morrison
door morrison Oct 5, 2015 om 10:09
Geldzaken & recht

Mag H&M een tegoedbon geven bij terugbrengen van kleding ?

Hallo

Ik heb een aankoop bij H&M online gedaan en die beviel niet. Ik had een acceptgiro gekregen, dus nog niet betaald. Toen ik de spullen terug bracht naar een winkel van H&M kon ik daar enkel een tegoedbon krijgen voor het bedrag. Ik ging ermee akkooord omdat ik verwachte dat ze de bootcut spijkerbroek die ik wilde kopen nog wel zouden hebben maar die verkopen ze niet meer. Nu zit ik met een tegoedkaart van H&M en moet alsnog de 50 euro online betalen voor de acceptgiro.
H&M blij maar ik zit met de gebakken peren, 50 euro armer en nog steeds geen spijkerbroek die ik graag wil. De spijkerbroek die ik wil, is wel online te koop maar daar kan ik mijn tegoed kaart niet gebruiken
Mag dit zomaar?

22293 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2015 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo morrison,

Je had die aankoop ook niet naar een winkel terug moeten brengen, maar terug moeten sturen naar de onlineshop.
Dan hadden ze het aankoopbedrag gecrediteerd of teruggestort.
Jammer.

Je had de Voorwaarden even moeten lezen:
Je kunt je online aankopen ruilen bij elke H&M-winkel in Nederland. Vergeet niet om het afleveringsbewijs mee te nemen. In de winkel ontvang je een H&M tegoedkaart ter waarde van het bedrag van de teruggebrachte artikelen. In dit geval ben je nog steeds verplicht om de betreffende factuur of de acceptgiro in het pakket te betalen. Een tegoedbon kan in elke H&M-winkel in Nederland worden ingewisseld. Eventuele extra kosten, zoals de verzendkosten, niet terugbetalen. Een verkeerd geleverd artikel of een artikel met een fout moet je altijd terugsturen; je betaalt dan geen retourkosten. Ook HOME-artikelen kunnen niet in de winkel geretourneerd worden.
(Bron)

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 11:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het inleveren van de artikelen in de winkel onderdeel is van hun retourprocedure, dan mag dit niet. Ze moeten het geld terugstorten, of in dit geval eventueel een creditfactuur sturen. Ongeacht hun eigen voorwaarden.

morrison
door morrison - Oct 5, 2015 om 12:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor bovenstaande reakties.

@Edrick3 : je quote precies hetzefde als op de website van H7M staat.
Maar ik ging gewoon uit van een normale retour procedure die je normaal van een winkel verwacht die niet alleen online bezig is. Ze hingen de broeken in de winkel, gaven mij een tegoedbon kaart.
Zij verkopen de broeken hebben hun geld.
Ik ben 50 euro armer maar een tegoedbon kaart rijker in een winkel die mijn gewenste spijker broek niet meer verkoopt. Alleen nog online.

@diumenge : Bedankt voor je reaktie.
Kun je me vertellen wat je bron is, waar kan ik dit vinden in het wetboek?

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2015 om 12:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diumenge,

Nee, het maakt geen onderdeel uit van de retourprocedure.
Je kunt in een winkel ruilen.
Het terugbrengen naar een winkel is een keuze waarvoor TS zelf gekozen heeft.

H&M garandeert een volledige vergoeding, of desgewenst vervanging, van teruggezonden artikelen op grond van paragraaf 5 (Herroepen van een bestelling), op voorwaarde dat alle artikelen worden teruggezonden in dezelfde staat als waarin zij verkeerden bij ontvangst. Dit houdt in dat de artikelen niet beschadigd, vuil, gewassen, gewijzigd of gedragen (anders dan het passen van het artikel) mogen zijn en dat etiketten of prijskaartjes niet zijn verwijderd.

Al onze pakketten bevatten een voorgedrukt retourformulier dat je kunt gebruiken als je artikelen terug wilt sturen. Meer informatie over onze retourprocedure vind je op de afleverbon en in ons Retour- en terugbetalingsbeleid.

Je kunt het retourpakket afgeven bij een postagentschap of afhaalpunt in Nederland.

edrick3
door edrick3 - Oct 5, 2015 om 12:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@morrison,

....Maar ik ging gewoon uit van een normale retour procedure die je normaal van een winkel verwacht die niet alleen online bezig is. .....
Maar je moet niet 'zomaar' ergens van uit gaan, maar de Voorwaarden lezen.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Oct 5, 2015 om 12:19
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb een aankoop bij H&M online gedaan en die beviel niet. Ik had een acceptgiro gekregen, dus nog niet betaald. U had dus wel de broek maar nog niet betaald.

