Me
door MeDMeD Mar 20, 2023 om 08:22
Geldzaken & recht

Mag er juridisch van een getekend overname contract afgezien worden?

Wij hebben de huur opgezegd en een overname contract opgesteld met de toekomstige bewoners. Dit contract behelst zaken zoals overnamen vloeren, gordijnen etc. Dit contract is getekend en is ook opgenomen in het dossier. Inmiddels zijn wij al een paar weken verhuist en krijgen we nu ineens te horen dat de toekomstige bewoners hebben afgezien van de woning. Is zo'n overname contract nog op een bepaalde manier geldig of gaat dit alleen in werking op het moment dat de woning daadwerkelijk verhuurd zou worden? Wij zijn in een hele andere plaats gaan wonen en de kans bestaat dus nu dat we opeens nog een belletje krijgen van de woningbouw dat we alsnog zelf de woning moeten gaan leegmaken. Of laten doen wat dus geld gaat kosten.

Dank.

5327 14 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Mar 20, 2023 om 08:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat denk je zelf?
Een overname contract als iemand de woning alsnog niet neemt. Wat zouden ze moeten met uw spullen, hoe komen ze aan die spullen als ze geen huurder worden en dus geen sleutel krijgen.
Als dit een overname contract is dat bij de wbv in het dossier zit en men neemt de woning niet dan vervallen alle afspraken want er is geen nieuwe huurder.

gr
door gravin2 Mar 20, 2023 om 09:44
24 Antwoorden / Vragen

"Wat denk je zelf?"
Wat een wonderlijke aanval,
Ik zie niet in dat het contract vervalt door eenzijdig niet nakomen.
Ik ben geen jurist maar het lijkt me nu een zaak tussen WBV en nalatige nieuwe huurder.

vd
door vdlieuw Mar 20, 2023 om 10:24
211 Antwoorden / 6 Vragen

ik denk dat het kontrakt dat nieuwe huurder mort aangaan met verhuurder geheel los staat van het kontrakt dat nieuwe huurder heeft met oude huurder, dan zijn 2 verschillende zaken.  Tenzij nieuwe huurder zo slim was om in het kontrakt met oude huurder de ontbindende clausule op te nemen dat als nieuwe huurder de woning toch niet neemt, het kontrakt voor de overname van de goederen dan automatisch vervalt.

Me
door MeDMeD Mar 20, 2023 om 14:23
Antwoorden / 1 Vragen

Dat laatste is niet het geval. In het contract staat vermeld dat ze alle genoemde goederen voor 0 euro mogen overnemen en dat ze hiermee akkoord gaan. Inclusief handtekening.

vd
door vdlieuw - Mar 20, 2023 om 09:34
211 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik u goed.begrijp gaat het hier alleen over een getekend kontrakt m.b.t. overname roerende goederen.
Dat de partij waarmee u het kontrakt getekend heeft ook de nieuwe huurder wordt, valt buiten uw verantwoordelijkheid, toch ? Dat is een kwestie tussen verhuurder en nieuwe huurder.
Als uw kontrakt rechtsgeldig is, dus voldoet aan  de wettelijk gestelde eisen, dan lijkt mij de nieuwe huurder (uw partij dus) gewoon verplicht het kontrakt na te komen. Als hij geen nieuwe huurder wordt zult u met hem moeten overeenkomen wat dan uw "schade" is door het eenzijdig verbreken van het kontrakt."

pino123
door pino123 - Mar 20, 2023 om 10:30
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou deze vraag even gaan neerleggen bij het juridisch loket. Mede doordat er nu twee afspraken door elkaar gaan lopen, namelijk de afspraken tussen u en de wbv en tussen u en de nieuwe bewoners. Als eerste zou ik even contact opnemen met de wbv en navragen hoe zij hier naar kijken.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 20, 2023 om 10:40
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als het een juridisch kloppend contract is, moet dat worden opgevolgd cf. de voorwaarden van dat contract. Zolang de toekomstige bewoners nog geen huurders zijn, wie is dan verantwoordelijk voor de oplevering van het huurhuis van de woningbouw.

Ik denk dat u de woning moet opleveren cf. eisen van de woningbouw, en dan de terugtrekkende partij aansprakelijk stellen cf. overname contract, zij zijn het niet nagekomen.

Lastig weer zoiets, ik denk dat u daar niet echt op zit te wachten. Maar geluk ermee!

1paul
door 1paul - Mar 20, 2023 om 11:36
3123 Antwoorden / 0 Vragen

feitelijk gezien hebben de andere mensen een kontrakt getekend voor overname, of ze nu de woning gaan betrekken of niet MITS, dit is opgenomen in het kontrakt! heeft men dus een voorbehoud gemaakt is de vraag welke vermeld is in het kontrakt, zo niet, is men aan de overname gebonden....

zij moeten nu zien of ze de spullen uit de woning halen of dat men deze overdoen aan iemand anders....

Ja
door JannyBoe - Mar 20, 2023 om 12:08
509 Antwoorden / Vragen

Dit lijkt mij een zaak tussen de vertrekkende oude huurder en de nieuwe huurder. De verhuurder staat hier buiten. Diens handtekening staat niet op de overeenkomst.
Maar eerst de verhuurder bellen denk ik. Wat zegt deze?
En als u toch moet ontruimen dan komt het neer op de keuze tussen een juridische procedure -met onzekere afloop- of het praktisch oplossen.
Dat laatste zou mijn keuze zijn, hoe vervelend dat ook mag zijn en voelen.
Succes in elk geval.

