Ma
door Mary.Koning Oct 15, 2017 om 21:22
Geldzaken & recht

Mag ING eenzijdig variabel krediet naar gewoon doorlopend krediet wijzigen?

In het weekend een brief gekregen dat mijn variabel doorlopend krediet gewijzigd wordt naar een gewoon krediet?
Ik betaal nu iedere maand een variabel bedrag, afhankelijk van nog openstaande schuld. Met het doorlopend krediet moet ik een vast bedrag per maand betalen. Rente blijft wel variabel.
Het kredietbedrag en de vast ebetaling is nu vastgesteld op de huidige schuld waarmee mijn huidige variabele maandelijkse aflossing vast wordt gezet op dat bedrag. Met uiteraard de optie om te bellen met de leenadviseur om wijzigingen aan te brengen maar het variabel doorlopend krediet is geen optie is.
Het bedrag op zich opbrengen is geen probleem maar het belerende aspect in de brief ("het variabel doorlopend krediet past niet meer bij het idee van zorgeloos lenen" ) en het dwingende aspect is irritant en kan er bij mij ook zomaar toe brengen naar een andere bank over te stappen.
Mijn conrete vraag blijft of een bank eenzijdig kan bepalen dat zij dit product van variabel doorlopend krediet voor jou gaan wijzigen in een doorlopend krediet?

5451 12 Rapporteer

ja
door janf43 - Oct 15, 2017 om 21:43
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ze doen het, dus het zal wel niet in strijd zijn met de Nederlandse wet. Maar niets belet u het krediet af te lossen en naar een ander bank te gaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2017 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja hoor dat mogen ze doen en als het u niet bevalt dan leent u toch ergens anders?

Wellicht heeft de bank redenen om dat te doen. Bijvoorbeeld uw leeftijd of de hoogte van de lening, of wellicht neemt u steeds weer op wat u leent.

De bank moet er op letten dat u niet te veel leent, want dan kan de bank daar op aangesproken worden.

Een variabel doorlopend krediet past zeker niet bij zorgeloos lenen.

sw
door swat1500 - Oct 15, 2017 om 22:52
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat mag niet zomaar en daarom zal ongetwijfeld in de voorwaarden van het betreffende krediet zijn opgenomen dat de Bank de krediet regels mag aanpassen. Lees de voorwaarden dus en als daarin staat dat de Bank dit niet mag dan aan de bel trekken.

tenormin
door tenormin - Oct 15, 2017 om 23:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat u bij een andere bank hetzelfde 'probleem' zal ondervinden.

aurora1
door aurora1 - Oct 16, 2017 om 00:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, natuurlijk mag dat. Lees maar eens in de voorwaarden. Dan moet u maar niet lenen.
Maar als u nu snel alles afbetaalt en stopt met lenen (dus de tering naar de nering gaat zetten) dan moet dat toch geen probleem zijn?
U maakt zich druk over verkeerde dingen, zoals het veranderen door de leningverstrekker. U kunt zich beter druk maken over zo snel mogelijk aflossen en niet meer lenen.

Mi
door Mimi99 Oct 26, 2017 om 15:40
Antwoorden / Vragen

Ik ben nieuw hier en gaf dit antwoord per abuis een stem.
Per abuis inderdaad want ik vind dit antwoord heel kort door de bocht.
U schrijft 'kijk maar in de voorwaarden', maar kent u de voorwaarden van deze specifieke lening dan?
Aan uw antwoord te zien heeft u persoonlijk een afkeur van lenen maar dat doet niet terzake; de vraag was of een bank zomaar, zonder aanleiding eenzijdig de voorwaarden van een lening mag veranderen.

aurora1
door aurora1 Oct 26, 2017 om 16:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar heeft u ruimschoots en meervoudig antwoord op gekregen.
Heeft u inmiddels de voorwaarden doorgenomen? Ook dat staat hier meervoudig geadviseerd.
Ja, lenen vinden de meeste mensen een slecht plan, ik val daar ook onder. Als je niet leent heb je ook geen problemen en hoeven ook dergelijke vragen niet gesteld te worden. Snel aflossen en niet meer lenen zijn adviezen waar u uw voordeel mee kunt doen.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2017 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mimi99

“Uw gaf het antwoord per abuis een stem”.?

