Ch
door Chatham May 14, 2022 om 11:24
Geldzaken & recht

Mijn huurwoning met 30 jaar oude lijmlaag opleveren

Ik heb in 2010 (dus na 2003) de flatwoning van mijn ouders overgenomen en opnieuw gehuurd via een makelaar. Inmiddels is de eigenaar in 2014 gewisseld en laat deze een lokale makelaar de afhandeling van huuropzegging doen. De flats gaan in de verkoop is me bekend geworden; er is geen opleveringsrapport meer uit 2010; sowieso niet bij de huidige eigenaar.

Hoe het was: Bij het aanvaarden van deze flat medio 1993 door mijn ouders lag er al een lijmlaag op de vloer van een vorige bewoner; op de muren was soms wel 5 lagen behang over elkaar geplakt. De deuren waren al enigzins grauw en beschadigd. Daarom is bij overname door een professionele schilder alle behang verwijderd en is er opnieuw behangen. Omdat de lijmlaag niet te verwijderen was op korte termijn is er een vloerbedekking overheen gelegd - in plaats van de gewenste laminaatvloer - en enkel aan de randen geplakt. De deuren en een balk in de keuken zijn maisgeel geschilderd; dit waren originele deuren van de bouw (1970)

Ik heb mijn huur opgezegd vanwege vertrek naar het buitenland.
De Amsterdamse eigenaar laat een lokale makelaar de voorinspectie doen en die komt met de volgende eisen:
- vloeren verwijderen en lijnmvrij maken
- muren vrij van behang en wit opleveren
- een maisgeel geschilderde balk in de keuken wit schilderen
- de deuren mogen wel maisgeel blijven (mogelijk worden die vervangen)...

Ik hoop hier wat hulp te vinden (we waren al begonnen met het behang en dat is er al af, in de woonkamer mocht het blijven hangen na aandringen maar de vloer moet lijmvrij; dat kan slechts door een professioneel bedrijf of met veel chemicalien lukken... we hebben met plammurmes alles er af geschraapt wat mogelijk was.

De eigenaar heeft in de tijd dat ik er woon geen enkele verbetering aan de woning aangebracht; louter jaarlijks de huur verhoogd.

Ik had nog nooit gehoord dat je dit allemaal moest doen na huuropzegging.
Ik hoop hier wat tips te krijgen.

De website van het Jurisch Loket heb ik al geraadpleegd; moet ik het op een rechtszaak laten aankomen om mijn borg (bijna €2500) terug te krijgen?

2934 9 Rapporteer

getty
door getty - May 14, 2022 om 11:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het verzoek/ eis om de vloer vrij van lijmresten op te leveren  is niet ongebruikelijk. Ik zou het maar doen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 14, 2022 om 11:33
7184 Antwoorden / 3 Vragen

Mogelijk staat u sterk bij een eventuele rechtszaak als bekend wordt dat er van achterstallig onderhoud sprake is.
Wacht het advies van het Juridisch Loket af dan weet u meer.

va
door vanlotjegetikt - May 14, 2022 om 11:44
809 Antwoorden / Vragen

Best een berg geld de borg
Zou daar  toch wel een paar dagen voor lijm verwijderen van de vloer, muren schoon en wit opleveren en de deur een ander kleurtje geven.
Schoon en geveegd opleveren is heel normaal.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2022 om 11:54
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas neen, de woning dient te worden opgeleverd, conform wetgeving, in de staat van aanvaarding als alsdan ook vastgelegd. Een uitzondering geldt indien op basis van het bouwjaar en verschillende bewoners geheel schoon (oplevering als bij nieuwbouw) niet redelijk wordt geacht en/of er aanpassingen zijn waarvoor de eigenaar toestemming heeft gegeven. Ergo, schoon en geveegd opleveren is op zich wel gewoon maarer kunnen wettelijk andere voorwaarden worden gesteld. https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 14, 2022 om 11:47
1761 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chatham,

Omdat de huurwoning in Amsterdam is, raad ik u aan om contact op te nemen met Stichting Woon voor advies(advies voor sociale huurwoningen is gratis), klik op de volgende link :

https://www.wooninfo.nl/contact/

Ch
door Chatham May 14, 2022 om 17:06
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, de woning is in Nijmegen, de verhuurder is een groot vastgoedbedrijf uit Amsterdam

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2022 om 11:49
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen lijkt het mij zinvol om toch ook advies te vragen bij https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor hoewel u denk ik geen lid bent.

