Ma
door Marjanna dijkstra 111 Jan 25, 2022 om 17:53
Geldzaken & recht

Minder geld van aow

Krijg iknu minder aow omdatik toen ik 16 was 2jaar in Engeland gewoond heb..als aupair .met 18 jaar was ik weer in Nederland

7803 26 Rapporteer

sira
door sira - Jan 25, 2022 om 17:58
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Voor ieder jaar dat u niet in Nederland heeft gewerkt, krijgt u 2% minder AOW.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 25, 2022 om 23:21
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Het gaat erom, dat men vanaf het 15e jaar continue in Nederland moet hebben gewoond: zie de link van Sjoppie beneden.

sira
door sira Jan 26, 2022 om 09:05
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat zeg ik toch. Moet hebben gewerkt. Ze is aupair geweest in Engeland, dus ook niet in Nederland gewoond.

Donuts
door Donuts Jan 26, 2022 om 09:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Sira mensen krijgen ook AOW als ze hun hele leven in Nederland op de bank hebben gezeten.

koekeloer
door koekeloer Jan 26, 2022 om 14:59
562 Antwoorden / 18 Vragen

@sira. werken hoef je niet voor aow

sira
door sira Jan 26, 2022 om 15:28
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Als de TS zegt dat ze 2 jaar aupair in Engeland is geweest, ga ik er vanuit dat ze daar zowel gewerkt als gewoond heeft. Ik neem tenminste niet aan dat ze heen en weer reisde.

getty
door getty - Jan 25, 2022 om 18:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is correct.

Als de aow uw enige inkomen is, komt u  wellicht voor een kleine aio aanvulling in aanmerking, informeer daarvoor bij de SVB.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2022 om 18:05
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens mij heeft u geen probleem. Ik zal dat echter nu nagaan.

Correctie: het antwoord is helaas ja. Zie deze info. Er zal dus 2 jaar en dus 4% worden gekort (gelet op het gegeven dat u kennelijk geen regeling m.b.t.  vrijwillige premiebetaling had tijdens uw verblijf in Engeland.. http://www.nehob.nl/files/Folder-AOWgat-Fos-ten-en-NOOM.pdf  Ook nog deze, herhaald, helaas https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-meenemen-naar-buitenland/vraag-en-antwoord/bouw-ik-aow-op-als-ik-in-het-buitenland-ga-wonen-of-werken

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 25, 2022 om 23:18
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Uw eerste link werkt niet.

me
door mein33 - Jan 25, 2022 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vanaf de datum dat u AOW gerechtigd bent kunt u 50 jaar terug tellen en voor elk jaar dat u in Nederland woonde heeft u 2% AOW opgebouwd.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 25, 2022 om 18:33
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Vanaf 15 jaar bouwt men AOW op, u bent in die tijd 2 jaar in het buitenland werkzaam geweest dus
4% minder voor u.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen-sociale-zekerheid/algemene-ouderdomswet/artikelen/wanneer-heb-ik-recht-op-een-aow-uitkering/

Iv
door Ivo W Feb 5, 2022 om 20:40
728 Antwoorden / Vragen

Het is niet (meer) correct. De AOW wordt berekend over de 50 jaren voorafgaand aan de pensioenleeftijd. Tegenwoordig wordt de opbouw van AOW dus pas vanaf 17 jarige leeftijd gerekend, en in de toekomst waarschijnlijk vanaf nog latere leeftijd.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 6, 2022 om 02:24
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de toelichting.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2022 om 18:34
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een correctie: indien u belastingplichtig bleef in Nederland en ook daar aangifte deed en aanslagen ontving is het antwoord nee want dan heeft u premie voldaan. U bent dan wel zelf degene die dat weet.

jantje7
door jantje7 - Jan 25, 2022 om 19:56
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Dit is niet correct. Volgens het SVB.

De AOW-opbouw uitgelegd

De AOW-leeftijd van Peter is 66 jaar. Dan bouwt Peter vanaf zijn 16e tot zijn 66e verjaardag AOW op. Peter heeft altijd in Nederland gewoond en gewerkt en krijgt een volledige AOW.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 25, 2022 om 20:08
2010 Antwoorden / Vragen

Welke verschil tussen "heeft altijd in Nederland gewoond en gewerkt" en "heb twee jaar in Engeland gewoond" behoeft toelichting?

getty
door getty Jan 25, 2022 om 20:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

To moet 50 jaar voor het ingaan van de aow in Nederland hebben gewoond
Als  ze nu de aow gaat krijgen klopt de korting dus wel. Zal dan max 2% zijn

jantje7
door jantje7 Jan 25, 2022 om 20:13
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Of het nu gewoond of gewerkt heet maakt niet uit voor dit toppic. Men bouwd AOW op vanaf AOW leeftijd - 50 jaar.
Voorbeeld: zoon verhuisd naar Belgie op 30 jarige leeftijd. Opbouw zou zijn 15 x 2%. Nu wordt zij AOW leeftijd 68. Opbouw vanaf 18 jaar, dus nu maar 12 x 2% opbouw. Dus een tegenvaller.

jantje7
door jantje7 Jan 25, 2022 om 20:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Weet niet of TS nu al de AOW leeftijd heeft bereikt. Zo ja dan mag ze 4% aftikken.

Be
door Bessel Dekker Jan 26, 2022 om 12:11
24 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlkijk moet u als volgt rekenen:

Precieze datum waarop u AOW-gerechtigd wordt. Dit hangt immers tegenwoordig van uw leeftijd af.

Precieze datum waarop u (weer) in Nederland werd ingeschreven. Dus officieel, en niet de datum van terugreis.

Dan uitrekenen hoeveel jaren dat oplevert.

Dat aantal jaren wordt als ik mij goed herinner, naar boven afgerond op een geheel getal. Dat durf ik niet te garanderen.

Vermenigvuldig dat aantal jaren met twee. Uit dit resultaat blijkt welk percentage AOW u kunt verwachten.

Zie ook de link naar de website van de Rijksoverheid die ik hieronder geef.

U kunt altijd de SVB om een berekening vragen. Die zal heel precies zijn. Maar let daarna wel op: de berekening gaat uit van uw huidige, te verwachten, AOW-leeftijd. Gaat die leeftijd toch nog omhoog voordat u eraan toe bent, dan is dat in zoverre een geluk dat u de begindatum mag aftrekken van een latere AOW-ingangsdatum. Dat levert mogelijk iets meer op.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 25, 2022 om 23:28
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marianne,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Was u destijds ingeschreven bij uw ouders? (dus vanaf uw 16e tot uw 18e?).

Kreeg u destijds uw salaris op een Nederlandse bankrekening?

Kregen uw ouders destijds kinderbijslag voor u?

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 11:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe verliest u 2 maal 2% AOW: AOW wordt berekend over 50 jaar. Vroeger was dat logisch omdat vanaf je 16de tot je 65ste je 50 jaar werkzaam kon zijn.

Als u vanaf uw 16 de twee jaar in Engeland heeft gewoond en bent uitgeschreven als inwoner van Nederland dan kost u dat 4 % AOW. Als u nog bij uw ouders stond ingeschreven zou u
geluk kunnen hebben.

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 11:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Of u uw salaris op een Nederlandse bankrekening kreeg is verder onbelangrijk. HEt gaat erom waar u ingeschreven stond.

sc
door schijf01 Jan 26, 2022 om 16:18
13 Antwoorden / 1 Vragen

Dit niet waar, ik heb 45 jaar in Belgie gewerkt en in Nederland gewoond,
en was dus in Nederland ingeschreven.
Ik krijg nu nog ongeveer 10 procent AOW in Nederland.
Het gaat er enkel en alleen om of je in het buitenland gewerkt hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2022 om 16:50
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het kan nog ingewikkelder. In dit geval is de vraag of er in Nederland premie is betaald.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 26, 2022 om 17:02
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Door onderhoud van deze site lukte het niet eerder om te reageren en gelet op alle nu gegeven antwoorden blijft het m.i. een kwestie van navraag doen bij de SVB.

