
Mega Energie gaat zonder enige communicatie vooraf incasseren
Het is dat wij onze bankrekening goed in de gaten houden (wel zo verstandig in deze tijd) en dus ook de geplande auto incasso's waren wij toch wel erg verrast dat Mega Energie zonder enige communicatie ipv achteraf nu EN achteraf (van aug) EN vooraf (voor sept) in één termijn effe gaan incasseren. De klantenservice zei desgewenst: "Dat vinden wij gemakkelijker .............". Ik vraag mij af of Mega dit mag doen zonder voorafgaande aankondiging? In de kleine lettertjes vind ik daar geen info.

Neen, formeel mag dat niet indien het niet in de door u gesloten overeenkomst staat. In dat geval is er sprake van een eenzijdige wijziging, populair gezegd, wanprestatie.
Formeel zou u een in gebreke stelling kunnen doen en geef ik u ook enkele info. Het meest zinvol is in ieder geval dit nu te melden bij de ACM https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer
zie ook Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en m.b.t ingebreke: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ M.b.t. het latste is wel van belang of u inderdaad hierdoor schade ondervindt, bij incasseren vooraf is dat m.i. zeer beperkt tot renteschade. Men zal wel een financiële reden hebben om dit te doen, een maand eerder incasseren. Er zijn evenwel andere leveranciers die altijd op basis van voorschot incasseren.

Bij een automatische incasso bepaal niet de rekeninghouder wanneer het geld afgeschreven wordt maar de incassant. Over het algemeen is het zo dat de voorschotten voor energie per maand vooraf betaald worden.
Het was wel zo netjes geweest als je energieleverancier dat van te voren medegedeeld had.
Ik ben het niet eens met @heremietkreeft dat er sprake is van wanprestatie, want wat ik al zei... de incassant bepaalt wanneer er afgeschreven wordt . Bij mijn weten is de datum van afschrijven zelden of nooit onderdeel van het contract. Tenminste niet bij mijn energieleverancier.

Ik weet het niet hoor, maar in deze tijd zou ik toch een beetje huiverig worden bij dergelijke onaangekondigde fratsen. Houd uit voorzorg je voorschot zo laag mogelijk en reserveer geld voor de jaarnota op je eigen spaarrekening.
Ook lees ik dit artikel van februari dit jaar, geeft ook bedenkingen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/21/mega-verdedigt-torenhoge-voorschotfacturen-bij-de-inspecteur-na/#:~:text=Mega%20verhoogt%20al%20sinds%20het,de%20leverancier%20iets%20minder%20agressief.

@Thecla58.
Bij een automatische incasso bepaal niet de rekeninghouder wanneer het geld afgeschreven wordt maar de incassant. Oneens, op ons contract staat zwart op wit dat de afschrijving op of rond de 27 ste van de maand gaat plaatsvinden. Dus niks dat Mega dat bepaald.
@Marbelle,
Houd uit voorzorg je voorschot zo laag mogelijk Bij de "vroegere situatie" van toen spaarden we wel voor tegenslagen qua koude enz, door iets meer te betalen en ook zelf een spaarpotje te maken.. Bij Mega is het eerder iets te weinig of correct.

Ik schrijf dit omdat bij een faillissement je de teveel betaalde voorschotten gewoon kwijt bent.

@mahadma
Oneens, op ons contract staat zwart op wit dat de afschrijving op of rond de 27 ste van de maand gaat plaatsvinden. Dus niks dat Mega dat bepaald.
Maar stond daar bij dat het een betaling achteraf betrof of vooraf? Dat scheelt nogal. Op mijn contract staat vooraf, maar vanwege het feit dat mijn uitkering per maand achteraf uitbetaald wordt, wordt mijn voorschot voor energie in de lopende maand uitbetaald. Hetzelfde geldt voor zorgkosten, huur en meer van dat soort vaste lasten.

Ik weet niet beter dan dat voorschotten altijd vooraf worden geïncasseerd, daarom heet het ook voorschot en niet achteraf betaling.
Men kan ook een voorschot (van bijv. salaris of verzekering) uitbetaald krijgen.
Waarom een voorschotbedrag? Leveranciers hanteren een maandelijks voorschotbedrag omdat een groot deel van het energieverbruik in de winter plaatsvindt. Om ervoor te zorgen dat je in de winter niet opeens grote bedragen hoeft te betalen, incasseert een leverancier het hele jaar door een vast bedrag.
Ook nog dit gevonden: Bij een voorschot is er sprake van vooruitbetaling

Ik betaal bij Essent mijn voorschot aan het einde van de maand. Dus eind augustus voor de maand augustus.

Dat is ongebruikelijk, want een voorschot betaal je normaliter vooruit.
Er zouden misschien uitzonderingen kunnen zijn, maar die zijn mij niet bekend.

Toen wij bij mega begonnen was het eerste betaal verzoek bij het einde van maand 1. Dus achteraf. En nu ZONDER INFO VOORAF 2 termijnen in 1 keer. Je zal maar minimum inkomen hebben en een nota van 300 tot 500 euro ....... Slank je goed van af, eten is er dan niet meer bij.

@Mahadma
Dat ben ik met je eens, dat is vreselijk veel geld. Ik hoop niet dat het slecht met ze gaat en dat ze dit daarom doen. Kun je dit ergens informeren?

Mega energie is een jong bedrijf. Als ze zo gaan incasseren en de klantenservice begint met smoesjes te vertellen, zou ik het niet meer vertouwen.
Kun je er vanaf?
https://drimble.nl/bedrijf/rotterdam/45610304/daytona-bv.html

@Panther22,
in april 2023, maandgebruik is iets beneden verwachting gesteld, en sparen per maand prive wat voor het geval dat.
Ik kijk wel uit.
@Sira: bij energie werkt dat toch echt anders.
Het maandelijkse bedrag wat je betaalt is een voorschot op de jaarrekening.
Het 'voorschot van augustus' is dan ook het voorschot op de jaarrekening wat in de maand augustus betaald moet worden.
Als je voortaan het voorschot op de jaarrekening wat je in augustus zou moeten betalen ineens al in juli moet betalen, dan moet je dus een voorschot op een voorschot betalen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
De onderliggende reden is trouwens dat MEGA op dit moment in geldnood zit, en dat terwijl het stookseizoen nog moet beginnen. Ik acht de kans dan ook zeer groot dat deze energieleverancier al in oktober of november failliet gaat.

Het is mogelijk dat de klantenservice zich er telefonisch te gemakkelijk vanaf maakt daarom zou u nog eens om een wat uitgebreidere informatie kunnen vragen via het contactformulier onderaan de link.
https://www.mega.nl/klantenservice

Uitgebreide info werd mij NIET gegeven door de "klantenservice". Ondanks vragen, de enige reactie was: "Wij vinden dit prettiger"............ En als er niet betaald kon worden, TWEE KEER, was een betalingsregeling misschien mogelijk ........ via de email aan te vragen..........

Ik heb het contract nog eens gelezen en er wordt nergens over achteraf of vooruitbetaling gesproken.
Wij hebben dus besloten om de tweede betaling voor sept 1 dag voor afschrijven uit de lijst te halen via de bank.
Inmiddels een email verzonden voor 50% voor sept eind aug en 50% voor sept eind sept.
En geïnformeerd dat als zij onterecht sept gaan afschrijven er gestorneerd wordt.
Nu eens zien hoe snel ze antwoorden o0p de meail, telefoon hebben ze op die afdeling nog niet uitgevonden.

Update: 23-8-2022 van Mega:
Afgelopen vrijdag heb je van Mega een e-mail ontvangen over het termijnbedrag van de maand september met een nieuwe incassodatum op 27 augustus. Dit wordt jouw nieuwe betalingsdatum vanaf de maand september. Zo volgen we weer de afspraak om voor de 1e van de maand te facturen en voorkomen we zo openstaande betalingen.
De medewerker deze keer was redelijk en na uitleg tot enige actie bereid. Maar of dat wat opleverd .........
Wel erkende hij dat Mega in de fout is gegaan door dit niet eerder aan de klanten te melden.

Fijn dat het naar tevredenheid is opgelost, bedankt voor de melding.

Eerst wilden ze het op de elastiek van niet betaald herinnering x2 gratis oplossen, maar dan krijg je wel 2 x een melding niet betaald maar ....... die worden per email verzonden dus staan toch in de systemen. Na 41 minuten aan de tel snapte de betreffende meneer mij heel erg goed.

Jeetje dat is wat je noemt aan het lijntje gehouden worden. :)
De term "voorschot" heeft niets te maken met het maandelijkse tijdstip van innen. Het is alleen een geschat bedrag dat maandelijks geïnt wordt, gebaseerd op het geschatte jaarlijkse verbruik. Anders zou je in de winter elke maand heeel veel moeten betalen en in de zomer heel weinig. Nu heb je elke maand hetzelfde bedrag, waarbij je in de zomer a.h.w. spaart voor de winter.
En natuurlijk wordt dan een keer per jaar het werkelijke verbruik afgerekend, negatief of positief.
Bij een failissement van de energieleverancier ben je inderdaad je voorschot kwijt. Dat is de afgelopen tijd enkele malen gebeurd, met name bij kleinere leveranciers. Bij de grote(re) jongens hoef je daar niet zo bang voor te zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Acer laptop bij BCC gekocht op 21 augustus 2023
De Acer laptop had op/in het scherm ineens witte punten. Nu staat BCC onder bewind en ik kreeg afgelopen zaterdag de boodschap dat ik het maar met Acer moet regelen. Toen ik op de site van Acer dus het reparatieverzoek invulde en dus serienummer enz ingevuld had kwam er een aankoopdatum uit van 22-06-2022.... Dat is vreemd want ik kocht hem dus 21-08-2023. Inmiddels is gisteren de laptop opgehaald ... Lees meer
Welke rechten bij een all inclusive reisverzekering
Wij hadden voor de wintersport een all inclusive reisverzekering afgesloten bij AXA. Dit zou kort gezegd inhouden, dat wanneer we de vakantie zouden annuleren of afbreken we 75%. van de reissom zouden terug krijgen.
Halverwege de week wilden we naar huis vanwege paniek aanvallen van mijn dochter.
Contact gehad met AXA en we moesten daar naar een arts van hun, ondanks dat ik wist dat deze
...
Lees meer
Zorgverzekering hheft mijn aanvullende verzekering er uit gegooid mag dat
Heeft al jaren een aanvullende zorgverzekering. Nooit problemen gehad. Nu kwam ik bij toeval erachter dat mijn verzekering is gestopt in november 2022. Idepender heeft geregeld dat de verzekering automaties van Ditzo naar ASR ging. Maar hebben vergeten ook mijn aanvullende verzekering door te geven. Zowel Independer als ASR weigeren dat als nog te doen. Heeft een nieuw klikgebit nodig en massage v ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer