Yggath
door Yggath Sep 13, 2021 om 23:06
Geldzaken & recht

Mag ik mijn huurcontract opzeggen?

Met de verhuurder is er mondeling afgesproken om een contract op te stellen voor 1 jaar vaste huur. In het contract staat:

''Deze overeenkomst gaat in op 11 december 2020 en is voor de duur van 24 maanden. Indien de huurovereenkomst is aangegaan voor de duur van twee jaar of korter eindigt deze van rechtswege zonder dat opzegging vereist is, mits de verhuurder niet eerder dan drie maanden maar uiterlijk een maand voordat de bepaalde tijd is verstreken de huurder over de dag waarop de huur verstrijkt schriftelijk informeert.

De huurder kan een huurovereenkomst die is aangegaan voor de duur van twee jaar of korter voor het verstrijken van de bepaalde tijd opzeggen tegen een voor betaling van de huurprijs overeengekomen dag. Indien partijen de overeenkomst na de bepaalde datum voortzetten, wordt deze huurovereenkomst voortgezet voor onbepaalde tijd. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient in dat geval te geschieden overeenkomstig Artikel 18 van de algemene bepalingen.''

Ik ben hier toen mee akkoord gegaan omdat ik dringend een woning nodig had en niet verwachtte snel een andere woning te vinden. Een vriend van mij gaat samenwonen en ik mag dat huis huren, vanaf 1 november. Mijn oom zei dat ik niet zomaar mijn contract mag verbreken door de mondelinge overeenkomst. Als ik het goed lees kan dit wel. Als ik het contract wil verbreken op 1 november moet ik voor 1 oktober opzeggen. Klopt dit of heeft mijn oom gelijk?

4038 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2021 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u de huur per maand betaalt, hebt u een opzegtermijn van één maand.

Dus u kunt eerder opzeggen, maar de verhuurder niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/huur-opzeggen-woning

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 14, 2021 om 02:49
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Yggath,

Een soortgelijke vraag is dit jaar al eerder hier gevraagd.

De verhuurdersverklaring kan belangrijk zijn in de toekomst voor u.

Klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/opzegtermijn-huur-1?id=603674

1paul
door 1paul Sep 14, 2021 om 08:47
3101 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurdersverklaring is niet verplicht om te geven....

1paul
door 1paul - Sep 14, 2021 om 08:46
3101 Antwoorden / 0 Vragen

als je huur per maand betaald heb je 1 maand opzegtermijn....

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 10:46
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is dat maar de vraag: het gaat hier over het overeenkomstenrecht en mondeling is hier iets anders overeengekomen en waaraan de verhuurder de huurder wel aan kan houden en kan in het uiterste geval een uitspraak van een rechter bepalend zijn.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Dan misschien even het huurcontract lezen?

1paul
door 1paul Sep 16, 2021 om 08:43
3101 Antwoorden / 0 Vragen

dat is niet de vraag Heremietkreeft, opzegermijn is altijd de betaaltermijn, betaal je per maand zeg je op per maand, betaal je per drie maanden is de opzegtermijn 3 maanden tenzij in het kontrakt 1 maand staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2021 om 09:08
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening heeft uw oom gelijk en voortidige opzegging een probleem opleveren en zie daarom deze info:

 Is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig? Het antwoord op deze vraag luidt bevestigend. Ja, een mondelinge afspraak is ook een afspraak want volgens het Nederlandse overeenkomstenrecht komt een overeenkomst namelijk tot stand door een aanbod van een partij en de aanvaarding van dat aanbod door een andere partij.

Is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig? - Ariëns ... , deze https://www.bno.nl/vraag/faq-1/post/hoe-bindend-is-een-mondelinge-afspraak-130 en deze https://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/ waar de verhuurder zich op kan beroepen.

U kunt het gemakkelijker maken door zelf een andere huurder te vinden waardoor de verhuurder dan niet het argument kan benutten dat hij/zij schade ondervindt door de voortijdige beëindiging.  https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel217

De verhuurder zou mogelijk een probleem kunnen hebben met het bevestigen dat de mondelinge afspraak is gemaakt maar hoop ik dat hij deze vraag niet leest.

Ps. Let op dat indien u er met uw verhuurder niet uitkomt het uiteindelijk een rechter zal zijn die dan een belissing neemt en naar ik aanneem dan op basis van het overeenkomstenrecht. (BW art 213 en vooral 217 waarin niet het moeten hebben van een schriftelijke overeenkomst is genoemd: Art. 6:217 BW - BW BES Boek 6 - Artikel 217 Burgerlijk Wetboek BES Boek 6 - Artikel 217 1. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.2. De artikelen 219 tot en met 225 zijn van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit het aanbod, uit een andere rechtshandeling of uit een gewoonte.

