Sc
door Scholtenhetty Jan 6, 2019 om 15:11
Geldzaken & recht

Mag ik als verhuurder een bezichtiging inplannen zonder toestemming vd huurder

Wij hebben een opzegging gehad van de Huurder, per 1 februari eindigt het huurcontract, en nu willen wij met nieuwe kandidaten het appartement laten bezichtigen, maar de Huurder geeft geen toestemming, omdat hij zelf op vakantie is van 7 januari t/m 21 januari 2019. Maar wij willen graag per 1 februari een nieuwe Huurder hebben aangesteld. Hoe kunnen wij dit oplossen, wij hebben persoonlijk contact gehad met de oude Huurder en vriendelijk verzocht om hier een mee te werken, maar helaas......graag met spoed als het kan, antwoord "wat te doen" nu?

26344 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 6, 2019 om 15:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee natuurlijk mag een verhuurder zonder toestemming niet de woning betreden. Dan maar geduld hebben tot hij terug is van vakantie. In overleg met de huurder kun je dan een afspraak inplannen.

Als hij per 1/2 heeft opgezegd, dan heb je de opzegging toch al ontvangen voordat hij op vakantie ging?

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2019 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt na zijn terugkomst nog negen dagen om met een nieuwe huurder te gaan kijken en de eindinspectie te doen. Dus tijd zat.

panter22
door panter22 - Jan 6, 2019 om 15:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt een mogelijkheid om de huurder te dwingen de huissleutels af te geven om zonder zijn toestemming het appartement laten bezichtigen. Gelukkig kan dit niet. Dat moet in gezamenlijk overleg, Na 21 januari is er nog tijd genoeg voor eventuele nieuwe huurders het appartement laten te bezichtigen.
Hoe zou je het vinden dat er vreemde mensen jouw huis gingen bezichtigen?

tenormin
door tenormin - Jan 6, 2019 om 15:59
16817 Antwoorden / 108 Vragen

"Wat te doen nu". Is gewoon even wachten. Mijn verhuurder zou over zoiets niet eens een vraag stellen: men kan immers niet zomaar iemands huis in stappen + de kijkers. En zoals al geschreven; er is voldoende tijd over.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2019 om 18:40
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@Ternomin, zelf al een ervaring gehad in deze? Doe eens navraag hoe uw verhuurder zou reageren als u de huur opzegt en mogelijk onvoldoende tijd geeft om een nieuwe huurder te vinden?
Antwoord niet nodig.

tenormin
door tenormin Jan 6, 2019 om 18:46
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@gerrit, antwoord niet nodig. Waarom dan reactie. ;-((

Cookies
door Cookies Jan 6, 2019 om 19:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerrit, nergens in de verhuur voorwaarden staat dat ik niet op vakantie mag als ik de huur heb opgezegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2019 om 16:31
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Een iets andere reactie: als de huurder u niet toestaat om tijdens zijn afwezigheid de woning te doen bezichtigen en u heeft daardoor geen nieuwe huurder op 1 februari a.s. heeft u volgens mij alle recht om de dan te leiden huurschade op de huurder te verhalen. Doe eventueel navraag bij een advocaat (ga na of eerste consult gratis is) of uw rechtsbijstandsverzekering als u die heeft.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2019 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

Cookies
door Cookies Jan 6, 2019 om 16:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik dacht aan nonsens.;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2019 om 16:42
16777 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, geen onzin. Een verhuurder heeft recht op de benodigde tijd om bezichtigingen te regelen en afgezien daarvan is het uiteindelijk altijd een rechter die bepaalt of dit onzin is! Door toedoen van de huurder geen nieuwe huurder, dan bestaat m.i. wel degelijk de mogelijkheid om schadevergoeding te claimen (Afdeling 10 Burgerlijk Wetboek). @NFLF idem. De huurder kan oorzaak zijn van vermogensschade.

tenormin
door tenormin Jan 6, 2019 om 16:46
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Lariekoek! @gerrit

panter22
door panter22 Jan 6, 2019 om 16:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als je in deze tijd van schaarste aan huurwoningen binnen 10 dagen geen huurder kunt vinden, dan kun je maar beter wat van de huurprijs afdoen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2019 om 18:32
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Afdeling 10 boek 6. en @PANTHER2, de huidige schaarste schaarste heeft er niets mee te maken. En het op basis van uw mening verlagen van huurprijs betekent ook vermogensschade.

