Na
door Namroog Dec 24, 2017 om 09:04
Geldzaken & recht

Mag ik een aangetekende brief zonder afzender weigeren?

IK heb afgelopen week een aangetekende brief zonder afzender gekregen die ik geweigerd heb, dus niet in ontvangst genomen heb.
Dit is ook een maand of 2 geleden gebeurd.
Mag ik dit weigeren en wat zijn de consequentie hiervan.

met vriendelijke groeten
Henk G

39042 23 Rapporteer

ne
door neodutchio - Dec 24, 2017 om 09:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U mag alles weigeren aan de deur. De consequentie is dat u ook nooit zal weten wat er in de brief staat. Mocht iemand u op deze manier willen bereiken zal die een andere weg moeten zoeken.
Maar iets zegt mij dat u een reden heeft om deze post te weigeren.

Yv
door Yvonne_909 Dec 27, 2017 om 20:33
42 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zo'n negatieve achterdocht?
Als ik ergens voor moet tekenen wil ik ook weten wie de afzender is en niet zomaar domweg en klakkeloos ergens voor tekenen.

ne
door neodutchio Dec 27, 2017 om 21:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U tekent enkel dat u een brief ontvangen heeft. Dus u tekent niet domweg en klakkeloos.

diumenge
door diumenge - Dec 24, 2017 om 09:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk mag u die brief weigeren. Maar iemand of een organisatie zal niet voor niets een aangetekende brief verzenden, ze vinden het kennelijk belangrijk dat u kennis kunt nemen van de inhoud én dat ze kunnen aantonen dat ze hun best hebben gedaan daarvoor. Dus in de toekomst kunt u zicht moeilijk beroepen op het feit dat u iets niet wist omdat u de post niet hebt ontvangen. Net als neodutchio is mijn vermoeden dat u een reden hebt om die post te weigeren, er bestaat een naam voor zulk gedrag.

anduril
door anduril Dec 27, 2017 om 18:15
167 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als die iemand of organisatie geen afzender vermeldt, dan is die net zo verkeerd bezig.  Een bonafide afzender zal dat niet doen.

Yv
door Yvonne_909 Dec 27, 2017 om 20:34
42 Antwoorden / 2 Vragen

Jij bent dus iemand die alles maar klakkeloos in ontvangst neemt zonder te weten waarvoor je tekent? Is ook een naam voor zulk (niet zo slim) gedrag.

diumenge
door diumenge Dec 27, 2017 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Leg eens uit Assantar wat het risico is van tekenen voor ontvangst van een brief, ik ben héél benieuwd.

uwjurist
door uwjurist - Dec 24, 2017 om 09:43
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent niets verplicht, maar het weigeren van een aangetekende brief is zeer onverstandig. In principe komt het risico van weigeren/niet aannemen/niet ophalen - en dus niet kennen van de inhoud - voor rekening van de geadresseerde. U dus.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

anduril
door anduril Dec 27, 2017 om 18:16
167 Antwoorden / 1 Vragen

Een aangetekend schrijven zonder afzender geeft toch wel te denken!

marita5
door marita5 - Dec 24, 2017 om 10:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen
anduril
door anduril Dec 27, 2017 om 18:20
167 Antwoorden / 1 Vragen

En wat als je afwezig bent tot na de datum waarop het aangetekend schrijven wordt retourgezonden naar de verzender?

sira
door sira Dec 27, 2017 om 20:29
2326 Antwoorden / 24 Vragen

@ Anduril
QUOTE

En wat als je afwezig bent tot na de datum waarop het aangetekend schrijven wordt retourgezonden naar de verzender?
UNQUOTE

Dat kan niet, de brief is geweigerd, dus wordt dat ook op een etiketje op de brief aangekruist.

Kan mij overigens niet voorstellen dat er geen afzender op stond, want de brief is geweigerd en moet dus ook weer retour naar de afzender.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2017 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me wel af hoe die brief teruggezonden kan worden aan de afzender, voorzien van die stickers, als er geen afzender vermeld staat. Waardoor de afzender kan bewijzen dat hij die brief aangeboden heeft, maar niet in ontvangst genomen is.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2017 om 10:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat vroeg ik mij ook af. Ik denk dat bij PostNL de afzender wel bekend is, immers de post is geregistreerd door hen, maar er alleen geen afzender op de brief zelf staat.
Wel apart overigens dat er geen afzender op de brief staat, doet mij vermoeden dat het niet om een organisatie gaat maar om een prive persoon.

ne
door neodutchio Dec 24, 2017 om 11:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt altijd een postcode en huisnummer verwerkt in de code op de stikker op de envelop. De afzender is dus wel degelijk te achterhalen.

Gr
door Grunn1 Dec 24, 2017 om 11:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

.

ge
door gerrit250 - Dec 24, 2017 om 10:56
37 Antwoorden / 4 Vragen

Ik meen dat u die brief gewoon kunt weigeren. Maar heeft u geen idee wat de inhoud kan zijn van die brief?. Het feit dat u die brief aanneeent  betekent alleen dat u kennis van de inhoud hebt genomen, maar het daarmee nog zeker niet eens hoeft te zijn. Ik kom in mijn werk nogal eens protestbrieven tegen (Letter of Protest) Zo'n brief wordt doorgaans gewoon "voor ontvangst" getekend, zeggende dat je hem hebt ontvangen maar het daarmee met de inhoud niet eens hoeft te zijn. Kijk eens of u bij de postbode waar u moet tekenen bij uw handtekening niet kunt bijschrijven  "alleen voor ontvangst"  Ik zou toch eens kijken wat de inhoud van de brief is. Als het om een betaling gaat dan had u waarschijnlijk al een deurwaarder aan de deur gehad.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2017 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou je dat er bij schrijven? Tekenen voor ontvangst wil sowieso niet zeggen dat je het met de inhoud eens bent.

Gr
door Grunn1 Dec 24, 2017 om 11:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het was 2 maanden geleden dus de postbode heeft de brief niet meer.<br />Als je de brief in ontvangs neemt betekend dat je hem hebt gekregen en dit niet kan ontkennen dat je hem niet leest is onverstandig. Dat je het er niet mee eens bent heeft er niks mee te maken want dan zal je bezwaar moeten aantekenen en doe dit aangetekend te kunnen bewijzen dat de brief in ontvangst is genomen, op nu zijn we weer bij het begin waar het om gaat.

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2017 om 11:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ben u niet eens nieuwsgierig van wie die wel is en wat er in staat. Kan u hem altijd nog weg doen als de inhoud u niet bevalt. Iemand zal die brief toch wel verstuurd hebben dus er is wel een afzender.  En die afzender kan met behulp van de track&trace zien of u hem heeft ontvangen. En als u hem blijft weigeren zal die denk ik, vanwege de kosten, wel stoppen met het versturen, maar kan altijd aantonen de brief verzonden te hebben.
Dus weer een probleem wat geen probleem hoeft te zijn als u er geen probleem van maakt en daarmee het probleem uit de wereld helpt.

sira
door sira Dec 27, 2017 om 20:35
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien was het wel een aangetekende brief van een notaris i.v.m. een erfenis van een oudoom of tante. Dat noem je nou eens echt pech hebben.
Een aangetekende brief hoeft niet persé een negatieve brief te zijn.

gerbera
door gerbera Dec 27, 2017 om 21:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een aangetekende brief hoeft niet persé een negatieve brief te zijn.

Ja en, schrijf ik dat dan ergens?

he
door henry1942 - Dec 24, 2017 om 11:17
100 Antwoorden / 28 Vragen

Geen afzender!!!
Hoe kan de verzender dan bericht ontvangen, van aanname of weigering?
 en waar gaat  de brief heen bij retourzending?

gerbera
door gerbera Dec 24, 2017 om 11:28
7358 Antwoorden / 14 Vragen

  • Uw brief is eenvoudig te volgen met Track & Trace

ne
door neodutchio Dec 27, 2017 om 21:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En de gegevens van de afzender (postcode en huisnummer staat gewoon op de stikker.

he
door henry1942 Dec 28, 2017 om 17:20
100 Antwoorden / 28 Vragen

Geen afzender, hoe kan dan op de stikker DIE gegevens staan?
 en te volgen tot mijn adres, maar hoe te volgen vanaf de niet aanwezige afzender.

Cookies
door Cookies - Dec 24, 2017 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vraag me af wat je denkt te bereiken door de weigering.

hutch
door hutch Dec 24, 2017 om 12:11
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vermoed (...) dat het te maken heeft met een ingebrekestelling...... Als dat zo is, kan hij deze vraag ook eens stellen op www.higherlevel.nl/

ro
door ron503 - Dec 24, 2017 om 13:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent niet verplicht om een aangetekende brief in ontvangst te nemen maar de eventuele consueqenties zijn voor u. Vaak is een aangetekende brief het laaste middel om u van informatie te voorzien en meestal betreft het een vordering die binnen een bepaalde termijn voldaan dient te worden. De afzender is niet verplicht om de adresgegevens op de brief te zetten maar is wel bekend in het systeem van het postverzorgingsbedrijf.

Grunnen.
door Grunnen. - Dec 24, 2017 om 13:25
509 Antwoorden / Vragen

De consequenties zijn jou vast wel bekent,want zo'n brief komt niet uit de lucht vallen. Mag wel ,maar niet slim.Zoiets van aangetekende brief ontvangen,maar zat niets in de enveloppe.

me
door mein33 - Dec 24, 2017 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@namroog,

Natuurlijk mag weigeren deze brief aan te nemen, maar waarom bent u hier zo bang voor, of verwacht u misschien een voor u slecht uitkomend bericht.
Misschien heeft u wel een erfenis(je) te goed of meldt een loterij u dat u de "hoofdprijs" kunt komen ophalen.
Maar hoe dan ook, een dringend bericht voor u bestemd zal u op de e.o.a. wijze toch bereiken, al is het via een deurwaarder (m.u.v. een loterijprijs).
En de afzender, de afzender staat vermeld in de brief die in de geweigerde enveloppe zit. ;-)

aurora1
door aurora1 - Dec 24, 2017 om 19:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Onverstandig om een dergelijke brief niet in ontvangst te nemen. U weet vast wel van wie die aangetekende brieven afkomstig zijn.

lo
door louisda - Dec 27, 2017 om 12:30
14 Antwoorden / 2 Vragen

Als iemand, een bedrijf of een privé-persoon, u echt iets wil laten weten en u daarom een aangetekend schrijven stuurt, vind ik het wél ongelooflijk dom om dan niet je naam als afzender te vermelden.
zeker in deze tijd waarin we steeds vaker te maken hebben met ongevraagd toegestuurde pakketjes, valse mails e.d. Vind ik het heel verstandig om een aangetekend schrijven zonder afzender te weigeren.
wellicht is het mogelijk de postbesteller te laten aantekenen wat de reden van uw weigering is.

jo
door jorisw Dec 27, 2017 om 13:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zo gek is dat niet hoor. De PIN code van mijn werkcreditcard wordt ook in een aangetekende brief verstuurd. Maar daar staat uiteraard voor de veiligheid de naam van de afzender niet op.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Dec 27, 2017 om 12:36
30 Antwoorden / Vragen

Indien de inhoud van dusdanige juridische waarde is, kan de afzender - bij weigering - via een deurwaarder late uitreiken. Maar de kosten moet jij betalen.

mo
door mof - Dec 27, 2017 om 13:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U mag alle post weigeren. Echter, aangetekend betekend dat er geregistreerd wordt dat de post is aangeboden en geweigerd. Bij eventuele vervolg, bijvoorbeeld een rechtszaak, zal de rechter ervan uitgaan dat u kennis had kunnen nemen van de inhoud en warop u actie had kunnen ondernemen om gevolgen voor uzelf te beperken. Het komt erop neer dat ervan uitgegaan zal worden dat u met de inhoud op de hoogte bent en daarvan de volle consequenties zal moeten dragen.

ag
door agapon - Dec 27, 2017 om 13:33
115 Antwoorden / 0 Vragen

even afweken met stoom, zie wat er in zit. Niet voor jou bestemd dicht plakken en retourneren. Oevrigens meen ik mij te herinneren dat je aangetekende post voor moet tekenen voor ontvangst en daarbij de afz ook bekend dient te zijn.

gerbera
door gerbera Dec 27, 2017 om 14:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

even afweken met stoom, zie wat er in zit. Niet voor jou bestemd dicht plakken en retourneren.

Geweldige oplossing, had ik zelf niet kunnen bedenken.Maar.........een aangetekende brief staat op naam dus klopt die naam niet hoeft de Ts hem niet aan te nemen. Is de inhoud voor een ander, dus andere naam, bestemd dan gewoon ff contact opnemen met de afzender die, mag ik aannemen, in de brief wel vermeld is. Retour aan wie als er geen afzender bekend is. Is die door het openmaken wel bekend dan is daarvoor het bewijs dat de brief is gelezen. Door wie dat is geweest zal de afzender een worst zijn.

hutch
door hutch - Dec 27, 2017 om 13:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb het sterke vermoeden dat TS een eigen bedrijf heeft en dat hij hoogstwaarschijnlijk een ingebrekestelling (o.i.d.) heeft ontvangen/geweigerd.

