birdies
door birdies Jun 11, 2010 om 17:44
Geldzaken & recht

Mijn adres misbruikt door onbekende. Hoe te handelen?

Ontving zojuist een schrijven v.h. Arrondissementsparket gericht aan een mij onbekend persoon, maar wel op het goede adres. Had hem mss beter niet kunnen openen, maar wilde weten wat mij evt. boven het hoofd hangt. In de brief staat vermeld dat er een strafrechterlijk onderzoek is uitgevoerd (het vorderen van opgeslagen of vastgelegde gegevens).

Had van een uitzendbureau al vaker jaaropgaven ontvangen voor deze onbekende, geretourneerd met geadresseerde onbekend. Dat hielp niet: toen een telefoontje naar UB gepleegd, hielp ook niet. Uiteindelijk gedreigd met inschakelen van de Belastingdienst, aangezien bij dit UB dan blijkbaar illegalen in dienst zijn. Sinds dat dreigement geen jaaropgaven meer ontvangen voor dit figuur.

Mijn vraag: hoe kan ik nu het beste handelen, want zit niet te wachten op het van mijn bed gelicht worden door de politie. Ik kan hem natuurlijk weer dichtplakken met 'geadresseerde onbekend' of kan ik beter een brief sturen met bijgesloten een kopie uit het GBA.

13135 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 11, 2010 om 17:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat voor kopie uit het GBA wil je dan bijsluiten?

Dichtgeplakt terugsturen met de mededeling dat de persoon er niet woont helpt niet.

Neem persoonlijk contact op met het Arrondissementsparket.

Schriftelijk een brief aan de gemeente met het verzoek om die persoon uit te schrijven op jouw adres als die daar op ingeschreven staat, omdat die persoon daar niet woont. Verstuur dit aangetekend of breng deze brief naar de gemeente en laat tekenen voor ontvangst.

Vladja

birdies
door birdies - Jun 11, 2010 om 18:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Wat voor kopie uit het GBA wil je dan bijsluiten?..........

Een uittreksel waaruit blijkt wie er op mijn adres ingeschreven staan. Ik heb dit overigens een jaar of 2 geleden bij de gemeente gecheckt en deze man stond toen niet op mijn adres (stiekem) ingeschreven.

Ben bang dat je gelijk hebt dat simpelweg retourneren niet voldoende is, maar ik word verdorie aan het werk gezet, door dit gedoe. Komt nog bij: hij zou hier natuurlijk illegaal kunnen wonen, krijg ik straks nog gesodemieter met de verhuurder.

Nou, toevallig vrij de komende week, dan maar eerst weer een gang naar de gemeente en aansluitend een telefoontje met het Arrondissementsparket. Lijkt mij inderdaad het beste.

erik008
door erik008 - Jun 11, 2010 om 18:23
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Birdies,

Ga naar de gemeente en leg het geval uit.
Als je het aannemelijk kunt maken dat degene niet op jouw adres woont. kun je de gemeente verzoeken een onderzoek te starten.
Het zal een tijdje duren voordat de wijziging doorgevoerd wordt.
Maar zodra de status op "in onderzoek" staat, geven ze dit door aan de rechtbank.

vladja
door vladja - Jun 11, 2010 om 18:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een uittreksel waaruit blijkt wie er op mijn adres ingeschreven staan. Ik heb dit overigens een jaar of 2 geleden bij de gemeente gecheckt en deze man stond toen niet op mijn adres (stiekem) ingeschreven.

Z'n uittreksel/inzage mag de gemeente niet aan particulieren afgeven, alleen aan opsporende instantie, vanwege de privacy-wetgeving.

Het valt me al mee dat de gemeente de info verstrekt heeft dat de persoon niet op jouw adres ingeschreven staat, dat mag officieel ook niet.

Handel de zaak met de arrondissementsrechtbank niet alleen telefonisch af. Ook een aangetekende brief of tekenen voor ontvangst.

Vladja

birdies
door birdies - Jun 11, 2010 om 23:34
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.............Ook een aangetekende brief of tekenen voor ontvangst...........

Stuur zelden aangetekende brieven, maar in dit geval lijkt het me wel verstandig.

Bedankt v.h. mee denken (rode duim is niet van mij afkomstig).

edwardus
door edwardus - Jun 12, 2010 om 02:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd. De rechtbank heeft heus wel toegang tot het GBA, zij zouden zelf ook wel kunnen zien wie er wel en niet op jouw adres zijn ingeschreven, daar hoef jij echt niks voor te ondernemen.

vladja
door vladja - Jun 12, 2010 om 12:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 12 jun 2010, 02:02]Vreemd. De rechtbank heeft heus wel toegang tot het GBA, zij zouden zelf ook wel kunnen zien wie er wel en niet op jouw adres zijn ingeschreven, daar hoef jij echt niks voor te ondernemen.

Dat is niet zo verwonderlijk. De GBA zal geraadpleegd zijn. Maar er kan wel degelijk een verschil zijn tussen het bij de GBA ingeschreven adres en de werkelijke verblijfplaats. Bijv. mensen, die achtervolgt worden door schuldeisers, verhuizen niet in de GBA, waardoor ze onvindbaar (hopen te) blijven.

Omdat het adres van Birdies (ten onrechte) eerder door deze persoon gebruikt is, zal de rechtbank ook dit adres aanschrijven omdat ze kennelijk niet kunnen achterhalen waar deze persoon precies verblijft. Ze blijven die "laatst bekende verblijfplaats" gebruiken zo lang ze niets beters hebben. Om daar vanaf te komen, zal Birdies dus zelf een officiele actie moeten ondernemen, hoe krom dat dat ook is.

Vladja

birdies
door birdies - Jun 12, 2010 om 13:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Om daar vanaf te komen, zal Birdies dus zelf een officiële actie moeten ondernemen, hoe krom dat dat ook is............

Ja, krom is het zeker, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat ik wel wat stappen moet gaan ondernemen. Deze man gebruikt mijn adres en dat kan ernstige gevolgen hebben. Hij heeft op mijn adres nog nooit gewoond, want de vorige huurders ken ik en die hebben er vanaf de bouw gewoond. De jaaropgaven van het uitzendbureau kwamen nadat ik hier al een jaar of 4 woonde, dus in mijn tijd is hij mijn adres gaan gebruiken. Het gaat overigens om een buitenlander, dus ik vermoed dat hij illegaal in Nederland verblijft.