Toen ik de spullen terug bracht naar een winkel van H&M kon ik daar enkel een tegoedbon krijgen voor het bedrag. Hoe kunt u geld terug krijgen als u nog niet heeft betaald?

Nu zit ik met een tegoedkaart van H&M en moet alsnog de 50 euro online betalen voor de acceptgiro. U heeft nu een nog niet geldige tegoedkaart want u moet wil die geldig worden, eerst betalen.

H&M blij maar ik zit met de gebakken peren, 50 euro armer en nog steeds geen spijkerbroek die ik graag wil. U bent nog geen € 50 armer, want u heeft kennelijk (nog)niet betaald.

De spijkerbroek die ik wil, is wel online te koop maar daar kan ik mijn tegoed kaart niet gebruiken U heeft nu een winkeltegoed bon omdat u niet de betreffende broek naar het juiste adres heeft teruggestuurd.

Mag dit zomaar? Ja.

morrison
door morrison - Oct 5, 2015 om 12:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3
Ik snap wat je zegt en ik zie mijn eigen fout, maar ik was bang dat ik het risico zou kunnen lopen dat het pakket niet aan zou komen.
Ik had gewoon meer verwacht van een winkel als H&M en vind het niet helemaal eerlijk dat zij geld hebben en ik geen goederen.
Als ik de tegoedbon kaart online zou kunnen gebruiken was ik van mijn probleem af.

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 12:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=morrison schreef op maandag 5 okt 2015, 12:02]
...
@diumenge : Bedankt voor je reaktie.
Kun je me vertellen wat je bron is, waar kan ik dit vinden in het wetboek?
Ik ging hierbij uit van de regels omtrent koop op afstand, dus de veertien dagen bedenktijd en geld terug bij bedenking.

Echter, ik zie nu inderdaad dat voor geld terug een retourprocedure bestaat, maar daarnaast de mogelijkheid van ruilen via de winkel. U had inderdaad, toen de broek niet omgeruild kon worden, de broek niet moeten inleveren maar via de retourprocedure terug moeten sturen. Dat doen ze slim daar bij H&M. Wellicht kunt u de broek nog terughalen, de bon teruggeven en dan alsnog retour sturen?

emcede
door emcede - Oct 5, 2015 om 12:53
959 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Morrison,

Je weet inmiddels dat dit gewoon mag. Als ik je goed begrijp is de gewenste broek WEL online te koop maar NIET in de winkel. Creatief meedenken: neem contact op met de klantenservice, leg het probleem voor en vraag of ze de gewenst broek naar het filiaal kunnen sturen zodat je daar met de tegoedkaart kunt betalen.

Proberen kan geen kwaad!

aurora1
door aurora1 - Oct 5, 2015 om 15:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En als de opties van @diumenge en @emcede niet lukken zou u nog in de winkel kunnen vragen of ze de betreffende broek voor u willen bestellen. Doe dat dan wel als het er erg rustig is en neem alle bestelgegevens van de betreffende broek mee.

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2015 om 10:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In tegenstelling tot wat de anderen hier beweren, mag dit NIET. Het is nl een overeenkomst op afstand. Wat er verder bij het retourneren gebeurt doet niet ter zake. U heeft bij een overeenkomst op afstand recht op 14 dagen herroepingsrecht met daarbij het geld terug, de overeenkomst wordt nl ontbonden, wat inhoudt u krijgt uw geld terug, de verkoper het artikel. Dat u het artikel bij de winkel kunt inleveren doet NIET TER ZAKE! Die voorwaarden zijn in strijd met de wet! Ik zie nu dat H&M niet bij een thuiswinkel is aangesloten.

U kunt hierover een klacht indienen bij Consuwijzer. Van de rechten die de consument heeft bij een overeenkomst op afstand, daar mag de verkoper niet ten nadele van de consument van afwijken (semi-dwingend recht). Het gaat om hoe de overeenkomst tot stand is gekomen, niet hoe de retourprocedure in elkaar zit.

