Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 12:52
Geldzaken & recht

Marktplaats koper is ontevreden, wil gekochte komen terugbrengen

Ik heb een tapijt verkocht via Marktplaats, redelijk onder de 'normale' prijs omdat ik er snel vanaf wilde. NB: het tapijt was in keurige staat.
Koper komt langs om het tapijt op te halen, bekijkt e.e.a., gaat akkoord en neemt het tapijt mee.

Drie dagen later belt hij op, hij vindt het tapijt 'smoezelig' en wil het terug komen brengen en zijn geld terug.
Ik was verbouwereerd en ben daar stamelend mee akkoord gegaan. Ja, dom...

Ik heb hem later geprobeerd terug te bellen maar kreeg de voicemail aan de lijn. Ingesproken dat ik bij nader inzien niet akkoord ga, en als hij van het tapijt af wil, dat het hem dan vrij staat om het zelf weer op MP te verkopen. Hij heeft niet meer teruggebeld.
Helaas staat er dus al een afspraak dat hij het tapijt weer wil komen ophalen...

Wat nu te doen? Volgens mij sta ik volledig in mijn recht. Gekocht = gekocht. Hij heeft het tapijt bekeken en is akkoord gegaan met de koop.
Ik ben geen winkel, en zelfs daar kun je niet zomaar altijd iets terugbrengen. Ruilen of je geld terug is immers geen 'recht' maar een gunst. Dat geldt toch zeker ook als je koopt van een particulier?

Wat raden jullie mij aan?
Zeker al

24623 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stond in uw recht om te weigeren, maar u bent akkoord gegaan met terugbrengen. Een man een man, een woord een woord.

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 13:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u, ja dat is normaal ook mijn wijze van handelen, maar ik voelde me dus echt overklatst, en meneer was nogal dwingend... dom van mij.

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2016 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: dat is dan een geluk bij een ongeluk, want Eefje lijkt mij een vrouw en vrouwen mogen op hun woorden terug komen.

Je had inderdaad het tapijt helemaal niet terug hoeven te nemen. Bij particulieren is koop/koop. Koper heeft het notabene nog gezien ook. Een smoezelig tapijt kan je prima schoonmaken.

Je kunt hem mailen dat je er nog eens een nachtje over geslapen hebt, zelfs info hebt ingewonnen op het Kassaforum en dat je het tapijt toch niet terug neemt. Tenslotte kan hij het ook opnieuw op MP zetten.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2016 om 13:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk normaal niet naar de gebruikersnamen. Maar dan is die uitspraak dus niet op de Ts van toepassing. :-)

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 13:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben inderdaad een vrouw, maar toch geldt dan hetzelfde naar mijn mening. ;-)

Helaas heb ik meneer zijn mailadres niet meer, want als ik iets verkocht heb, dan verwijder ik direct de advertentie.
Wordt dus lastig. Kijk, ik ben ook wel eens teleurgesteld bij een tweedehands-aankoop, maar dat is toch het risico-van-het-vak?
Gewoon weer doorverkopen, niks aan de hand...
Vandaar dat ik dus nogal verbouwereerd was bij dat telefoontje.

Ik denk dat er niets anders op zit dan meneer maar langs te laten komen en het nogmaals uitleg. Ik zorg dan wel dat ik niet alleen thuis ben, want mensen die op een dergelijke manier reageren, daar ben ik toch niet zo happy mee.

fp
door fpo Jun 13, 2016 om 14:20
87 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer bepaalde uitspraken als gevolg van overspoeld voelen door iemand's reacties geen goed gevoel geven, mag je daar altijd op terugkomen. In een winkel werkt dat anders, maar daar hebben we het hier niet over. Dus terugkomen op je laatste reactie mag wel degelijk! En laat uitspraken van: "een man, een man, een woord, een woord" en meer van die strekking maar lekker links liggen, want er is niks mis mee als je je overdonderd voelt en de situatie wilt terugdraaien naar wat voor jou als correct aanvoelt. Immers, de reactie van de koper is ongepast, want als hij er zelf toestemming voor gegeven heeft het tapijt mee te nemen, dan is dat wat er is, de koop is gedaan en wat na die koop gebeurt, is dan helemaal zijn eigen verantwoording. Dat hij die verantwoording weer bij u teruglegt is begrijpelijk, maar niet correct. Aan u de keus wat u van binnen voelt dat gebeuren moet.....

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 20:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

FPO, dank u wel voor uw reactie. Eigenlijk precies zoals ik het zelf ook 'voelde'. Nou ja, ik zie wel wat er gebeurt. Ik hou jullie op de hoogte! :-)

ha
door harryromijn - Jun 13, 2016 om 13:10
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bij koop van tweedehands goederen tussen consumenten geldt meestal: tel quel, oftewel: voetstoots. Geinstecteerd (of niet) en in orde bevonden ( of niets gezegd), maar wel aanvaard, meegenomen en betaald: jammer, dan, had men in het begin maar op moeten letten.
Als u dan naderhand toch accoord gaat met het ontbinden van de koop, geldt DIE latere voorwaarde.

Er is immers wilsovereenkomst tussen aanbieder en ontvanger, de basis van het verbintenissenrecht van NL.

