Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 14:03
Geldzaken & recht

Misleiding veiling €16.500

Op een BVA veiling werd een voertuig aangeboden zonder kenteken (niet nodig ook want; gaat om een cross buggy). Na het bezoeken van de kijkdag en gedegen onderzoek besloot ik een bod uit te brengen. €16.500 in totaal met alle toeslagen en opgeld. Een mooi aankoopbedrag voor dit voertuig uit 2019.

In de tekst bij het kavel stond heel duidelijk benoemd : bouwjaar 2019. Nu blijkt na het ophalen van het kavel bij onderzoek o.b.v. het framenummer dat het voertuig uit 2016!! is. BVA geeft aan dat dit de verantwoording van de opdrachtgever is, en de opdrachtgever wil geen kant op. Zij bieden alleen aan opnieuw kostenloos te veilen in minn naam. Wat natuurlijk belachelijk is want dit voeruitg aan nooit hetzelfde bedrag opbrengen. Ik wil de koop ontbinden, want ik koop immers geen voertuig uit 2016 voor de prijs van een uit 2019.

Wat kan ik hiermee? Heeft het zin om hier een jurist op te zetten. Ik weet dat ik als koper een onderzoeksplicht heb, heb ook onderzoek naar dit type voertuig gedaan en ben naar de kijkdag geweest. Maar het aanbieden van een compleet verkeerd bouwjaar is in mijn ogen misleiding en kan toch niet voor mijn rekening zijn?

7358 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 15, 2020 om 14:06
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag het aan het Juridisch Loket.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 15, 2020 om 15:10
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het is inderdaad misleiding en als u dat kan bewijzen kunt u het juridisch loket benaderen voor advies.
https://www.juridischloket.nl/contact/

Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 21:19
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord en de link. Super hulpzaam! Nogmaals dank.

sjjoppy
door sjjoppy Oct 15, 2020 om 21:31
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Graag gedaan en succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 15, 2020 om 16:26
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Zie o.a. deze info waarin zelfs de mogelijkheid wordt genoemd om strafrechtelijk aangifte te doen.  https://blog.wetrecht.nl/misleiding-bij-sluiten-van-overeenkomst/  en deze info is ook van belang. En deze info van het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ontbinden-overeenkomst/

Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 21:20
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw snelle reactie en deze links, hier kan ik weer verder mee en sterkt me om verdere stappen te ondernemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 15, 2020 om 18:23
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JVSJVS,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, wat meer informatie geven?

Heeft u tijdens de kijkdag het framenummer niet bekeken?

Wilt u de buggy verkopen of zelf berijden?

Als de kilometerstand laag is, maakt die 3 jaar dan wat uit?

Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 21:15
Antwoorden / 1 Vragen

Beste GA,

Framenummer heb ik niet bekeken. Ik heb de gehele staat van het voertuig bekeken en nagelopen, zag er inderdaad splinternieuw als geadverteerd uit. Ook stond duidelijk in de advertentie beschreven "bouwjaar: 2019" niet ; bouwjaar onbekend of simpelweg niks geschreven over een bouwjaar.

Wat maakt het uit of ik de buggy wil verkopen of zelf rijden? Is het als ik hem zelf gebruik ineens wel akkoord dat ik met een voertuig van 2016 zit, gekocht voor de prijs van een uit 2019?

Ga even naar een willekeurige autodealer, witgoedhandelaar, keukenboer, wat voor winkel dan ook. Benieuwd of je daar dezelfde prijs betaalt voor producten die 3 jaar oud zijn of nieuw. Heeft alles met waarde en restwaarde te maken natuurlijk. En ja, die is aanzienlijk lager voor een voertuig uit 2016 tov 2019.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 15, 2020 om 22:03
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JVSJVS,

U heeft iets gekocht op een veiling.

Als ik de link lees van Marita5 hieronder, dan is de veiling niet verantwoordelijk voor het verkochte product.

U heeft dus een risico genomen door een product op een veiling te kopen.

De reden waarom ik vroeg wat u met het voertuig gaat doen, is om erachter te komen of u een handelaar bent: dit is een consumentenforum.

Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 22:20
Antwoorden / 1 Vragen

Vind dat een hele rare denkwijze, dat zou dus betekenen dat een veilingsite zomaar alles in de advertentie kan zetten. Voorbeeld: Een nephorloge als 24k goud aanbieden en daarna zeggen "sorry dat is het risico bij een veiling".

Als ze nou dat horloge aan zouden bieden met de text "kwaliteit goud onbekend" of iets dergelijks kan ik nog voorstellen dat dit voor risico koper is. Niet wanneer er een stellige bewering staat.

Ter info: ik heb de buggy voor mezelf gekocht. Maar wil krijgen waar ik voor betaal, en niet betalen voor wat een ander beweert te hebben

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 15, 2020 om 22:32
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte JVSJVS,

Ik snap uw frustraties maar uw vergelijkingen raken "kant noch wal".

U vergelijkt "appels met peren" : als bij een veiling van een Van Gogh schilderij blijkt, dat het om een vervalsing zou gaan, is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik ben nu toch wel benieuwd om welk merk en type buggy het gaat (ik ben liefhebber van voertuigen).

he
door henry1942 Oct 17, 2020 om 09:57
100 Antwoorden / 28 Vragen

G A
Houdt nou eens op met al die onzinnige vragen etc.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2020 om 11:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Henry1942,

Kunt u uw reactie onderbouwen?

Waarom vindt u mijn vragen onzinnig?

Wilt elke serieus forumlid niet precies weten of de kritiek van de topicstarter terecht is?

Als voorbeeld : als het hier om een Ferrari ging, dan maakt die 3 jaren verschil van het bouwjaar niet uit.

Als wij weten om welk merk en model/type buggy het gaat en wat de kilometerstand is, dan weten wij meer.

diumenge
door diumenge Oct 17, 2020 om 13:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@JVSJVS, Geboren Amsterdammer kan je het beste gewoon negeren, die denkt dat hij op Vraag & Wedervraag zit...

gerbera
door gerbera Oct 17, 2020 om 22:02
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@GBA, uw vergelijk met een van Gogh is gelijk aan  vervalsing van de Buggy, deze blijkt niet uit 2019 maar uit 2016 te komen en is dus een vervalsing van bouwjaar.
Verder blijkt u erg nieuwsgierig en wil graag privezaken van een TS weten terwijl u dit totaal niets aan gaat.

justmeagain
door justmeagain Oct 17, 2020 om 22:06
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA . Nou of ik een Ferrari koop uit 2019 of 2016 dat scheelt toch echt tienduizenden euro's. Kijk naar eens online.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2020 om 22:12
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Mijn vraag over om welk merk en type buggy het gaat is om meer duidelijkheid te krijgen over de kwestie.

Uw vergelijking van een verschil van bouwjaar en een vervalsing raakt "kant noch wal".

Het gaat hier om een openbare veiling van een roerend goed.

TS wist dit en heeft onderzoek kunnen doen.

Hij heeft helaas het framenummer niet bekeken.

Maar het zou kunnen de de buggy nog niet bereden was, daarom vroeg ik naar de kilometerstand

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 17, 2020 om 22:17
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Ik gaf slechts een voorbeeld over een veiling van een Ferrari.

Als we weten om welk merk en type buggy het gaat, dan weten we of de kritiek van TS terecht is.

Ik heb een vermoeden, dat de buggy waarschijnlijk in beslag is genomen van criminelen en dus eigenlijk ongebruikt is.

ro
door ronny530 - Oct 15, 2020 om 18:33
2752 Antwoorden / 41 Vragen

BVA doet geen onderzoek naar de staat van de kavel en gebruikt de informatie die de verkoper verschaft. Nadeel is dat de cross buggy geen kenteken heeft en al zou dat zo zijn dan staat er de datum eerste toelating op vermeldt en niet wanneer de cross buggy daadwerkelijk van de band af gerold is. Voor een voertuig die niet kentekenplichtig is wordt de datum van eerste aanschaf aangehouden en als die eerste aanschaf in 2019 is geweest kan het maar zo zijn dat de cross buggy wel in 2016 van de band is gerold maar pas in 2019 daadwerkelijk verkocht is. Bouwjaar 2019 is relatief want als ik in december 2020 een auto aanschaf en die pas in januari 2021 betaal en op naam laat zetten is die auto ineens van bouwjaar 2021 geworden. De datum van eerste aanschaf is leidend en als de verkoper dat met een factuur kan bewijzen en dat mag ik toch wel verwachten met zo'n aankoopbedrag dan bent u niet misleid maar verward u bouwjaar met eerste verkoopdatum.

