me
door meulenbuddy Jan 12, 2009 om 17:22
Geldzaken & recht

Meubels nog nooit hoeven betalen

wie kan mij helpen?

ik heb in april nieuwe meubels besteld voor mijn huis. na een lange levertijd werden ze in juli bezorgd. tijdens de bezorging werd gevraagt of ik een eenmalige machiging  wou geven zodat hun het geld van mijn rekking af konden schrijven. hier heb ik toestemming voor verleend en een hantekking gezet. het geld zou dan binnen 2 weken van mijn rekking af worden geschreven. het geld is ecter nog niet van mijn rekking af geschreven.

vragen die ik heb:

  1. als het betreffende bedrijf er achter komt dat er nog niet betaald is en ik hier zelf niet achter aan ben gegaan kunnen ze mij dan ook aansprakelijk stellen, zo ja wat kunnen de gevolgen dan zijn
  2. mag het betreffende bedrijf nog steeds eisen dat ik de meubels betaal en hoe lang mogen ze dit blijven doen

472 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

gaat je niks aan om welk bedrijf het gaat. er is met dit bedrijf heel wat vervelends gebeurt wat er verder niet toe doet, maar netjes behandellen kennen ze daar niet dus waarom zo ik het wel doen

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. Pak de telefoon en meld het. Dit is wel zo netjes van uzelf. Geen gezeur meer en geld wat van niet van u is komt aan de eigenaar toe.

2. Tuurlijk mogen ze dit eisen : u neemt spullen af. Het is kolder om te zeggen : u komt niet dus , ik betaal niet. U moet betalen ten alle tijde.Maak u het op dan snijdt u in uw eigen vingers door dubbel te betalen eigenlijk.

3. Het hier al zetten is zonde van de moeite. Om welk bedrijf gaat het ? Dan meldt ik het zelf wel eventjes.

labswans

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

--netjes behandellen kennen ze daar niet dus waarom zo ik het wel doen --

Misschien gewoon omdat jij niet zo`n Asbak bent ?!

Zou je geld in ieder geval nog maar een tijdje klaar laten liggen want ze komen meestal als je het net aan iets anders uitgegeven hebt ;-)

--Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen. --  Wat is verjaring?

Succes,

ve
door verwijderd - Jan 12, 2009 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag meulenbuddy,

Je schrijft:

  1. als het betreffende bedrijf er achter komt dat er nog niet betaald is en ik hier zelf niet achter aan ben gegaan kunnen ze mij dan ook aansprakelijk stellen, zo ja wat kunnen de gevolgen dan zijn
  2. mag het betreffende bedrijf nog steeds eisen dat ik de meubels betaal en hoe lang mogen ze dit blijven doen.

Sommige respondenten antwoorden wel eens wat kort door de bocht, maar er is altijd wel de intentie om je te helpen.

Advies:

Ad 1. Neem zelf zo snel mogelijk kontakt op met dit bedrijf en betaal de rekening. Momenteel kunnen zij je nog nergens voor aansprakelijk stellen, behalve dan mogelijk re wettelijk verschuldigde rente vanaf mei 2008 (dus vanaf 4 weken na levering).

Ad 2. Het bedrijf heeft er zonder meer recht op dat je de geleverde goederen betaalt. Dat heeft dus weinig te maken met eisen, omdat jij jouw deel van de overeenkomst nog niet bent nagekomen. Als jij echter weigert de rekening te betalen, dan kunnen zij natuurlijk betaling wél in rechte afdwingen. Bij een consumentenkoop verjaart de rekening na 2 jaar, tenzij de schuld binnen die twee jaar gestuit is.

Met vriendelijke groet, Read.

.