De voorwaarden van die leningen staan gewoon op internet hoor. Blijkbaar hebt u de ontwikkelingen op bankgebied niet echt gevolgd. Dan had u kunnen weten dat de zorgplicht van de banken tegenwoordig zwaarder weegt en het leengedrag van de Ts zal aanleiding geven tot deze wijziging.

Men moet lenen sowieso als een noodzakelijk kwaad beschouwen.

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2017 om 00:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Rara: wie is mimi99 en wie is mary koning?
Is dat 1 persoon met 2 accounts?
Of reageert mimi99 voor mary koning? Of is mimi99 ook een notoire lener die het niet eens is met adviezen om maar beter niet te lenen en vooral om zo snel mogelijk af te betalen?

ma
door maarten heest May 5, 2018 om 09:53
463 Antwoorden / 0 Vragen

@AURORA1, ik ben wel benieuwd of dat zo maar kan. Kunt u even aangeven welke passage uit de algemene voorwaarden van toepassing is volgens uw antwoord? Dan is er een onderbouwing.

aurora1
door aurora1 May 7, 2018 om 01:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Blijft u me maar stalken? Waarom doet u dat niet bij Kassa die deze leners alsmaar hoop geeft? Verder gaat u natuurlijk helemaal niet over de reacties- en antwoorden op gestelde vragen.

ma
door maarten heest May 7, 2018 om 14:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

'Ja, natuurlijk mag dat. Lees maar eens in de voorwaarden', schreef u. Maar met alleen die opmerking weet niemand waar het over gaat natuurlijk.
U beweert iets maar dat vraagt om een onderbouwinging. Waar staat er dan precies iets in die voorwaarden dat uw antwoord ondersteunt?
U beantwoordt de vraag niet -deze rubriek heet 'vraag & beantwoord'- maar u zegt zo maar iets.
En daar heeft de vraagsteller niets aan. En ik ook niet maar ik vind de vraag zeker interessant of een bank dat zo maar mag doen.

Dat heeft niks met 'stalken' te maken, ik vroeg u in keurig nette bewoordingen om een toelichting.
Maar die blijft uit.

ER
door ERNIA - May 4, 2018 om 21:53
1 Antwoorden / Vragen

Naar mijn mening mag dat niet en heb dit voorgelegd aan KIFID in november.

De uitspraak verwacht ik in mei/juni 2018.

Thijs12
door Thijs12 - May 4, 2018 om 22:21
521 Antwoorden / Vragen

Is MARYKONIG = ERNIA = MIMI99 ?

tijger1
door tijger1 May 4, 2018 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gezellig met zijn drietjes naar het Kifid.:-))

ma
door maarten heest May 5, 2018 om 09:54
463 Antwoorden / 0 Vragen

Geen idee wie wei is, weet ik van niemand hier, maar het is niet van belang voor een antwoord op de vraag.

ne
door neodutchio - May 5, 2018 om 08:51
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn conrete vraag blijft of een bank eenzijdig kan bepalen dat zij dit product van variabel doorlopend krediet voor jou gaan wijzigen in een doorlopend krediet?

Nee, dat kunnen zij niet bepalen, dat MOETEN zij doen. Geen idee hoe oud u bent of in welke positie u zit, maar in de AV kunt u lezen wanneer ze dat gaan doen. De bedoeling is namelijk dat de bank zijn geld weer terug krijgt. En dat willen ze liever als u nog in leven bent.
Het enige waar u zich druk over moet maken is het aflossen. Een lening aangaan is leuk, maar ook verschrikkelijk duur, Er komen mensen voorbij hier die € 15.000 lenen en vervolgens € 105.000 betalen aan rente. Jaar na jaar alleen rente betalen en nauwelijks aflossen. Dan mag u een keuze maken of u boos moet zijn dat uw bank ingrijpt of dat u blij moet zijn dat u straks van de schuld af bent.

panter22
door panter22 - May 5, 2018 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Het je een doorlopend krediet met een coninu limiet?
Info:
https://www.ing.nl/particulier/lenen/rood-staan/continu-limiet/index.html

Uit de voorwaarden:
Over deze voorwaarden • We mogen deze voorwaarden wijzigen. • Bij een wijziging van deze voorwaarden informeren wij u minimaal 1 maand van tevoren.
https://www.ing.nl/media/ING_voorwaarden_continu_limiet_tcm162-56608.pdf

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2018 om 09:58
16772 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is hier wat er staat vermeld in uw overeenkomst m.b.t. een doorlopend krediet.
Als daar geen sprake is van het eenzijdig kunnen aanpassen mag het m.i. wettelijk niet.
Dat betekent dan het in gebreke blijven m.b.t. het naleven van een overeenkomst hetgeen voor de nalatige een schadeplicht kan oproepen.

Maar ook mijn advies: ga naar een juridisch loket voor advies. .

Gerry1969
door Gerry1969 May 5, 2018 om 10:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, dat kunnen zij niet bepalen, dat MOETEN zij doen. Geen idee hoe oud u bent of in welke positie u zit, maar in de AV kunt u lezen wanneer ze dat gaan doen. De bedoeling is namelijk dat de bank zijn geld weer terug krijgt.

Ik denk dat @Neodutchio de spijker op zijn kop slaat.

jo
door jorisw - May 5, 2018 om 12:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ze geven zelf duidelijk aan waarom ze het doen: "het variabel doorlopend krediet past niet meer bij het idee van zorgeloos lenen". Als je ziet hoeveel mensen in de problemen zijn geraakt door een doorlopend krediet, dan vind ik het eerlijk gezegd een goede en verantwoorde maatregel van de bank.

gerbera
door gerbera - May 7, 2018 om 22:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

voor @maarten heest,

Niet zo moeilijk geweest dit op te zoeken i.v.m. uw reactie op @aurora1

Over deze voorwaarden • We mogen deze voorwaarden wijzigen; • Bij een wijziging van deze voorwaarden informeren wij u minimaal 1 maand van tevoren; • Op dit product zijn ook de ‘Algemene Bankvoorwaarden’ van toepassing. Deze voorwaarden staan op ing.nl. Bij verschillen gaan de ‘Voorwaarden Doorlopend Krediet’ voor; • Deze voorwaarden gelden vanaf 1 november 2017.

bron

ma
door maarten heest May 8, 2018 om 08:01
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dank uw wel. U hebt de voorwaarden tenminste gelezen.
Lovenswaardig dat u even reageert op een discussie tussen mij en @aurora1.
Maar het gaat mij niet om makkelijk of moeilijk opzoeken maar om het onderbouwen van een bewering.
Als je een antwoord geeft moet dat wel een antwoord zijn waarmee degene die een vraag stelt in de juiste richting wordt geholpen.
Maar ik denk dat u dat ook wel begrijpt.

gerbera
door gerbera May 8, 2018 om 11:27
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Beste @ Maarten,
@aurora1 verwijst naar de voorwaarden, dus geeft hiermee een antwoordt op de vraag. Ga er vanuit dat de Ts die heeft dus het daar in kan lezen. Lijkt mij niet dat @aurora1 deze dan ook nog aan de Ts of  forumleden moet gaan uitleggen of ter lezing aanbieden. Zo forumleden de inhoud willen weten is het een kleine moeite dit ff te googelen.

Als je een antwoord geeft moet dat wel een antwoord zijn waarmee degene die een vraag stelt in de juiste richting wordt geholpen.