Jv
door JvsJvs Oct 15, 2020 om 21:18
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is niet correct. Na onderzoek door Yamaha Nederland (hier heb ik zwart op wit nu ook een uitdraai van gekregen) is het productiejaar wel degelijk eind 2016. 1e verkoop is begin 2017 geweest. Dus dit is wel degelijk te checken en in mijn ogen een plicht van verkopende partij als je dit stellig in je advertentie beweert. Hier stond letterlijk : "Bouwjaar 2019" niet datum 1e verkoop of iets dergelijks (wat dus OOK niet zou kloppen)

marita5
door marita5 - Oct 15, 2020 om 18:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jvsjvs ,

Lees hier de voorwaarden .mn. Art 6 - 7 - 8 - 9 -10 klik op de rode regels .

https://www.bva-auctions.com/nl/terms

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/wat-kan-ik-doen

ha
door harrybre - Oct 16, 2020 om 11:51
240 Antwoorden / Vragen

Ik denk, dat u zich kunt beroepen op dwaling of zelfs bedrog.

Overigens vind ik BVA nogal gemakkelijk met het aannemen van de info, aangeleverd door de veilende partij, als het toevoegen van een "winkelprijs" of zoiets degelijks.
Ooit daar een omslag voor een tablet gekocht. Zou € 79,- elders moeten zijn, doch in werkelijkheid... gerecycled karton, bij Action voor € 8,99

1paul
door 1paul - Oct 16, 2020 om 15:05
3103 Antwoorden / 0 Vragen

heb je geen 14 dagen bedenktijd????

audb
door audb Oct 16, 2020 om 15:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen bij een webshop en niet zoals hier bij een veiling daar gelden andere regels.

1paul
door 1paul Oct 17, 2020 om 08:57
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja ik lees hier in de link dat het dan om een executieboedel moet gaan?

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/internetveilingen-spijt-van-je-aankoop

buiten dat, als niet het juist jaar word vermeld denk ik toch op zijn minst aan misleiding, kan natuurlijk een tikfoutje zijn van het veilinghuis maar in dit geval heeft dat wel verregaande gevolgen voor de waarde van het object....

https://www.businessinsider.nl/online-veiling-aankoop-ongedaan-maken-603884/

niet elke koop is dus ook direct koop, hangt van meerdere factoren af zoals, wie is de verkoper?

nog een leuk stukje over misleiding of tewel, onjuiste vermelding bouwjaar!!!!

http://blog.wetrecht.nl/misleiding-bij-sluiten-van-overeenkomst/

alfatrion
door alfatrion - Oct 17, 2020 om 09:09
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen heeft het over misleiding, dwaling en bedrog, maar ik zou het gewoon gooien op wanprestatie. Als de verkoper voor deze prijs de geadverteerde auto kan leveren, dan is het goed.

Je hoeft geen jurist in te schakelen, je betaald gewoon niet. Je zegt dan dat je jouw betalingsverplichting opschort omdat je gegronde reden hebt om te vrezen dat de verkoper niet aan zijn verplichting kan voldoen.

Wat je wel moet doen is zorgen dat de advertentie tekst en de informatie over deze auto vastlegt en bewaard.

justmeagain
door justmeagain Oct 17, 2020 om 22:13
623 Antwoorden / 8 Vragen

A Er is al betaald anders krijg je kavel niet mee.

B Het gaat helemaal niet om een auto.

C Er is geen prijs! De buggy is per opbod verkocht, en was dus niet geprijsd.

D Daarnaast had ik van iemand die zich juridisch onderlegd noemt wel verwacht dat de post goed zou worden gelezen.

mr
door mrmoto - Oct 17, 2020 om 10:14
167 Antwoorden / 4 Vragen

misschien wilde niemand het zo verwoorden dus doe ik het maar .Het is je eigen stommiteit dat je hier ingestonken bent en wie 16500 euro overheeft voor een speelgoedje moet HIER niet gaan lopen te zeuren en zagen . je hebt jouw geld geinvesteerd in een brok achterhaalde techniek en millieu vervuiling  eerste klas hoop dan ook dat op dit soort voertuigen spoedig een kenteken moet en jaarlijkse APK-keuring .

anduril
door anduril Oct 17, 2020 om 17:20
167 Antwoorden / 1 Vragen

@MrMoto
Weet je eigenlijk wel wat een crossbuggy is?  Zeker geen speelgoed, maar een cross motor op 4 wielen en misschien zelfs 4-wiel aandrijving.  En zoals bij auto's, maken 3 jaar een fors verschil in de waarde.  Schandalige zaak van de verkoper, het veilinghuis treft geen blaam.  Zij bieden slechts een verkoop/aankoopkanaal.

mr
door mrmoto Oct 21, 2020 om 17:01
167 Antwoorden / 4 Vragen

joh , ik rij al 50 jaar motor ik blijf dat grijze ding gewoon speelgoed vinden en vind je mijn reactie niet passen in JOUW straatje ,duh. Krijg er maar eens een ongeval mee tijdens het crossen mag je een liedje gaan zingen zo van : Wie zal dat betalen!

ro
door ronny530 - Oct 17, 2020 om 10:59
2752 Antwoorden / 41 Vragen

In mijn optiek is een wanprestatie het niet nakomen van verplichtigingen en dat is nu niet het geval want de cross buggy is geleverd. Er is een geschil over het daadwerkelijke bouwjaar en nu blijkt dat Yamaha Nederland de cross buggy begin 2017 aan een dealer heeft verkocht want Yamaha Nederland verkoopt niet aan particulieren. Een dealer kan niet aangemerkt worden als eerste koper want dat is de klant die de cross buggy aanschaft om die daadwerkelijk te gaan gebruiken. Die cross buggy's gaan niet als warme broodjes over de toonbank en zou het kunnen zijn dat eerste aanschaf in 2019 is geweest. Zo te lezen heeft u gedegen onderzoek gedaan maar niet naar de daadwerkelijke constructie datum die aan de hand van het framenummer wel te achterhalen blijkt te zijn. De kans is groot dat aanbieder van het kavel dat ook niet geweten heeft en in alle eerlijkheid de informatie heeft verschaft want ook u ging qua model e.d. er van uit dat het cross buggy van 2019 was. Voor uw gemoedsrust zou u een jurist kunnen raadplegen omdat BVA een verkeerde tekst bij het kavel heeft geplaatst maar u kunt de koop niet meer ontbinden omdat u de cross buggy al in bezit heeft.

alfatrion
door alfatrion Oct 18, 2020 om 09:37
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als jij een appel bestelt en je krijg een banaan dan is dat een tekortkoming. Hier is een buggy met bouwjaar X gekocht en een buggy met bouwjaar Y geleverd. Ook dat is een tekortkoming. Je moet dan de verkoper een ingebrekestelling sturen. De verkoper geeft geen buggy met bouwjaar X dus zal hij in verzuim raken. Op dat moment kun je de koop ontbinden.

ro
door ronny530 Oct 18, 2020 om 10:05
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Een appel en een banaan is geen vergelijking want dat verschil ziet men meteen en is in dit geval ook niet van toepassing want de cross buggy waarmee geadverteerd werd is in die hoedanigheid ook gelevert. Blijft over de tekst die bij het kavel gezet is, is die tekst misleidend geweest omdat de verkoper een verkeerd bouwjaar die overigens relatief is heeft vermeldt terwijl die wist dat de cross buggy veel ouder was of uitgegaan is van de info die de verkoper bij aanschaf van de cross buggy heeft ontvangen. Het betreft een cross buggy zonder kenteken waarvan de historie niet te achterhalen is en blijft het gissen voor wat betreft het exacte bouwjaar zou kunnen zijn. Vraagsteller heeft een gedegen onderzoek gedaan en alles leek kloppend te zijn maar heeft pas na aankoop onderzoek op basis van het framenummer gedaan en dat had vraagsteller voor aanschaf dienen te doen.