Ah
door Ahmedemin Dec 3, 2017 om 18:46
Geldzaken & recht

Marktplaatsoplichter zijn Naam, Adres en Woonplaats!

Goedenavond,

Een oaar weken terug had ik via Martkplaats een iPhone 7Plus voor 475 EUR gekocht via martkplaats. De dag nadat ik het bedrag had overgemaakt, heb ik niks van de verkooer kunnen horen.

Wel had ik een telefoonnummer, naam en zijn adresgegevens, maar waarschijnlijk is het allemaal opgezet. Die kloppen dus niet.

Het bedrag had ik naar een ING-rekeningnummer overgemaakt. Toen ik ING belde, zeiden ze tegen mij dat ze een brief hebben verzonden naar het adres van de desbetreffende rekeninghouder met daarin het verzoek om 475 EUR terug over te schrijven.

Doet hij dat niet, krijg ik over 2 dagen zijn zogenaamde NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats). Is het handig om met die gegevens naar de politie te gaan en samen even een bezoekje te brengen aan de oplichter of gewoon met wat brede vrienden op bezoek gaan? Of wat raden jullie mij aan om te doen als ik doe gegevens binnen heb?

alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

A. Batman

16539 30 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2017 om 18:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als het een domme oplichter is die zijn eigen rekening gebruikt, dan zou je langs kunnen gaan... maarja eigenrichting is niet toegestaan, dus dan maar hopen dat de politie met je mee wilt gaan (vermoedelijk niet).

Waarschijnlijk is het een wat sluwere oplichter die iemand anders rekening misbruikt, dan pak je misschien wel de verkeerde aan als je daar langs gaat.

Misschien wil Jaap Jongbloed's Opgelicht er wel iets mee doen: https://opgelicht.avrotros.nl/

tenormin
door tenormin Dec 3, 2017 om 19:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, de site is weer zo langzaam als.... Misschien daardoor weer de tripple A vragen.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2017 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u vond het blijkbaar gewoon om € 475 over te maken aan een volkomen vreemde?

En u denkt toch werkelijk niet dat de politie uw persoonlijke knokploeg is? En met wat brede vrienden langs gaan? U lijkt wel niet wijs.

Waarom bent u niet langs gegaan om die mobiel op te halen?

ma
door malhy2 Dec 4, 2017 om 01:06
309 Antwoorden / 13 Vragen

Inderdaad volkomen mee eens.
Ik koop ook wel eens iets op internet maar haal zulke dingen gewoon op anders vertrouw ik het niet.

Ed

jo
door jorisw - Dec 3, 2017 om 19:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een iPhone 7+ kost minimaal 779 euro. Wat voor verhaal had de verkoper waardoor hij hem voor ruim 300 euro minder wilde verkopen?

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2017 om 19:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Die telefoon is kennelijk van de 'vrachtwagen'' gevallen. En hoe men €475,00 zomaar overmaakt aan een onbekende, niet te geloven. Hoezo - met wat brede vrienden langsgaan - ; je weet niet eens of de naw gegevens kloppen, denk zelf van niet. Sta je bij een onschuldig iemand aan de deur. De gegevens die de ING heeft kunnen immers ook gestolen zijn. Doe aangifte on line en licht Marktplaats in.

me
door mein33 Dec 4, 2017 om 11:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Die telefoon is kennelijk van de 'vrachtwagen'' gevallen.

Dat moet nog gaan gebeuren, alleen de juiste vrachtwagen is nog niet langs gekomen. ;-))

wi
door wilhelmina59 - Dec 3, 2017 om 22:07
512 Antwoorden / 0 Vragen

Bij dat soort bedragen ga ik toch echt langs ipv overmaken.Boter bij de vis.

costnix
door costnix Dec 3, 2017 om 23:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En dan ook controleren of de telefoon het echt doen en als u een doosje overhandigd krijgt, deze open maken en kijken of er niet een spreekwoordelijke steen in zit.

tenormin
door tenormin Dec 3, 2017 om 23:27
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Een Iphone die als een steen voelt? Dan moet je al 'wakker' zijn als je het in handen krijgt.

me
door mein33 Dec 4, 2017 om 11:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij dat soort bedragen ga ik toch echt langs

Op een schimmige avond op parkeerplaats aan de achterzijde van een industrieterrein ??

jo
door jorisw Dec 4, 2017 om 18:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou een iPhone 7+ voor deze prijs toch echt links laten liggen.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2017 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou haast zeggen dat sommige mensen er om vragen om opgelicht te worden. Zoiets stoms doe je toch niet?

Dat had zelfs Robin u kunnen vertellen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 4, 2017 om 10:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Enige wat u op het te verkrijgen adres zult aantreffen is een 15 jarige, niet zo slimme puber die als katvanger fungeerr en zijn rekeningnummer en pinpas voor honderd euro heeft afgestaan.

me
door mein33 - Dec 4, 2017 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Doet hij dat niet, krijg ik over 2 dagen zijn zogenaamde NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats). Is het handig om met die gegevens naar de politie te gaan en samen even een bezoekje te brengen aan de oplichter

Het enige dat de politie voor u kan doen is een melding van het voorval maken of een aangifte zal opnemen.
Ga in ieder geval wel en dat zou iedereen moeten doen.
Met één melding of aangifte komt het politieapparaat helaas niet in werking.
Ga vooral niet voor eigen rechtertje spelen, want daarmee komt u misschien zelf wel voor de echte rechter terecht.
Vraag advies aan de politie hoe u het beste kunt handelen, alhoewel de kans zeer groot is dat u uw geld nimmer meer terug zult zien.

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2017 om 11:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk ook eens op "Opgelicht op Internet" en dergelijke sites om te zien of het rekeningnummer daar gemeld wordt.
U kunt daar ook nog dit melden.

no
door nomennescio - Dec 4, 2017 om 12:31
8 Antwoorden / 0 Vragen

Samen met de politie erheen! Hoewel het niet mag spreekt mij de brede kerels ook wel aan, maar dan komt de politie achteraf bij jou op bezoek, dus brede kerels niet doen!

mo
door motorman - Dec 4, 2017 om 12:45
18 Antwoorden / 1 Vragen

Wel ik denk niet dat u die brief ooit zal krijgen ivm persoonsbescherming mag een bank of andere instantie nooit dit soort gegevens vrij geven.
Daar komt bij dat dit soort oplichters gebruik maken van katvangers en niet van hun eigenbankrek. Dus langs gaan is zinloos, aangifte kan je wel doen of er iets mee gebeurt is de vraag.
ik ben vorig jaar opgelicht met een Sonos voor 500,00 geen enkele medewerking van de bank en na aangifte niets meer gehoord, ga er maar van uit dat u uw geld kwijt bent.
Tegenwoordig haal ik het op of betaal via Paypal, en marktplaats heeft sinds kort een betaal systeem wat redelijk waterdicht is en helpt om dit soort problemen te voorkomen

succes

lo
door lovewinnie Dec 4, 2017 om 13:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit klopt niet altijd. Ik heb ooit perongeluk geld naar persoon overgemaakt ipv vgz. Nummertje verkeerd. Hier kwam ik achter na dat herrinering binnen viel. Toen de bank gebeld en hun zouden contact opnemen met deze persoon. Deze was niet bereikbaar en kreeg adres, telefoon nummer etc en belde zelf. Geld netjes terug gehad gelukkig( ruim 200 euro)

ja
door jacobi66 - Dec 4, 2017 om 12:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een vriendin van mij verkocht haar IPhone voor €125 . De koper vond hem prima, betaalde en nam de gsm mee.
Na een paar dagen kwam hij terug, bonkte op de ruit en schreeuwde dat de gsm niet functioneerde.
mijn vriendin en echtgenoot vertelden de man dat de gsm het prima deed toen hij wegging.
Hij schreeuwde dat mijn vriendin haar mond moest houden omdat zij geen verstand had van de gsm.
Hij kwam erg agressief over en eiste zijn geld terug.
mijn vriendin pakte de gsm en zag dat deze behoorlijk beschadigd was , vol krassen.
Ze zei dat dit niet haar gsm was, maar de man werd steeds kwader.
Uiteindelijk nam de koper genoegen met €25 retour.
Kijk dus uit voor zulke praktijken, maak een foto en noteer het nummer van de IPhone.

ph
door phpieterse - Dec 4, 2017 om 12:55
24 Antwoorden / 8 Vragen

Altijd aangifte doen! Maar, daar gebeurt niks mee. Ga met een stel vrienden even "langs". Heeft meer effect!

