re
door reinvr Apr 12, 2021 om 16:48
Geldzaken & recht

Mag een sportschool geld eisen via incasso over de lockdown periode?

ik sport bij laco  nu zijn ze in november 2 weken dicht geweest wegens lockdown en weer vanaf 15 december tot heden, ik heb in november gevraagd hoe ze dit gaan compenseren daar heb ik hgeen antwoord op gehad. ik heb dit in december weer gevraagd en weer geen antwoord ik heb toen ook nog aangegeven zet iets op je website, op 22 februari sturen ze een mail met daarin dat ze nog niet weten hoe ze gaan compenseren. Ik heb er geen vertrouwen meer in en heb 1 maand gestorneerd omdat ik een maand niet heb kunnen sporten. ik heb overal gelezen dat ik recht op compensatie heb maar dat niet hoef te accepteren en geld terug kan krijgen. normaal zou ik dat niet doen maar ze waren nou niet echt vriendelijk.

nu krijg ik opeens op 6 april een brief van een incasso bureau dat ik de 31,95 + 40 euro incasso kosten moet betalen voor de gosloten tijd.

het kan toch niet zo zijn dat ze geld kunnen eisen over de periode dat ze gesloten waren.

T.

2074 7 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2021 om 17:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een boeiende vraag voor juristen aangezien in beginsel geldt dat er geen dienst is geleverd voor hetgeen waar u wel voor heeft betaald.

Dat betekent m.i. in feite dat men in gebreke is gebleven en u zou dus een in gebreke stelling kunnen doen. De tegepartij zak zich dan echter en m.i. ook terecht beroepen op een dringende/dwingende reden waarom zij niet konden voldoen aan hun verplichting. (De wettelijke lock-down regeling).

U heeft zoals ik uit uw vraag opmaak de abonnementskosten voor die twee weken niet betaald. Dat kan terecht zijn en hoe dan ook ben ik van mening dat men wel heel erg voorbarig is met het inschakelen van een incassobureau aangezien u kennelijk ook nooit een aanmaning heeft gehad. Men heeft u wel dit bericht: op 22 februari sturen ze een mail met daarin dat ze nog niet weten hoe ze gaan compenseren.: en dat is zeker niet uit te leggen als een aanmaning laats taan een nader betaalverzoek.

En dat kan dus m.i. wel reden zijn om bezwaar te maken en mogelijk zelfs op basis van een brief die lijkt op https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en het is m.i zeker zinvol om ook nader advies te vragen bij www.juridischloket.nl

L
et daarbij op dat en incassobureau u op dit moment nog helemaal niets kan maken. Wel wordt het ernstiger als men onverhoopt via een echte deurwaarder overgaat tot vorderen middels een exploit met oproep voor een zitting bij 'Rechtspraak'. Als dat onverhoopt zo isregaeerd dan wel om een bij verstekvonnis te voorkomen.

Zie dan vooral ook deze info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/incassobureau m.b.t. bzwaar m.b.t. handelen incassobureau.   Nog een aanvulling: doe ook een melding bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer  Ik ben wel benieuwd wat voor reactie u van die zijde krijgt.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 12, 2021 om 17:02
7156 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin - Apr 12, 2021 om 17:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, storneren is niet zo'n slimme zet.

rj
door rjw - Apr 12, 2021 om 17:08
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Het alternatief is dat je straks niet meer kunt sporten. Ook wel aantrekkelijk.

marita5
door marita5 - Apr 12, 2021 om 18:03
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Reinvr ,

Veelgestelde vragen :

Kan ik in beweging blijven?
Ja, via onze thuis work-out video’s op YouTube en Twitch.tv/laconederland  kun je zelf je trainingen blijven doen. Er veel filmpjes beschikbaar!

Daarnaast bieden wij ook buiten trainingen aan. Tijdens deze 1 op 1 (of maximaal 1 op 4) trainingen, staan onze instructeurs voor je klaar met de beste functionele trainingen. Fijne work-outs in de buitenlucht, met de regels vanuit de Rijksoverheid als uitgangspunt. Je sport 50 minuten en betaalt € 9,50 per keer. Dit geldt ook voor al bestaande leden omdat er op dit moment geen abonnementen worden geïncasseerd.  Meld je aan via deze link.  Ook al je geen lid bij ons bent kun je deelnemen aan deze trainingen.

Wil jij echt lekker thuis aan de slag? Met de code LACO20 ontvang je 20% korting op je gehele bestelling bij wilkin.nl, hier vind je alles om thuis in beweging te blijven!

Zijn jullie bereikbaar voor vragen?
Momenteel zijn we beperkt  telefonisch bereikbaar. Bij geen gehoor kun je vragen mailen naar je accommodatie. De gegevens hiervoor kun je vinden op https://www.laco.eu/contact/. We proberen zo snel mogelijk te reageren. Wil je graag teruggebeld worden? Dan kun je gebruikmaken van deze link: https://www.laco.eu/bel-mij-terug/ We proberen zo snel mogelijk te reageren.

Ontvang ik compensatie voor de gesloten periode?
We vinden het heel vervelend dat we deze periode moeten sluiten. Omdat wij niet weten wat er gaat gebeuren, hebben wij op 1 januari, op 1 februari en op 1 maart niet geïncasseerd.  Wanneer er duidelijkheid is wat betreft de openstelling, komen wij met een passende oplossing.

Moet ik het abonnement zelf storneren/terugboeken?
Het is niet de bedoeling om zelf het abonnementsgeld te storneren/terug te boeken. Je abonnement voor de maand december is voldaan. Omdat wij niet weten wat er gaat gebeuren, hebben wij op 1 januari, op 1 februari en op 1 maart niet geïncasseerd.  Wanneer er duidelijkheid is wat betreft de openstelling komen wij met een passende oplossing.

https://www.laco.eu/faq/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 12, 2021 om 22:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Na 2x niet antwoorden met oplossing....
Vele andere sportscholen zijn gestopt  met maandelijks Auto incasso  want  inhalen moet ook nog.

Denk dat ze  omdat ze niets aan mogen bieden ook niets kunnen eisen.
Ondernemers risico en  vele  die dit meemaken gaan later als het weer open mag elders sporten.

En het  incasso,  U heeft nog geld tegoed van wel betaalde maar niet kunnen gebruiken.
Als ze naar de rechter gaan is er  een kans  op dat ze gaan verliezen.

U kunt het beste over de wel betaalde periode  Uw geld terug vragen,  en graag binnen 14 dagen, doen zij nu ook  op die manier!

re
door reinvr - Apr 13, 2021 om 17:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

nog een toevoeging Laco wil alleen compenseren als ik een nieuw contract afsluit doe ik dat niet willen ze ook de lessen niet compenseren.

marita5
door marita5 Apr 13, 2021 om 18:40
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@reinvr , neem eens contact op met consuwijzer , https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer