IQ
door IQ88 Mar 18, 2019 om 16:54
Geldzaken & recht

Mijn werkgever heeft te weinig loonheffing ingehouden. wat nu?

Hallo,

Sinds april 2018 ben ik werkzaam binnen een bedrijf. Ik heb 2 verschillende functies. Nu blijkt dat al deze maanden de werkgever over beide functies (waarbij ik een afwijkend salaris krijg) een te lage loonheffing heeft toegepast. Om deze reden zou ik meer dan 2000 euro moeten terug betalen. Zoals jullie begrijpen ben ik hier erg van geschrokken en vraag mij af of ik hier dan ook de dupe van kan zijn. Ik ben van goed vertrouwen geweest dat dit door mijn werkgever correct en met zorgvuldigheid behandeld is, helaas is de waarheid echer anders..

Nu is het maart en wil ik mijn aangifte doen bij de belastingdienst. Op basis van welke jaaropgave dien ik dit te doen? de oude (foutieve) jaaropgave of dient mijn werkgever een nieuwe jaaropgave met de juiste loonheffing te overhandigen?

11182 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2019 om 17:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt twee functies bij dat bedrijf, hebt u ook twee jaaropgaven? En kreeg u maandelijks twee bedragen uitgekeerd?

Te lage loonheffing toepassen is eigenlijk niet mogelijk, want dat gaat volgens de witte maandtabel.

Maar voor de inkomstenbelasting worden beide bedragen opgeteld. Dat heeft ondermeer tot gevolg dat, een deel van, het salaris in een hogere schijf kan vallen en het heeft in ieder geval tot gevolg dat de algemene loonheffingskorting lager wordt.

En die twee factoren samen kunnen maken dat u € 2.000 moet nabetalen.

Dus uw werkgever heeft mijns inziens in principe niets fout gedaan. Als u dat voor dit jaar wilt voorkomen, moet de loonadministratie de salarissen bij elkaar optellen en dan meteen het juiste bedrag inhouden,

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2019 om 17:39
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Bij twee aparte salarissen bij één rekening houden met de arbeidskorting en bij de andere niet. Er is sprake van twee individuele arbeidsovereenkomsten.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kreeft

Waarom deze reactie naar mij? Ik stel helemaal geen vraag.

Als er geen rekening wordt gehouden met de algemene heffingskorting, wordt er automatisch geen rekening gehouden met de arbeidskorting. Men kan niet apart geen rekening houden met de arbeidskorting.

IQ
door IQ88 Mar 18, 2019 om 21:25
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allen,

Allereerst bedankt voor de snelle reacties! Op het moment dat ik in dienst kwam was er sprake van 1 functie. Een week na mijn indiensttreding is de andere functie daarbij gekomen. Ik ben mij nooit bewust geweest vh feit dat ik hier een extra formulier voor had moeten invullen. Dit is vanuit mijn werkgever ook nooit aangeleverd, zoals dat wel bij het begin van mijn indiensttreding is gebeurd toen ik nog 1 functie had.

Daarnaast ben ik gestart met een min-max contract van 20-30 uur en de hogere functie vast op 12 uur. De praktijk bleek dat ik in totaal vaak 43+ uren werkte, terwijl mijn CAO 36 uur is. Om deze reden fluctueert mijn salaris dusdanig, dat ik nooit goed heb kunnen nagaan wat nu daadwerkelijk mijn vaste netto inkomsten zijn. Nu ik hier meer in duik constateer ik dat beide functies op mijn salarisstrook op loonheffingskorting toepassen: "ja" staat, terwijl ik in feite hier nooit voor getekend heb. Want zoals hierboven aangegeven lijkt het mij waarschijnlijk, wanneer 2 functies binnen 1 zelfde werkgever als "2 banen" gezien worden dat er maar loonheffing toegepast mag worden op 1 functie. Echter bevreemdt mij dit ergens ook nog wel, want als ik daadwerkelijk het loonheffingsformulier lees, staat er letterlijk vermeld: "Wilt u dat uw werkgever of uitkeringsinstantie rekening houdt met de loonheffingskorting? U kunt de loonheffingskorting maar door één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd laten toepassen. Als u naast uw bijstandsuitkering gaat werken, bent u verplicht hier ‘ja’ in te vullen. Zie ook de toelichting onderaan." In mijn beleving werk ik ook bij 1 werkgever en hoe had ik als leek dan kunnen of moeten weten dat ik 2x een formulier had moeten invullen, als mijn werkgever (wat ik toch ook als hun verantwoordelijkheid acht) mij hier nooit op geattendeerd heeft of heeft laten invullen. Ook hun loonadministratie zal door deze fout niet kloppen.

De vraag rest alleen op wie zal de naheffing verhaald gaan worden? Online lees ik dat de werkgever deze naheffing/boete krijgt, omdat zij in gebreken zijn gebleven door te weinig loonheffingskorting toegepast te hebben en dat zij dit op mij zouden kunnen verhalen. Hier kan ik dan weer tegen in beroep gaan. Daarnaast weet ik ook nog niet goed op basis van welke jaaropgave ik mijn aangifte dien in te voeren bij de belastingdienst. de oude (foutieve) of een nieuwe, met de juiste gegevens.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2019 om 17:37
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Zie: https://www.arbeidsrechter.nl/meerdere-arbeidsovereenkomsten-tussen-werkgever-en-werknemer  en ga na of dit van toepassing is.

Hoe dan ook zal de werkgever u bij het aangaan van beide arbeidsovereenkomsten een zogenaamde loonbelasting verklaring hebben moeten laten invullen waarvan u dan op één verklaring had dienen aan te geven dat u daar geen arbeidskortuing toegepast wilt hebben.

De werkgever/de salarisadministrateur had u overigens daar ook ecxtra op kunnen (ik vind moeten) wijzen aangezien bekend moet zijn bij de werkgever dat er bij toepassing van twee aparte salarisbetalingen en er dan bij beide rekening wordt gehouden met de arbeidskorting er ALTIJD spprake is van te weinig inhouding van loonheffing.
Ik ben dus van mening dat u uw werkver best kunt wijzen op diens verantwoording daarvoor en dat mogelijk als reden aanvoeren voor een regeling met de werkgever.
Het probleem is hoe dan ook dat oip uw salarissen te weing loonheffing is ingehouuden en dat nu is vettaald in een aanslag Inkomstenbelasting/SVW.
En daar zult u niet onderuit kunnen komen. Waarschijnlijk zal de Inspecteur van de Belastingdienst als u daar navraag zou doen u wijzen op ook uw eigen verantwoordelijkheid. M.i. rest er dan niets anders dan vragen om een betalingsregeling.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er volgt geen aanslag SVW.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet het wel over de juiste loonheffingskorting hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2019 om 19:05
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@scherpslijper (Scherpe meer dan 1 tijgernagels): https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/begrippen_jongeren/loonheffing en voor de goede orde, dit gaat niet alleen over jongeren.
Er kan dus wel degelijk sprake zijn van ook een aanslag SV premie als het maximum separaat nog niet was bereikt.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man geef toch niet zulke stomme antwoorden. U leeft nog in de oudheid met uw SV  premies.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2019 om 19:08
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. https://loonbelastingverklaring.nl/ voor nadere info over de arbeidskorting (dat is feitelijk de juiste term voor de korting die uiteindelijk bij de inkomstenbelasting geldt)

Houd er rekening mee dat uw netto salaris bij juiste toepsasing op basis van uw 'meer dan € 2.000,00 te weing ingehouden' bij juiste tooepassing dan ca. € 170,00 per maand lager zal zijn.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin. De algemene heffingskorting en de arbeidskorting zijn samen de loonheffingskortingen die toegepast worden. Niet alleen bij de inkomstenbelasting, maar ook bij de witte maandtabel.

wi
door wilhelmient@ziggo.nl - Mar 18, 2019 om 19:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou zeker naar mijn werkgever gaan en een nieuwe jaaropgave vragen , alles staat toch in de computer  een klik en hupsa . veel s6

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2019 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op beide inkomens is de loonheffingskorting toegepast. Een nieuwe jaaropgave verandert daar niets aan.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2019 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw werkgever heeft helemaal niets fout gedaan. Dus die naheffing die u uitgerekend hebt bij het doen van de aangifte is echt voor uw eigen rekening.

Standaard wordt er bij een arbeidsovereenkomst rekening gehouden met de loonheffing. En u hebt er twee. Toevallig bij dezelfde werkgever. En dan ben je zelf verantwoordelijk dat het bij de ene niet verrekend wordt.

Dus morgen naar de loonadministratie toe om te zorgen dat het voor 2019 niet zo uit de hand loopt.