he
door henk51 - Dec 4, 2017 om 12:55
90 Antwoorden / 0 Vragen

Die NAW gegevens kloppen vrijwel zeker niet. Zoals in de diverse oplichtingsprogrammas al naar voren komt zijn het veelal de adres gegevens van een eerder opgelicht persoon, of een katvanger meestal een kale kip dus niets te verhalen. Grote kans dat bij een van de volgende advertenties uw gegevens worden vermeld zo werken die lui.Als ik iets zoek op marktplaats zoek ik in een straal van 30 km zodat ik het zelf kan ophalen en anders houd het op.
Dus met een paar brede figuren langsgaan is niet zo'n beste optie want men kan dat ook bij u kunnen doen als uw NAW misbruikt is geworden. Het bekijken van tv programmas zoals opgelicht was voor 99% van de opgelichte topicstarters een aanrader geweest.

groeten Henk

Cookies
door Cookies - Dec 4, 2017 om 12:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je denkt toch zeker niet dat dit zijn eigen adres is? Misschien is jouw adres wel gebruikt, staan die gasten binnenkort voor jouw deur. Nog steeds een goed plan dan?

DOOR PHPIETERSE - 4 DEC. 2017 OM 12:55
21 ANTWOORDEN / 7 VRAGEN

Altijd aangifte doen! Maar, daar gebeurt niks mee. Ga met een stel vrienden even "langs". Heeft meer effect!

he
door henk51 - Dec 4, 2017 om 13:00
90 Antwoorden / 0 Vragen

Die NAW gegevens kloppen vrijwel zeker niet. Zoals in de diverse oplichtingsprogrammas al naar voren komt zijn het veelal de adres gegevens van een eerder opgelicht persoon, of een katvanger meestal een kale kip dus niets te verhalen. Grote kans dat bij een van de volgende advertenties uw gegevens worden vermeld zo werken die lui.Als ik iets zoek op marktplaats zoek ik in een straal van 30 km zodat ik het zelf kan ophalen en anders houd het op.
Dus met een paar brede figuren langsgaan is niet zo'n beste optie want men kan dat ook bij u kunnen doen als uw NAW misbruikt is geworden. Het bekijken van tv programmas zoals opgelicht was voor 99% van de opgelichte topicstarters een aanrader geweest.

groeten Henk

reivi22
door reivi22 - Dec 4, 2017 om 13:10
66 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry,
Maar het is zo weer zo een domme zet van u om zo'n dure telefoon vooruit te betalen.
Beter kunnen ophalen indien niet te ver van uw woonplaats.
Indien u de gegevens van de rekeninghouder gaat krijgen zullen deze niet van de betreffende oplichter zijn.
De rekening zal van een (pakezel) zijn een randfiguur,dakloze,alcoholverslaafde ,drugsverslaafde,etc...
Deze zal wellicht tegen de politie zeggen dat ie zijn pasje heeft uitgeleend etc..
Ook dat hij/zij de dader niet echt kent.
Ik vrees voor u dat u uw geld kwijt bent.
Eigenlijk een oproep aan iedereen,koop geen dure iPhones op marktplaats,geeft alleen maar ellende.
Of de koper moet u persoonlijk uitnodigingen thuis,maar dat zal niet snel gebeuren.
Ik wens u veel succes.

jj
door jj.vanos - Dec 4, 2017 om 13:17
1 Antwoorden / Vragen

He Batman,

laat je brede vrienden maar thuis en en doe eerst eens een cursus Nederlands, misschien knap je daar wat van op en doe je geen domme dingen meer zoals geld overmaken voor een telefoon die te goedkoop is. Er wordt zoveel gewaarschuwd voor dit soort praktijken maar er zijn nog steeds idioten die er in trappen. Ik zou zeggen: eigen schuld. dikke bult.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2017 om 13:23
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aangifte doen, hoe dan ook en nOOIT eigen rechter spelen. Tevens consuwijzer informeren. Vooral als er meerdere klachten zijn kunnen die actie bewerkstelligen.
Een kritische noot: u bent niet de eerste die van dit soort zaken de dupe is. Het bedrag dat u noemt is te laag om zelf te procederen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 4, 2017 om 13:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: 'Batman' als strijder van het onrecht is toch slimmer?

sc
door scorpio69 - Dec 4, 2017 om 14:59
15 Antwoorden / Vragen

ALTIJD aangifte doen !
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt deze daarna aanspreken (bij bedragen vanaf 175,-).
Ik heb na 5 jaar aangifte eindelijk bericht gehad van O.M. dat MP-oplichter berecht gaat worden en dat ik me in de zaak kon schikken.
Dus nogmaals: ALTIJD aangifte doen (en geduld òf een goede rechtsbijstandverzekering hebben).

