Ca
door Canva Mar 28, 2019 om 02:26
Geldzaken & recht

Mag iemand in een benedenwoning pianoles geven en geluidsoverlast veroorzaken?

Beste mensen,

Enkele jaren terug hebben we een leuke bovenwoning gekocht uit de jaren 30. Vanzelfsprekend zijn oude huizen niet zo goed geisoleerd en is het normaal om elkaar als buren te horen leven. Hier heb ik ook geen problemen mee.

Echter is het zo dat mijn beneden buren muziekles geven, 3 dagen in de week, vaak langer dan 8 uur op een dag en tot 20.00 of zelfs 22.00 's avonds. Toen ik dit merkte schrok ik, maar dacht ik nog even dat het niet erg zou zijn.

Nu wilde ik niet lastig zijn voor mijn buren en heb hier in het begin niet over geklaagd, onder het mom, het is toch mooi om iemand muziek te kunnen leren en ik wil geen problemen veroorzaken. ( een externe locatie huren kost tenslotte geld en mijn buren zijn nog jong, dus wellicht niet meer zo rendabel als je huurkosten hebt )

Echter beginnen de lessen ons behoorlijk te irriteren, en dit druk ik zacht uit. De meeste leerlingen zijn kleine kinderen dus we zitten dagen lang te luisteren naar kleine stukjes van liedjes als ''Old MacDonald Had a Farm'' met allerlei valse tonen natuurlijk. Het behoorlijk repetitief, juist dit repetitieve maakt dat je er uiteindelijk stapelgek van wordt. ( Maar mensen die ''All I want for Chrismas is You'' van Mariah Carey proberen te zingen, x 29 wordt ik ook niet perse heel vrolijk van.) Het is dermate luid dat als ik telefoon heb, men aan de andere kant van de lijn de piano hoort.....

Ons huis is opgebouwd uit 3 verdiepingen, ik hoor de piano tot op onze zolder, in de slaapkamers, het lijkt net of hij bij ons in huis staat. Ik heb al eens gevraagd of ze de piano als wellicht kunnen verplaatsen: hij staat namelijk onder de trap en dit lijkt als klankkast te fungeren. Ook had men aan gegeven ''binnenkort de boel te isoleren'' nadat ik zei dat het toch wel behoorlijk invasief is en we er inmiddels gek van worden. Helaas lijkt hier geen gehoor aan gegeven te worden.

Nu is mijn vraag: Mag iemand zomaar in een woonhuis een muziekschool hebben?

En bestaat er een wet die mij hiertegen beschermd, kan ik iets doen, wat kan ik doen om dit te laten stoppen? Ik heb ze meermaals aangegeven dat we het ok vinden als men af en toe een stuk muziek speelt, maar de lessen zijn echt vervelend.

Infomatief heb ik bij de politie gevraagd wat ik kan doen, en die zeiden '' Niets''  Klopt dit? Of is er toch nog een wet waarmee ik kan schermen als mijn buren blijven pingelen?

Mijn vriend en ik werken beiden onregelmatig en vaak thuis, dus afspraken maken over welke dag wel of niet beter uitkomt is onmogelijk.

Overigens is onze woning de enige die er last van heeft. Bij de naaste buren zit er een gangpad tussen waardoor het geluid bij hen slechts zachtjes binnenkomt.

Alvast bedankt voor de input!

15603 23 Rapporteer

Beps
door Beps - Mar 28, 2019 om 08:29
75 Antwoorden / Vragen

Ik kan het me zo goed voorstellen, ik heb ook zo'n buur gehad een paar huizen verder zat deze en ik kon op een gegeven moment zelfs gepingel horen terwijl ze er niet was, zo erg was het geworden. Ik ben naar ze toegestapt en heb ze hierop rustig aangesproken, ze hebben de boel direct geisoleerd, geen heibel omdat ik klaagde, misschien een optie om ook eens een gesprekje met ze aan te gaan.

tenormin
door tenormin Mar 28, 2019 om 21:33
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Dan ben je een bofkont @beps. Heb geen last van pianospel maar nieuwe bovenburen met een tweeling. Die lopen niet (volgens mij dan) maar rennen. Dat begint in de ochtend om 5.30 uur. Dan worden ze kennelijk om half 8 naar school gebracht en is het stil. Ben naar boven gegaan en vriendelijk gevraagd of mevrouw een klein beetje wilde opletten op het gebonk. Gevolg: een dodelijke blik en: nog veel meer herrie. Het vervelende van geluidsoverlast is dat, als men tracht er niet naar te luisteren het geluid dubbel binnenkomt.
Vroeger, toen ik klein was: Willem Peiper, een componist woonde naast ons. Vreselijk. En daarna ook een bekende Nederlander die zanglessen gaf: zo fijn maar niet heus. Maar goed, da's verleden tijd.

panter22
door panter22 - Mar 28, 2019 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Mogelijk is voor deze activiteiten een vergunning nodig van de gemeente:
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BB699D144-500E-49A5-95A3-BB62DEEDB53D%7D

costnix
door costnix - Mar 28, 2019 om 08:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Via de link van @panther22 vonde ik dit:

Kantoor en atelier vaak toegestaan

Voornamelijk kantoorfuncties zijn toegestaan, maar ook een atelier is vaak mogelijk. Het is belangrijk dat de woonfunctie behouden blijft en dat het bedrijf geen overlast veroorzaakt.

Kijk op site van uw gemeente hoe het daar is geregeld. De voorwaarden verschillen per gemeente. Die stellen ze zelf vast.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2019 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u deze mogelijkheid eens aan uw buren voorleggen?

http://www.goedkoopste-piano-en-vleugel.nl/inbouwen%20silent.html

tenormin
door tenormin Mar 28, 2019 om 21:22
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Moeten leerlingen ook met headphone leren spelen. Maar goed, zou een mogelijkheid kunnen zijn.

costnix
door costnix Mar 29, 2019 om 07:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het zelfs mogelijk om doedelzak en trompet te spelen op de piano door de ingebouwd geluidsmodule.
En dat meen ik serieus.

ma
door maarten heest Mar 29, 2019 om 07:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

Interessant, dan kunnen de buren ook doedelzakles en trompetles gaan geven.
Qua geluidsoverlast wordt het daar niet veel beter op...

costnix
door costnix Mar 29, 2019 om 14:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zit een koptelefoonaansluiting aan :-)
Echte piano's hebben vaak een derde pedaal, het studiepedaal. Als deze ingeschakeld is, komt er een stuk vilt tussen de hamers en snaren en wordt het geluid van de piano gedempt. Deze kan ook naderhand ingebouwd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2019 om 09:40
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Begin allereerst met overleg met de benedeneburen. Mogelijk kunnen zij zorg dragen voor geluidswerende voorziening.
Als dat niet lukt, schakel dan burenhulpvoorziening in en in deze vind ik het bijzonder frappant dat men u bij de politie niet daarop heeft gewezen. In mijn woongemeente is het een normale zaak dat juist de politie verwijzst naar die bemiddelingsmogelijkheid.

ma
door maarten heest - Mar 28, 2019 om 10:55
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi @CANVA, ik kan me uw probleem heel goed voorstellen. En ik denk niet dat u hier genoegen mee hoeft te nemen.
Dat lijkt me onder bedrijfsactiviteiten die overlast veroorzaken te vallen.
Maar een deskundige moet daar maar een vakkundig oordeel over geven.

Zoals hierboven al gezegd, eerst een gesprek aanknopen met de buren. En vragen of ze een bedrijfsruimte kunnen huren.

Wat betreft isolatie het volgende: bij geluidsoverlast tussen verdiepingen heb je te maken met contactgeluid.
Contactgeluid laat zich bijzonder lastig isoleren. Omdat het geluid zich via vloeren en wanden voortplant.
Voor een optimaal resultaat is een doos-in-doos constructie nodig. Kost wel wat maar levert veel op.
Het is dus maar net hoe de buren ''binnenkort de boel te isoleren'' aanpakken en wat het daadwerkelijke rusultaat voor u zal zijn.

Succes en sterkte.

Gr
door Grunn1 - Mar 28, 2019 om 11:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk ook eens wat in het regelement van de vve is opgenomen, mag de woning wel bedrijfsmatig gebruikt worden. Indien dit mag dan mag dit niet tot overlast lijden en een uurtje bijles is wat anders dan minimaal elke dag 8 uren.

me
door mein33 - Mar 28, 2019 om 11:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uw buren weten dan naar alle waarschijnlijkheid ook niet dat ze u (over)last veroorzaken.
Ga eerst eens kennismaken met de buren (als u dat nog niet heeft gedaan) en geef dan terloops aan dat u de gehele dag dat getingeltangel  moet aanhoren en daar niet onverdeeld blij mee bent.
Wie weet zijn de buren dan genegen enige geluiddempende maatregelen te nemen, die hoeven helemaal niet zo vergaand te zijn om al resultaat te boeken.
Ook kunt u voorstellen dat zij, bijv. na 19.00h, gebruik maken van het "studiepedaal" want dat scheelt wel twee slokken op een borrel.
Wij gebruikten ook het studiepedaal op bepaalde uren toen wij nog in ons apartement woonden.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 29, 2019 om 00:45
683 Antwoorden / 5 Vragen

Leg het voor aan een rijden rechter!

me
door mein33 - Mar 29, 2019 om 09:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR KASSAGEBRUIKER -

Leg het voor aan een rijden rechter!

Een 'rijden rechter' gaat niet over problemen met je buren !!   ;-))

Als u de "Rijdende rechter" bedoeld dan moet @canva eerst "bonje zoeken met de buren"** en dat een aardig tijdje volhouden. Vervolgens aanmelden en, met een kans van 1 op 333.333, hopen op aandacht in de TV uitzending.

** ook hiervoor bestaat al een TV programma.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 29, 2019 om 13:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik los uw probleem niet op, maar ik kan het niet nalaten het volgende verhaaltje te vertellen :
een kennis van mij kwam in een benedenwoning te wonen.
2 verdiepingen hoger (in een oudbouw huis) zat iemand tot vervelens toe op een drumstel te rammen.
Mijn kennis kwam de 'drummer' voor de deur tegen en vroeg : worden jullie zelf niet gek van dat vervelende gedrum van je zoontje ?
Verontwaardigd antwoordde de man : het is niet mijn zoontje, ik ben het.
Sindsdien was de overlast een stuk minder.
Kennelijk werd de boodschap begrepen.

ma
door manwijf - Mar 29, 2019 om 14:33
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn neef is gitaar-docent. Hij heeft indertijd z'n hele flat moeten isoleren, om de overlast te beperken, maar toen dat niet afdoende bleek te zijn, heeft hij alsnog een ruimte gehuurd. Een flat is nu eenmaal geen bedrijfsruimte. Ieder verstandig mens zou het niet eens moeten overwegen.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 29, 2019 om 14:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste is om met de buren te gaan praten. Staat de piano al op studiestand? (je kunt met de studiepedaal de piano een stuk zachter laten klinken). Staat de piano op onderzetters, van de wand af? Dat zijn nog allerlei mogelijkheden. U kunt ook vragen of er isolatie aangebracht kan worden. U zou een voorstel kunnen doen van hoe laat tot hoe laat het voor u oké is om wat te horen van de piano.

Als echt niets helpt en de buren willen u op geen enkele manier tegemoet komoen, dan kom je in een andere fase. Die van de strijd. Bijv. boren op het moment dat er gepingeld wordt, dat is meestal bijzonder effectief. Maar zover ga je pas als al het andere faalt. Dus begin bij het positieve...

wimmi20
door wimmi20 Mar 30, 2019 om 10:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster adviseert om te gaan boren
Maar wat ga je doen als je al 50 gaten in je plafond hebt, en het boren geen enkel effect heeft ?

ji
door jingle - Mar 29, 2019 om 15:54
36 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een lekkere fles met..... en ga op bezoek..
Neem mee een fatsoenlijke koptelefoon en geef deze cadeau met het verzoek deze te gebruiken..

