Ke
door Kees van der Plas May 23, 2020 om 15:00
Geldzaken & recht

Mag mijn sportschool mijn abonnement weer activeren terwijl zij nu door de Coronacrisis niet alle faciliteiten aanbieden als voorheen?

Vanwege de Coronacrisis is mijn sportschool gesloten. Logisch en ik sta ook achter deze maatregel.

Nu kreeg ik vandaag een email van mijn sportschool dat ze per 1 juni weer open willen gaan.

Enkele van hun condities zijn

Vanaf 1 juni wordt mijn abonnement weer geactiveerd.

De fitnessapparaten staan in twee tenten die aan 3 zijden open zijn. Niet echt ideaal in Nederland mede gezien het feit dat de tenten op het westen staan.

Elke maandag krijg ik een tegoed voor 4 nieuwe trainingen, naar keuze toe te passen voor die week.

Men gaat plannen met tijdsblokken van 1 uur waarin 45 minuten getraind kan worden. Het kwartier ertussen is voor de wisseling zodat ze geen opstopping creëren.

Voor de Coronacrisis ging ik driemaal in de week naar de sportschool. Ik was dan minimaal 1,5 uur bezig met sporten. En na het sporten maakte ik ook altijd gebruik van de douches en de stoomcabine.

Naar aanleiding van de voorwaarden die mijn sportschool vanaf 1 juni gaat hanteren heb ik nu een aantal vragen.

Mag mijn sportschool mijn abonnement weer activeren terwijl zij nu door de Coronacrisis niet alle faciliteiten aanbieden als voorheen?

Kan ik mijn abonnement laten opschorten tot de situatie weer “normaal” is en zij alle faciliteiten kunnen aanbieden?

Ik heb helaas op 1-11-2019 voor één jaar vooruitbetaald dus mijn abonnement opzeggen is nu niet echt een optie.

5449 11 Rapporteer

rj
door rjw - May 23, 2020 om 15:21
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er precies in het contract/overeenkomst over de (beschikbaarheid van de) facilteiten?

tenormin
door tenormin - May 23, 2020 om 15:31
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Kunt u niet wat meedenken met de sportschool in deze tijd? U heeft het al betaald; als ieder lid van deze sportschool zijn hakken in het zand zet is, wanneer deze periode voorbij zal zijn, is die sportschool misschien weg. Is voor iedere sportschool duidelijk gesteld, ze mogen open, met aan 3 zijden de frisse luchtaanvoer, dus ze voldoen aan de eisen van het RIVM. De sanitaire voorzieningen mogen dus voorlopig niet gebruikt worden zoals u weet. Probeer het eens, misschien valt het alleszins mee. We moeten allemaal roeien met de riemen die we hebben (of straks veel zaken niet meer hebben).

Grunnen.
door Grunnen. May 25, 2020 om 11:31
509 Antwoorden / Vragen

Waarom meedenken ? Een sportschool denkt ook niet mee als jij financieel in zwaar weer zit of door gezondheidsproblemen geen gebruik kunt maken van de school.

tenormin
door tenormin May 25, 2020 om 13:04
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@grunnen, nee, inderdaad niet onder normale omstandigheden. Dit zijn geen normale omstandigheden. Voor niemand ter wereld (bijna dan).

ne
door neodutchio - May 23, 2020 om 15:54
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben het met u eens. U wordt nu enorm tegengewerkt. En waarom? Gewoon omdat ze dat willen. Ik zou opzeggen en naar een andere sportschool gaan. O nee, dat gaat niet, die zitten met hetzelfde probleem.

Tja, de tijd is simpelweg niet anders nu. Er mag straks gelukkig weer gesport worden en u kunt daar dus ook weer gebruik van maken.

Nu kunt u helemaal niet sporten, zometeen weer 45 minuten per keer. Dan kunt u ook weer rustig opbouwen.

De sportschool is weer open en u kunt weer gebruik maken van de toestellen. Het lijkt mij dat er niet in de overeenkomst staat hoeveel uur u per week moet sporten. Op die grond kan je het dus niet gooien. Dat nog niet alles bereikbaar is is jammer, maar daar heeft iedereen last van.

Accepteren en doorgaan, dat is mijn advies.

Elgiganto
door Elgiganto May 25, 2020 om 13:17
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind het een lastige, de sportschool is nog niet 100% open, en dat is het contract wat je hebt afgesloten. groepslessen, gebruik maken van apparatuur etc.... misschien ook wel zwembad en Sauna
Mijn Sportschool geeft sinds kort buiten les, maar dat is voor mij geen optie. zeker de tijdsblokken komen mij niet uit of zitten vol.
Het abonnement is nu wel tijdelijk gepauzeerd, maar weet niet wanneer ze weer gaan incasseren.

ne
door neodutchio May 25, 2020 om 13:24
5150 Antwoorden / 12 Vragen

Het is voor iedereen wennen aan een nieuwe manier van leven. Het zal slikken of stikken worden heel hard gezegd. Of meedoen met het nieuwe normaal, of afhaken en een andere mogelijkheid gaan zoeken.

lo
door lovewinnie - May 23, 2020 om 16:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou wel mogen. Je kunt tenslotte sporten alleen met tijdslot .

Zelf Efteling abonnement en gaan soms wel 3/4 x per week. met tijdslot en eerste plekje was 1 juni. Kan pas nieuwe reserveren zodra we er zijn geweest . Omdat dan alles vast weer vol zit is dan Max 1x per maand dat we kunnen gaan. Baal daar wel van maar goed , ze doen wat ze kunnen. En dat is met sportschool ook. Ff spontaan dagje uit of spontaan sporten zit er voorlopig niet in .
U kunt eventueel opzeggen. Dat is u recht . Maar als iedereen dag gaat doen kunt u straks nergens meer sporten

tijger1
door tijger1 - May 23, 2020 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het u allemaal niet bevalt, zegt u toch gewoon op?