Consuwijzer

klik HIER

diumenge
door diumenge - Oct 11, 2015 om 10:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 11 okt 2015, 10:18]In tegenstelling tot wat de anderen hier beweren, mag dit NIET. Het is nl een overeenkomst op afstand. Wat er verder bij het retourneren gebeurt doet niet ter zake. U heeft bij een overeenkomst op afstand recht op 14 dagen herroepingsrecht met daarbij het geld terug, de overeenkomst wordt nl ontbonden, wat inhoudt u krijgt uw geld terug, de verkoper het artikel. Dat u het artikel bij de winkel kunt inleveren doet NIET TER ZAKE! Die voorwaarden zijn in strijd met de wet! Ik zie nu dat H&M niet bij een thuiswinkel is aangesloten.

U kunt hierover een klacht indienen bij Consuwijzer. Van de rechten die de consument heeft bij een overeenkomst op afstand, daar mag de verkoper niet ten nadele van de consument van afwijken (semi-dwingend recht). Het gaat om hoe de overeenkomst tot stand is gekomen, niet hoe de retourprocedure in elkaar zit.

Consuwijzer

klik HIER
Zou mooi zijn als TS dat inderdaad doet, ben benieuwd naar de uitspraak dan. Voor mij gevoel klopt het inderdaad niet wat H&M doet, zie mijn eerste reactie. Maar daarna dacht ik ook dat ze een slimme manier hebben gevonden om de regels te omzeilen, zie mijn tweede reactie. Dus zou mooi zijn als daar duidelijkheid over ontstaat.

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2015 om 11:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@diumenge
Ik heb inmiddels een klacht bij consuwijzer ingediend. Ik laat ze er niet mee wegkomen.
De reactie van consuwijzer laat ik hier weten zodra ik hem binnen heb.

ho
door hopetobehelping - Oct 11, 2015 om 15:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste morrison,

ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Zoekster, uw aankoop is een koop op afstand en daar gelden regels voor, o.a. dat tegoedbonnen niet mogen.
Zie de volgende links voor nog wat meer informatie, klik hier en hier.

emcede
door emcede - Oct 11, 2015 om 23:27
959 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 11 okt 2015, 11:17]@diumenge
Ik heb inmiddels een klacht bij consuwijzer ingediend. Ik laat ze er niet mee wegkomen.
De reactie van consuwijzer laat ik hier weten zodra ik hem binnen heb.
Huh? Morisson = Zoekster?... Vreemd!...

zoekster
door zoekster - Oct 11, 2015 om 23:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=emcede schreef op zondag 11 okt 2015, 23:27][quote=zoekster schreef op zondag 11 okt 2015, 11:17]@diumenge
Ik heb inmiddels een klacht bij consuwijzer ingediend. Ik laat ze er niet mee wegkomen.
De reactie van consuwijzer laat ik hier weten zodra ik hem binnen heb.
Huh? Morisson = Zoekster?... Vreemd!...

Huh? hoe bedoel je? Mag ik niet OOK een klacht indienen over H&M?

jo
door jorisw - Oct 12, 2015 om 10:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 5 okt 2015, 11:07]Als het inleveren van de artikelen in de winkel onderdeel is van hun retourprocedure, dan mag dit niet. Ze moeten het geld terugstorten, of in dit geval eventueel een creditfactuur sturen. Ongeacht hun eigen voorwaarden.

Dan is het toch op z'n minst vreemd dat bij zo'n grote keten als H&M nog nooit iemand ze hierop heeft gewezen. Juristen genoeg die hun 15 minutes of fame willen claimen door een multinational aan te pakken, en toch is dat niet gebeurt. Misschien dat de amateurjuristen op fora zoals deze er toch naast zitten?

morrison
door morrison - Oct 12, 2015 om 11:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Zoekster en anderen die voor me opkomen.
Helaas zie ik jullie antwoorden nu pas en heb ik helaas al betaald.
Ik voelde me wel gedwongen nadat ik bij de klantenservice van H&M constant hetzelfde verhaal te horen kreeg nl betalen, eigen schuld van het naar de winkel brengen.
Zoekster extra bedankt dat je een klacht hebt ingediend bij de Consuwijzer. Ik ben erg benieuwt wat hieruit komt, vermeld het aub hier dan krijg ik het ook..
Ik voel me nog steeds bedrogen, heb H&M ook verteld dat ik de broek die ik wil niet meer in hun winkel kan kopen, nog niet had betaald(acceptgiro) en dat ze alles zo met elkaar konden vereffenen.
Maar de klantenservice bleef maar hammeren op het feit dat ik de winkel terug had gebracht naar de winkel, mijn fout dus en dus een tegoedbon. Uitzonderingen niet mogelijk.
Ik ben helaas gisteren gezwicht.