 Ik heb zelf een 'interessante' ervaring naar aanleiding van 10 jaar wonen in België maar wel altijd in Nederland gewerkt (eigen onderneming in Nederland).
Op gegeven moment kreeg ik een brief van de NL fiscus dat ik vermeend nalatig zou zijn m.b.t . voldoen van premie AOW. Vanaf begin bezwaar gemaakt. Toch eindigde dit in een bericht van het SVB dat ik gekort zou worden op mijn (toen nogtoekomstige)  AOW. Na wedereom bezwaar en veel discussie, gelukking met ondersteunig van een advocaat via mij rechtsbijstandsverzekeraar, duurde ca. 4 jaren, werden de brieven m.b.t. vermeende  nalatigheid vernietigd en ontvang ik AOW zonder korting.  (o.a. een stevige discussie over wel of niet belastigplichtig zijn en waar. En dat was zowel in België maar ook in Nederland.
Hier was het dus een kwestie van ' hardnekkig 'vasthouden en de aanhouder wint'. (Won dus)

Herhaald: doe navraag bij het SVB en laat u niet maar zo 'met een kluitje in het riet sturen'. Het meest belangrijke is wel: waar was u belastingplichtig resp. waar is aangifte gedaan en volgende aanslagen over het als Au Pair verdiende inkomen.

bennieol
door bennieol - Jan 26, 2022 om 11:58
64 Antwoorden / 3 Vragen

ja ik zit te denken velen moet tot 67 jaar dus bouwen nu twee jaar langer AOW op. iets om ut te zoeken.

mo
door mof - Jan 26, 2022 om 11:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zelfs als je op de BES eilanden woont, vaak gezien als gemeentes van Nederland, bouw je geen Nederlands AOW op. En u hoeft alleen in Nederland gewoond te hebben. Of u gewerkt heeft is onbelangrijk. INGESCHREVEN als inwoner levert u
AOW recht op. Dit geldt trouwens ook voor iedere buitenlander die een aantal jaar in Nederland heeft gewoond. Voor elk jaar kun je 2% AOW krijgen tot je aan 100% AOW zit.

Be
door Bessel Dekker - Jan 26, 2022 om 12:03
24 Antwoorden / Vragen

Nog even voor de zekerheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/krijg-ik-aow-als-ik-later-in-nederland-ben-komen-wonen

Hieruit zou dus volgen dat het eraan ligt op welke leeftijd u AOW krijgt. Is dat in uw geval 68 jaar, dan krijgt u 100%, namelijk (68-18) * 2%.

Is het 67 jaar, dan krijgt u 98%. (67-18) * 2%.

Gedeelten van jaren worden, als ik mij goed herinner, naar boven afgerond.

ho
door honza23 - Jan 26, 2022 om 12:22
259 Antwoorden / 3 Vragen

Nogal wat foute antwoorden hier....

Er zijn 3 zaken die meespelen:

1) waar was u die 2 jaar ingeschreven? als u gewoon nog bij uw ouders was ingeschreven dan wordt er niet gekort want voor de wet en voor de SVB was u nog gewoon een Nederlands ingezetene; was u daarentegen uitgeschreven dan kan u gekort worden

2) had u gedurende die 2 jaar een inkomen vanuit Nederland of dat in Nederland belast is? zo ja dan was u verplicht daarover AOW-premie te betalen en bent u dus gewoon AOW-verzekerd voor die periode.

3) wanneer gaat u met AOW? vanaf dat moment moet u 50 jaar terug rekenen. Is uw AOW-leeftijd b.v. 67 dan telt de SVB vanaf 17 en wordt u bij een eventuele korting voor dat ene jaar gekort = 2%.

pe
door pebk - Jan 26, 2022 om 12:33
579 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is toch terecht? U heeft minder bijgedragen aan Nederland door uw verblijf elders. Echter kan het goed zijn dat u van het VK ook een deeltje 'AOW" kunt krijgen, voor de tijd die u daar gespendeerd heeft. Onderdeel van het BREXIT akkoord is dat opgebouwde rechten van kwacht blijven.

U kunt de SVB vragen om hulp. https://www.svb.nl/nl/aow/contact/bepaal-uw-vestiging
Zij kunnen u vast helpen met het vinden waar u het pensioen kan aanvragen als u dat niet krijgt en als dat van toepassing is.
Het VK is een van de 'verdragslanden' voor het SVB.

Voorbeeld op bladzijde 43 lijkt op uw situatie (vervang Oostenrijk door Nederland en 12 jaar door 2 jaar:
Ik heb in het verleden twaalf jaar in het VK gewerkt. Ik ben verhuisd en werk nu in Oostenrijk. Wat gebeurt er met de perioden van werk – en verzekering – in het VK en Oostenrijk als ik met pensioen ga (omstreeks 2035)? De perioden van werk worden in aanmerking genomen en als u met pensioen gaat, zult u een Brits pensioen ontvangen (het gedeelte overeenkomend met de 12 in het VK gewerkte jaren) en een Oostenrijks pensioen (het gedeelte overeenkomend met de in Oostenrijk gewerkte jaren), onder de voorwaarden die thans in de EU gelden.
https://ec.europa.eu/info/publications/questions-and-answers-rights-eu-and-uk-citizens-outlined-withdrawal-agreement_nl

Wi
door Willem70 - Jan 26, 2022 om 12:35
9 Antwoorden / Vragen

klopt, vanaf 15 jaar ga je AOW premie betalen ,zodat je met 65 jaar 100 % AOW hebt betaald ! Kijk maar op google vanaf welk jaar ga je AOW premie betalen.
Wij hebben ook 2 jaar in het buitenland gewoond en zijn daardoor beiden gekort.
Nu kan het zijn dat als je 50 jaar wel betaald hebt dat je dan aan die 100 % voldoet en dan zou het eigenlijk niet eerlijk zijn als je dan nog gekort zou worden!
Succes W.V,

pierre60
door pierre60 - Jan 26, 2022 om 12:49
132 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zelf meer dan twee jaar in België gewoond maar ik kon bewijzen dat ik in Nederland ben blijven werken en bovendien was ik in die tijd ook nog in militaire dienst dus ik kreeg het volle AOW. Mijn zus daarentegen heeft niet gewerkt en na haar 65e kreeg ze een stuk minder pensioen, Ik denk, als je kunt bewijzen dat je aupair bent geweest, dat dit dan niet geldt en krijg je het volle AOW bedrag toegewezen. Als je aupair bent dat betekend dit dat je niet officieel in het buitenland woont.

ro
door ronny530 - Jan 26, 2022 om 13:24
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Heeft u al AOW of denkt u dat u minder AOW gaat ontvangen?. Een Nederlands aupair bureau bemiddeld tussen gezinnen en aupairs om ervaring op te doen en een tijd lang in het buitenland te verblijven. Als u in die periode nog thuis woonde en op dat adres nog ingeschreven stond dan is geen sprake van wonen in het buitenland maar van werken in het buitenland met als doel weer terug te keren.

LG
door LGeraets - Jan 26, 2022 om 13:55
2 Antwoorden / Vragen

Het ligt aan uw AOW leeftijd. Krijgt u met 67 jaar AOW dan gaan de jaren tellen vanaf 67 -50 = 17 jaar. Dan zou u dus 1 jaar
( 2% minder) AOW krijgen.
U kunt zelf nakijken hoe u geregistreerd staat voor de AOW door met DigiD in te loggen op svb.nl of op mijnpensioenoverzicht.nl

panter22
door panter22 - Jan 26, 2022 om 13:59
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geluk hebt dan mis je 1 jaar, dus 2%. Heb je pech dan mis je 2 jaar, dus 4%.
Kijk hier voor het AOW schema dat op dit moment geldt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/wanneer-gaat-mijn-aow-in#:~:text=In%202022%20heeft%20u%20recht,de%20AOW%2Dleeftijd%20blijven%20stijgen.
D
e SVB rekent alles precies uit.

warmenhj_97235
door warmenhj_97235 - Jan 26, 2022 om 14:27
3 Antwoorden / Vragen

Log in op mijn SVB met uw DigiD! Beter is inloggen met digid op www.mijnpensioen.nl dan heeft u een completer overzicht van wat en door wie voor u is opgebouwd en wat bereikbaar is tot aan de pensioen gerechtigde leeftijd.

ma
door marleenvanh - Jan 26, 2022 om 17:57
451 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man (inmiddels 79) heeft 18 jaar in Zuid-Afrika gewoond en (daarna) 2 jaar in Groot-Britannië. De Zuid-Afrikaanse jaren is hij idd. 'kwijt', maar de 2 jaar VK krijgt hij wel omdat er (in elk geval toen, 1979/1980) een overeenkomst was tussen onze twee landen. Wanneer er daar premie voor u betaald is door uw werkgever zou ik maar eens goed navraag doen, en zelfs indien dat niet het geval was, want huisvrouwen die geen betaald werk doen/ deden krijgen ook gewoon AOW.

tenormin
door tenormin - Jan 26, 2022 om 20:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou het, eerlijk gezegd, nu niet meer weten. Late reactie, sorry, maar het was tot voor nu onmogelijk om in te loggen. Ben zelf in 1957 "gewoon" au pair in Frankrijk geweest, geen 2 jaar maar de toen gewone "regels" van 6 á 8 maanden. Ben volgens mij ook nooit in Nederland uitgeschreven o.i.d. Maar ook, toen was je nog kind totdat je 21 was. Is nu ook 18 jaar. Ben in ieder geval nooit gekort op mijn AOW, waar ik nu, sinds 2005 mag meegenieten. Dus ik denk dat, als u uitgeschreven was in die periode, het wel kan kloppen.

ge
door gerdameesters - Jan 27, 2022 om 02:19
5 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn man is op zijn 13de verjaardag in Duitsland gaan werken en heeft dat bijna 9 jaar gedaan. Daarna is hij in Nederland gaan werken tot aan zijn AOW leeftijd. In totaal heeft hij bijna 54 jaar gewerkt. Al die tijd heeft hij in Nederland gewoond (tot 21 jaar bij zijn ouders) en is in Nederland nooit uitgeschreven geweest. Toch wordt zijn AOW met 18% gekort. Of zijn ouders toen hij al werkte ook kindergeld voor hem hebben gekregen weten we niet en kunnen we ook niet vragen (zijn reeds lang overleden). Het kleine beetje rente van Duitsland compenseert niet het inkomensverlies voor hem. In Nederland wordt je gestraft als je meer dan 50 jaar hebt gewerkt. Volgens mij kloppen de meeste antwoorden daarom ook niet.

re
door redshy Feb 5, 2022 om 15:44
8 Antwoorden / 0 Vragen

Nee hoor, Gerdameesters.
Heel vervelend, maar over die 9 Duitse jaren heeft je man geen bijdrage gedaan aan de Nederlandse AOW. Waarom zou het dan terecht zijn  dat hij het toch krijgt over diezelfde 9 jaren?

Iv
door Ivo W Feb 5, 2022 om 20:45
728 Antwoorden / Vragen

Over die 9 jaar ontvangt uw man de Duitse oudedagsvoorziening. Helaas voor u heel wat kariger dan onze AOW.

tricht
door tricht - Jan 27, 2022 om 10:06
7 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra je betaald werk gaat verrichten, maar niet eerder dan na je 25e verjaardag, ga je mee betalen aan de AOW. Jij werkte ver daarvoor in het buitenland. Dus geen korting op je uitkering te zijner tijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 27, 2022 om 11:09
16774 Antwoorden / 202 Vragen

???? Waar staat dat?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 27, 2022 om 11:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Door kjennelijke problemen m.b.t onderhoud aan deze site is mijn reactie kennelijk niet doorgekomen;

Ik herhaal, die navraag bij de SVB. Ik heb zelf 10 jaar in België gewoond maar bleef werkzaam in Nederland. Daarmee ook belastingplichtig in Nederland (naast België met in acht name van voorkomen van duybbele belasting. Veel problemen vanaf gegeven moment na de z.g. 'Vermeent' wijziging die onder andere brieven van de Nederlandse fisscus inhielden dat ik nalatig zou zijn in betalen AOW premie. Daarna ook bericht van het SVB dat dat dtot korten zou gaan leide. Na veel discussie en overleg, gelukking met goede bijstand van een advocaat via mijn rechtsbijstandsverzekeraar werd alles ingetrokken en ontvang ik nu 'gewoon' volledige AOW en mijn echtgenote ook (die niet in Nederland werkzaam was).