Kassadegekste
door Kassadegekste Jan 14, 2022 om 10:24
Geldzaken & recht

Mag ik mijn afvalstoffenheffing verhalen op mijn verhuurder?

In Utrecht huur ik een studio van een particuliere verhuurder. Nu krijg ik jaarlijks een afvalstoffenheffing die ik moet betalen a zo'n 400 euro. In mijn huurcontract is niets expliciet afgesproken over deze heffing en op internet lees ik verschillende verhalen. Het is mijn niet duidelijk of ik deze rekening als het ware door kan schuiven naar mijn verhuurder of dat deze daadwerkelijk voor mijn eigen kiezen krijg. Ik hoor het graag!

4102 15 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Jan 14, 2022 om 10:36
854 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk hier eens.

afvalstoffenheffing

Waarom zou de verhuurder moeten betalen voor jouw afval? Jij hebt dat afval.

getty
door getty - Jan 14, 2022 om 10:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Juist als er niets in het huurcontract over opgenomen staat, bent u daar zelf voor verantwoordelijk

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2022 om 10:51
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, dit is een heffing van de Gemeente Utrecht (net als bij ande re Gemeenten bedoeld als lokale belasting. Het is dus geheel voor uw rekening.
(Niet de kiezen er op stuk kauwen, dat zou dan nog meer kosten :-))

sira
door sira - Jan 14, 2022 om 11:17
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Van wie is het afval? Van u of van de verhuurder?

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 14, 2022 om 11:28
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het te betalen bedrag lijkt hoog maar is wel mogelijk.

Hoogte afvalstoffenheffing

Gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing op verschillende manieren. De grootte van uw huishouden kan de hoogte van de afvalstoffenheffing bepalen. Des te groter uw huishouden, des te meer afvalstoffenheffing u dan betaalt.

Andere gemeenten berekenen de afvalstoffenheffing anders. Ze kijken bijvoorbeeld naar de door u aangeleverde hoeveelheid afval.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/afvalstoffenheffing-betalen

getty
door getty - Jan 14, 2022 om 12:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nog een aavulling

Bij een laag  inkomen en geen vermogen kunt u wellicht kwijtschelding krijgen, informeer daar naar bij uw gemeente.

Iv
door Ivo W - Jan 14, 2022 om 12:50
729 Antwoorden / Vragen

De afvalstoffenheffing is een bewoners-belasting. En komt dus voor rekening die betaald moet worden door de bewoner(s) van het pand. U zal als huurder dus de rekening moeten betalen.

th
door thieu - Jan 14, 2022 om 13:02
147 Antwoorden / 0 Vragen

Al meer gezegd hier, lijkt mij dat u die heffing gewoon zelf moet betalen.
Er wordt vaak verschil gemaakt tussen éénpersoons huishoudens en twee-en-meerpersoons huishoudens. Als u alleen bent lijkt het mij het enige waar u nog eens naar kunt kijken.

tenormin
door tenormin Jan 14, 2022 om 19:24
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@het verschil met of meerdere bewoners in een huishouden zijn pinda's.Okay, zoiets als €15,00 minder per jaar. Hier dan.

va
door vanlotjegetikt - Jan 14, 2022 om 13:24
809 Antwoorden / Vragen

Tenzij heel specifiek opgenomen in de huurovereenkomst (grapje) zijn dit kosten die u zelf moet betalen. Geldt ook voor de kosten van het oppervlakte water =Hoogheemraadschap die onze dijken in de gaten houden en ervoor zorgt dat de landeigenaren hun waterlopen schoonhouden(oeps).
Zo te lezen en gezien de hoogte van de aanslag zit deze belasting erin verwerkt.
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/gemeentebelasting/

mo
door mof - Jan 14, 2022 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een particuliere heffing. Als u in de gemeente Utrecht staat ingeschreven op dit woonadres bent u de heffing zelf plichtig.

panter22
door panter22 - Jan 14, 2022 om 14:32
6599 Antwoorden / Vragen

Betreft het een woonhuis verdeeld in studio's?
Dan is het mogelijk dat je voor het hele huis een aanslag hebt gekregen.
Op de site van de gemeente kun je de tarieven vinden.
Betaal je teveel, bel dan met de gemeente.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Jan 14, 2022 om 23:46
88 Antwoorden / 2 Vragen

Je kan het proberen maar ik vermoed dat jij het zelf moet betalen omdat jij zoals alle huurders dit moeten betalen .  . Succes !

1paul
door 1paul - Jan 15, 2022 om 08:58
3135 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft afval dus u betaald deze heffing!

ro
door ronny530 - Jan 15, 2022 om 11:56
2773 Antwoorden / 41 Vragen

De afvalstoffenheffing maakt deel uit van de gemeentelijke belastingen waarvan een deel voor rekening van de hoofdgebruiker u in dit geval komt. De verhuurder krijgt een aanslag voor de ontroerend goed belasting en u voor het overige deel want u bent de zeg maar vervuiler en betaald ook mee aan het opruimen van dat afval en het lozen van afvalwater op de riolering.