Yggath
door Yggath Sep 14, 2021 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is.
Echter staat in mijn huurcontract, door beide partijen ondertekend, wat anders en zoals ik het lees kan mijn verhuurder het niet voor deze 2 jaar opzeggen, maar ik als huurder wel, zo lang ik het maar minimaal 1 maand van te voren doe (huur wordt per maand betaald).
Als het voor de rechter mocht komen lijkt me dat dat getekende contract aantoonbaar bewijs is en het mondelinge niet. Er was niemand anders aanwezig toen we deze afspraken hebben gemaakt.
We hadden een mondelinge overeenkomst en verhuurder heeft hier een paar dagen later een contract voor gemaakt. Gezien de huidige woningmarkt denk ik niet dat het een heel groot probleem is om een andere huurder te vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 12:13
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als het in uw schriftelijke overeenkomst staat zoals u nu zegt zal m.i. hetgeen schriftelijk is overeengekomen prevaleren.
Ik leg dat dan ook uit als inderdaad aantoonbaar bewijs zoals u zelf al aangeeft. U had dat in uw vraag niet aangegeven en slechts genoemd dat er sprake zou zijn van een mondelinge overeenkomst.

Dat is dus niet het geval maar toch geeft u ook nu dit aan: 'We hadden een mondelinge overeenkomst en verhuurder heeft hier een paar dagen later een contract voor gemaakt'.  Ik begrijp dat hetgeen mondeling is afgesproken daar niet in is vermeld omdat u aangeeft dat u als huurder wel kunt opzeggen.

Het is en blijft dan toch een kwestie van goed te lezen wat er dan in de schriftelijke overeenkomst staat resp. inderdaad of daar letterlijk in is geregeld dat u als huurder wel kunt beëindigen voor het einde van de overeenkomsttermijn maar de verhuurder niet.

Blijft hoe dan ook mijn advies om zelf een andere huurder te vinden (die acceptabel is voor de verhuurder) om problemen m.b.t. het willen beëindigen te voorkomen. Het vinden daarvan zal inderdaad geen groot probleem zijn.

Yggath
door Yggath Sep 14, 2021 om 14:10
Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik tussen aanhalingstekens in het 1e bericht heb geplaats, is wat in het schriftelijke contract staat.

Mondeling was tijdens de bezichtiging de afspraak gemaakt voor een jaar.
Ik had dit misschien beter moeten verwoorden in mijn vraag. Excuses daarvoor.
De verhuurder heeft dit achteraf zelf anders in het contract gezet. Ik ben hiermee wel akkoord gegaan omdat ik niet verwachtte snel een andere woning te vinden.

Ik had nu de discussie met mijn oom die zei dat de mondelinge overeenkomst geldig was. Ik dacht dat de papieren versie telde, omdat hier ook de handtekening etc opstaan.
In een eventuele rechtszaak lijkt het me toch ook moeilijk te bewijzen wat er mondeling overeengekomen is. Ik verwacht echter niet dat het zo ver komt

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oom weet niet waar hij het over heeft.

En ook Heremietkreeft heeft de OP niet gelezen.

Afgezien daarvan is de wet dwingend recht. Dus één maand opzegtermijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 15:15
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, u heeft er kennelijk weer geen notie van dit ik diverse mogelijkheden resp. mogelijke problemen aangeeft. Ook dat schriftelijk prevaleert.
Daarbij is het overeenkomstenrecht ook dwingend recht maar dat ziet u kennelijk over het hoofd! De oom weet wel degelijk waar hij het over heeft.

U bent geen rechter en ook geen advocaat! De beste oplossing is en blijft, ter voorkoming van welk mogelijke probleem dan ook, het vinden van een huurder.

En stel dat indien Ts. uw advies opvolgt om de huur op te zeggen en dan toch problemen krijgt, bent u in principe ook nog eens daarop aan te spreken!

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Lees nou toch eens het contract dat de Ts en zijn huisbaas getekend hebben,

En lees wat er door de overheid geschreven wordt over het opzeggen van een tijdelijk huurcontract.

De Ts hoeft helemaal niet op zoek naar een huurder.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft.

x

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 14, 2021 om 10:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

1 jaar vast lijkt me   1 jaar vaste huurprijs!

Tot 11 december  vaste prijs?

Maar later een 2 jaren contract met  juridische teksten waar ik niets van begreep en U heeft mondelinge overeenkomst en deze niet getekend?

Enige is jaar contract dus van  11 december 2020 tot 10 december 2021 betalen?

Weet je zeker dat je bij die vriend kan en mag wonen en ook inschrijven?

2 personen is hogere  Riool en Huisvuil aanslag.

En als het fout ging, zijn huis dus Dakloze?

Wees voorzichtig omdat opzeggen makkelijk is maar zoeken een ramp.

Maar als de huurder elders gaat samen wonen?

die vriend heeft een relatie en een verhuurde woning overnemen?

Ik zou eerst die woning nemen en inschrijven.

Pas als alles legaal is  deze  gehuurde opzeggen.

Een huurhuis door verhuren?  Inschrijving kan zware problemen opleveren en zou dit nu alvast proberen.

Een 1½ maand in dat  huurhuis van hem  ingeschreven en kijken of dat goed ging.

Yggath
door Yggath Sep 14, 2021 om 11:45
Antwoorden / 1 Vragen

Mondelinge overeenkomst is moeilijk te ondertekenen. De verhuurder heeft een paar dagen na de mondelinge overeenkomst het contract opgesteld, met bovenstaande tekst, waarin het gaat over een 2jarig contract dat de verhuurder niet vroegtijdig kan beëindigen, maar de huurder wel (1 maand voor betalen voor de volgende maand).

Mijn vriend huurt nu een huis maar gaan samenwonen in een ander huis. Van zijn verhuurder mag ik dat huis overnemen (huren) dus ga ik daar alleen wonen. Deze woning wordt hoe dan ook opnieuw verhuurt, ik ben nu de eerste keuze.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 14, 2021 om 21:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

In dit geval  is het geen probleem,  maar meestal  mag de zittende huurder zelden een andere huurder aanbieden.

Bij particulieren komt dit wel vaker voor,  dan  besparen ze zoek kosten en de huidige huurder weet wie de nieuwe is.

ma
door malty - Sep 14, 2021 om 12:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zorg wel dat u eerst het huurcontract voor die andere woning hebt anders staat u straks misschien wel zonder woning.

Yggath
door Yggath Sep 14, 2021 om 12:32
Antwoorden / 1 Vragen

Daar was ik van op de hoogte. Wou gewoon eerst weten of ik het 1e contract gewoon kan verbreken, voordat ik straks aan 2 contracten vastzit.
Maar bedankt voor de tip!

panter22
door panter22 - Sep 14, 2021 om 12:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een huurcontract en wat daar in staat geldt.
Als de verhuurder wilde dat je het eerste jaar niet op kon zeggen, dan had dat in het huurcontract moeten staan.
Heeft hij niet gedaan, dan kun je zeggen dat je de intentie had minimaal een jaar te huren.
De mondelinge overeenkomst kan de verhuurder niet hard maken.
Bovendien is er discussie over of een vaste huurperiode zonder de mogelijkheid voor de huurder om op te zeggen, wel mag in een huurcontract voor bepaalde tijd.
Ik zou gewoon opzeggen, Maar hoe wil je dat hebben per 1 november? Je krijgt dan pas de sleutel en je moet  de sleutel van je huidige huis voor 1 november inleveren.

Yggath
door Yggath Sep 14, 2021 om 14:14
Antwoorden / 1 Vragen

De datums waren maar een voorbeeld!

Er was gewoon wat verwarring tussen mijn oom en mij over wie er nu gelijk had wat betreft de mondelinge en schriftelijke overeenkomsten omdat deze niet gelijk zijn.
Ik wou het liever eerst even navragen voordat ik zou tekenen en straks vastzit aan 2 contracten.

Ik had inderdaad wel de intentie om hier langer te wonen, maar heb nu de mogelijkheid om een woning te huren die veel beter aansluit bij mijn wensen.

panter22
door panter22 Sep 14, 2021 om 17:49
6599 Antwoorden / Vragen

In een schriftelijke overeenkomst leg je vast wat mondeling afgesproken is. Voordat je je handtekening zet, lees je het even na.
Als de overeenkomst niet compleet is, dan kun je nog een aanvulling doen.
Maar als je je handtekening hebt gezet, dan kun je niet meer zeggen: Het staat hier wel, maar we hebben wat anders afgesproken, Want dan ben je te laat. Of het moet heel erg duidelijk zijn dat er een vergissing is gemaakt, bv er staat dat je €50 huur per maand voor het huis moet moet betalen ipv €500. Maar als je alleen iets mondeling afspreekt, dan geldt de mondelinge overeenkomst. Want dan is er niets anders.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2021 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook nog eens hier, beetje naar beneden scrollen.

U kunt gewoon opzeggen met een maandtermijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2021 om 16:53
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug om te verduidelijken dat mijn reactie is gedoeld op zowel de aspecten huurrecht als overeenkomstenrecht die in deze casus aan de orde zijn.

