Ca
door Camei Jul 23, 2018 om 14:39
Geldzaken & recht

Mijn vader is overleden en nu?

Mijn vader is overleden en heeft geen testament bij een notaris achtergelaten. Hij had mij wel laten opschrijven hoe hij zijn crematie wilde hebben en welke spulletjes hij aan wie wilde geven. Hij had een huurhuis, waar hij al 45 jaar in gewoond heeft. Dit hebben wij door een bedrijf laten ruimen, de kosten van de crematie en van de ruiming zijn van zijn rekening betaald, ik was mederekeninghouder en betaalde al jaren zijn rekeningen. Wij hebben alles opgezegd en goede doelen van zijn overlijden laten weten. Ik heb nu de rekening laten blokkeren. Ik heb 1 broer en 2 halfbroers, waarvan ik maar van één weet waar deze woont. Mijn vader leefde in onmin met mijn halfbroers en wilde hen niets nalaten. Er is nu een klein bedrag over. zal rond de 10.000 Euro zijn. Wat moet ik nu doen? Kan ik zelfstandig het bedrag door 4 delen verdelen en zorgen dat mijn broers hun deel krijgen, of moet dat op een andere manier? Hoe regel ik het nu verder?

2832 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jul 23, 2018 om 14:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gecondoleerd met het overlijden van uw vader.
Tik eens op Google in: nalatenschap of erfenis. Er zijn nl meerdere websites waarop stap voor stap een en ander uitgelegd wordt. Dus lees die eens door.
Houdt in ieder geval rekening met het betalen van mogelikk moeten betalen van erfbelasting voordat alle geld op is.
Op de website van de belastingdienst kunt u lezen wat te doen voor de aangifte. Dat
zal dan te vinden zijn onder erfenis en
 belasting. Mogelijk wordt u automatisch de informatie toegestuurd middels een aangiftebrief erfbelasting.

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2018 om 15:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gecondoleerd.
Wat versta je onder halfbroer? Kind van je vader?
Restbedrag in vieren delen is netjes, maar wacht wel eerst even de belastingaangifte af.
Ter info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2018 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Over die € 10.000 hoeft geen erfbelasting te worden betaald. Dat u die rekening hebt laten blokkeren is niet echt verstandig, want nu kunt u niet meer over het geld beschikken.

In principe hebt u een verklaring van erfrecht nodig om die rekening op te heffen, of om alleen op uw naam te zetten.

Als die twee halfbroers kinderen van uw vader zijn, moet het restant door vieren worden gedeeld.

Zijn die halfbroers niet van uw vader, dan zijn ze, in principe, geen erven. Zou u hen dan toch willen laten meedelen, moet uw broer het er wel mee eens zijn.

Weet uw ene halfbroer niet waar de andere woont?

Houd er ook rekening mee dat er eventueel nog toeslagen teruggevorderd kunnen worden, over dit jaar, of vorige jaren. En er zal waarschijnlijk ook aangifte inkomstebelasting gedaan moeten worden, waarover wellicht nog nabetaald moet worden, of waarop nog terugkomt.

Dus met uitdelen nog maar even wachten tot alles is afgerond.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u bij het Centraal Testamenten Register navraag gedaan of er al dan niet een testament is?

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2018 om 15:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verzoek Centraal Testamentenregister indienen

U kunt uw aanvraag schriftelijk indienen bij het CTR. Hiervoor kunt u het formulier Verzoek om een inlichting (pdf, 85 kB) gebruiken. U moet met uw aanvraag een kopie van het uittreksel uit het overlijdensregister meesturen. Het raadplegen van het register is gratis.

(Bron: Rijksoverheid)

Ge
door Genee - Jul 23, 2018 om 16:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou bj de betreffende bank kunnen informeren welke documenten u nodig heeft voor het deblokkeren van de en/of rekening.
Een verklaring van erfrecht is misschien niet nodig.

Essie_V
door Essie_V - Jul 23, 2018 om 16:38
25 Antwoorden / 2 Vragen

Gecondoleerd met het overlijden van uw vader.

Even afgezien van het feit dat uw vader geen testament had, kunnen kinderen niet onterfd worden. U, uw broer en halfbroers (waarvan ik op dit moment de aanname doe dat het kinderen van uw vader zijn) hebben dus ieder recht op een 'kindsdeel'.
Waarbij ik ook de aanname doe dat er geen weduwe is achtergebleven, want zo lees ik uw verhaal. Anders wordt de situatie nog anders, aangezien zij dan recht heeft op het 'partnerdeel' en u als kind wellicht niet uw kindsdeel kan opeisen. Maar dat terzijde.

Wellicht kunt u het beste in dit geval even naar binnen stappen bij een financieel adviseur, deze kan uw situatie waarschijnlijk beter beoordelen dan wij, aangezien er meer informatie nodig is.

En zoals eerder gezegd, past u op voor de inkomstenbelasting. Dat zou anders voor een nare verassing achteraf kunnen zorgen.

Succes en sterkte gewenst.

tijger1
door tijger1 Jul 23, 2018 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als vader in het begin van het jaar is overleden, zal de inkomstenbelasting eerder een teruggave zijn, dan dat er nabetaald moet worden.

Er bestaat geen “partnerdeel”. Zou er een echtgenote zijn, dan bestaat de nalatenschap hooguit uit de helft van het gezamenlijke vermogen. Is er geen testament dan erft de echtgenote ook een kindsdeel, maar zij zou niets hoeven uitbetalen.