het nog veel duurder.
Diewilik

lo
door lovewinnie - Aug 4, 2016 om 16:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze had de algemene voorwaarden moeten lezen. Dit heeft ze niet gedaan en toch akkoord gegeven. Na beetje Google vind je verschillende contact adressen en nummers.  zelfs op Facebook imko opleidingen invullen en komt contact gegevens  tegen. Beetje raar dat daar de moeite niet voor is genomen en het maar op het beloop hebben gelaten
Dit staat in de algemene voorwaarde waarmee ze akkoord is gegaan.

Artikel 4: Bedenktijd

4.1 Op de in artikel 3.1 genoemde koopovereenkomst is de “Wet Koop op Afstand” van de Europese richtlijn
97/7/EG van toepassing. De student heeft derhalve het recht de inschrijving binnen 14 dagen kosteloos te
annuleren. Annulering kan uitsluitend via een e-mail gericht aan annuleringen@imko.nl of aangetekende
brief gericht aan IMKO Opleidingen, Afdeling Annuleringen, Postbus 405, 5201 AK Den Bosch.
4.2 Geen recht op annulering overeenkomstig de “Wet Koop op Afstand” bestaat als het onderwijs en/of de
instroomtoets en/of het voorschakeltraject door IMKO Opleidingen met instemming van de student is
begonnen, voordat de termijn van 14 dagen is verstreken.

In u geval had ik met een paar euro een aangetekende brief kunnen sturen waarmee u bewijs had dat het optijd binnen was. Ze doen nu niks verkeerd. Opzeggen had gekunt zoals in voorwaarde beschreven

reflecs
door reflecs - Aug 4, 2016 om 16:38
1859 Antwoorden / 4 Vragen
da
door datzoekikop - Aug 4, 2016 om 16:38
251 Antwoorden / Vragen

Vervolgens probeert ze een emailadres te vinden om zich weer af te melden. Is er niet!

Dus wel, zie bovenstaande berichten. U had zelfs met een volledig gratis e mailtje kunnen opzeggen. Dat heeft u niet gedaan. Dus kost u dit € 575,00 + extra kosten. U kunt protesteren dat er niets van les "genoten" is, maar dat doet in deze niet terzake.

Cookies
door Cookies - Aug 4, 2016 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Om door te kunnen gaan, moet zij akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Die vinkt ze dan ook aan......

Het is de bedoeling dat je eerst de AV leest, voordat je een vinkje voor akkoord neer zet. Ze heeft er nu niks meer aan, maar hopelijk heeft ze er wel van geleerd om voortaan niet blind een vinkje te zetten.

newmikey
door newmikey Aug 4, 2016 om 17:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

"blind een vinkje te zetten" behalve dat u uiteraard helemaal gelijk heeft moest ik onmiddelijk aan een South Park aflevering denken waarin de helden zich in de nesten werken bij Apple omdat ze ... de voorwaarden niet hebben gelezen. Overigens kwam ook de associatie aan een lekker stukje vlees in me op.

Wijze maar dure les in dit geval.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2016 om 18:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die aflevering heb ik niet gezien. Zal alsnog eens gaan kijken. Die associatie begrijp ik.;-)

edrick3
door edrick3 - Aug 4, 2016 om 18:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, begrijpend lezen is en blijft een probleem.
Dure les!

zoekster1
door zoekster1 - Aug 4, 2016 om 19:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een overeenkomst van opdracht.  Daarbij gelden andere regels dan een gewone koop of dienst . Deze moet in principe tussentijds opzegbaar zijn, in dit geval zelfs voor aanvang. Omdat uw dochter nog helemaal niets heeft gevolgd van deze opleiding, hoeft zij slechts een klein gedeelte van de kosten te vergoeden. De reele kosten die de opleiding heeft gemaakt voor uw dochter. In dit geval is er nog geen les gevolgd, dus kan er zelfs geen loon voor de docent worden gevraagd. Daar doen de Algemene voorwaarden niets aan af.

Klik HIER kunt u daar meer over vinden

Waaruit
Een cursus is (in ieder geval) voor een cursist die een privépersoon is tussentijds opzegbaar zonder verschuldigdheid van de gehele cursusprijs, ook al is dit in de algemene voorwaarden van de cursusgever uitgesloten. Wel moet de opdrachtgever dan de daadwerkelijk gemaakte kosten vergoeden inclusief het tot dan toe verschuldigde loon, verminderd met de kosten die de cursusgever door de beëindiging heeft bespaard.

En klik HIER

Waaruit

Met betrekking tot de financiële gevolgen van de opzegging voor het opleidingsinstituut merkt het hof nog wel op dat de cursiste verplicht is om de redelijke loon- en onkosten van de opleider te vergoeden. In het algemeen zal een dergelijk bedrag (aanzienlijk) lager zijn dan het volledige cursusgeld. Naarmate de cursist echter meer lessen gevolgd heeft (en de cursus voor een groter deel is afgerond), zal het opleidingsinstituut na annulering in het algemeen wel ruimer gecompenseerd moeten worden.