Bij een overeenkomst kan aan de orde zijn dat er een clausule in staat die onrechtmatig is hetgeen dan nietigheid van die clausule in de overeenkomst betekent en er dan sprake kan zijn dat deze nietigheid dient te worden ingeroepen iundien één partij, in deze casus de verhuurder het er niet mee eens zou zijn.
Hoe dan ook gaf u zelf al aan dat in de schriftelijke overeenkomst niet is gemeld dat u niet voortidig zou kunnen beëindigen door opzegging (1 maand vooraf) en hoe dan ook prevaleert dat al.
Op basis van deze info (uit huurwetgeving) kan een verhuurder opzegging/beëindiging niet weigeren: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-verhuren/vraag-en-antwoord/welke-mogelijkheden-heb-ik-om-mijn-woning-tijdelijk-te-verhuren .
En dat betekent dan dat de verhuurder feitelijk de opzegging niet zou kunnen/mogen weigeren maar ja, indien toch?

Om ieder probleem in deze te voorkomen is en blijft mijn advies: zoek een vervanger en anders is het een kwestie van, indien nodig, het overtuigen van de verhuurder dat u kunt en mag opzeggen.

En indien de verhuurder toch moeilijk doet, dan zit er niets anders op dan de nietigheid inroepen.

AWYeah28
door AWYeah28 - Sep 14, 2021 om 16:55
355 Antwoorden / Vragen

Ik lees hier vaak over mondelinge overeenkomsten en de antwoorden die worden gegeven komen er meestal op neer dat die rechtsgeldig zijn.
Dat klopt technisch gezien, maar daarvoor zullen toch echt beide partijen moeten toegeven dat die afspraak is gemaakt.
Nee, het is misschien niet 'eerzaam' om te ontkennen, maar voor zowel zakelijke als particuliere overeenkomsten geldt: zet zo snel mogelijk op papier wat je hebt afgesproken en onderteken het. Denken dat een mondelinge overeenkomst wordt nagekomen is behoorlijk naïef, wat op papier staat is nu eenmaal aantoonbaar.

Je huurovereenkomst is leidend, dus je hebt een maand opzegtermijn.
Als je oom het niet netjes vindt laat je hem de huur maar overnemen. ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2021 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gewone overeenkomsten zijn helemaal geen dwingend recht.

Maar huurovereenkomsten vallen onder dwingend recht.

Dwingend Recht

Dwingend recht zijn wettelijke bepalingen waarvan niet mag worden afgeweken door partijen. Deze regels dienen veelal ter bescherming van een “zwakkere” partij zoals een huurder, werknemer of consument. In het huurrecht zijn de meeste bepalingen die zien op de huurovereenkomst van woonruimte van dwingend recht. Hetzelfde geldt voor het arbeidsrecht.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2021 om 21:28
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u nu geheel de weg kwijt of moet u dringend toch nog een keer reageren. M.b.t. uw stelling dat huurovereenkomsten onder dwingend recht vallen heeft u gelijk maar dat wil er kennelijk niet bij u in dat ik die mening deel. Er is verschil tussen regelend recht en dwingend recht Dwingend recht zijn bepalingen waarvan niet mag worden afgeweken; Regelend recht zijn bepalingen waarvan wél mag worden afgeweken.

In een overeenkomst afwijken van de wet | Wet & Recht
 Daarbij is er in deze casus sprake van nietigheid indien er inderdaad in de huurovereenkomst sprake zou zijn van een clausule m.b.t. niet mogen beëindigen conform het vigerende huurrecht. Dat isa nu net even iets anders waarvan een verhuurder, zo die anders van mening is toch moeilijk over zou kunnen doen. Recht hebben is helaas niet altijd ook het meteen zonder meer krijgen.

Wat dan kennelijk weer aan u ontgaat is dat ik bij reacties op dit soort juridische kwesties altijd ook even op de stoel van een eventuele tegenpartij  probeer te gaan zitten om toch eventueel mogelijke problemen voor te zijn resp. een mogelijk negatieve reactie van de tegenpartij.

tijger1
door tijger1 Sep 14, 2021 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft helemaal niet op de stoel van de tegenpartij te gaan zitten. Huurrecht is dwingend recht. Simpel en klaar.

Het doet er niet toe of de tegenpartij negatief reageert.

En de tegenpartij reageert hier helemaal niet negatief, maar een oom.

lees nou toch eens een keer.

gerbera
door gerbera Sep 16, 2021 om 09:21
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Indien de huurovereenkomst is aangegaan voor de duur van twee jaar of korter eindigt deze van rechtswege zonder dat opzegging vereist is, enz,enz. En die opzegging betreft 1 maand.

Staat er toch heel duidelijk, dus waarom op de stoel van de tegenpartij gaan zitten en met allerlei wetsartikelen  en regelgeving strooien. Maakt het alleen maar ingewikkelder voor de vraagsteller.