yv
door yvopost Nov 29, 2019 om 15:58
Geldzaken & recht

Mag mijn werk mij verplicht verlofuren op te laten nemen?

Hallo! Ik ben 17 jaar en ik werk bij de Action. 2 weken terug heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Mijn contract loopt nog tot 10 januari 2020 en het is een 4 tot 12 uurs contract. Alleen nu word ik vanaf 7 december al niet meer ingepland. Toen ik vroeg waarom, werd er gezegd dat mijn verlofuren daarna tot 10 januari gebruikt zouden worden. Mijn vraag is dus: Mag dit? ik heb namelijk nooit gezegd dat ik het er mee eens was.

9240 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 29, 2019 om 16:05
16845 Antwoorden / 202 Vragen
7

Neen, dat mag niet tenzij u werkzaam bent op een z.g. 0 uren overeenkomst. In dat geval behoeft men u niet in te plannen. Maar wat er aan te doen als uw overeenkomst geen 0 uren overeenkomst is? Dit zijn nu zaken waarvoor het zinvol is lid te zijn van een vakbond. Als u dat niet bent, vraag advies bij www.juridisch.loket.nl  omdat het dan een civielrechtelijke kwestie is. Kijk voor alle zekerheid na of hierover iets is geregeld in uw individuele overeenkomst.

Het lastige is hoe dan ook in deze dat men u in ieder geval wel dient door te betalen tot het moment dat uw arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt en men er kennelijk niet voor voelt om na het einde ervan nog extra te moeten betalen. Maar ook hier geldt het aspect van het 0 uren contract. 

Zie in ieder geval dit: http://www.flexadvocaten.nl/2013/04/verplicht-vakantiedagen-opnemen-bij-einde-dienstverband/ en er is nog meer info te vinden als u zoekt met zoeknaam verplicht verlof opnemen.  Maar herhaald, als u een 0 (nul) uren overeenkomst heeft behoeft men u niet in te plannen en dat is dan 'het addertje onder het gras'. Zie ook no deze: https://www.allesoverhr.nl/themas/nul-urencontract-mag-wel-en-mag/

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2019 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Waarom wordt uw contract niet verlengd?

yv
door yvopost Nov 29, 2019 om 17:19
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik mijn eindtijden niet altijd haal volgens hen.

aurora1
door aurora1 Nov 29, 2019 om 18:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus niet meer de beste vrienden? Vaak moeten in organisaties verlofdagen verplicht opgenomen worden als besloten is om bijv. in een periode van feestdagen de tussendagen ook vrij te geven.
Ik zou overigens liever vriendelijk vertrekken voor het geval toekomstige werkgevers een referentie willen.....

Magnum007
door Magnum007 Nov 30, 2019 om 00:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Yvo,

Wat bedoel je met "eindtijden"?

Bij Action is het verloop van personeel hoog....:-(

aurora1
door aurora1 Nov 30, 2019 om 01:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Te laat komen, te vroeg weg, te lang pauze nemen?
Overigens is het verloop bij de Actions waar ik kom niet hoog. Mensen werken er jarenlang, maken carrière. Weer anderen werken er tijdelijk wegens studie en naast de studie/school, geld verdienen voor een vakantie etc.

ro
door ron503 - Nov 29, 2019 om 17:32
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als je nog zoveel verlofuren hebt staan dan wordt je tot 10 januari door betaald zonder te komen werken. Voor jou is dat gunstig omdat de wettelijke verlofuren niet voor uitbetaling in aanmerking komen.

Magnum007
door Magnum007 Nov 30, 2019 om 00:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe kom je daarbij Ron?

Het contract loopt tot 10 januari 2020....

Misschien heeft Ts recht op een transitievergoeding.....

brainless
door brainless Nov 30, 2019 om 15:42
324 Antwoorden / 0 Vragen

De uren komen wel voor uitbetaling in aanmerking aan het einde van een contact of bij beeindiging van een (vast) contract.

me
door mein33 - Nov 29, 2019 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen
1

U had gedacht dat wordt dan 'uitbetalen' die verlofuren, maar verlofuren zijn uren waarvoor niet gewerkt hoeft te worden, maar die u wel betaald krijgt. 
Voordeel, u kunt nu al een ander baantje gaan zoeken en m.i.v. 7 december daar (ook nog eens) geld uit genereren.
Vrij op betaalde uren en dezelfde uren door een andere werkgever laten uitbetalen.
Het mes snijdt zo aan twee kanten, Action heeft u niet meer nodig (vreemd zo vlak voor de feestdagen) en is netjes van u af en een nieuwe werkgever is "ozoblij" met iemand die net voor de feestelijkheden kan inspringen.