Cookies
door Cookies - Jun 13, 2016 om 13:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Helaas heb ik meneer zijn mailadres niet meer, want als ik iets verkocht heb, dan verwijder ik direct de advertentie. Wordt dus lastig......

Nee hoor, wordt helemaal niet lastig. Je kunt tegenwoordig via de berichtenbox van MP ook na verwijdering van je adv. kopers/verkopers nog bereiken.

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat klopt, maar ik heb die berichtenbox dus ook leeggemaakt, want ja, verkocht hè...
Ach ik zie wel. In ieder geval dank!

hansje klein
door hansje klein - Jun 13, 2016 om 13:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hij is eerst accoord gegaan met de aankoop en u wederom later met de terugname.....

Dus zet het object opnieuw op Marktplaats en doe uzelf deze stress niet aan, zand erover, nieuwe start!

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 14:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Yep, aanbod en aanvaarding... beide kanten op. Mijn verdiende loon om mij zo eenvoudig te laten intimideren, ik heb mijn lesje geleerd.

Als meneer daadwerkelijk verschijnt neem ik het tapijt terug en krijgt hij zijn geld terug. Lijkt me inderdaad het beste.
Als-ie niet verschijnt, dan heeft-ie 'pech'.

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken en de antwoorden! :-)

r.kemperman
door r.kemperman Jun 13, 2016 om 14:28
423 Antwoorden / 4 Vragen

Briefje op de deur: "Wegens omstandigheden niet thuis".
Moet hij zijn telefoon maar op nemen

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 14:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

^^ Da's óók nog een optie inderdaad... maar niet helemaal 'mijn stijl'. ;-)

hansje klein
door hansje klein Jun 13, 2016 om 14:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mogelijk is het einde nog positief en krijgt u een betere prijs.....want Marktplaats is ook een beetje toeval! Probeer uw activiteien op Marktplaats te zien als een sport, waarbij je soms wint en soms niet, als het maar leuk blijft en het uiteindelijk geen eigengeld gaat kosten. Wat u geleerd heeft is: zeg nooit meer ja, tegen iemand die vraagt om te mogen retourneren. Bent u vaker op Marktplaats probeer hem voor een ander artikel te interesseren........misschien wordt uiteindelijk toch nog de winnaar.

me
door mein33 Jun 13, 2016 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

R.Kemperman,

Briefje op de deur met de mededeling "Wegens omstandigheden niet thuis".
Een mooie uitnodiging voor het boevengilde om, ook als je wel thuis bent, een poging te wagen lijkt mij.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 13, 2016 om 14:25
641 Antwoorden / 77 Vragen

Hij heeft het bekeken en gekocht. Dus er is voor hem geen terug. Koop is koop in dit geval.

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 20:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Yep, keihard juridisch gezien wel, maar ik heb mij dus laten intimideren door een telefoongesprek...

Ik zie wel hoe het afloopt. Komt goed, iedereen bedankt voor het meedenken!

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 20:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk wel goed het tapijt na. Voor hetzelfde geld is er een feestje op gevierd en wil hij er nu weer vanaf.

Als het tapijt er niet meer zo uit ziet als bij de koop hoef je het niet terug te nemen.

Ee
door Eefje2016 Jun 13, 2016 om 21:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank ZOEKSTER1, dat is dus precies waar mijn vriend mij vanavond ook al op wees!!!

Oeps, in de auto vervoerd, per ongeluk een container smeerolie erover, en dan gaan zeuren...
Of zoiets, feestje, iemand een flesje wijn eroverheen gekieperd...

Vriendlief is aanwezig, mocht de kopert inderdaad terugkeren. :-)
En ingeval het kleed er nog goed uitziet, zoals ten tijde van de verkoop, neemt hij het graag over van mij...

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 13, 2016 om 21:04
641 Antwoorden / 77 Vragen

Controleer het tapijt verdomd goed. Er hoeft maar iets veranderd te zijn en je hoeft het niet terug te nemen.

ko
door kortak - Jun 13, 2016 om 22:08
10 Antwoorden / Vragen

Dit is zo simpel.. Hij koopt iets maar komt erop terug...U besluit iets maar nu komt u er gewoon op terug.

Als ie aan de deur staat zeg u gewoon ..Sorry ik neem tapijt niet terug maar ik wil hem best van je terugkopen voor 70% van de prijs..

gaat ie niet akkoord mag ie weggaan met zijn tapijt..gekocht is gekocht

Ee
door Eefje2016 - Jun 22, 2016 om 02:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Opgelost.
Kopert heeft besloten te doen wat het verstandigste is = zelf het kleed weer op MP zetten. Ik herkende zowel het kleed als de verkopert aldaar.
Heeft nog wel wat gezeurd via sms en zo, maar daar heb ik niet meer op gereageerd.
Ik wed dattie nog meer voor dat kleed gaat vangen dan dat ik er voor gekregen heb.... mij best!

Iedereen bedankt voor de adviezen! :-)

zoekster1
door zoekster1 - Jun 22, 2016 om 11:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Mooi dat het op een goede manier is opgelost.

Bedankt voor het terugmelden.