Mabelle
door Mabelle - Mar 20, 2023 om 12:34
418 Antwoorden / 1 Vragen

Dat overname formulier heeft geen enkele juridische grond. Zelfs als ze de woning wel hadden genomen, hadden ze de overname op het laatste moment nog kunnen cancellen. De meeste verhuurders geven daarvoor ook een waarschuwing op hun site.

JMA2
door JMA2 Mar 21, 2023 om 00:17
115 Antwoorden / 2 Vragen

Precies het is gewoon een bijlage bij het contract zodat de Wbv geen gezeur heeft met die spullen en dat dus tussen beide partijen is.

va
door vanlotjegetikt - Mar 20, 2023 om 12:56
809 Antwoorden / Vragen

Klinkt als lekker goedkoop iets overnemen. De nieuwe huurder denkt er op deze manier onderuit te komen omdat ze hopen dat u de boel de boel laat ivm kosten. In geen 100 jaar.
Eruit halen en op MP zetten zeker de gordijnen ed.
Heb overigens last  van een deja vu.

Ja
door JannyBoe Mar 20, 2023 om 13:00
509 Antwoorden / Vragen

De beoogde nieuwe huurder van de woning ziet af van de woning.
Er is op dit moment geen nieuwe huurder.

mahadma
door mahadma Mar 20, 2023 om 13:06
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Er is wel een overeenkomst tussen de huurders, die moet financieel nagekomen worden. Wat de nieuwe niet-huurders ermee doen is lood om oud ijzer.

Me
door MeDMeD Mar 20, 2023 om 14:22
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is ook een beetje het punt. De nieuwe huurders (eigenlijk dus niet want ze zien er vanaf) konden alles voor 0 euro overnemen. Wij hoefden er niets voor te hebben. Zo konden er zo in. Eruit halen kan maar wij wonen inmiddels een uur reizen verder en als wij het er uit moeten halen dan hebben wij daar 5 dagen de tijd voor. Met andere woorden, het gaat ons of geld kosten om dit te laten doen, of ik moet vrije dagen opnemen wat verkapt ook geld kost.

mahadma
door mahadma - Mar 20, 2023 om 13:05
11532 Antwoorden / 51 Vragen

In mijn visie hebben de toekomstige huurders een overeenkomst (en dus bezit van de overname) met de zittende verhuurders, ergo, betalen en weghalen voor de verhuurder dit op hun kosten doet.

gerbera
door gerbera - Mar 20, 2023 om 14:06
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u b.v. onderstaande tekst in uw "contract" opgenomen, in zo'n geval staat u wat sterker zo betreffernde huurder er niet aan mee werkt. Er bestaan speciale formulieren voor dergelijke gevallen kijk eens hier ff naar beneden scrollen.

Ondergetekende verklaart dat hij/zij met het ondertekenen van dit formulier verantwoordelijk wordt voor alle genoemde goederen en bij verhuizing verantwoordelijk is voor het verwijderen van de goederen.

Me
door MeDMeD Mar 20, 2023 om 14:19
Antwoorden / 1 Vragen

Het volgende is opgenomen in het contract:

Hierbij verklaart ondergetekende de volgende goederen van de huidige huurder over te nemen.

Dan is er een lijst met goederen en daaronder is opgenomen:

Ondergetekende verklaart dat hij/zij met het ondertekenen van dit formulier akkoord gaat met het overnemen van alle bovenstaande goederen voor een bedrag van 0,- euro.

gerbera
door gerbera Mar 20, 2023 om 14:31
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is slechts de financiële regeling waarbij na betaling de ander eigenaar wordt van de artikelen en zolang er niet betaald is wordt het een twijfelgeval omdat de ander nog geen eigenaar is.

Ik mis feitelijk dit; met het ondertekenen van dit formulier verantwoordelijk wordt voor alle genoemde goederen.

In dat geval is dan de ander vanaf dat moment verantwoordelijk voor de spullen waardoor u sterker staat.

mo
door mof - Mar 20, 2023 om 16:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de contractvoorwaarden af. Als de verhuurder heeft ingestemd is het verder zijn probleem. Als u het buiten de verhuurder om heeft geregeld dan xijn de afwetende huurders aansprakelijk.

JMA2
door JMA2 - Mar 21, 2023 om 00:21
115 Antwoorden / 2 Vragen

De term contract wordt denk ik verkeerd gebruikt. Toen mijn moeder overleed kreeg ik de nieuwe huurders op bezoek en hebben we een nietszeggend formulier van de woningbouw moeten tekenen voor wat er wel/niet overgenomen werd. Dit losse A4tje werd bij het daadwerkelijke contract gevoegd. Op het formulier stonden geen verdere voorwaarden of bepalingen. Echt alleen wat wordt overgenomen voor welke prijs.

Ja
door JannyBoe - Mar 21, 2023 om 14:02
509 Antwoorden / Vragen

Puur praktisch: een juridische procedure opstarten tegen de beoogde huurder duurt lang.
Zo lang dat de verhuurder u al lang heeft opgedragen de woning te ontruimen omdat er al een nieuwe gegadigde gaat wonen.

Dus linksom of rechtsom, u zult sowieso binnenkort aan de slag moeten.

Of u juridisch kosten kunt verhalen op de beoogde huurder kunt u uiteraard zelf bepalen.
Gaat dat geld opleveren of gaat dat u juist geld kosten? De energie die het gaat vragen?
Ik zou in een weekend met een paar vrienden/vriendinnen in de auto stappen en het praktisch oplossen.

Maar goed, misschien hebt u nog geluk met de volgende huurder die alles over wil nemen? Dat zou fijn zijn.