ge
door geersy Oct 16, 2009 om 16:50
Geldzaken & recht

Minimumloon nulurencontract

Hallo,

Ik werk sindskort en ik heb onlangs mijn nulurencontract ontvangen. Hierin staat dat: Het salaris is 8.39 euro bruto per uur, inclusief vakantiedagen. Volgens mij heb je wel recht op vakantiedagen en is het minimumloon wat aan de lage kant. Ik ben 28 jaar.

Het bedrijf is van 8.00 tot 15.30 uur open. Dus het betreft een 35 uurs werkweek.

Weten jullie misschien hoe dat zit?!

Alvast bedankt

Groetjes Yvette

29192 9 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 16, 2009 om 17:00
5124 Antwoorden / 4 Vragen

0-uren contract betekent dat je betaald naar de mate waarin je opgeroepen en gewerkt hebt. Als je vakantie hebt, werk je niet en krijg je dus ook geen geld. De dagen dat je dus niet beschikbaar zijn eigenlijk je vakantiedagen.

vladja
door vladja - Oct 16, 2009 om 17:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Per 1 juli 2009 bedraagt het minimum loon voor 23 jaar en ouder € 64,55 per dag. Bij een 36-urige werkweek is dat € 8,97 per uur. Bij een 40-urige werkweek € 8,07.

Bij een nul-uren contract mag wettelijk het minimum uurloon verhoogd worden met de uitkering voor vakantiedagen en vakantiegeld, zodat dit niet apart achteraf uitbetaald behoeft te worden. Het vakantietoeslag is 8%, dus uurloon x 1.08 geeft uurloon inclusief vakantiegeld

Ik zoek nog even hoe de vakantiedagen omgerekend zouden moetenworden, dat heb ik nog niet kunnenvinden. Per gewerkt uur heb je als flex-werker ook recht op vakantiedagen. De opmerking van Marcel daarover slaat nergens op.

Vladja

.

poltol
door poltol - Oct 16, 2009 om 17:40
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Bij een nuluren contract is geen sprake van een werkweek. Daarom heet het immers een nuluren contract. Uw uurloon is het minimum uurloon vermeerderd met ong. 8% vakantiegeld. U krijgt geen vacantie dagen en die worden ook niet verrekend. In het nuluren contract stelt u zich beschikbaar voor werk op elk uur en elke dag. Uw uurloon is "te"laag. [uurloon zie berekening Vladja]

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Oct 16, 2009 om 17:43
3885 Antwoorden / 22 Vragen

FOUTJE mijnerzijds.

WEL VACANTIRECHTEN.

Vakantierecht bij nul-urencontract

Ook bij een nul-urencontract bouw je officieel vakantierecht op, wat neerkomt op jaarlijks vier keer de wekelijkse arbeidsduur. Hetzelfde geldt voor vakantiegeld (8 procent van het loon). In de praktijk wordt bij een nul-urencontract het vakantiegeld, anders dan normaal, vaak direct (voor)uitbetaald.

Sorry, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 17, 2009 om 02:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Yvette,

Per 1 juli 2009 is het minimumloon met 1,26 % verhoogd en is nu, voor 23 jaar en ouder, bruto €64,55 per dag = €322,75 per week. Bij een werkweek van 35 uur is dit €9,22. Dit geldt voor een fulltime contract.

Van belang is wat in het nul-uren contract is vast gelegd: mòèt je komen bij oproep of màg je komen bij oproep. In het laatste geval is het geen arbeids overeenkomst, in het eerste wel. Daaraan zitten extra faciliteiten welke gunstig kunnen zijn voor je.

Wat is het in jouw geval?

Hardware ERror MAN.

ge
door geersy - Oct 17, 2009 om 08:24
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie.
Nog terugkomend op de vraag van Hardware ERror MAN. Ik ben niet verplicht om gehoor te geven aan mijn oproep. Dus dat is geen goed teken voor mij denk ik. Volgens mij kan ik na 3 maanden wel het rechtsvermoeden inroepen, maar hoe dat allemaal zit weet ik ook niet precies.

Yvette

jo
door joppe123 - May 10, 2012 om 12:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

ik heb ook een nulurencontract onder mijn neus gedrukt gekregen. vraag aan hardware ERror MAN: Wat zijn die extra faciliteiten die je hebt? Ik neem aan dat je wel een arbeidsovereenkomst hebt bij het verrichten van werk en dat deze ook eindigt wanneer er geen werk is. Een soort stoplicht van arbeidsovereenkomst dus.

groet,
joppe

eva369
door eva369 - May 10, 2012 om 13:55
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=joppe123 schreef op donderdag 10 mei 2012, 12:59]Hallo Allemaal,

ik heb ook een nulurencontract onder mijn neus gedrukt gekregen. vraag aan hardware ERror MAN: Wat zijn die extra faciliteiten die je hebt? Ik neem aan dat je wel een arbeidsovereenkomst hebt bij het verrichten van werk en dat deze ook eindigt wanneer er geen werk is. Een soort stoplicht van arbeidsovereenkomst dus.

groet,
joppe

topic is ruim 1,5 jaar oud denk niet dat hij nog reageert.

jo
door joppe123 - May 10, 2012 om 14:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Eva369. Misschien iemand anders die hier verstand van heeft.