Zo ontzettend 'zwart/wit' is het allemaal niet, zeker niet als je het van een positieve kant bekijkt !  ;-))

Magnum007
door Magnum007 Nov 30, 2019 om 00:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het niet met je eens Mein,

Het contract van Ts loopt tot 10 januari 2020.

Misschien heeft hij recht op een transitievergoeding?....

me
door mein33 Dec 2, 2019 om 18:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

17 jaar, een max.12 uren contract en bij ontslag een transitievergoeding ?
Jammer maar helaas, daar komt Ts. niet voor in aanmerking.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2019 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak werken werknemers langer danin hun contract staat vermeld, dus wellicht heeft de Ts langer dan 12 uur gewerkt, en werkt hij daar al twee jaar.

https://www.transitievergoeding.nl/woordenlijst/transitievergoeding-jongere-werknemer.html

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2019 om 18:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen
4

Ik denk dat uw werkgever zo probeert onder de transitievergoeding uit te komen. Daar hebt u recht op als het contract na 1 januari 2020 wordt beëindigd.

lees eens hier

https://www.ornet.nl/blog/2019/09/02/de-transitievergoeding-verandert-ingrijpend-in-2020/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.228086557.1257809644.1574367998-1406342279.1574367998

Neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente.

Magnum007
door Magnum007 Nov 30, 2019 om 00:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,dat vermoeden heb ik ook.

Ts. moet niet accoord gaan met dit "voorstel " van Action.

Echt schandalig hoe ze met hun personeel omgaan....:-(

Iv
door Ivo W - Nov 30, 2019 om 07:45
729 Antwoorden / Vragen
2

Wanneer iemand beschikbaar is voor werk maar niet wordt ingeroosterd, dan is dat volledig voor rekening van de werkgever. De uren mogen dus niet worden ingehouden op het verlofsaldo.

Wel mogen de uren (in de meeste gevallen) worden afgetrokken van een eventueel saldo aan eerder gemaakte overuren, indien die overuren nog niet uitbetaald zijn.

Voor nu is het belangrijk om je 'beschikbaarheid' zwart op wit vast te leggen. Schrijf een mail aan je leidinggevende met daarin:
- Dat je hebt gezien dat je de komende tijd niet bent ingeroosterd. 
- Dat je wel voldoende beschikbaar bent voor werk. 
- Dat je daarom graag je contractuele uren werkt, en dat je verwacht dat je alle contracturen uitbetaald krijgt zonder dat dit van je verlofsaldo af gaat, ook indien je niet alsnog wordt ingeroosterd. 

Zet daaronder een schema welke dagen/tijdstippen je beschikbaar bent voor werk. Zorg dat dit ruim meer is dan je contractuele uren. 


ma
door marleenvanh - Dec 2, 2019 om 11:12
451 Antwoorden / 1 Vragen
1

Ga met uw contract naar een juridisch loket.

1paul
door 1paul - Dec 2, 2019 om 11:29
3143 Antwoorden / 0 Vragen
4

nee dit mag niet, men doet dit om deze niet uit te hoeven betalen na beeindiging kontrakt...

geef aan dat je gewoon wilt werken overeenkomstig afgesproken uren in het kontrakt en dat je de verlofdagen uitbetaald wilt hebben na beeindiging kontrakt, doe dit schriftelijk en aangetekend...

mo
door mof - Dec 2, 2019 om 14:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Ja, dat mag wel, u heeft verlofuren, uw baas kan u verplichten deze op te nemen aangezien verlof ook voor uw eigen rust is. Hij dient wel door te betalen tijdens het verlof volgens de cao.

mpbraaksma
door mpbraaksma - Dec 2, 2019 om 17:08
48 Antwoorden / 0 Vragen
1

Nee, verlofuren zijn van jou en mogen daarom alleen met jouw toestemming ingezet worden. Wel kun je ze beter opnemen dan uit laten betalen.

am
door ampie - Dec 9, 2019 om 16:15
27 Antwoorden / 1 Vragen
0

Sorry, foutje

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer