ne
door netti Jul 18, 2016 om 18:39
Geldzaken & recht
Mag een woningbouwvereniging deze grens stellen?

Ik ben eerste geworden bij een huurwoning. Mijn papieren zijn gecheckt en het blijkt dat ik te weinig verdien. Ik heb 2 kinderen.
Ik sta 10 jaar ingeschreven.

Maar de woningbouwvereniging heeft als eis dat ik 30.000 euro als verzamelinkomen moet hebben. Ik kan nooit meer reageren, want ik verdien 20.352.
Ik sluit de eigen regels van de woningbouwvereniging bij.
Je zou dus nooit kunnen reageren als je minder dan 22.100 verdient.

Mag een woningbouwvereniging eigen regels hanteren?

1955 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 18, 2016 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het niet begrepen. U kunt met uw inkomen wel op een woning reageren, maar dan moet de huur lager zijn dan € 586,00. En een en ander is geen voorschrift van de wbv maar van de overheid.

Om te voorkomen dat er gigantische bedragen aan huurtoeslag moeten worden uitgekeerd.

Cookies
door Cookies Jul 18, 2016 om 20:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, maximale huur is 628,- euro voor ts.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2016 om 21:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt uiteraard gelijk, maar ik krijg de tabel niet scherp bij vergroten.

da
door datzoekikop - Jul 18, 2016 om 18:45
251 Antwoorden / Vragen

Ja, waarom niet. U kunt de gevraagde huur nu of in de toekomst wellicht niet betalen. En om problemen voor beide partijen te voorkomen is deze grens.

getty
door getty - Jul 18, 2016 om 18:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Google maar eens op passend wonen. Heeft dus niets met uw woningbouwvereniging te maken, maar met de wet.

Apetjoek
door Apetjoek - Jul 18, 2016 om 19:00
234 Antwoorden / 16 Vragen

misschien klinkt het stom en krom maar eindelijk wordt er nu gedaan wat er heeeel lang geleden had moeten worden gedaan ,rondkomen en leven van het gene wat je zelf als inkomen genereerd want u kan ook als huurder op een te grote voet leven en zogenaamd onder water komen staan .
als de PvdA nu zorgt dat de juiste huurders in de juiste huizen komen begint Marcel van Dam weer te glimlachen.

wi
door wilhelmina59 Jul 18, 2016 om 21:23
512 Antwoorden / 0 Vragen

Jajaja dan mag iemand zeker als ie in de WW zit verhuizen omdat ie te weinig verdient voor dat betreffende huis en als ie weer gewoon werkt heeft weer verhuizen omdat ie te veel verdient voor datzelfde huis.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2016 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin, als je er woont, kan je daar uiteraard blijven wonen.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2016 om 19:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als je goed in die tabel kijkt zie je staan dat mensen met de laagste inkomens alleen kunnen reageren op woningen met de laagste huren.
In jouw geval een huur =< dan € 586,68 (volgens die tabel)

Je moet dus inschrijven op woningen die voor jou 'een passend aanbod' zijn.

Cookies
door Cookies Jul 18, 2016 om 20:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, maximale huur is 628,- euro voor ts.

edrick3
door edrick3 Jul 18, 2016 om 21:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@carola83, je hebt gelijk. Bedankt voor de correctie. Té snel gekeken en uitgegaan van 1 persoon; maar de kinderen tellen natuurlijk ook mee.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jul 18, 2016 om 19:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo 'ik kan nooit meer reageren'? Niet op huizen die te duur voor je zijn, dat klopt. Maar wel op woningen met een lagere huur! Minister Blok wil gewoon wat minder huurtoeslag uitdelen en n.m.m. terecht.

Trouwens, als je even goed leest, kun je zien dat het 'geen eigen regels' van de wbv zijn, maar regels vastgesteld door de Rijksoverheid (zie 2e zinnetje van boven).

Dus voortaan niet meer reageren op te dure woningen, die krijg je toch niet, tenzij je inkomen hoger wordt.

De door anderen genoemde maximale huur van 586,- is trouwens niet correct, want je hebt een 3 persoonshuishouden. Dan is de maximale huur 628,- euro.

ne
door netti - Jul 18, 2016 om 20:33
67 Antwoorden / 29 Vragen

Ooooh, ik snap m.
ik mag wel onder de huurprijs van 628 reageren. Gelukkig!
Passend begrijp ik, mee eens. Maar ik dacht dat ik dus nooit meer mee mocht doen.
Ik had de tabel gewoon niet goed afgelezen.
Bedankt voor de snelle reacties!

Cookies
door Cookies - Jul 18, 2016 om 21:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Netti: succes met je zoektocht naar een nieuwe, 'passende' woning. Hoop dat je snel wat vindt.