Kijk of alle vergunningen e.d. in orde zijn als het niet werkt om tot een goede oplossing te komen..
Bedrijfsmatig lijkt me niet zomaar overal vanalles te mogen... en zeker als de omgeving hier last van ondervind..

Kijk ook eens bij de gemeente wat wel en niet mag..
Kijk of er meer buren last hebben (samen sta je sterker..)

Last... De rijdende rechter inschakelen??  (tot ziens op tv :) :) )

wimmi20
door wimmi20 Mar 30, 2019 om 10:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk, dat advies van Jingle daar heb ik over nagedacht.
Alleen die koptelefoon moet je niet weggeven maar zelf opzetten.
Jingle, ik heb vraag : hoe plug je een koptelefoon in bij een piano ?

costnix
door costnix Mar 30, 2019 om 10:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hangt van het type piano af. Een E-piano heeft een koptelefoon aansluiting.
Dat is ook mogelijk bij een omgebouwde echte piano. Na ombouw klinken de snaren niet meer en ook het pianogeluid (en tientallen andere geluiden) uit de koptelefoon.
Zie de link van @tijger1 van 28 maart 9:32

mo
door mof - Mar 29, 2019 om 16:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, men mag niet zomaar een bedrijf voeren waarvan anderen overlast hebbenin een woonhuis in een woonomgeving.
de lesuren die u aangeeft zijn erg veel. Normaalgesproken kun je al eisen wanneer iemand voor zichzelf een muziekinstrument speelt dat diegene diteen vooraf afgesproken aantal uren doet op vooraf afgesproken tijdstippen.

Dat is ook zo wanneer iemand beroepsmatig oefent, lid is van een orkest of zo, en zeker ook voor iemanddie een muziekschool aan huis heeft.

lo
door lopaka - Mar 29, 2019 om 16:20
70 Antwoorden / 47 Vragen

Een harde maar effectieve waarschuwing zeg gewoon dat je s'nacht even kom bellen aan de deur dan is het zo afgelopen.
Succes

je
door jedi - Mar 29, 2019 om 17:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Schakel de rijdende rechter in !

ma
door maarten heest Mar 29, 2019 om 17:59
463 Antwoorden / 0 Vragen

Vor de derde keer ;)

costnix
door costnix Mar 30, 2019 om 11:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is scheepsrecht.

ro
door ron503 - Mar 29, 2019 om 17:59
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als de woning van de buren bedoeld is om te bewonen en er geen zakelijke bezigheden toegestaan zijn dan mogen er in de woning geen muzieklessen gegeven worden. Op de website van de KVK kunt u aan de hand van de adresgegevens zien of de 'muziekschool' daar ingeschreven staat. Mocht dat zo zijn dan wordt de woning oneigenlijk gebruikt tenzij er bij de gemeente een gedoog vergunning is af gegeven en die kan bij het overmatig veroorzaken van overlast direct ingetrokken worden.

billieboy
door billieboy - Mar 29, 2019 om 19:07
84 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Canva,
Zoals al eerder aangegeven maak eerst contact en breng de door jou ervaren overlast naar voren. Zeg wat het met je doet en probeer afspraken te maken. Mocht dat niet lukken informeer dan of er Buurtbemiddeling is in jouw woonplaats. Deze hulp is gratis. Zij maken kennis met jou en gaan daarna naar jouw buren en proberen hen te motiveren  samen tot een oplossing te komen. Dit overleg vindt plaats op neutraal terrein en wordt door de bemiddelaars geregeld. Buurtbemiddelaars kiezen  geen kant maar  zorgen er voor dat het gesprek op een contructieve manier plaatsvindt. Ik kan het je aanraden. Sukses.

