mahadma
door mahadma Aug 22, 2022 om 11:37
Geldzaken & recht

Mega Energie gaat zonder enige communicatie vooraf incasseren

Het is dat wij onze bankrekening goed in de gaten houden (wel zo verstandig in deze tijd) en dus ook de geplande auto incasso's waren wij toch wel erg verrast dat Mega Energie zonder enige communicatie ipv achteraf nu EN achteraf (van aug) EN vooraf (voor sept) in één termijn effe gaan incasseren. De klantenservice zei desgewenst: "Dat vinden wij gemakkelijker .............". Ik vraag mij af of Mega dit mag doen zonder voorafgaande aankondiging? In de kleine lettertjes vind ik daar geen info.

2095 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 22, 2022 om 12:00
16778 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, formeel mag dat niet indien het niet in de door u gesloten overeenkomst staat. In dat geval is er sprake van een eenzijdige wijziging, populair gezegd, wanprestatie.

Formeel zou u een in gebreke stelling kunnen doen en geef ik u ook enkele info. Het meest zinvol is in ieder geval dit nu te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

zie ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl   en m.b.t ingebreke: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  M.b.t. het latste is wel van belang of u inderdaad hierdoor schade ondervindt, bij  incasseren vooraf is dat m.i. zeer beperkt tot renteschade.  Men zal wel een financiële reden hebben om dit te doen, een maand eerder incasseren. Er zijn evenwel andere leveranciers die altijd op basis van voorschot incasseren.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 22, 2022 om 12:28
844 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een automatische incasso bepaal niet de rekeninghouder wanneer het geld afgeschreven wordt maar de incassant. Over het algemeen is het zo dat de voorschotten voor energie per maand vooraf betaald worden.

Het was wel zo netjes geweest als je energieleverancier dat van te voren medegedeeld had.

Ik ben het niet eens met @heremietkreeft dat er sprake is van wanprestatie, want wat ik al zei... de incassant bepaalt wanneer er afgeschreven wordt . Bij mijn weten is de datum van afschrijven zelden of nooit onderdeel van het contract. Tenminste niet bij mijn energieleverancier.

Mabelle
door Mabelle - Aug 22, 2022 om 12:46
404 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het niet hoor, maar in deze tijd zou ik toch een beetje huiverig worden bij dergelijke onaangekondigde fratsen. Houd uit voorzorg je voorschot zo laag mogelijk en reserveer geld voor de jaarnota op je eigen spaarrekening.

Ook lees ik dit artikel van februari dit jaar, geeft ook bedenkingen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/21/mega-verdedigt-torenhoge-voorschotfacturen-bij-de-inspecteur-na/#:~:text=Mega%20verhoogt%20al%20sinds%20het,de%20leverancier%20iets%20minder%20agressief.

mahadma
door mahadma - Aug 22, 2022 om 12:56
11522 Antwoorden / 51 Vragen

@Thecla58.

Bij een automatische incasso bepaal niet de rekeninghouder wanneer het geld afgeschreven wordt maar de incassant. Oneens, op ons contract staat zwart op wit dat de afschrijving op of rond de 27 ste van de maand  gaat plaatsvinden. Dus niks dat Mega dat bepaald.

@Marbelle,

Houd uit voorzorg je voorschot zo laag mogelijk Bij de "vroegere situatie"  van toen spaarden we wel voor tegenslagen qua koude enz, door iets meer te betalen en ook zelf een spaarpotje te maken.. Bij Mega is het eerder iets te weinig of correct.

Mabelle
door Mabelle Aug 22, 2022 om 13:11
404 Antwoorden / 1 Vragen

Ik schrijf dit omdat bij een faillissement je de teveel betaalde voorschotten gewoon kwijt bent.

Thecla58
door Thecla58 Aug 22, 2022 om 13:36
844 Antwoorden / 3 Vragen

@mahadma

Oneens, op ons contract staat zwart op wit dat de afschrijving op of rond de 27 ste van de maand  gaat plaatsvinden. Dus niks dat Mega dat bepaald.

Maar stond daar bij dat het een betaling achteraf betrof of vooraf? Dat scheelt nogal. Op mijn contract staat vooraf, maar vanwege het feit dat mijn uitkering per maand achteraf uitbetaald wordt, wordt mijn voorschot voor energie in de lopende maand uitbetaald. Hetzelfde geldt voor zorgkosten, huur en meer van dat soort vaste lasten.

sira
door sira - Aug 22, 2022 om 13:01
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet beter dan dat voorschotten altijd vooraf worden geïncasseerd, daarom heet het ook voorschot en niet achteraf betaling.
Men kan ook een voorschot (van bijv. salaris of verzekering) uitbetaald krijgen.

Waarom een voorschotbedrag? Leveranciers hanteren een maandelijks voorschotbedrag omdat een groot deel van het energieverbruik in de winter plaatsvindt. Om ervoor te zorgen dat je in de winter niet opeens grote bedragen hoeft te betalen, incasseert een leverancier het hele jaar door een vast bedrag.

Ook nog dit gevonden: Bij een voorschot is er sprake van vooruitbetaling

Mabelle
door Mabelle Aug 22, 2022 om 13:09
404 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betaal bij Essent mijn voorschot aan het einde van de maand. Dus eind augustus voor de maand augustus.

sira
door sira Aug 22, 2022 om 13:14
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is ongebruikelijk, want een voorschot betaal je normaliter vooruit.