De andere mogelijkheid is uiteraard om via het jridisch loket een verwijzing te krijgen naar een advocaat. Tenzij u een rechtsbijstandsverzekering heeft want dan is het uiteraard aan de verzekeraar om u te adviseren en bij te staan.

Een probleem dat hier mogelijk aan de orde is , kan het feit zijn dat u geen beschrijving heeft op beter gezegd een staat van de opname waarin u indertijd de woning heeft gehuurd (als nieuwe huutrder na opzegging door uw ouders) of al eerder in 1993.

De eis om alles hetgeen genoemd is lijkt mij onredelijk maar is niet onwettig indien er inderdaad geen opname staat is (foto's kunnen ook behulpzaam zijn).

U vraagt of of u het op een rechtzaak moet laten aankomen om uw borg terug te ontvangen. Op zich is de borgsom niet het probleem want indien de de verwijdering daarna op kosten van de eigenaar gaat gebeuren kan het zijn dat die nog hoger zullen zijn dat de borgsom die u noemt. Alle kosten mogen alsdan worden aangerekend. Ergo, goede juridische bijstand in deze lijkt mij uitermate wenselijk. (Opleveren in de staat van aanvaarding en dat kan dus helaas het niet hebben van een staat van opvering waar de situatie wordt omschreven als door u genoemd niet aanwezig is. De eigenaar heeft dan de wetgeving aan zijn/haar kant. Herhaald, goed advies en hulp is zeer zinnig.

Ps. Of zoek een klusser die dat kan doen. Ik zie nu ook een adviesmogelijkheid die @GEBORENAMSTERDAMMER ongeveer gelijkytijdig met mij geeft. Ik neem aan dat u deze info kent https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/ ( o.a. m.b.t. de opname staat).

Ch
door Chatham May 14, 2022 om 18:00
Antwoorden / 1 Vragen

De Woonbond daar ben ik geen lid van, maar vragen staat vrij, dus dat ga ik doen; goeie tip!

Vwb de andere website (Jur. Loket), ja daarin staat dat het aan de verhuurder is te bewijzen in welke staat ik de woning moet terugbrengen en anders mag ik deze achterlaten zoals die nu is (in korte bewoordingen)
Toch wilde ik in goede vrede de wning achterlaten en heb ik al veel meer gedaan dan wat juridisch van me gevraagd worden kan; ik heb mijn huurpenningen altijd op tijd voldaan en vzv mogelijk de woning naar beste weten en kunnen onderhouden en bewoond, defecten doorgegeven en soms zelf maar hersteld omdat de verhuurder dat niet doet/ deed.

De vloer is inmiddels glad genoeg om er iets anders op aan te brengen; maar de totale verwijdering van de lijmresten is een andere dimensie die naar ik zelf inschat alleen door een professioneel bedrijf kan gebeuren mede gelet op de oppervalkte van de gehele flat waar die lijn m.u.v. de wc en badkamer is aangebracht...

Omdat ik naar het buitenland vertrek wordt het een hoop gedoe als het juridisch opgelost moet worden; helaas heb ik thans geen rechtsbijstandverzekering...

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2022 om 19:05
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de terugkoppeling.
Indien de verhuurder toch moeilijk blijft doen is het echt wel zinvol om een advocaat te raadplegen en er zijn advocaten die een eerste intake gratis doen. Men kan u bij het juridisch loket ook nader hierover informeren.

Van belang is hoe dan ook dat een verhuurder redelijkerwijze niet kan en mag verwachten dat een woning wordt opgeleverd in de staant van eerste oplevering.

En dan toch ook nog deze optie: https://kro-ncrv.nl/programmas/de-rijdende-rechter onder het motto, men weet nooit hoe een koe de haas vangt en niet geschoten is altijd mis.
M.b.t. eventueel procederen is dit m.i. ook een kwestie die u zonder aanwezigheid van een advocaat bij de sector kanton kunt aanspannen maar hulp m.b.t opstellen van het request is dan wel uiterst zinnig.

tenormin
door tenormin May 14, 2022 om 20:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

n

Ch
door Chatham May 14, 2022 om 21:38
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de aanvullende tips

sira
door sira - May 14, 2022 om 12:16
2331 Antwoorden / 24 Vragen

De lijmlaag op de vloer had aangetekend moeten worden in de huurovereenkomst of helemaal niet als zodanig geaccepteerd. Dat hadden uw ouders al moeten doen, maar u ook.

Wat betreft schilderwerk en behang, zover ik weet hoeft hier niets aan gedaan te worden. U gaat de balk wit schilderen en de nieuwe huurder misschien donkergroen of weer maisgeel. De kleur van het schilderwerk is aanpasbaar naar wens door de nieuwe huurder. Dat geldt ook voor behang en muren, u vond witte muren misschien erg mooi, maar de volgende huurder vindt couleur locale misschien mooier. Behalve als het een gestucte muur betreft, deze moeten weer glad worden opgeleverd, tenzij bij allereerste oplevering alle muren in het complex al gestuct waren.

Ch
door Chatham May 14, 2022 om 17:16
Antwoorden / 1 Vragen

De balk is nu wit (was bij 1e overname donker bruin); de leeftijd lijmlaag daar hoorde ik onlangs pas van omdat mijn ouders in de woning gingen terwijl ik elders werkte en woonde.

Het zal ongetwijfeld in het opnamerapport gestaan hebben bij mijn ouders destijds, maar intussen zijn er sindsdien al 7 nieuwe verhuurders (projectontwikkelaars) geweest die dit complex verhuren. De laatste verhuurder, daar heb ik pas in 2014 "kennis" mee gemaakt toen ik er 4 jaar woonde heeft geen nieuw opnamerapport gemaakt.
Qua onderhoud; er wordt geen of slechts het hoogstnodige onderhoud aan het 50 jarige pand gepleegd en de staat van de publieke ruimtes is erbarmelijk te noemen (deels veroorzaakt door vertrekkende huurders die hun overtollige afval en meubels achterlaten waarvan vervolgens de kosten voor het opruimen op de huidige huurders verhaald wordt).

Bovendien is er in de 12 jaar dat ik in de woning woon alleen de badkamer en toilet opnieuw betegeld en is er een nieuw toilet geplaatst; dat was het.

De muren zijn nu kaal en zonder behang, ik ga ze niet wit schilderen omdat straks zoals u zegt de nieuwe bewoner dat toch weer gaat aanpassen.

panter22
door panter22 - May 14, 2022 om 12:16
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al geprobeerd met een pot afbijt de lijmresten te verwijderen? Het stinkt verschrikkelijk, maar het werkt wel.
Jij en voorheen je ouders hebben de woning aanvaard met de lijmresten. Want 30 jaar geleden mocht je ook al geen lijmresten op de vloer achterlaten. Vloerbedekking moest je los leggen.  Wat kost een professioneel bedrijf?

jantje
door jantje - May 14, 2022 om 13:06
123 Antwoorden / 12 Vragen

Het klopt wat er in de vorige antwoorden staan.

Wij huren een huis van een woningbouwstichting. Op de overloop boven en op de trap ligt vastgelijmde vloerbedekking. We hadden het van de vorige bewoners overgenomen. Wanneer wij hier weg gaan, moet alles verwijderd worden en in kale staat achtergelaten worden.

Ook de bijgebouwen van deze huurhuis moeten afgebroken worden. Gaatjes  in muren dicht gemaakt enz.

Dat zijn standaard regels voor alle huurhuizen.

Wanneer er gebreken aan het huis zijn maken we daar melding van en komt er iemand langs om te kijken hoe het verholpen kan worden.

Het is wel belangrijk dat men zelf ook bijhoudt hoe de staat van het huis vanbinnen is. Want door het ouder worden kun je op een gegeven moment moeiijker zelf lijm gaan krabben en ben je genoodzaakt om dure hulp in te roepen.

rj
door rjw - May 14, 2022 om 14:38
3260 Antwoorden / 5 Vragen

Als jij het niet weghaalt moet iemand anders dat doen. Dan zien we over een tijdje hier klachten van iemand die een nieuwe huurwoning heeft gekregen waar allemaal lijmresten op de vloer zitten en balken in een rare kleur zijn geschilderd.

En als de verhuurder het gaat doen zijn de kosten een veelvoud van zelf doen.