Em
door Emmap - Apr 5, 2019 om 14:50
162 Antwoorden / 8 Vragen

In gesprek blijven met de buren is de beste weg, proberen samen oplossingen te bedenken, event. met wat hulp van goede professionals die weten wat wel en niet helpt. Zij willen vast niet dat je overlast ervaart en zullen toch wel wat passende / juiste maatregelen willen nemen?

De politie is niet het juiste loket denk ik, maar ben je ook bij je gemeente geweest (afd. milieu, een van de geluidambtenaren)?
Veel m.n. kleinere gemeenten hebben geen eigen afd. milieu meer. Zij geven de info dan als het goed is door aan het regionale samenwerkingsverband voor milieuzaken, de regionale omgevingsdienst. Die zouden moeten weten wet hier van toepassing is, en of er vanwege het soort geluid (muziek) nog een correctie van toepassing is, of vanwege de tijd nog een strengere limiet geldt. Als er geen wet van toepassing is, wil dat nog niet zeggen dat alles zo maar mag - en het lijkt me dat er in elk geval in jullie woning met een goede professionele geluidmeter gemeten moet worden, want 'meten is weten'. Dan weet je hoe hard het is, hou zelf een logboekje bij: van hoe laat tot hoe laat. Ga niet zelf aan de gang met een 'decibelmeter' op je mobiele telefoon, die kunnen tot 40 dB naar boven of naar beneden afwijken, bovendien weet je als leek niet hoe je de meting moet interpreteren.

Zelf meten kan wel met een eenvoudige losse microfoon (Trust van ca. 20 Euro), en een laptop met gratis software, ik heb daar al eens eerder wat over geschreven, maar ik weet niet of je die weg van zelf meten wilt bewandelen, er zijn eerst nog wel andere mogelijkheden denk ik.

En oja, om geluid te weren, denken mensen soms aan isoleren, maar geef geen geld uit aan maatregelen die niet of weinig helpen. Isoleren tegen geluid is anders dan isoleren tegen kou / warmte... Tegen geluid heb je 'massa' nodig, isoleren tegen kou / warmte kan met materialen die veel lucht in zich hebben.

Veel succes, en graag lees ik nog eens of je vordert met het oplossen van het probleem.

pe
door petramor - Jun 20, 2019 om 10:35
1 Antwoorden / Vragen

Jeetje, wat een heftig verhaal! Zou het helpen als je vanuit je eigen woning zou isoleren?

ne
door neodutchio Jun 20, 2019 om 10:54
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Speciaal aangemeld om reclame te maken? Daar is het forum niet voor.

gerbera
door gerbera Jun 20, 2019 om 16:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En waarom en hoe zou de TS zijn woning moeten isoleren. De hele tent inpakken met isolatiemateriaal en ongeveer 30 cm isolatie op de vloer. Om dan over de kosten maar niet te spreken moet de TS die maken omdat de buren pianoles geven. Beetje domme opmerking voor iemand die blijkbaar verstand van isoleren heeft.

costnix
door costnix Jun 20, 2019 om 18:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een vriend van mij geeft drumles aan huis. Hij heeft zijn lokaal (zolder) op eigenkosten geïsoleerd en de buren horen vrijwel niets meer van de drums. Ook helpt het om niet ‘s-avonds (laat) drumles te geven

me
door mein33 Jun 21, 2019 om 10:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit topic is van 28 mrt. jl. en topicstarter heeft niets meer van zich laten horen, dus zo een dringend probleem zal het  niet zijn (geweest) !

Maar (bijna) iedere piano of vleugel heeft een studie pedaal en door die te bebruiken kan de  'overlast' die wordt ondervonden drastisch worden teruggebracht, terwijl dit op de lessen geen enkele invloed heeft.
Afspraakje maken met de buur over het gebruik daarvan kan al veel ingenoegen voorkomen.
Maar ook dit zal wel "spreken tegen dovemans oren" zijn.  ;-))