Nookster
door Nookster Apr 13, 2019 om 00:49
Geldzaken & recht

Met stacaravan op eigen stuk land wonen

Je hoort vaak over vakantie parken waar mensen permanent wonen, stiekem of gedoogd. Of mensen die daar oer direct weg moeten.

Nu wil ik eigenlijk heel graag wonen in een stacaravan. Zo’n pipo wagen. Geen poespas gewoon overzichtelijk en rust.

Als je zelf een stukje land koopt. Net zoals mensen die daar hun eigen huis op laten bouwen. Zou je dan legaal kunnen wonen in zo’n stacaravan? Wat moet je dan regelen qua vergunningen?

Ik ben wel erg benieuwd. Ook omdat ik hierover niet zo veel kan vinden.

73886 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 13, 2019 om 08:38
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nookster ,

Mag je een stacaravan op je eigen grond plaatsen?

Jazeker, mits het bestemmingsplan van de grond waarvan u eigenaar bent dit toestaat. Het beste is om daarover contact op te nemen met de Gemeente. Een andere mogelijkheid is om online het geldende bestemmingsplan op te zoeken, veel Gemeenten publiceren dit inmiddels online.

Bron : stacaravansgids.nl

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2019 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En op dat stukje land is al water en elektra en een rioolaansluiting?

endemion
door endemion Apr 16, 2019 om 18:21
237 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een kompost WC (zoals ze altijd in die boomhutten bij Treehouse Masters plaatsen). Grondwater oppompen is een optie voor water (voor drinkwater heb je natuurlijk filters zoals bv backpackers veelal gebruiken). Electriciteit is te regelen met sonnepanelen + batterij. Zelfs internet toegang is doorgaans in NL iig wel te doen draadloos.

panter22
door panter22 - Apr 13, 2019 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk ook eens in de APV (algemeen plaatselijke verordening) van je gemeente.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 13, 2019 om 09:37
7182 Antwoorden / 3 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2019 om 10:08
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Idem als al gemeld: in iets andere woorden: het feit of een stacaravan op eigen land mag staan is afhankelijk van hetgeen door de Gemeente is bepaald aangaande het gebruik van het bedoelde stuk eigen grond. En als de bestemming geen recreatie of bebouwing is zal het wettelijk niet kunnen tenzij er toch een speciale vergunning voor kan worden verkregen waar dan vooral zal worden gekeken naar afmetingen, vorm etc.

Daarbij komt dan hoe dan ook dat er veelal geen sprake kan zijn van het benutten van het adres van het stukgrond als woonadres en sluit ik  niet uit dat als verblif toch mogelijk is er sprake zal zijn vab toeristenbelasting en/of andere belastiungen.

Kortom: of het voor u legaal is hangt af van veel voorwaarden als gemeld. En: bij de Gemeente waar u dan een stuk land zou willen kopen kunt u alle informatie krijgen over hetgeen u vraagt.

mo
door mof - Apr 15, 2019 om 13:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Legaal kan alleen wanneer ueen vergunning heeft van de gemeente. Stiekem is niet legaal, gedoogd feitelijk ook niet, dat betekent dat het wettelijk niet mag maar dat de gemeente om hun redenen afzien van handhaving.

da
door daphy - Apr 15, 2019 om 20:32
36 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien een Tinyhouse een optie i.p.v. een pipowagen?

https://www.tinyhousenederland.nl/faq/

tijger1
door tijger1 Apr 16, 2019 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook daar heb je een vergunning voor nodig.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 15, 2019 om 20:43
7182 Antwoorden / 3 Vragen
da
door daphy Apr 16, 2019 om 18:10
36 Antwoorden / 4 Vragen

sjjoppy
door sjjoppy Apr 16, 2019 om 18:53
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Leuk gedaan, als ik een afbeelding neerzet blijft dat nooit staan maar verandert in een klein vierkantje. Zal wel aan de browser liggen. (Safari)

da
door daphy Apr 17, 2019 om 11:12
36 Antwoorden / 4 Vragen

Firefox. Ik heb het plaatje in de berichtenbox gesleept.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 17, 2019 om 14:18
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt.