Ro
door Roeksanah Nov 15, 2020 om 23:27
Geldzaken & recht

Mag particuliere opleider 100% van kosten vragen bij annulering ?

Hallo allemaal,

Ik ben 5 okt 2020 een opleidingsovereenkomst aangegaan met een particuliere opleidingsinstituut.

20 Nov zou de opleiding gaan beginnen, vanwege een reorganisatie op mijn werk, besloot ik een week voor aanvang van de opleiding, deze opleiding te annuleren.

nu eist het instituut dat is het volledige lesgeld betaal, zo niet dan nemen ze juridische stappen tegen mij. Volgens mij mogen ze dit niet eisen, maar ik moet zeggen dat ze me wel bang proberen te maken en me heel veel stress bezorgen.

kan iemand mij hier meer over vertellen ?

3426 13 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 15, 2020 om 23:49
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Roeksanah,

Om welk opleidingsinstituut gaat het?

pino123
door pino123 Nov 16, 2020 om 09:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet er niet toe, algemene voorwaarden doen er toe

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 16, 2020 om 12:08
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Kunt u ons de algemene voorwaarden geven?

justmeagain
door justmeagain - Nov 16, 2020 om 00:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kijkt u even in de algemene voorwaarden. Daar staat vast een alinea over annuleren en de daaraan verbonden voorwaarden.

U bent akkoord gegaan met deze voorwaarden dus daar hebben zij een punt.
Of het redelijk is hangt van vele factoren af. Masr het mag wel.

tenormin
door tenormin - Nov 16, 2020 om 00:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ik bedrijp überhaupt niet waarom iemand in deze tijd van Covid 19 iets aangaat. Wat dit dan ook is. Een opleiding, een vliegreis of noem maar op. Uiteraard "eist" het opleidingsinstituut dat je het lesgeld bestaald: iedereen zit momenteel in de shit van Corona; linksom of rechtsom: men probeert immers geld te generen? Of ze er recht op hebben is vers 2: maar dat zal wel dichtgetimmerd zijn. En, uiteraard, bang maken lukt ze vast bij veel meer klanten,

justmeagain
door justmeagain Nov 17, 2020 om 00:51
623 Antwoorden / 8 Vragen

@Tenormin . Misschien had ts wel opleiding tot piloot willen volgen  of als reisagent. :-)

panter22
door panter22 - Nov 16, 2020 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou volgens jou de particuliere opleider geen 100% kosten mogen vragen?
Ze maken je niet bang, zij vragen waar ze volgens de algemene voorwaarden recht op hebben.
Heb je zonder overleg geannuleerd?
Een reorganisatie komt in de regel niet plotseling. Dus waarom  ingeschreven?
Is het een opleiding gericht is op het werk wat je nu hebt en biedt de organisatie een  opleiding aan die beter past bij je volgende werk. Kun je van opleiding veranderen?
Of raak je werkloos?
Dat zijn zaken waar je over kunt praten met de opleider, maar recht hebben is het niet.
Je vraag is veel te vaag.

rj
door rjw - Nov 16, 2020 om 08:40
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Bij mij op het werk is de cut-off date zelfs voor interne cursussen 2 weken. Daarna annuleren betekent dat 100% wordt doorberekend aan de kostenplaats. Alleen als wat ze doen niet in lijn is met de voorwaarden kan je er wat tegen doen. Misschien kan je iemand anders vinden die de opleiding wil gaan doen in jouw plaats.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2020 om 09:46
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ja! Dit zal ongetwijfeld in de voorwaarden zijn genoemd en ik maak uit uw vraag op dat u 'eenzijdig' en in strijd met die voorwaarden heeft opgezegd.

Mijn vraag aan u is : wat let u om die opleiding toch te volgen? Een opleiding is altijd goed voor verdere toekomstperspectiueven en het zou dus ook best zo kunnen zijn dat u juist m.b.t. een reorganisatie daar voordeel van kan hebben.

pino123
door pino123 - Nov 16, 2020 om 09:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Of het mag, staat beschreven in de algemene voorwaarden. U besluit een week voor aanvang hier niet aan deel te nemen, opleiding heeft de opleiding al opgestart, vandaar de hoge kosten in annulering. Als ik u was zou ik dit hele circus niet aangaan en alsnog gaan deelnemen aan de opleiding.

mo
door mof - Nov 16, 2020 om 14:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt van hun van hun algemene voorwaarden af. U heeft zich aangeneld waardoor zij een ander niet hebben kunnen boeken. Als u zich kort voor tijd afmeldt kunnen ze wellicht geen ander meer boeken en verlizen ze geld. Daarvoor bent u verantwoordelijk.
gebeurt ook in de reisbranche: als u kort voor de reis afzegt betaalt u ook alles. En terecht.

audb
door audb - Nov 16, 2020 om 14:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De Algemene voorwaarden moeten wel aan de wet worden ge-toest anders zouden ze van alles mogen eisen.

Maar dat terzijde, het is de vraag of de reoranisatie al gepland was voor je de curssus ging beginnen en of je daar van op de hoogte was of niet.

Was je hier op tijd van op de hoogte dan was het niet verstandig om deze opleiding te gaan volgen, wist je het echter niet dan is er wel een kans dat je alsnog van de opleiding af zou kunnen komen door overmacht.

Maar de vraag die bij mij opkomt is hoe de opleiding gegeven zou worden, is dat in een zaal met meerdere personen of online?

Bij een opleiding in een zaal of klaslokaal kan je gaan beroepen op de corona regels, immers is het verboden om met meerdere personen in een zaal of klas lokaal te zitten daar dit geen school opleiding is in de zin van beroeps opleiding.

Wel vermoed ik dat als het op een rechtzaak aankomt dat de rechter gaat beslissen dat het gehele bedrag onterecht is omdat er sprake is dan wel kan zijn van overmacht.

Mocht echter zo zijn dat je niet van tevoren wist dat er reoranisatie zou plaats vinden dan kan je zelfs je werkgever er voor verandwoordelijk voor stellen.

Echter is het wel zo dat als je er beter op zou zijn geworden je het beste wel de opleiding te gaan volgen.

Je weet nooit wat er na de reoranisatie gaat plaats vinden, voor het zelfde geval wordt je ontslagen wegens de zelfde "reoranisatie" of wel opruimen van te duur personeel....

zoom1
door zoom1 - Nov 16, 2020 om 15:58
39 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals al andere schreven moet u kijken in de voorwaarden van de overeenkomst. Die heeft u bij aangaan als het goed is gekregen.
En een week voor aanvang lijkt me erg kort, maar die termijn zou in de voorwaarden moeten staan, of om welke redenen annuleren met geldteruggave mogelijk is.
U kunt altijd contact opnemen met het Juridisch Loket, zie www.juridischloket.nl.

latevogel
door latevogel - Nov 16, 2020 om 19:25
86 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens in de "algemene voorwaarden". Toevallig keek ik vorige week nog in deze voorwaarden bij mijn vriendin haar opleiding (die per januari zou beginnen) en zag staan dat er inderdaad behoorlijke kosten aan vastzaten als je anuleerde. En dat kon inderdaad behoorlijk oplopen. Aankomend weekend begon de termijn voor die kosten en deze bedroegen volgende week al minimaal 50%.
U annuleerd één week voor de aanvang, daarom vermoed ik dat zij het gelijk aan hun kant hebben.
Dit doen ze om voldoende leerlingen bij aanvang te hebben, je kunt niet tot aanvang van de lessen nog met annuleringen werken die niets opleveren. De leraren zijn ingehuurd, de ruimten besproken, het via internet leren is ontwikkeld. Dat kost ook geld. Misschien dat u toch de lessen maar gaat volgen als het toch de volledige prijs kost?
Kijk in ieder geval in de ALgemene Voorwaarden en kijk of u door mogelijk ontslag op enige coulance mag rekenen.

sira
door sira - Nov 16, 2020 om 21:09
2331 Antwoorden / 24 Vragen

Overleg met je werkgever of je de cursus, ondanks de reorganisatie, alsnog kunt volgen vanwege je inschrijving.
Indien dat niet mogelijk is, vraag hem dan om een tegemoetkoming in de annuleringskosten.
Uiteraard moet de "noodgedwongen" afzegging wel daadwerkelijk te maken hebben met de reorganisatie en niet met achteraf toch geen zin meer hebben.

1paul
door 1paul - Nov 17, 2020 om 11:07
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat mogen ze niet, ze mogen alleen die kosten in rekening brengen (gespecificeerd)  die ze ook werkelijk gemaakt hebben!!!!

https://www.debloggendeadvocaat.nl/2015/04/16/annulering/

rj
door rjw Nov 17, 2020 om 22:15
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Onzin. Dat zou betekenen dat alle trainingsinstituten de wet overtreden.

1paul
door 1paul Nov 18, 2020 om 11:30
3141 Antwoorden / 0 Vragen

RJW, JA dat doen ze en wel massaal, er liggen zover ikw eet meer van dit soort uitspraken, rechter oordeelt dat de werkelijke kosten in rekening gebracht mogen worden EN dat deze gespecificeerd moeten worden, voorwaarden kun je in stellen wat je wilt maar degene die in strijd zijn met de rechtspraak zijn gewoon niet geldig....

uitspraak in hoger beroep....    https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARN:2012:BY2314

l
ees ook punt 3.10, hierin geeft het hof duidelijk aan dat de cursus aanbieder duidelijk aan moet geven welke kosten zij maken dan wel reeds gemaakt hebben, de nog te maken kosten kun je niet op rekening schuiven van de cursist....

Iedereen gaat maar uit van, JA, staat nu eenmaal in de voorwaarden, wel, je kunt opschrijven wat je maar wilt maar uiteindelijk is de wet geldig en niet de voorwaarden!!!!