Jeannetims
door Jeannetims - Dec 4, 2017 om 15:00
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof er niks van dat de ING u de gegevens verstrekt. Dan kan iedereen wel zeggen, dat hij is opgelicht om aan adresgegevens te komen.
Op deze informatiepagina van ING staat ook hele andere informatie:
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/fraude-melden/oplichting-bij-aankoop-via-internet/index.html

jo
door joan - Dec 4, 2017 om 16:30
26 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Batman,
Wat een wonder dat u het adres etc. heeft gekregen.
Wij krijgen het niet voor elkaar bij de Ingb, het is toch niet te geloven dat de slachtoffers niet worden geholpen en de criminelen maar gewoon hun werk kunnen doen. Wij kunnen ook beter maar crimineel worden want ze doen er toch niks aan.
Ik heb mijn verhaal ook gedaan bij Kassa zoals u nu zou kunnen lezen, misschien herkend u hier iets in en dat zou ik graag willen weten, en kunnen wij samen  hier weer mee naar de politie, hoe meer mensen reageren met het zelfde verhaal, des te sterker komen wij te staan.

Gr pech vogel

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2017 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Samen naar de politie? Doe niet zo belachelijk. En dan hier nog meer dommeriken
verzamelen die ook goud geld aan een compleet vreemde overmaken?

Alkemaal naar een of andere zwerver die als geldezel fungeert.

Pi
door PimJoris - Dec 4, 2017 om 17:45
78 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens die twee dagen afwachten. Dan niets gehoord? Dan aangifte doen. En marktplaats informeren.
Reken er overigens niet te veel op dat de politie ' wel even met u erheen gaat'. Zelf er even heen gaan is eigenrichting en verboden.

mo
door mof - Dec 4, 2017 om 17:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Met brede vriendjes? Niet voordat u de politie heeft geprobeerd. Die gaan ws niet met u mee maken wel proces verbaal op als u tenminste aandringt. Overigens, van oplichting is pas sprake als daadwerkelijk moedwillig de verzending niet is gebeurd.
als u aangeeft dat telefoonnummer, naam etc vals zijn, hoe wilt u dan langs gaan?

besseldekker
door besseldekker - Dec 4, 2017 om 21:05
123 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Batman,

1. U hebt geen schuld aan het gebeurde: hooguit bent u te goed van vertrouwen geweest. Maar degenen die u, als slachtoffer, de schuld willen geven, hebben ongelijk.
2. Ga inderdaad géén geweld gebruiken. Of laten gebruiken. Dat is algauw "disproportioneel", en u krijgt daarmee meer problemen dan u oplost.
3. Doe wel aangifte. Daarmee krijgt u uw telefoon niet: dat zou een illusie zijn. Maar het helpt in ieder geval voor de statistiek, en zo helpt u tenminste zulke praktijken in de toekost bestrijden. Schrale troost, dat wel.
4. Ik hoop dat u nog iets bereikt bij de bank, maar net als anderen, verwacht ik er niet al te veel van. Het enige resultaat zou weleens kunnen zijn, hoe hard het ook klinkt, dat u een ervaring "rijker" bent.

Ondanks dit alles, veel succes toegewenst.

lemmy
door lemmy - Dec 4, 2017 om 21:25
41 Antwoorden / 1 Vragen

Ga er maar van uit dat het opgegeven adres fake is. Daar woont de 'verkoper' (oplichter) echt niet. Het mobiele telefoonnummer is prepaid.
De brief van de ING kunt u in dit geval vergeten, dat is verkeerde informatie geweest. Alleen bij een onverschuldigde betaling mag op een bepaald moment de NAW van de ontvanger worden verstrekt. Bij zo'n betaling is er bijvoorbeeld per ongeluk een verkeerd rekeningnummer ingevoerd, waardoor het bedrag is overgemaakt naar een bepaalde rekening wat niet de bedoeling was. Bij fraude en oplichting is dat niet het geval, dan wordt het bedrag doelbewust naar die rekening overgemaakt.

