La
door Laura 1 Nov 2, 2021 om 09:40
Geldzaken & recht

Mijn dochter ontvangt ziektewetuitkering van 700 euro. Zij zit ruim onder bestaa

Mijn dochter  (30) is ziek en ontvangt van uwv een ziektewetuitkering met aanvulling omdat ze door haar ziekte werkloos is geworden. Zij ontvangt 717 euro per maand. Dat zou inclusief de aanvulling zijn. Zij zit ruim onder het bestaansminimum.  Ze woont zelfstandig en alleen.  Ik begrijp maar niet hoe dit kan. Er is toch niet voor niets een ondergrens.
Kan dit kloppen?

9536 14 Rapporteer

sira
door sira - Nov 2, 2021 om 09:48
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dat hangt van meerdere factoren af. Hoe oud is uw dochter? Hoeveel uur werkte zij? Wat was haar salaris?

Ik ben 66 jaar, ga volgend jaar met pensioen. Werkgever overleden en omdat ik geen werkverplichting meer heb, ontvang in vanaf april dit jaar tot april volgend jaar € 685,- WW per maand.
Misschien wilt uw dochter ruilen?

La
door Laura 1 Nov 2, 2021 om 10:01
Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat u niet met mijn dochter wil ruilen. Zij is namelijk ernstig ziek

sira
door sira Nov 2, 2021 om 11:00
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is uitermate vervelend voor uw dochter en ik wens haar veel sterkte, maar uw vraag ging over de ziektewetuitkering en het bestaansminimum, daarop stelde ik een 3-tal vragen, omdat de uitkering met verschillende factoren te maken heeft.

koekeloer
door koekeloer Nov 3, 2021 om 12:27
562 Antwoorden / 18 Vragen

@sira. U stelt wel 3 vragen, maar ook met deze antwoorden (de leeftijd staat trouwens al gewoon vermeld) gaat u echt geen antwoord geven. Waarom vraagt u dit dan?

sira
door sira Nov 3, 2021 om 12:33
2322 Antwoorden / 24 Vragen

@Koekeloer
Die leeftijd is pas later aangevuld. Die stond er eerst niet. Zie ook de vraag van Tutje hieronder.

latevogel
door latevogel Nov 3, 2021 om 18:01
86 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt net zo als anderen die onder het bestaansminimum zitten (ongeveer 1025 euro per maand, excl. vakantiegeld) een aanvullende bijstandsuitkering bij de gemeentelijke sociale dienst aanvragen. En schaam u daar echt niet voor, u heeft er recht op en anders komt u zelf in de financiële problemen.

sira
door sira Nov 3, 2021 om 18:17
2322 Antwoorden / 24 Vragen

@Latevogel
Dank je wel voor de tip en ik schaam mij er niet voor, maar gelukkig red ik mij wel, ik ben altijd spaarzaam geweest.
Na 47 jaar gewerkt te hebben, maak ik voor het eerst gebruik van de WW, ik leef nu op kosten van de samenleving ;-))
Gelukkig aankomend april AOW en pensioen.
Er zijn mensen die het harder nodig hebben.
Toch dank.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Nov 2, 2021 om 09:48
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vertel nou eerst eens hoe oud je dochter is, of ze zelfstandig woont enz.

tenormin
door tenormin Nov 2, 2021 om 12:19
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dochter is 30 jaar. En woont zelfstandig.

Donuts
door Donuts Nov 2, 2021 om 12:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, die info is later toegevoegd en heb ik allang gelezen, zoals blijkt uit mijn reactie van 10.24.

Nino meerts
door Nino meerts Nov 3, 2021 om 11:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hahaha

Gr
door Grunn1 - Nov 2, 2021 om 09:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Woont u dochter alleen of samen of nog thuis, is erg belangrijk voor de hoogte van de toeslag.
Hoeveel uur werkte uw dochter en verdiende ze toen veel meer want je krijgt echt niet meer uitkering dan je salaris is/was.

va
door vanlotjegetikt - Nov 2, 2021 om 10:23
809 Antwoorden / Vragen

Als uw dochter zelfstandig woont zonder partner zou ik toch eens bij de Gemeente aankloppen voor een aanvullende Bijstandsuitkering.

La
door Laura 1 Nov 2, 2021 om 11:04
Antwoorden / 2 Vragen

Dank u. Gaan we zeker doen.

