bu
door bubbleblower Mar 6, 2009 om 19:05
Geldzaken & recht

Mag NUON nog steeds deurwaarder ed inzetten als je failliet bent verklaard

of dienen zij zich dan tot de curator te wenden?

Vorig jaar april ben ik failliet verklaard, omdat door omstandigheden mijn maandelijkse lasten hoger waren dan mijn inkomsten. De bedoeling was dat deze situatie werd opgelost en ik daarna in de WSNP zou gaan.

Sinds juni vorig jaar zijn er ook nieuwe schulden aan de NUON ontstaan, in totaal een bedrag van € 1210,=. Daar komt echter nog € 1622,= aan overige kosten bovenop, omdat ze hun hele arsenaal hebben ingezet om mij maximaal uit te kleden.

Mijn vraag is of ik nu geen bescherming geniet tegen deze NUON praktijken en wat de verantwoordelijkheid van de curator in deze is.

Inmiddels heb ik mijn financiële situatie wel op orde en zou ik in de WSNP kunnen, mits ik niet eeuwig dergelijke kosten hoef te betalen.

698 7 Rapporteer

we
door wendyiven - Mar 6, 2009 om 20:40
2 Antwoorden / 2 Vragen

hoi ,

mooi lullig dat je weer meteen schulden hebt gemaakt na je failliet verklaring. ik snap wel dat dit niet meegenomen wordt.

wel lijkt het me fijn dat jou currator beter had moeten begeleiden of op had moeten letten.

succes

marcel75
door marcel75 - Mar 6, 2009 om 20:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zolang je in staat van faillissement bent, kun je geen nieuwe schulden maken. Nuon moet zich dus melden bij je curator en hopen dat er nog wat voor ze over blijft. Je blijft wel het risico lopen dat zodra je faillissement is opgeheven en je vermogen hebt, de schuldeisers (ook Nuon) wederom bij je aankloppen.

waterlelie82
door waterlelie82 - Mar 6, 2009 om 21:14
71 Antwoorden / 2 Vragen

Schulden na datum van faillissement mogen ze bij jou aankloppen, en niet bij de curator, dat is trouwens ook zo bij WSNP. Deze schulden worden niet meegenomen, ze kunnen namelijk geen aanspraak maken op de boedelrekening, deze is voor de schulden die voor de uitspraak zijn ontstaan.

Helaas moet u het zelf zien te regelen met wat u maandelijks over heeft. Misschien is het handig om je aan te melden voor budgetbeheer bij de gemeentelijke kredietbank in uw woonplaats.

bu
door bubbleblower - Mar 7, 2009 om 13:22
31 Antwoorden / 10 Vragen

Dat je verantwoordelijk blijft voor je schulden lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat ze daarvoor bij jou aankloppen begrijp ik niet, omdat je in staat van faillissement niet -vrijelijk- over je eigen inkomen kunt beschikken en de curator beslist wat daarmee gebeurt. Van de nog geen 100 euro per maand waarover ik mag beschikken kan ik sowieso geen nota van 174 euro betalen.

Ook vraag ik me nog steeds af of de curator geen actie in deze had hoeven te ondernemen om ten minste te voorkomen dat ik niet nogmaals allerlei onnodige kosten hoef te betalen.

Zoals het er nu voor staat kan ik dus de WSNP niet in en word ik nooit bevrijd van de absurd hoge deurwaarderskosten. De afgelopen 10 jaar heb ik al tienduizenden euro's aan deurwaarderskosten betaald (!) en kennelijk is het nog steeds zo dat als je eenmaal in de greep van deurwaarders bent je daar niet meer uitkomt.

waterlelie82
door waterlelie82 - Mar 7, 2009 om 14:12
71 Antwoorden / 2 Vragen

Wat Marcel zei klopt niet. Zelf heb ik hier veel mee te maken op mijn werk: zaken na uitspraak WSNP of Faillissement worden niet meegenomen, dus dient de schuldenaar deze zelf zien te betalen. April vorig jaar ben je failliet verklaard en de schuld van Nuon is na deze datum ontstaan. Daar heeft de curator hier verder niks mee te maken. Kijk maar bij Artikel 24 van het Faillissementswet. De curator die zorgt alleen voor zijn eigen salaris en wat er overblijft is om de schulden die meegenomen zijn in het faillissement te betalen. Bij WSNP weet ik wel dat ze je vaak onder budgetbeheer plaatsen om nieuwe schulden te voorkomen.

Wat er wel gedaan had kunnen worden is jouw onder budgetbeheer plaatsen, waardoor je vaste lasten door bijv. door de GKB betaald worden en je iedere week leefgeld krijgt.

ha
door haflinger - Mar 12, 2009 om 15:27
42 Antwoorden / 6 Vragen

Uw nuon schulden zijn ontstaan na faillisement? Heeft u de vaste lasten niet betaald? In dat geval zult u ook de bijkomende kosten betalen moeten. Indien u eerder de NUON had betaald zouden de bijkomende kosten er wellicht niet zijn geweest.

Deze schulden horen niet bij de curator thuis, alleen bij u.

Wat was de reden dat niet direct de WSNP inkwam? Het feit dat u na faillisement nog schulden maakte, zou wel eens de reden kunnen zijn waarop men u nu de toegang tot WSNP gaat weigeren.

U geniet geen enkele bescherming van wie dan ook voor deze zaken. De curator is geen beschermheer; hij gaat slechts over uw financiën.

ab
door abpie11 - Mar 13, 2009 om 12:45
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil graag iets toevoegen:
De regels voor schuld en de door uitgesproken failliet verklaring geven aan zo de vorige allemaal zeggen dat nieuwe of lopende schulden niet onder de uitspraak vallen.
Het wil zeggen als u ergens aan betaald op dat moment word het niet mee genomen in de schhuld b.v. een maadelijkse betaling.
Wel had je zelf kunnen saneren.
Maar een nadeel is dat je dan de WSNP niet in kunt want dan moet de sanering stoppen en op dat moment hang je aan hun strop.
Een wsnp is tegenwoordig ook niet leuk, je moet dan rekening houden dat je 90% van het bijstansinkomen zelf mag behouden terwijl je zelf alles moet betalen en geen schuld mag maken want dan stopt de WSNP.
En de allernieuwste regeling is nog erger maar die ken ik zelfs nog niet.
Dus kijk uit.
en ja NUON kan dit zomaar doen, je kunt er onderuit door de saneren en of op week geld of op beperkt maandinkomen door de saneerder
Al is het alleeen op pappier geregeld, dit kan elk schuldsaneringsbureau regelen.