Doe echter wel altijd aangifte. De politie verzamelt de aangiftes (en dus ook de door de oplichters gebruikte rekeningnummers) in een database. Hierdoor kan de politie een onderzoek bundelen en op die manier de groep achter de lui die de rekening ter beschikking stellen opsporen.

Dit geld bent u helaas kwijt. Als het ooit tot een strafzaak komt tegen de verdachte(n) én u heeft aangifte gedaan, kunt u zich voegen in het strafproces als benadeelde partij. Via die weg kunt u dan proberen het bedrag terug te krijgen als de rechter de verdachte(n) veroordeelt. De kans dat er daadwerkelijk geld terugkomt is overigens vrij klein (iets met kale kip en plukken en zo).

Tegenwoordig meldt de politie, zodra er drie aangiftes zijn gedaan waarbij hetzelfde rekeningnummer naar voren komt, de betreffende bank dat een houder van die rekening verdacht wordt van het plegen van strafbare handelingen/oplichting. Pas dan kan die bank formeel actie uitvoeren (blokkeren van de rekening en vervolgens het opheffen van de rekening). Het doen van aangifte is dus van belang om zo'n rekening zo snel mogelijk geblokkeerd te krijgen om toekomstige slachtoffers van deze oplichters te voorkomen.

Voor wie het nog niet wist:
-kijk altijd hoe lang een account actief is op Marktplaats e.d. Oplichters hebben altijd zeer recent gecreërde accounts
-ophalen is bij oplichters nooit mogelijk. Sta je er toch op, dan wonen/verblijven ze op een waddeneiland of iets dergelijks
-vraag het adres van de verkoper en check via streetview de woning. Stel bijvoorbeeld vragen over de kleur van de voordeur
-bij twijfel: haak af. Je gevoel is de beste raadgever. Altijd!
-google het opgegeven rekeningnummer (zowel het oude korte rekeningnummer als IBAN) en het mobiele telefoonnummer
-Vraag, NADAT de verkoper/oplichter heeft aangegeven naar welk rekeningnummer je het geld kunt overmaken, om hem/haar 1 cent naar jouw rekening over te laten maken. Als een mule zijn rekening ter beschikking heeft gesteld kan het zo zijn dat ook het internet bankieren ter beschikking is gesteld, dus zekerheid krijg je niet, maar het is wel weer een indicatie
-Bel de klantenservice om na te gaan of het rekeningnummer bij de door verkoper opgegeven naam/adres hoort. Banken mogen je geen gegevens verstrekken, maar er is op zich niets op tegen om op zo'n vraag simpelweg 'ja' of 'nee' te antwoorden.

ajlpd
door ajlpd - Dec 5, 2017 om 16:36
8 Antwoorden / 0 Vragen

Niets doen is accepteren. Als je dit niet accepteert, moet wat doen. Als de politie niet kan, wil, mag of durft mee te werken accepteer je dat ook niet en dien je gelijk een klacht in. Kan dat ook niet, dan maar de publiciteit opzoeken, want die oplichter xal wel meerdere keren zo'n bedrag hebben gejat. Net zolang doorgaan tot je je zin krijgt... of geld terug, of goederen geleverd krijgen. Het gaat om te veel geld.

Maar bovenal: Dit soort items altijd ophalen!!! Geldt ook voor kaarten van concerten en theaters. Ter plaatse betalen als je weet dat je de juiste spullen krijgt. Capice!

annie49
door annie49 - Oct 15, 2018 om 18:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

nou dat is leuk, 3 oktober j.l staat er een koper aan de deur die een smartwatch komt halen.
ik weet van niks. ik laat hem ook niet binnen. schijnt dat hij is opgelicht op marktplaats, het mooie is dat die zelfde oplichter genaamt Quetery. gebruikt mijn woonadres.maar wel eerst ff centen vangen. ik had hem zo gevonden op maktplaats.en hem geconfronteerd dat hij mijn woon adres misbruikt. de rest wil ik jullie besparen.het schijnt dat ik een speurneus heb. exact de zelfde oplichter gaat lekker verder onder een andere schuilnaam. vocoso. net als quetery is hij 13.5 jaar actief op marktplaats woont in Hardenberg ???????????.heeft nu auto's te koop? kijk ik op het landkaartje waar degene zou moeten wonen. 3x raden. jawel wéér mijn woon adres. hoe ontmasker ik hem? want zijn naam en adres geeft hij niet. ook geen telefoonnummer. dan is dit vaak geen zuivere koffie.