Donuts
door Donuts - Nov 2, 2021 om 10:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor meer info. € 717,- is natuurlijk veel te weinig om huur, vaste lasten enz. van te kunnen betalen. Zij zit daarmee inderdaad onder het bestaansminimum. Een alleenstaande met een bijstandsuitkering ontvangt € 1.024,- excl. vakantietoeslag zie https://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm

Laat haar contact zoeken / een afspraak maken met de gemeente waar zij in woont.

La
door Laura 1 Nov 2, 2021 om 11:03
Antwoorden / 2 Vragen

Dank u voor de reactie.  We zijn er al een tijdje mee bezig.Hebben opnieuw aanvraag gedaan bij het UWV. En inderdaad klopt het wat u zegt; een bijstandsuitkering is hoger. Echt heel vreemd.

Pascal1
door Pascal1 - Nov 2, 2021 om 10:45
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is vrij gebruikelijk bij uwv dat je zo weinig krijgt mijn vader werkte in loon dienst 30 jaar lang hij verdiende 3000 euro netto per maand
Toen heeft die 2 jaar geld werk gever gekregen ziekte geld  toen uwv toen heeft die 2 half jaar lang 1900 euro per maand  netto van uwv gehad
En nu krijgt nog maar 780 euro netto
In de maand  dus is die er 2220 euro op acher uit gegaan nog proberen bezwaar te maken maar dat hadt geen zin gelukkig werkt mijn moeder nog  maar wij vinden ook schandalig hoe weinig hij nog krijgt

rj
door rjw Nov 2, 2021 om 21:20
3254 Antwoorden / 5 Vragen

WW gaat om te beginnen niet over het hele salaris dat je vader had. Als hij 3000 euro netto had, zal z'n bruto jaarsalaris zo'n 80.000 euro zijn geweest. Je krijgt maar over ca. 55.000 euro WW, 70% daarvan is 39.000 euro/jaar. Per maand is dat dan netto inderdaad ca. 1900 euro. Omdat jouw moeder nog werkt krijgt hij maar 780 euro. Als beide niet hadden gewerkt hadden ze een bijstandsuitkering van 1500 euro kunnen krijgen. Hoeveel verdient je moeder?

ma
door marnix1 Nov 2, 2021 om 22:30
256 Antwoorden / 22 Vragen

@rjw, ik lees uit de bijdrage dat vader geen WW had maar in de ziektwet zit, dan is er wel wat fout gegaan hoor,
het lijkt erop dat er twee keer 70% is genomen,
kan, maar meestal doet het UWV dat niet.

rj
door rjw Nov 3, 2021 om 22:55
3254 Antwoorden / 5 Vragen

1900 euro komt overeen met de maximale WW uitkering, daar is mijn berekening op gebaseerd. En ook omdat Pascal schrijft dat de werkgever 2 jaar heeft betaald, en daarna de UWV. Maar het is nogal onsamenhangend geschreven door Pascal dus misschien is mijn interpretatie niet goed.

Re
door Reinier182 - Nov 2, 2021 om 11:06
154 Antwoorden / Vragen

Bij het UWV is extra aanvulling een toeslag aan te vragen als de uitkering te laag is. Heeft mijn vriendin ook een extra toeslag. Lukt het niet dan kan er aanvulling bijstand aangevraagd worden bij de gemeente maar probeer eerst bij het UWV want bijstand vraagt veel privacy van je leven. Met een lagere uitkering krijg je ook meer toeslagen die hoger zijn. Probeer iemand te vinden die gespecialiseerd is in dit soort dingen. Het is echt uitzoekwerk namelijk waarbij alle gegevens van een persoon nodig zijn om het te bepalen en dat deel je niet op een openbare site. Er zijn de vakbond of stichtingen voor die kunnen helpen. Zoek daar naar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2021 om 14:32
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een kwestie van door uw dochter aankloppen bij d Gemeentelijke Sociale dienst resp. advies vragen bij een instelling voor Sociaal en Maatschappelijki hulpverlening.

Zij zal toch recht hebben op huur- en zorgtoeslag? En anders op een bijstandsuitkering als zij inderdaat beneden het minumum aan inkomsten ontvangt.s

marita5
door marita5 - Nov 2, 2021 om 15:21
11507 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - Nov 2, 2021 om 15:48
6599 Antwoorden / Vragen

Dit krijgt je dochter?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-toeslag-op-mijn-uitkering-krijgen
Is uw uitkering plus toeslag lager dan het sociaal minimum? Dan kunt u bij uw gemeente bijstand aanvragen om uw inkomen aan te vullen tot het sociaal minimum.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-toeslag-op-mijn-uitkering

La
door Laura 1 Nov 2, 2021 om 17:40
Antwoorden / 2 Vragen

ik ken het. Maar ondanks dat wat er staat gebeurt het niet. Zijn er opnieuw mee bezig.

panter22
door panter22 Nov 2, 2021 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Als de aanvraag afgewezen wordt, dan zal daar een reden voor gegeven zijn. Bv te veel spaargeld, een eigen huis, een te dure auto.

ma
door marnix1 Nov 2, 2021 om 22:32
256 Antwoorden / 22 Vragen

@panter, bij bijstand is dat zo, niet bij ziektewet.

panter22
door panter22 Nov 3, 2021 om 08:10
6599 Antwoorden / Vragen

@marnix1, Heb je gelijk in.
Maar de dochter krijgt een ziektewet uitkering met een toeslag daarop. Dat is in totaal lager dan een bijstandsuitkering. Ze kan daarom een aanvulling uit de bijstand krijgen. Maar dan heb je voor die aanvulling wel te maken met een vermogenstoets.

ma
door marnix1 Nov 3, 2021 om 11:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

@panter,

maar moet die uitkering plus toeslag niet boven minimum uitkomen?
de link van maritas wijst daar wel op,
Het blijft raar.

La
door Laura 1 Nov 3, 2021 om 12:20
Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank voor het meedenken. We hebben net eindelijk gehoord dat er wel een aanvulling komt.  Hele opluchting.
Doordat ze zo ziek was heeft ze niet alle kanalen geprobeerd. Nu is het geregeld. Top

panter22
door panter22 Nov 3, 2021 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is goed nieuws. Bedankt voor het terugmelden.

mo
door mof - Nov 3, 2021 om 11:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er zou altijd een aanvulling moeten zijn tot het bijstandsniveau. Heeft uw dochter met het UWV gesproken? Of met de gemeente? UWV doet ziektewet, de gemeente is daar voor aanvullende bijstand

ho
door honza23 - Nov 3, 2021 om 13:00
261 Antwoorden / 3 Vragen

Het bruto minimum voor iemand van 21 jaar of ouder en alleenstaand is op dit moment € 1.239,10 dit zou netto € 1.016,43 moeten worden (weet alleen niet of dit inclusief of exclusief vakantiegeld is maar dat is slechts 8% dus verklaart het verschil niet).

Wat u niet moet doen is Bijstand aanvragen, het UWV hoort het verschil zelf aan te vullen ! Neem contact op met het UWV !

Het zou kunnen zijn dat ze daar denken dat ze niet alleenstaand is dan wel dat er een woningdeler aanwezig is, als ik dat bedrag bereken van bruto €785,18 naar netto en daar 8% vakantiegeld vanaf trek dan kom ik vlakbij die 717 euro uit....

1paul
door 1paul - Nov 3, 2021 om 13:34
3132 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.uwv.nl/particulieren/bedragen/detail/sociaal-minimum

d
enk dat ze netto rond de 900 euro uit moet komen als ze alleen woont in een zelfstandige woning....

neem kontakt op met uwv hieromtrent....

ev
door evertgd - Nov 3, 2021 om 15:15
41 Antwoorden / 0 Vragen

Uw dochter kan aankloppen bij de gemeente voor een aanvullende bijstandsuitkering. Daarvoor gelden wel een aantal voorwaarden vwb eigen vermogen, eigen woning, etc. Haar ziektewet- en WW-uitkering wordt dan door de gemeente aangevuld tot het sociaal minimum. Dat is afhankelijk van haar persoonlijke situatie en is te zien op

https://www.google.com/search?q=sociaal+minimum+inkomen+2021+netto&rlz=1C1CHFX_nlNL562NL562&oq=sociaal+minumum&aqs=chrome.3.69i57j0i10l9.6141j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Hieruit maak ik op, dat het sociaal minimum voor uw dochter rond de 1250 euro bedraagt. Aanvullende bijstand met terugwerkende kracht aanvragen, zal niet lukken, vrees ik. Maar zij kan het proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

La
door Laura 1 Nov 3, 2021 om 19:48
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor uw reactie. We zijn al wat verder en het ziet er naar uit dat er idd een aanvulling komt vanuit de aanvullende bijstand.