Wh
door White_Devil Jun 8, 2021 om 23:11
Geldzaken & recht

Mag een woningbouw bepalen dat je bankstel niet voor een balkondeur staat. Er is nog een 2de deur naar hetzelfde balkon

De woningbouw vindt dat het bankstel niet voor de balkon deur mag staan in de woonkamer..
Waarschijnlijk ivm veiligheid.

Echter zit er in de naast gelegen slaapkamer nog een deur naar het balkon. En is er ook nog een balkon aan de keuken.

8820 19 Rapporteer

mi
door miennaamishaaz - Jun 8, 2021 om 23:22
725 Antwoorden / 1 Vragen

JA en NEE

Dit is situatie afhankelijk.

Als er een brandtrap is bij de balkondeur dan mag dit niet vanwege brandveiligheid.

Maar als er geen brand-trap is bij het balkon mag dit wel, mits er genoeg ruimte is om naar het balkon te gaan.
Voor de exacte regels kunt u het beste uw huurcontract nakijken.

Kan u ook een ruwe situatie-schets maken van hoe de situatie is in Paint? [met elke ruimte benoemd naar wat het is]
Dit maakt advies geven gemakkelijker.

Voorbeeld [ga even uit van 4 personen woonachtig in de woning/appartement, met brandtrap aan het balkon]
Gezien u namelijk zegt dat er nog 2 andere balkon-deuren zijn.
en bv er brand uitbreekt in de keuken, waarbij de keuken tussen de slaapkamer en de woonkamer zit. [waarbij uw familie in de woonkamer zit] en de bank de woonkamer deur blokkeerd, dan moeten zij door een keuken die in de brand staat.
Doordat de deur in de woonkamer geblokkeerd is, kunnen de andere bewoners moeilijker ontsnappen/naar buiten

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2021 om 23:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Zou dolgraag willen weten welke WBV dat is. Lijk GA wel, maar dit is te gek voor woorden: natuurlijk niet. En ook "hoezo"; zijn ze binnen geweest of staat het zwart op wit in de voorschriften? Als je een deur naar balkon volledig vrij laat voor noodtoestanden: moet voldoende zijn. Dat men kan vluchten voor. Heeft u dan ook de voorschreven brandalarmen in huis? 2! Want dat moet de WBV dan ook hebben geïnstalleerd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 8, 2021 om 23:28
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte WD,

Staat deze voorwaarde in het huurcontract?

diumenge
door diumenge Jun 8, 2021 om 23:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen foto van de bank nodig?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 8, 2021 om 23:41
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Diumenge,

Vooralsnog niet.... Als dit bij de woonregels van de woningbouwvereniging hoort.

Persoonlijk vind ik het niet slim om vluchtroutes te barricaderen......

Wh
door White_Devil Jun 8, 2021 om 23:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Balkon draait naar buiten open duskan gewoon open.
Woont maar 1 persoon  en die is jong genoeg om ook via die deur nog weg te kunnen.

Maar jah wat heb je aan balkon op 2 hoog kan je nergens heen op die 1,5m2 dat het balkon groot is Daarnaast staat er al een bank 15 jaar lang op deze manier

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2021 om 00:07
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte WD,

Als er niets over staat in de huurovereenkomst, is er geen probleem.

Maar de woningbouwvereniging kan wel extra woonregels opstellen voor bewoners door middel van een brief.

Ik heb onlangs een brand meegemaakt in de bergruimte en mijn buren doen opeens poeslief tegen mij omdat ik steeds de woningbouwvereniging inlichtte over het plaatsen van spullen in de algemene ruimtes.

Bij zwarte rook tijdens brand zie je niets en moet je dus blindelings kunnen rennen naar de uitgangen.

Plaats uw bankstel iets meer naar de zijkant, zodat je er langs kunt naar de balkondeur.

Maak geen grappen bij vluchtroutes.

Wh
door White_Devil - Jun 8, 2021 om 23:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Situatie tek.

Woont trouwens maar 1 persoon..
En nee staat niks over in contract.
Zit geen brandtrap aan het balkon
Is op de 2de verdieping

mi
door miennaamishaaz Jun 9, 2021 om 11:06
725 Antwoorden / 1 Vragen

Op basis van deze tekening en de gegeven informatie zou het geen kwaad kunnen om de bank zo te plaatsen.

Hoe heeft de woningbouw u eigenlijk vermeld dat dit niet mag?
tijdens een controle van 1 van de voorzieningen?

ne
door neodutchio - Jun 8, 2021 om 23:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De echte reden zal gissen blijven. Kan zijn dat de deur naar de woonkamer makkelijker open te maken is vanaf buiten in geval van nood. Maar de enige die echt antwoord kan geven is de woningbouwvereniniging. Dus stel daar de vraag eens.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 9, 2021 om 00:18
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte WD,

Ik raad u aan om een vluchtladder te kopen.

Bewaar hem achter de bank zodat u hem makkelijk kunt pakken bij brand.

Donuts
door Donuts Jun 9, 2021 om 00:25
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Gelukkig, we hebben weer een plaatje... Je gaat dat ding toch niet in de wk leggen? Ook nog eentje soms in de keuken en slaapkamer? Doe even normaal zeg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2021 om 00:28
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

Ik weet niet hoe hoog u woont of dat u wel eens een brand heb meegemaakt.

Ik neem brandpreventie zeer serieus.

Geen zitbank voor een balkondeur dus.

gerbera
door gerbera Jun 9, 2021 om 08:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Zou hem dan maar op het balkon leggen, kun je er altijd bij en hoef je de bank niet te verslepen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2021 om 10:21
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Op het balkon gaat die ladder waarschijnlijk roesten.

Donuts
door Donuts - Jun 9, 2021 om 00:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De bank staat er al 15 jaar en hoe weet de wbv dan dat er daar een bank staat? Erg vreemd allemaal.

gerbera
door gerbera - Jun 9, 2021 om 07:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat het gaat om de bank in de woonkamer, het lijkt mij dat de WB daar niets over te zeggen heeft. U bepaald zelf hoe u de woonkamer inricht maar ik denk dat men slechts het advies heeft gegeven de deur naar het balkon vrij te houden i.v.m. het feit dat u zo snel mogelijk het balkon op kan bij eventuele calamiteit. Vreemde zaak blijkbaar is de WB bij u binnen geweest.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 9, 2021 om 08:00
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Te laat zelfde reactie van @gerbera gezien.

panter22
door panter22 - Jun 9, 2021 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een officiele brief van de woningbouw gekregen dat je je bank niet voor de balkondeur mag zetten?
Met daarbij de reden of verwijzing naar het huurreglement?
Of is er een onderhoudsmonteur geweest die dit gezegd heeft.
Of is er namens de woningbouw iemand langs geweest die de brandveiligheid moest controleren.
Kortom, een beetje duidelijkheid kan geen kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 9, 2021 om 09:12
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Neen! Dat mag niet. Het is uw woning en ik vraag mij (ook) in rede af hoe men bij een dergelijke bepaling komt.  Aanvullend op de al door @GERBERA gegeven reactie:

Huurt u van een corperatie? Breng dan uw probleem onder de aandaacht van de Huurdersbelangenvereniging die iedere corperatie moet hebben.

U kunt ook terecht bij https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor maar dan is het mogelijk een probleem indien u gen lid bent).

Hoe dan ook kunt u ook altijd uw vraag stellen bij: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Ik zie niet in hoe een bankstel voor een deur een veiligheidsprobleem kan zijn voor u als bewoner. Mogelijk 'is men in de war'met het veiligheidsprobleem m.b.t. plaatsing van dergelijk meubilair in gemeenschappelijke doorgangen / entree etc.   (Nog afgezien daarvan is er nog een uitgang naar het balkon waar niets voor staat)

vi
door vikking - Jun 9, 2021 om 12:08
3 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het geen officele vluchtweg is kan en mag een WBV hier niets over zeggen.
En ze adviseren het dus aan U de keuze.

jhogaarts
door jhogaarts - Jun 9, 2021 om 15:23
101 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier nog nooit van gehoord.
Wij hebben heel vroeger in een flat gewoond en daar was in de slaapkamer aan de straatkant een deur naar de douche maar er zat ook een deur in de keuken. Hebben lekker de deur vanuit de slaapkamer dicht gemaakt met een schrootjeswand en er een woonkamer van gemaakt omdat deze aan de straatkant zat en we de slaapkamer hebben verhuisd naar de achterzijde. En wij hadden geen vluchtweg op 4 hoog.

mahadma
door mahadma - Jun 9, 2021 om 17:07
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Voor zover ik het zie, je mag je huis inrichten zoals je als huurder beliefd, echter mag je de overige huurders geen overlast bezorgen en dien het gehuurde bij einde huur weer terug te brengen in de originele (lees staat van oplevering) te brengen.

mo
door mof - Jun 9, 2021 om 18:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag de woningbouw niet bepalen.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2021 om 18:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo en waarom kwam de verhuurder binnen en wat geven ze als reden op voor het bemoeien met uw inrichting?
Als er niets in het huurcontract erover staat hebben ze er niets over te zeggen.
U kunt voor uw eigen gemoedsrust het nog even voorleggen aan het juridisch loket of aan uw rechtsbijstandverzekering.

1paul
door 1paul - Jun 10, 2021 om 08:21
3132 Antwoorden / 0 Vragen

in geval van brand moet er een vluchtweg zijn, zoals u het beschrijft is er een vluchtweg behalve als de brand in de slaapkamer is!!!!

Lijkt me trouwens eerder een gegeven advies dan een harde eis....