Een deurwaarder kan pas bij u (uw dochter) langskomen als er een vonnis van een rechter is geweest. En die rechter kan wel eens heel wat milder oordelen over uw dochter dan het opleidingsinstituut en de forumleden hier.
Gaat u maar eens flink googelen op opleiding en overeenkomst van opdracht. Het beste is er met dit instituut uit te komen met een schikking, maar u kunt het ook tot de rechter laten komen.

da
door datzoekikop Aug 4, 2016 om 20:56
251 Antwoorden / Vragen

Vraagje: tijdens de aanloop naar de aanvangsdatum van de cursus, worden er onderwijskrachten ingehuurd/ingekocht, die ook per seisoen betaald zullen , vaak per leerling. Als er na aanmelding 6 weken geen reactie komt van de cursusnemer qua opzeggen, is het toch zeer wel mogelijk dat er wèl voor de cursusnemer ingekocht is? Met wat zoekwerk, lees leeswerk, had er bijtijds opgezegd kunnen worden. Dit is dus niet gebeurd. Waarom zou de cursusnemer dan niet/deels hoeven te betalen?

zoekster1
door zoekster1 Aug 4, 2016 om 21:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat er per leerling wordt ingekocht waag ik te betwijfelen. Een leerkracht/lesgever heeft vaak een vast loon.

da
door datzoekikop Aug 4, 2016 om 22:29
251 Antwoorden / Vragen

Uit ervaring kan ik zeggen dat dàt niet 100% het geval is.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar wordt door verschillende gerechtshoven toch verschillend over gedacht.

Zie de uitspraak gerechtshof Amsterdam over een student die er na twee maanden de brui aan gaf. Volledig betalen. Gaat ook over een particuliere HBO opleiding.

Volledig betalen

zoekster1
door zoekster1 - Aug 4, 2016 om 20:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit vonnis kende ik niet. Tja, dan wordt het echt precies kijken naar wat er in de vonnissen aangehaald wordt en wat in dit geval van toepassing is. Ik denk zelf dat mee zal spelen dat de dochter in dit geval nog helemaal niet is begonnen met de opleiding, het inschrijfformulier is immers nog niet ingevuld. Ik vraag me overigens wel af wat het precies voor opleiding is, dat deze maar 575 euro kost.

Wel heel lastig om zo te weten hoe je ervoor staat als er over bijna vergelijkbare zaken verschillend wordt geoordeeld.

mathijs_b
door mathijs_b - Aug 4, 2016 om 20:41
641 Antwoorden / 77 Vragen

Niet alleen hier, maar overal waar je wilt opzeggen; doe het zo snel mogelijk met een aangetekende brief. dat kan heel veel ellende besparen. Je hebt dan ook niets te maken met telefoons die niet worden opgenomen, e-mail adressen die niet kloppen enz.

tijger1
door tijger1 Aug 4, 2016 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Opzeggen kon gewoon via e-mail, alleen kon de dochter dat adres "niet vinden" omdat ze de voorwaarden niet nagelezen heeft.

diumenge
door diumenge - Aug 4, 2016 om 21:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nergens voor nodig om opzeggen met een aangetekende brief te doen. Het enige wat je daarmee bereikt is het spekken van de kas van PostNL.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met wat voor soort opzegging dan ook en dat nog nooit aangetekend gedaan.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2016 om 21:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Die uitspraak van Amsterdam was waarschijnlijk zo omdat het stoppen helemaal aan de student lag. Net als in deze situatie.

Ik lees dat het kleinschalige vakopleidingen zijn in uiterlijke verzorging. Hebben dus vaak beperkt plek.

 Pedicure en dergelijke. En op het aanmeldformulier moet je al de nodige gegevens vermelden.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 4, 2016 om 21:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij geeft de schrijver er die suggestie aan, maar er staat duidelijk dit

Uit het arrest van het Gerechtshof Amsterdam blijkt overigens niet wat de reden was van de opzegging.

Dus dat is niet als reden gegeven. Dan komt er een 'misschien' en een 'mogelijk'. Allemaal ontsproten aan de ideeën van de schrijver, maar komt totaal niet uit het arrest voort.

Wat er volgens mij speelt in de verklaring waarom er verschillend is geoordeeld, is dat de schrijver er niet uit komt.
Het gaat hier om:

De verschuldigdheid van het cursusgeld betreft een onderwijsprogramma als geheel en het is niet zo dat het onderwijs (ook) in afzonderlijk af te nemen delen zou zijn georganiseerd. In dat laatste geval zou volgens het Gerechtshof Amsterdam een beroep op artikel 7:408 BW mogelijk wel slagen.

Op die grond heeft het gerechtshof in Amsterdam zijn uitspraak gedaan. Maar dan krijg je meteen de volgende inconsistentie:
Overigens was er in de zaken waarover het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden en het Gerechtshof Den Haag hadden geoordeeld ook geen sprake van in afzonderlijk af te nemen onderdelen onderwijs, dus daarin verschilden de zaken niet.

Daarmee komt de schrijver op het probleem: waarom dán??? En dan komt het op speculeren aan. En komen de misschiens en mogelijks.

Het is gewoonweg niet te verklaren vanuit dit stuk. Ik zal de arresten nog wel een keer goed uitpluizen, maar ben er nu te moe voor.