Er zouden misschien uitzonderingen kunnen zijn, maar die zijn mij niet bekend.

mahadma
door mahadma Aug 22, 2022 om 13:26
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Toen wij bij mega begonnen was het eerste betaal verzoek bij het einde van maand 1. Dus achteraf. En nu ZONDER INFO VOORAF 2 termijnen in 1 keer. Je zal maar minimum inkomen hebben en een nota van 300 tot 500 euro ....... Slank je goed van af, eten is er dan niet meer bij.

sira
door sira Aug 22, 2022 om 15:04
2291 Antwoorden / 24 Vragen

@Mahadma
Dat ben ik met je eens, dat is vreselijk veel geld. Ik hoop niet dat het slecht met ze gaat en dat ze dit daarom doen. Kun je dit ergens informeren?

panter22
door panter22 Aug 22, 2022 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen

Mega energie is een jong bedrijf. Als ze zo gaan incasseren en de klantenservice begint met smoesjes te vertellen, zou ik het niet meer vertouwen.
Kun je er vanaf?
https://drimble.nl/bedrijf/rotterdam/45610304/daytona-bv.html

mahadma
door mahadma Aug 22, 2022 om 16:25
11522 Antwoorden / 51 Vragen

@Panther22,

in april 2023, maandgebruik is iets beneden verwachting gesteld, en sparen per maand prive wat voor het geval dat.
Ik kijk wel uit.

Iv
door Ivo W Aug 22, 2022 om 19:24
728 Antwoorden / Vragen

@Sira: bij energie werkt dat toch echt anders.

Het maandelijkse bedrag wat je betaalt is een voorschot op de jaarrekening.

Het 'voorschot van augustus' is dan ook het voorschot op de jaarrekening wat in de maand augustus betaald moet worden.

Als je voortaan het voorschot op de jaarrekening wat je in augustus zou moeten betalen ineens al in juli moet betalen, dan moet je dus een voorschot op een voorschot betalen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

De onderliggende reden is trouwens dat MEGA op dit moment in geldnood zit, en dat terwijl het stookseizoen nog moet beginnen. Ik acht de kans dan ook zeer groot dat deze energieleverancier al in oktober of november failliet gaat.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 22, 2022 om 13:51
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is mogelijk dat de klantenservice zich er telefonisch te gemakkelijk vanaf maakt daarom zou u nog eens om een wat uitgebreidere informatie kunnen vragen via het contactformulier onderaan de link.

https://www.mega.nl/klantenservice

mahadma
door mahadma Aug 22, 2022 om 14:00
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Uitgebreide info werd mij NIET gegeven door de "klantenservice". Ondanks vragen, de enige reactie was: "Wij vinden dit prettiger"............ En als er niet betaald kon worden, TWEE KEER, was een betalingsregeling misschien mogelijk ........ via de email aan te vragen..........

Th
door Theawaalen - Aug 22, 2022 om 15:04
113 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ons wordt het voorschot eind van de maand achteraf geïnd wij hebben Vattenfall

mahadma
door mahadma - Aug 22, 2022 om 16:22
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb het contract nog eens gelezen en er wordt nergens over achteraf of vooruitbetaling gesproken.

Wij hebben dus besloten om de tweede betaling voor sept 1 dag voor afschrijven uit de lijst te halen via de bank.
Inmiddels een email verzonden voor 50% voor sept eind aug en 50% voor sept eind sept.
En geïnformeerd dat als zij onterecht sept gaan afschrijven er gestorneerd wordt.
Nu eens zien hoe snel ze antwoorden o0p de meail, telefoon hebben ze op die afdeling nog niet uitgevonden.

mahadma
door mahadma - Aug 23, 2022 om 11:38
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Update: 23-8-2022 van Mega:

Afgelopen vrijdag heb je van Mega een e-mail ontvangen over het termijnbedrag van de maand september met een nieuwe incassodatum op 27 augustus. Dit wordt jouw nieuwe betalingsdatum vanaf de maand september. Zo volgen we weer de afspraak om voor de 1e van de maand te facturen en voorkomen we zo openstaande betalingen.

De medewerker deze keer was redelijk en na uitleg tot enige actie bereid. Maar of dat wat opleverd .........

Wel erkende hij dat Mega in de fout is gegaan door dit niet eerder aan de klanten te melden.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2022 om 11:47
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Fijn dat het naar tevredenheid is opgelost, bedankt voor de melding.

mahadma
door mahadma Aug 23, 2022 om 12:02
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Eerst wilden ze het op de elastiek van niet betaald herinnering x2 gratis oplossen, maar dan krijg je wel 2 x een melding niet betaald maar ....... die worden per email verzonden dus staan toch in de systemen. Na 41 minuten aan de tel snapte de betreffende meneer mij heel erg goed.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 23, 2022 om 12:51
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Jeetje dat is wat je noemt aan het lijntje gehouden worden. :)

th
door thieu - Aug 23, 2022 om 13:43
146 Antwoorden / 0 Vragen

De term "voorschot" heeft niets te maken met het maandelijkse tijdstip van innen. Het is alleen een geschat bedrag dat maandelijks geïnt wordt, gebaseerd op het geschatte jaarlijkse verbruik. Anders zou je in de winter elke maand heeel veel moeten betalen en in de zomer heel weinig. Nu heb je elke maand hetzelfde bedrag, waarbij je in de zomer a.h.w. spaart voor de winter.
En natuurlijk wordt dan een keer per jaar het werkelijke verbruik afgerekend, negatief of positief.

Bij een failissement van de energieleverancier ben je inderdaad je voorschot kwijt. Dat is de afgelopen tijd enkele malen gebeurd, met name bij kleinere leveranciers. Bij de grote(re) jongens hoef je daar niet zo bang voor te zijn.