an
door anoniemen1234 Dec 17, 2015 om 00:38
Geldzaken & recht

Mag je zomaar iemand het huis uitzetten?

 Ik ben vorige week het huis uitgezet door mijn ex. En we hadden afgesproken dat ik zelf mijn spullen kon komen ophalen en inpakken. Maar die gelegenheid heb ik niet gehad, want mijn ex schoonouders hebben samen met mijn ex mij het huis uitgezet en mijn spullen zijn ook door hun ingepakt. Toen ik mijn spullen ging uitpakken, miste ik veel van mijn spullen en heel veel spullen zijn daar nog achtergebleven omdat ik het niet in een keer kon meenemen. Ik heb ze geprobeerd te bellen, te e-mailen en te sms'en maar ze nemen niet meer op. Ik heb met de politie gesproken maar ze kunnen/willen er niks aandoen. Ook hebben zij de sloten veranderd en werd ik gedwongen om de huissleutel in te leveren. Ook hebben zij de wijkbeheerder en de buren ingeschakeld en mij zwart lopen maken bij hun.

Mijn vraag is of mijn ex schoonouders mij het huis uit mogen zetten, terwijl zij daar niet woonden. En kan dit zomaar, want ik zou vrijwillig het huis hebben verlaten. Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen medehuurder ben en dat we geen samenlevingscontract hebben.

49970 11 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 17, 2015 om 00:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben bang dat u geen rechten heeft. Het zou de tegenpartij sieren om u in ieder geval uw eigendommen terug te geven. Helaas ben ik bang dat dat niet gaat gebeuren als ik de rode draad in uw verhaal lees.
Succes Diewilik

sw
door swat1500 - Dec 17, 2015 om 00:58
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, uw ex-schoonouders mogen niet bepalen of u wel of niet in de woning van uw ex mag verblijven. Aangezien zij geen bewoners van die betreffende woning zijn hebben zij ook geen zeggenschap over wie er wel en niet mag komen.
Uw ex daarentegen heeft wel wat daarover te vinden en zeker als hij de huurder is en staat ingeschreven op het betreffende adres.

Van belang in deze is of u ook op het betreffende adres ingeschreven hebt gestaan en hoe lang u in betreffende woning hebt gewoond.

Door ergens te wonen bouwt men inderdaad een woonrecht op. Dat recht is echter niet absoluut en kan ook eindigen. Als de relatie eindigt kan de ene partij de andere partij niet dwingen onderdak te blijven verschaffen.

Of iemand bepaalde woonrechten heeft en of iemand wel of niet terecht zomaar buiten de deur is gezet is geen politie zaak noch kan men van de politie verlangen dat deze dwingt dat de ene partij de andere partij weer toelaat. U moet voor dat soort zaken bij de civiele rechter zijn.
In dit soort zaken mag u van de politie niet meer dan een bemiddelings poging verwachten  om u de beschikking te laten verkrijgen over persoonlijke zaken waarover geen discussie is over van wie deze zijn en zou moeten krijgen. Over zaken waarover discussie is zult u wederom bij de civiele rechter moeten zijn.

Nu u aangeeft geen medehuurder te zijn geweest en er geen sprake is geweest van een formele samenwoning (zoals huwelijk of geregistreerd partnerschap), is de kans dat de rechter u de woning toewijst bijzonder klein.  U had op korte of langere termijn dus zowiezo moeten vertrekken.

mahadma
door mahadma - Dec 17, 2015 om 10:50
11540 Antwoorden / 51 Vragen

U schrijft:  Ik ben vorige week het huis uitgezet door mijn ex. Daarna schrijft u: Mijn vraag is of mijn ex schoonouders mij het huis uit mogen zetten, terwijl zij daar niet woonden.  U bent kennelijk zoals ik uw eerste regel lees, door uw ex het huis uitgezet, wat kan, want u schrijft verder: Ik moet er wel bij vermelden dat ik geen medehuurder ben en dat we geen samenlevingscontract hebben. Daarnaast denk ik dat er meer is gebeurd, wat u niet schrijft, dat deze situatie op deze manier geescaleerd is. Het zal niet aan het beroemde dopje van de tube tandpasta gelegen hebben.

Zoals Swat1500 al schrijft, u heeft geen rechten en de politie kan weinig tot helemaal niets voor u doen. Het enige wat u kunt vragen of (eventueel een derde partij) uw resterende spullen op afspraak kan afhalen. Doe dat dat met een brief in de brievenbus.

zoekster
door zoekster - Dec 17, 2015 om 11:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Eigenlijk zijn dit soort zaken te complex om hier te behandelen. Ik heb het idee dat er nog veel meer speelt wat u niet hier in het openbaar allemaal kunt vertellen. U heeft natuurlijk wel het recht om uw spullen terug te krijgen, dat zou zelfs via een rechter kunnen gaan.
Gaat u eens langs bij en/of bel met het juridisch loket. Google daar even op.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 18, 2015 om 11:45
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Je mag je persoonlijke spullen ophalen.
Dat is jou eigendom en weigeren is diefstal.

Wel een ruime bus regelen waar alles nu wel in 1x in kan.
Stond je bij gemeente daar ingeschreven?
Dat kan ook van belang zijn.

Je loopt de kans dat ze de rest hebben weggegooid, huisvuil en dan moet je een schade claim indienen.
Neem snel actie,  je weet nooit wat ze met de rest doen.

Zorg ook voor getuige als je heen gaat of belde, want bewijs is noodzakelijk in dit soort zaken helaas.
Dit mag geen familie zijn maar goede vrienden wel.
Laat hun noteren wat er gezegt is door hun en zet je telefoon op luidspreker functie.

billieboy
door billieboy - Dec 18, 2015 om 12:15
84 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vrees van wel want ik ga er van uit dat jouw ex het hier mee eens is. Zelfs als je medehuurder bent en getrouwd kan je uithuis gezet worden. Dat gebeurt regelmatig en meot in geval van geweld ook vind ik mogelijk zijn. Mensen doen dan een ander slot op de deur. Ik denk dat er niest anders op zit dan ander woonruimte te zoeken. Over de rest van je spullen zou je contact kunnen opnemen met je ex. Sterkte

ho
door honza23 - Dec 18, 2015 om 12:20
261 Antwoorden / 3 Vragen

aangifte van diefstal doen; het zijn immers uw spullen die zij zich toeeigenen

audb
door audb - Dec 18, 2015 om 13:30
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u door een rechter verplicht om de woning te verlaten? zo nee dan kan u wel degelijk aangifte doen tegen uw ex.

Zonder een rechtelijke bevel mag u zondermeer in de woning verblijven zolang u dat wil en nog sterker u mag zelfs uw spullen er uit halen en daar kan uw ex en zijn familie u niet in tegen houden.

Als u ook nog eens een boedelscheiding heeft gekregen dan zit u al helemaal gebeiteld.

ag
door agapon - Dec 18, 2015 om 15:49
115 Antwoorden / 0 Vragen

eigendommen mogen niet ontvreemd worden indien deze van U zijn en behoren gewoon teruggeven te worden.
Indien dit niet gebeurt zou ik een advocaat in de arm nemen en de eigendommen via een advocaat terugvorderen.
Het huis uit zetten kan dan alleen indien het huurtcontract op naam van de huidige bewoonster staat en niet U als medebewoner bij de gemeente / huiseigenaar bekend staat. M.a.w. is afhankelijk van het huurcontract en ook wat U onderling afgesproken heeft.

tenormin
door tenormin - Dec 18, 2015 om 20:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U hebt zeer zeker het recht om uw eigen spullen te verkrijgen. Ex zal zijn ouders hebben verzocht namens hem op te treden als hij niet aanwezig zou zijn. Maar de al gestelde vraag, daar heeft u geen antwoord (nog)  op gegeven: stond u bij uw ex ingeschreven? Niet dat dit het diefstal van uw eigendommen rechtvaardigt, maar dan heeft u wat meer benen om op te staan. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat uw spullen gewoon gedumpt zijn. Vraag toch eens, zoals al geschreven, advies bij hier
Succes!

tijger1
door tijger1 - Dec 18, 2015 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als nou eerst de vraag eens goed gelezen werd, dan zouden veel reacties achterwege kunnen blijven, want de gevraagde antwoorden staan al in het topic.