Tr
door Trostomaat - May 23, 2020 om 18:47
239 Antwoorden / Vragen

Per 1 juni zal wel niet mogen. Ik neem aan dat men zich aan de regels zal houden. Volgende week advies van OMT aan kabinet over mogelijk eerdere openstelling van sportscholen.

lo
door lovewinnie May 24, 2020 om 14:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Veel sportscholen verhuizen naar buiten in tenten. Dat mag wel. Mag alleen niet binnen sporten. Dus zetten ze buiten grote tent neer, alle apparatuur naar buiten en zo op bijv parkeer terrein mag nu al. Is niet tegen de regels. Dan bieden ze dus sporten aan per 1 juni. Heel krom maar buiten sporten mag sowieso

rj
door rjw May 24, 2020 om 14:26
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dan moet de sportschool wel de mogelijkheid (en toestemming!) hebben om de boel buiten neer te zetten. Veel sportscholen hebben die mogelijkheid niet omdat ze bijvoorbeeld midden in de stad zitten.

Tr
door Trostomaat May 24, 2020 om 15:07
239 Antwoorden / Vragen

Sportscholen mogen vooralsnog niet open. Ook niet op 1 juni. Buiten sporten mag iedereen, wel op 1,5 meter afstand. Een sportschool kan dat natuurlijk organiseren. Ik denk niet dat het verplaatsen van de bedrijfsactiviteiten naar een tent valt onder toegestaan buiten sporten.

Mijn sportschool organiseert ook buitensportactiviteiten op een daarvoor geschikte locatie. Niet alleen voor leden, maar voor iedereen. Deelnemers, ook leden, dienen bij deelname wél ervoor te betalen. Intussen zijn de reguliere abonnementen 'bevroren' en wordt er geen abonnementsgeld meer geïncasseerd. Voor de geïncasseerde bedragen tijdens het begin van de gesloten periode worden leden gecompenseerd.
Netjes, en ook binnen de regels volgens mij.

De boel heropenen in een tent in plaats van in het gebouw waarin men gevestigd is, is denk ik toch wel in strijd met de regels.

gerbera
door gerbera - May 23, 2020 om 22:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wees blij dat u weer kunt sporten en de sportschool er alles aan doet om het zo veilig mogelijk te maken. Alleen zo jammer dat u zich daar niet in kan vinden en smoezen verzint om de sportschool nog verder in de problemen te helpen. Tent op het westen, wat is daar mis mee, blijft het lekker koel daarbinnen. Niet kunnen douchen of stomen, tjonge wat een ramp gaat u toch lekker thuis douchen, is uiteindelijk een extra service van een sportschool. U ging 3x per week 1,5u sporten en krijgt nu de mogelijkheid om 4x per week 45 min. te sporten. Maar wat dacht u er van dat de toestellen tussentijds schoon gemaakt moeten worden, er een maximaal aantal personen per keer toegelaten mogen worden. Misschien moet u zich realiseren dat het wachten op de normale situatie nog heel lang kan duren, zelfs zo lang dat uw abonnement tegen die tijd allang verlopen is. Dus wees blij dat uw sportschool dit heeft kunnen realiseren en maak er dankbaar gebruik van, uiteindelijk zal het voor eenieder aanpassen zijn in deze situatie. U hoeft in elk geval nog geen een eigen (chemisch)toillet mee te nemen zoals veel kampeerders die ook maar beperkt van hun seizoensplaats kunnen profiteren.

1paul
door 1paul - May 24, 2020 om 14:36
3144 Antwoorden / 0 Vragen

geef aan dat je niet accoord bent met deze wijzigingen en dat je pas weer gebruik wenst te maken van je abbo als de condities zijn zoals ze waren tijdens afsluiten abbo, willen ze dit niet is het uw recht om abbo af te zeggen en rest bedrag terug te eisen....

zoekster
door zoekster - May 25, 2020 om 11:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat, als u veel van de vroegere faciliteiten niet krijgt, u het abonnement op pauze kunt zetten, want u krijgt niet waarvoor u hebt betaald. De overeenkomst wordt niet nageleefd. Zelf zou ik nooit in zo'n tent gaan sporten. Het beste is dat u contact opneemt met de sportschool om een 'pauze' aan te vragen. Het zou heel goed kunnen dat per 1 september (of eerder) er weer andere regels gelden en u wel de sportschool in mag.

Er zullen genoeg zijn die met genoegen in de tent gaan staan zweten, maar mensen die dat niet willen moeten het recht krijgen op een pauze. Beter zelfs: uw plaats kan dan ingenomen worden door een nieuwe klant. Het kost het bedrijf in principe niets (want geld is al binnen) en u lijdt ook geen schade, want u mag langer doorsporten (na 1 november).
Willen ze dat niet, dan de overeenkomst ontbinden op grond van niet naleven overeenkomst.

herman65
door herman65 - May 25, 2020 om 13:59
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn abonnement gewoon door laten lopen. Ik vind niet dat ik mijn sportschoolhouder hiervoor verantwoordelijk mag houden.

mo
door mof - May 25, 2020 om 20:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk onder welke voorwaarden u een abonnement bent aangegaan. Als z niet kunnenleveren kunt u het abonnement stop zetten. Ook als het niet hun schuld is dat ze niet kunnen leveren. U hoeft niet iets te accepteren waarvoor u niet heeft gekozen.