Ju
door Jumbogirl Dec 14, 2017 om 22:11
Geldzaken & recht

Mag mijn werkgever, na 4 ruilingen, 2 euro per ruiling vragen?

Ik werk bij de jumbo, franchise. En mijn werkgever heeft besloten dat we 4 finches krijgen voor elke dienstruiling 1, voor 1 jaar lang. Als je meer fiches wilt kost dit 2 euro per fiches. Mag dit?

1160 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2017 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat zijn finches, over wat voor ruilingen hebt u het? Wat heeft franchise er mee van doen?

En wat is een dienstruiling 1? Zijn er dan ook dienstruilingen 2, 3 enz,?

tenormin
door tenormin Dec 14, 2017 om 23:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Fiches.

Cookies
door Cookies Dec 14, 2017 om 23:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hij bedoelt: Één dienst ruilen, kost 1 fiche. De werkgever wil blijkbaar het ruilen van diensten beperken.

Grunnen.
door Grunnen. Dec 14, 2017 om 23:24
509 Antwoorden / Vragen

zebravinken ??

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2017 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi toch? Mag het vier keer en dan niet meer zonder kosten.

Cookies
door Cookies - Dec 14, 2017 om 23:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik het goed begrijp,  wil je werkgever het ruilen van diensten beperken. Vermoed dat het naar zijn zin te vaak gebeurde. In principe hoeft hij niet eens akkoord te gaan met ruilen van diensten.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 14, 2017 om 23:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, mijn dochter heeft sinds kort een vriendje, hij werkt bij McDonald's naast zijn studie. Als hij een dienst wil ruilen mag dat alleen met iemand van dezelfde leeftijd ivm het uurloon.
Iemand van een jaar ouder wilde zijn dienst wel draaien maar dat mocht niet.
Met dit soort voorbeelden denk ik echt dat we te ver aan het doorslaan zijn.
Als hij deze ruil had mogen doen  was er op een volgende zaterdag op de kosten bespaart want dan had hij als goedkope kracht ingevallen, per saldo dus geen verschil. Het ging in beide gevallen om 6 uur werken.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2017 om 15:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is het probleem om gewoon je ingeroosterde diensten te draaien? Bij een ramp zal er echt wel iets geregeld kunnen worden.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 15, 2017 om 15:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger, in dit geval een vader met een ziekenhuisopname. Maar hij moest zelf maar gaan bellen en regelen.

Cookies
door Cookies Dec 15, 2017 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diewilik: wat is er mis met vervanging zelf regelen? Dat doe je toch ook als het geen bijbaantje betreft? Persoonlijk vind ik het begrijpelijk dat aan 'ruildiensten' paal en perk gesteld wordt door een filiaal/teamleider. In je latere baan kan je dat ook niet te pas en te onpas doen. Op deze manier leren ze wel wat verantwoordelijkheid en wat afspraak=afspraak is.

jo
door jorisw Dec 15, 2017 om 16:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@DIEWILIK: ik snap de werkgever wel. We willen met z'n allen zo min mogelijk betalen, en als bedrijf/leverancier betekent dat dat je de kosten goed in de hand moet houden. De kostenstructuur van een bedrijf is gebaseerd op een bepaalde mix van uurtarieven en het is niet vanzelfsprekend dat de kosten automatisch worden uitgemiddeld tussen goedkopere en duurdere krachten.

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2017 om 03:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe vaak ruilen jullie dan per week, per maand of per jaar?

hutch
door hutch - Dec 15, 2017 om 15:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien zou TS wat duidelijker kunnen uitleggen waarover zij het heeft? Niet iedereen werkt bij Jumbo.

Ik heb al eerder aangegeven dat TS'ers hun vragen steeds vaker onduidelijk stellen.
Nu is het wachten op iemand die alleen de volgende vraag stelt : "Mag dat?"

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2017 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Soms wel, soms niet. Zo duidelijk?:-))

aurora1
door aurora1 Dec 16, 2017 om 04:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat hangt ervan af (of dat mag). Vind ik ook wel duidelijk.

jo
door jorisw - Dec 15, 2017 om 16:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

4 dienstwisselingen per jaar lijkt me heel redelijk. Je geeft vantevoren aan wanneer je ingepland kan worden, dus een kleine moeite om je aan die opgegeven planning te houden. En als er echt zwaarwegende redenen zijn om van dienst te wisselen, dan is die 2 euro geen belemmering.

chris74
door chris74 - Dec 15, 2017 om 18:13
564 Antwoorden / 44 Vragen

Of het mag ja of nee weet ik niet. Maar wat mij betreft mag er hier door de overheid kei en keihard op worden ingegrepen. Het is aan een ondernemer de keuze om een goedkope kracht in te willen huren. Je zal er dan ook evenredig ook de lasten van ondervinden. Jongeren zitten met school waar schema's ook niet van te voren vast liggen. Om dan die bal om te draaien en deze lasten bij hen te leggen vind ik gewoon laag. Het komt feitelijk neer op betalen om te mogen werken. Huur dan een wat duurdere kracht in. En de opmerkingen van "dat wij steeds goedkoper willen", ja snap ik; maar de supermarkten en winkels maken zichzelf ook gek door dan zelf te ver te gaan. beiden gevallen een ondernemers risico en niet een zaak van de werknemer.

user123
door user123 - Dec 16, 2017 om 07:57
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Een dienstruiling is extra werk voor de ondernemer. En wanneer er om de haverklap wordt geruild (en weer terug geruild omdat de plannen toch niet doorgaan) dan lijkt mij dit wel te billijken.

wanneer het aantal ruilingen op een normaal niveau ligt, kan ik mij niet voorstellen dat de manager zich er druk om maakt. Het Fische systeem kost ook tijd en dus geld.