St
door Stuwart1972 Dec 22, 2016 om 12:54
Geldzaken & recht

Mag je een contract afsluiten voor een kind van 16 jaar

                                                       Geachte Heer Mevr,

Op drie Maart van dit jaar heeft mijn zoon van 16 jaar zonder toestemming via internet een 2 jarig contract afgesloten bij Fit For Free.
Toen ik daar achter kwam heb ik eerst telefonisch contact met ze opgenomen om het contract te ontbinden. Met het verhaal dat mijn zoon
minderjarig is, geen inkomen heeft en het bedrag niet kan voldoen aan hun. Ze vonden dat hij een contract aan gegaan was en dat het daarom
bindend was. Vervolgens is er ook vanuit Fit For Free een automatische incasso gestrart. Maar zodra er niet geincaseerd kan worden dan komt
er een berdag van 10 euro bij. U kunt begrijpen dat ik een mail heb verstuurd nadat ik de eerste boete betaald heb met de vriendelijke vraag
de automatische incasso te stoppen, omdat mijn 16 jarige zoon geen ikkomsten heeft. Er werdt gereageerd op de mail maar ze willen de automatische
incasso niet stoppen. Ondertussen geef ik aan als ouder de verantwoordelijkheid op mij te nemen en het bedrag waar mijn zoon voor
getekend heeft van 16,95 per maand netjes over te maken. Maar ik blijf boetes ontvangen. Ze stoppen de automatische incasso niet!!!!!!

23037 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2016 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft uw zoon dan uw bankrekeningnummer opgegeven? Hij kan toch helemaal geen incassomachtiging voor uw bankrekening afgeven.

U bent veel te soepel geweest, maar ik neem aan dat uw zoon daar nog steeds sport? Ja dan moet er ook betaald worden.

U had dat hele contract gewoon te niet moeten doen en al zeker geen boete moeten gaan betalen.

Sport hij daar niet, storneer dan zoveel mogelijk alle bedragen. Dien bij de bank een klacht in en wel een Melding Onterechte Incasso en laat daarmee alle overige geincasseerde bedragen storneren. En waarover blijft u dan nog boetes ontvangen?

marita5
door marita5 - Dec 22, 2016 om 13:19
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Stuart1972 ,

 Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

 https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

 Lees ook deze link , soortgelijk verhaal , waarbij een rechtszaak is geweest en Fit For Free heeft verloren .

http://www.lawbb.nl/sluiten-overeenkomst-minderjarige/

Le
door Lenie Spaans Dec 23, 2016 om 12:16
1 Antwoorden / Vragen

Een heel duidelijk antwoord.
Het mag dus NIET.
Je mag het contract vernietigen en je geld terugeisen, ook de boetes.

Yo
door Youriy Dec 23, 2016 om 17:16
12 Antwoorden / Vragen

In de zaak waar de tweede link naar verwijst hebben de jongen en zijn vader alles precies volgend de regels gedaan om de overeenkomst te vernietigen.
In dit geval zie ik dat niet. Ook de situatie is onduidelijk .Wordt er wel of geen gebruik gemaakt van het abonnement?

marita5
door marita5 Dec 23, 2016 om 18:01
11506 Antwoorden / 15 Vragen

@Youriy , de vader kwam er nu pas achter en heeft zich gemeld bij Fit For Free om het contract te ontbinden , het maakt niks uit of de zoon er sport of niet , er is een overeenkomst ( contract ) afgesloten door een minderjarige . Lees ook de eerste link :

Binnen welke tijd kan ik, als ouder, de overeenkomst 'vernietigen'?

U moet dit doen binnen drie jaar nadat u ontdekt dat uw kind het product heeft gekocht of de dienst heeft afgesloten. In de tweede link staat vermeld Vernietiging van de overeenkomst heeft terugwerkende kracht; de overeenkomst heeft dan juridisch nooit bestaan

Yo
door Youriy Dec 26, 2016 om 00:55
12 Antwoorden / Vragen

Die vlieger gaat niet op natuurlijk.Dan zou het wel heel makkelijk zijn om gratis allerlei diensten en producten te verkrijgen.
De rechter heeft gezegd dat fit for free er in eerste instantie vanuit mocht gaan dat er toestemming was.

Cookies
door Cookies - Dec 22, 2016 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ten 1e kun je zelf de automatische incasso blokkeren voor het betreffende rekeningnummer. Dat kan via internetbankieren.

Meer informatie + voorbeeldbrief over deze kwestie vind je hier https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-dienst-afgesloten-door-minderjarig-kind

getty
door getty - Dec 22, 2016 om 13:20
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon even uw eigen banknummer doorgeven zodat wel automatisch geincasseerd kan worden?

pe
door pebk Dec 23, 2016 om 13:44
580 Antwoorden / 0 Vragen

Nou moe, nu moet de TS betalen voor een handeling die zijn zoon zonder toestemming heeft gedaan? Niets eigen rekening doorgeven; Het contract is niet rechtsgeldig.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 22, 2016 om 20:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Iemand van 16 jaar die niet zelf in staat is om te bedenken of hij dit wel kan betalen kunt u beter naar bijles economie als naar een sportschool sturen.

jansje
door jansje Dec 23, 2016 om 12:16
131 Antwoorden / 14 Vragen

Niet iedereen is zo verstandig als u. Er wordt ook gevraagd of dat mag. En daar zie ik nog geen antwoord op.
http://blog.wetrecht.nl/wat-kinderen-juridisch-gezien-wel-en-niet-mogen-van-overeenkomst-tot-aansprakelijkheid/

Misschien dat u hier wat aan heeft. Anders misschien een juridisch loket bellen.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 23, 2016 om 12:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee sorry, hier heb ik niets aan

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 14:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jansje. Misschien de antwoorden boven uw reactie eens lezen?

loosdun
door loosdun Dec 23, 2016 om 14:27
1 Antwoorden / Vragen

Als iemand iets vraagt, probeer dan te helpen. Bijdehande PVV antwoorden hebben genoeg in dit land.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@loosduin. De Ts is al geholpen. Maar @jansje heeft blijkbaar geen zin om het antwoord te lezen. En wat zijn PVV antwoorden?

mo
door moetdat - Dec 23, 2016 om 12:22
104 Antwoorden / 19 Vragen

Diewilik, zitten die mensen op dit antwoord te wachten! ken jij de thuis situatie. Ik vind dit soort antwoorden erg.
Lees de vraag nog eens en antwoord iets zinnigs.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 23, 2016 om 12:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is zinnig. Je mag toch van een 16 jarige verwachten dat hij of zij de gevolgen van een financiële verplichting kunnen inschatten. Of op zijn minst even met de ouder overleggen.
Iemand van 16 mag tegenwoordig aan het rijbewijs beginnen, stel dat hij dat had gedaan, dan zou iedereen roepen dat kun je niet betalen waarom bij een sportschool dan niet

pe
door pebk Dec 23, 2016 om 13:38
580 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, daar mag je niet van uit gaan. De hersenen van een kind zijn nog niet volledig ontwikkeld (met 18 jaar ook nog niet). Ze kunnen de consequenties van dit soort dingen nog niet overzien. Je zadelt een kind (of zijn ouders) nu op met een schuld. Vandaar ook dat men dit bij wet geregeld heeft. Je kunt een kind van 16 niet een dergelijke verantwoordelijkheid nog niet geven.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2016 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin. Alsof ze allemaal achterlijk zijn. Maar volgens de wet kunnen de ouders die overeenkomst gewoon te niet doen.

brainless
door brainless Dec 24, 2016 om 20:44
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Diewilik
Ook als een -18jarige gaat auto/brommerrijles gaat nemen; moet er een handtekening van een ouder aanwezig zijn.

Over het sporten:
Bij mijn kinderen op school (VMBO/HAVO/VWO) kregen alle kinderen ivm een sportweek, gratis een sportkaart voor 1 maand van een sportschool in de buurt.
Zij dachten ook even dat de kinderen automatisch aan een contract zaten als zij nog langer kwamen sporten.
Als zij 1 dag over die maand heen waren; kregen zij gewoon een (dure) rekening thuis gestuurd.
Mijn kidneren zijn niet wezen sporten; maar de school heeft er wel ervoor gezorgd dat al die automatische contracten zijn gecanceld.

ik
door ikzelf1942 - Dec 23, 2016 om 12:27
81 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is in feite een moeilijke zaak!!
Contract afgesloten via internet, vanaf welk email adres? vader of zoon?
Bankrekeningnummer doorgeven?? van vader of zoon ?
Als FFF zegt: bewijs maar dat je zoon dat gedaan heeft,
hoe gaat de zaak dan lopen?
Want het kan dus ook zijn dat de vader alles heeft geregeld en
later "spijt" heeft gekregen!!
 Sorry, is maar een veronderstelling van mij, dus....

jo
door jorisw Dec 23, 2016 om 12:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn wel de onderwerpen die FFF kan inbrengen. Het zal anders ook wel heel makkelijk zijn om onder contracten af te komen als het niet meer uitkomt. Gewoon zeggen dat je kind het heeft afgesloten.

pe
door pebk Dec 23, 2016 om 13:39
580 Antwoorden / 0 Vragen

Maar FFF moet bewijzen dat er toestemming is gegeven. Dit is het risico van de ondernemer, niet van de tiener.

mo
door mof - Dec 23, 2016 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Storneren? En afwachten wat er verder gebeurt. Als uw kind geen contract mag afsluiten zal,het tzt wel stoppen.

pe
door pebk Dec 23, 2016 om 13:40
580 Antwoorden / 0 Vragen

Storneren en een aangetekende brief, zoals de link van Marita5 aangeeft. Alleen storneren kan in de papieren gaan lopen. Het contract moet weg.

tr
door troofezog - Dec 23, 2016 om 12:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik goed begrijp heeft hij uw bankrekeningnummer opgegeven.
Dit kan natuurlijk niet want dan moeten ze ook een handtekening van u hebben anders is het contract niet rechtsgeldig. Dus laten ontbinden en de kosten die hiervoor gemaakt zijn terug vorderen.

jo
door jorisw Dec 23, 2016 om 13:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat staat er niet. Er staat alleen dat TS betaald heeft. En voor een automatische incasso heb je geen handtekening nodig. Als dat wel zo zou zijn, dan zijn bijna alle incasso's illegaal....

pe
door pebk Dec 23, 2016 om 13:42
580 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is dan blijkbaar zo. Vanaf augustus 2014 is het verplicht. https://www.consuwijzer.nl/geld-betalen/betalen/hoe-geef-ik-toestemming-automatische-incasso

zonnewind
door zonnewind - Dec 23, 2016 om 13:24
222 Antwoorden / 61 Vragen

Het juridisch loket moet hier toch een antwoord op kunnen geven?
Volgens mij ben je op je 16e nog niet meerderjarig voor de wet.

er
door erky - Dec 23, 2016 om 14:32
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Stuwart1972,
De ouder(s) van een kind onder de 14 jaar is(zijn) volledig verantwoordelijk voor een kind en in die fase kan en mag een kind geen contract tekenen en is elke handtekening van een kind ongeldig. Tussen de 14 en 16 jaar hebben juridisch ouders en kind beiden verantwoordelijkheid, maar de rechter heeft wel een goed gevoel over welk contract er aangegaan wordt. Zo zijn er 15-jarigen die rustig een telefoonabonnement nemen en waar niemand een vraag bij stelt. Voor contracten rond een hypotheek en grote leningen is een hogere leeftijd nodig. Voor 16 jaar en een fitness denk ik dat dit contract wel eens geldig zou kunnen zijn, MITS zoonlief zich heeft gehouden aan zaken zoals overleg met de ouder(s) en omdat dit in je verhaal niet duidelijk is, HOE wil zoon dit betalen.
Wat was zijn plan toen hij tekende? Als het mijn zoon was zou ik hem accuut een bijbaan laten nemen. Juist in die leeftijd is verantwoording een ingewikkelde eigenschap waar nog veel aan te leren is. Als vader wordt je toch voor het blok gezet zo?
Succes en wijsheid gewenst,
Erky

bo
door boris47 - Dec 23, 2016 om 15:07
27 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, ten eerste had ik al niet betaald en zeker geen boete. Hoe kunnen ze een automatische incasso starten als uw zoon van 16 geen inkomen heeft. Hij zal toch bankgegevens op gegeven hebben. Als dat niet de zijne zijn lijkt het mij al een beetje raar als je die automatische incasso niet kunt stoppen. En anders gewoon van bank switchen, wat ik ook eens bij de Rabo boeren gedaan heb die niet mee wilden werken.

gafvisbeen9
door gafvisbeen9 - Dec 23, 2016 om 15:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

Aso bedrijf gaat overlijken maar volgens mij kunt u er gewoon van af door niet te betalen dan komt u van zelf voor de rechter en deze voert de wet uit en zij moet de recht zaak betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 23, 2016 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, er staat weer eens wat in de nieuwsbrief.:-((

labren
door labren - Dec 23, 2016 om 17:30
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan die automatische incasso gewoon blokkeren , kan ook via je bank als je het niet voor elkaar krijgt , ga even naar je bank en vraag of ze je even willen helpen daarmee

ag
door agapon - Dec 23, 2016 om 21:35
115 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet mogelijk. Ten eerste moeten beiden (natuurlijk) ouders tekenen c.f.de wetgeving. Indien dit niet aanwezig is, is het contract niet rechtsgeldig aangezien er niet sprake is van een meerederjarigheid. Ten tweede indien er geen (natuurlijke) ouders in geding zijnmoet er toestemming gevraagd worden via de kantonrechter.
Daarnaast heeft degene die een produkt levert ook een zorgplicht, die m.i.z. hier niet nageleefd wordt, immers dan was eerstens contact opgenomen met de wettelijke vertegenwoordigers.
Schakel desnoods een rechts en bijstand verzekering want deze uitspraken slaan nergens op. Sterkte spreek uit ervaring.

si
door sieberenb - Dec 24, 2016 om 14:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zoon is 16 jaar, dus minderjarig. Dit houdt in dat hij niet handelingsbekwaam is in de zin der wet. Zolang hij geen 18 jaar is kan hij geen contracten afsluiten zonder toestemming van zijn ouders/voogden. Er is dus geen sprake van een contract. Ook de contracterende partij, in dezen dus "Fit for Free", dient daarvan op de hoogte te zijn. U kunt volstaan met de mededeling dat u de intrekking van de automatische incasso eist. Geeft "Fit for Free" hieraan geen gehoor, dan kunt u uw bank verzoeken de incasso te blokkeren. Geef niet toe aan dreigbrieven dan wel bedreigingen van incassobureaus. Laat ze maar naar de rechter stappen; dat laten ze wel uit hun hoofd.

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2016 om 14:28
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nog eentje, als men niet al aan het braden of bakken is voor morgen. ;-)

https://hostingrecht.nl/diensten/juridisch-advies/contracten/minderjarige-klanten/

j.a.de witte
door j.a.de witte - Dec 24, 2016 om 21:53
86 Antwoorden / 6 Vragen

Mbt. vraag;zoon16 sluit contract,het volgende;
1e  contract afgesloten met minder jarigemgeldt niet.
2e Opvoeding.
3e Bij afsluiten wordt altijd gevraagd naar BSN.
4e jURIDISCH LOKET. T 0900 8020 (€ 0,25 p/m

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

BSN bij een sportschool? Dacht het niet.

Wi
door Wil_H - Dec 24, 2016 om 22:31
270 Antwoorden / Vragen

Een 16-jarige kan zonder toestemming en mede-ondertekening (dus toestemming) van een volwassene geen bindende contracten afsluiten.
U kunt Fit dor free aanschrijven en eisen dat zij onmiddelijk alle incasso's staken en alles wat zij al hebben geïncasseerd binnen 14 dagen terug storten omdat u anders gerechtelijke stappen tegen het bedrijf gaat ondernemen.
Verer alle incasso's bij uw bank storneren en Fit for Free blokkeren.
Laat ze maar komen met een incassobureau en laat de zaak maar escaleren naar een gerechtelijke procedure. De rechter veegt de vloer aan met deze oplichters.

an
door ankezelf - Dec 28, 2016 om 09:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Een 16-jarige mag zonder schriftelijke toestemming van de ouder(s) geen contract afsluiten. Fit for Free staat qua medemenselijkheid en gezond verstand sowieso slecht aangeschreven. Contracten lopen door tot in de eeuwigheid, zoek maar een op 'shit for free'.

sp
door sp29085 - Jan 4, 2017 om 17:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon storneren. Bank of giro inlichten dat ze geen machtiging hebben.