Ts. vraagt advies en ik gaf ook een advies.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2019 om 19:03
16777 Antwoorden / 202 Vragen
jo
door jorisw Jan 6, 2019 om 20:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter22: je weet dat als huurprijzen worden verlaagd dit ook gevolgen kan hebben voor jouw (en ons) pensioen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2019 om 19:03
16777 Antwoorden / 202 Vragen

Voor de critici zoals @t...1, Nflf en Tern.. neem de moete om hier een naar te kijken, vooral het onderdeel huurbeëindiging en ooordeel of dat onzin is; http://www.wetrecht.nl/huurovereenkomst/

panter22
door panter22 Jan 6, 2019 om 19:46
6599 Antwoorden / Vragen

Dat de huurder bezichtiging van de woning moet toelaten, dat staat in praktisch elk huurcontract.
'De huurder wil dat ook wel, alleen niet als hij op vakantie is.
Bovendien kan de verhuurder niet op elk willekeurig moment aankomen met een kandidaat huurder. Dat moet in overleg met de huidige huurder. De verhuurder heeft de hele maand januari de tijd om een huurder te zoeken. Daarin wordt hij niet belemmerd.
De kandidaat huurder kan alleen niet onmiddellijk het appartement bezichtigen.
En er zijn genoeg mensen die een appartement willen huren. Je moet er alleen niet de hoofdprijs voor vragen,

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2019 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

De mensen liggen te gillen op de stoep om een huis te krijgen. Als voorbeeld, bij de meeste WBV’s heb je twee of drie dagen de tijd om te beslissen.

Als die huisbaas een tekening heeft van zijn appartement, kan iemand aan de hand daarvan al redelijk beslissen of hij of zij belangstelling heeft.

En het zou nog wat anders zijn als die huurder de 31ste van vakantie terug zou komen. Maar dat is 10 dagen eerder.

En wat is dat nou voor onzin om naar de rechter te verwijzen. En een huisbaas naar een GRATIS spreekuur van een advocaat verwijzen? Belachelijk.

uwjurist
door uwjurist - Jan 7, 2019 om 10:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De huurder is wettelijk verplicht om hieraan mee te werken. Hij kan dit ook doen door iemand namens hem bij de bezichtiging aanwezig te laten zijn.

Artikel 7:223 BW Gelegen geven tot bezichtiging.
De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Jan 7, 2019 om 11:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niemand spreekt dit tegen. Na 21/1 is er nog ruim voldoende tijd voor bezichtigingen.

gerbera
door gerbera - Jan 7, 2019 om 10:55
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij niet prettig als bezichtiging plaats vindt als de huurder zelf niet aanwezig is. Maar na zijn vakantie heeft u de tijd om dit alsnog te regelen. Dus overleg even met de huurder en spreek een datum af na zijn vakantie. Lijkt mij tijd genoeg voor een andere huurder om dan te beslissen.

Tegen het einde van de huur van een onroerende zaak (een woning bijvoorbeeld), moet de huurder toelaten dat de verhuurder een bord in de tuin zet (of andere gebruikelijke kennisgevingen aanbrengt, zoals bijvoorbeeld een poster), om zo de zaak opnieuw te verhuren of te verkopen. Ook bezichtiging door gegadigden moet de huurder toelaten.

bron; uit de link van @gerritaltena, 06jan 19.03

marita5
door marita5 - Jan 7, 2019 om 11:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ScholtenHetty ,

Gaat u zelf verhuizen, dan mag de verhuurder van u vragen een affiche achter het raam te hangen met daarop 'te huur'. U moet ook toestaan dat de woning wordt bezichtigd door belangstellenden. Dit moet natuurlijk wel op redelijke wijze gebeuren. De verhuurder kan dus niet te pas en te onpas met geïnteresseerden voor de deur staan en moet over (tijdstippen voor) het tonen van de woning eerst een afspraak maken met de huurder .

 Bron : woonbond.nl

lo
door lovewinnie - Jan 7, 2019 om 11:26
1205 Antwoorden / 1 Vragen

De huurder moet u de ruimte geven en in de week dat hij weg is hoeft hij u niet toe te laten. Zodra hij terug is heeft u nog paar dagen zult het dan moeten inplannen. Vanaf 22 januari heeft u nog ruim 1 week. Plan meerdere bezichtigen op een tijd en in overleg met huurder . Als huurder weigerd mee te werken mag u verlies door berekenen met bijv week extra huur .

U heeft z'n 9/10 dg om bezichtiging om te plannen dus dat is ruim voldoende. U mag niet zonder toestemming de woning betreden.
Zou u het tof vinden als verhuurder of woningbouw ineens bij u binnen komt lopen?? Om wat voor rede dan ook. Nee vast niet

uwjurist
door uwjurist - Jan 7, 2019 om 11:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De huurder is maar liefst 2 weken op vakantie en moet dus zorgen dat dit opgelost wordt door zich te laten vervangen of een sleutel af te geven. Hij kan niet eisen dat verhuurder 2 weken lang niet de woning mag bezichtigen met kandidaten. Uiteraard moeten bezichtigingen wel op afspraak plaats vinden.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Jan 7, 2019 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De verhuurder heeft blijkbaar na de opzegging ook geen contact opgenomen met de huurder. Dan had zij dat kunnen bespreken. Twee weken is ruim voldoende voor een nieuwe huurder. Ik lees ook nergens dat verhuurder heeft gevraagd of zij naar binnen mocht met iemand die zijn sleutel heeft.

panter22
door panter22 Jan 7, 2019 om 13:08
6599 Antwoorden / Vragen

De huurder is al met vakantie.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar liefst twee weken met vakantie.  Het moet niet gekker worden. Maar hij is wel minstens negen dagen voor het einde van de huurperiode weer thuis.

uwjurist
door uwjurist Jan 8, 2019 om 09:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent blijkbaar allemaal huurspecialist en ik niet .....

Geen contact opgenomen is een aanname. Huurder was nog niet met vakantie toen de vraag werd gesteld op 6-1. En er is - gezien de weigering van huurder - dus contact geweest voorafgaand aan de vakantie van huurder.

De opzegging zal waarschijnlijk eind dec. de verhuurder hebben bereikt. Verhuurder heeft al snel, begin januari, kandidaat huurders én begin janauri contact opgenomen met huurder.

Verhuurder doet niets verkeerd, huurder wel. Verhuurder kan, als hierdoor schade (huurderving) ontstaat, dit gaan verrekenen met een eventuele waarborgsom.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Jan 8, 2019 om 09:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

xxx

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2019 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uw jurist

Dan moet verhuurder u maar inschakelen. Huurderving, natuurlijk. Volgens zeggen zou er een grote woningnood zijn in Nederland, dus de aspirant huurders staan met bosjes voor de deur.

Als de verhuurder dat apoartement niet binnen negen dagen verhuurd krijgt, mankeert er blijkbaar wat aan.

uwjurist
door uwjurist Jan 8, 2019 om 10:01
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk Tijger1

Cookies
door Cookies Jan 8, 2019 om 11:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Recent nog een woning bezichtigd (met tig anderen), moest meteen een ja of nee geven. Zelfs een "ik slaap er nog een nachtje over" is niet meer mogelijk.

panter22
door panter22 Jan 8, 2019 om 12:49
6599 Antwoorden / Vragen

"Hij kan niet eisen dat verhuurder 2 weken lang niet de woning mag bezichtigen met kandidaten.
Verhuurder kan, als hierdoor schade (huurderving) ontstaat, dit gaan verrekenen met een eventuele waarborgsom."
Stoere taal, hoe wil je dat hard maken? Binnen 1 week had de eigenaar al kandidat huurders. Die schade door onverhuurbaarheid zal wel meevallen

ma
door marleenvanh - Jan 7, 2019 om 12:13
451 Antwoorden / 1 Vragen

He gelukkig iemand die er wel verstand van heeft (Mr. Doomernik)  Dat was namelijk ook mijn idee.[edit-redactie, houd het s.v.p. beleefd bij het beantwoorden van vragen] Het huis is wel het EIGENDOM van de huurder!

ma
door maarten heest Jan 7, 2019 om 12:16
463 Antwoorden / 0 Vragen

Eigendom van eigenaar en niet van de huurder.

panter22
door panter22 Jan 7, 2019 om 13:07
6599 Antwoorden / Vragen

Praaifuzzie? Leg eens uit wat betekent dat.
Omdat het appartement verhuurd is, heeft de eigenaar niet het recht om zonder toestemming van de huurder het appartement binnen te gaan. Daar zit hem nou de kneep. De eigenaar moet een afspraak maken met de huurder en kan niet op elk moment binnenvallen. Bovendien zit de huurder al in een ver land.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou misschien zit de huurder op de Veluwe, maakt niet uit. De verhuurder heeft nog negen dagen de tijd om zijn bezit te showen. Hij had ook een week de tijd voirdat de huurder op vakantie ging.

@Marleenvh

En waarom komt die belediging uw pen uit?

me
door mein33 Jan 8, 2019 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nou misschien zit de huurder op de Veluwe

Even rondvraag gedaan en "NEE" de huurder zit niet op de Veluwe !!   ;-))

Cookies
door Cookies Jan 8, 2019 om 13:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Mein: ook niet bij jou in dat hutje? Onder het matras gekeken?

me
door mein33 Jan 8, 2019 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))  nu wel en gelukkig niet aangetroffen !!

costnix
door costnix - Jan 7, 2019 om 13:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Volgende keer maar uw commerciële vraag stellen op:
https://www.higherlevel.nl/forums/
U bent geen consument.

anduril
door anduril - Jan 7, 2019 om 13:54
167 Antwoorden / 1 Vragen

Is hier sprake van de normale opzegtermijn van 3 maanden?  Dan heeft de verhuurder alle tijd gehad en kan bezichtiging alsnog na 21 januari.

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2019 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een huurder heeft een opzegtermijn van één maand.

me
door mein33 - Jan 8, 2019 om 11:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De huurder is er momenteel even niet en daardoor kan er nu geen bezichtiging plaatsvinden.
Rechten of niet, de/een oplossing zal moeten wachten tot de huurder terug is van weggeweest, daar verandert helemaal niemand iets aan.

Vraag van Ts. :  " wat te doen nu " kent een eenvoudig antwoord, nl. 'wachten tot de huurder terug is' !!
Ts. kan altijd nog bezien welke stappen hij/zij wil/kan/zal/moet** nemen jegens de huurder.  ;-))

**
doorhalen wat niet van toepassing is.

Cookies
door Cookies Jan 8, 2019 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Precies, maar er wordt weer van alles bijgesleept wat in theorie zou kunnen gebeuren (te laat nieuwe huurder).

gerbera
door gerbera - Jan 8, 2019 om 12:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Maar dit was toch de vraag, en dat mag dus niet;

Mag ik als verhuurder een bezichtiging inplannen zonder toestemming vd huurder

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2019 om 13:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er waren twee vragen. “Wat te doen”. Geduld oefenen.

gerbera
door gerbera Jan 8, 2019 om 15:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 u heeft gelijk dus op vraag twee is het gewoon ff wachten;-))

mo
door mof - Jan 11, 2019 om 03:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder heeft het recht om bezichtigingen te laten doen. Dat kan de huurder niet weigeren .

Jo
door JokeSk55 - Jan 11, 2019 om 03:58
20 Antwoorden / 2 Vragen

Zolang de huurder voor het pand betaald heeft hij het recht om te bepalen wie er in het pand toegelaten wordt.
Stel je voor, je bent niet thuis en de verhuurder komt dan in jou pand.Hoe vaak, met hoeveel personen, wat raakt er beschadigd...... waar ligt dan de grens.
Nee! De wet is heel duidelijk. De verhuurder verhuurd het. Zodra de huurder in het pand getrokken is bepaald deze wie binnen gelaten wordt.
Alleen met een gerechtelijk bevel mag de  verhuurder het pand betreden.
Heeft u geen pand die gelijkwaardig is en deze bekeken kan worden zodat de a.s. huurder een indruk kan opdoen hoe het andere pand oogt?