Geweigerde aangetekende brieven die retour afzender gekomen zijn, dient men ook nooit te openen.
Mocht het zover komen, zal de rechter een niet geaccepteerde (aangetekende) brief als wel ontvangen beschouwen, althans (zoals aangegeven) dat de geadresseerde 'het' had kunnen weten.

Dus weigeren heeft meestal geen enkele meerwaarde voor de geadresseerde. Het zal zelfs meer in zijn nadeel zijn dan in zijn voordeel.

Dus Henk G., bezint eer ge begint.........

kl
door kleinealbert - Dec 27, 2017 om 15:01
16 Antwoorden / 2 Vragen

Het is wel vreemd dat er geen afzender op een aangetekende brief staat..Wat heeft de afzender te verbergen? Maar ook
raar dat U zich drukt maakt en de ontvangst weigert. De kans is groot dat U ergens nog een rekening heeft openstaan.
Dus zou de aangetekende brief als die weer bij U aangeboden gaat worden maar accepteren.
Wat ook heel raar is...wat gaat de post doen met de brief die retour afzender moet worden gestuurd?

ge
door gentlepeople - Dec 27, 2017 om 15:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bewijslast is doorslaggevend! De afzender moet bewijzen dat hij een brief aangetekend aan afzender heeft verzonden. Hoe dat gaat weten we, nl. het bewijs dat je het verzonden hebt! Maar gaat dat ook op als op de buitenzijde van de enveloppen of in de brief geen naam van afzender staat? Nee, natuurlijk niet! De afzender kan immers niet bewijzen dat hij die brief in die enveloppe heeft verzonden! Wat is dus voor het bewijs van een aangetekende brief verplicht: de naam van de afzender en de geadresseerde! Als op de enveloppe geen afzender staat, is dat al een teken van onvoldoende bewijs (zie jurisprudentie Hoger Raad der Nederlanden). Zelfs de Afdeling BestuursrechtsprAak van de Raad van State, het hoger beroepsorgaan in bestuursrechtelijke zaken heeft een brief zonder afzender gterzijde geschoven als onvoldoende bewijs!

diumenge
door diumenge Dec 27, 2017 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wees eens aardig en doe 's een linkje naar die jurisprudentie.

sira
door sira Dec 27, 2017 om 20:41
2326 Antwoorden / 24 Vragen

De afzender is wel degelijk bekend.

ne
door neodutchio Dec 27, 2017 om 21:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op de sticker staan allerlei codes. Hierin staat netjes de postcode en huisnummer van de afzender.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - Dec 27, 2017 om 15:08
30 Antwoorden / Vragen

Ik heb al gereageerd, maar vergat te vemelden, dat aangetekend brief zonder afzender niet bestaat. Immers de aantekening dient om aan de afzender te bewijzen dat hij de brief te hande is gesteld van de aangeschrevene(n).

sira
door sira Dec 27, 2017 om 20:41
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Juist

Eliza1959
door Eliza1959 - Dec 27, 2017 om 22:41
9 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt ten alle tijde post weigeren, aangetekend of niet. Wanneer de afzender aan de buitenkant niet vermeld staat hoeft dat niet te betekenen dat deze niet op de hoogte is van uw weigering. Via Track&Trace kan de brief altijd gevolgd worden door de afzender, dat is waarschijnlijk de reden dat U een tweede aangetekend schrijven kreeg. Mogelijk maakt de afzender gebruik van de Post.nl app, dus is de afzender bij Post.nl bekend en kan de brief geretourneerd worden. Het niet lezen van de inhoud kan tegen U gebruikt worden wanneer het een gerechtelijk schrijven betreft, dus op juridisch vlak zijn er wat haken en ogen...
U kunt het vergelijken met anoniem bellen, de anonieme beller wil niet bekend worden... vaak zijn dat incassobureau’s, telefonische verkoop, etc. Huurt U een woning, dan kan het de verhuurder zijn... enfin, ik zou het risico niet nemen om straks achter de feiten aan te lopen, want het kan ook een duur kostenplaatje worden...