ee
door een consument Dec 6, 2016 om 13:40
Geldzaken & recht
Misverstand Algemeen Dagblad of misverstand consument?

Misverstand Algemeen Dagblad of misverstand consument?

Ik heb vorig  jaar met korting  een jaarabonnement genomen op het Algemeen Dagblad. Nu kreeg ik een paar maanden geleden van het AD een telefoontje met de vraag of ik mijn abonnement wilde voortzetten. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wilde. "Akkoord", luidde het antwoord, "we zullen er notitie van maken". En dat was het. Ik was na dit telefoontje in de veronderstelling dat het abonnement bij deze per 9 november gestopt zou worden.


Ik zag echter dat er door het AD abonnementsgeld was afgeschreven voor de periode na de beëindiging van het abonnement dat ik was aangegaan. (Het afgeschreven bedrag bleek ook nog eens dubbel zo hoog te zijn!)


Van de klantenservice kreeg ik te horen dat degene die mij belde met de vraag of ik mijn abonnement wilde voortzetten geen BEVOEGDHEID had om dit te beëindigen. Er was begrip voor het misverstand en daar kon ik het mee doen. (De vraag is uiteraard of ik degene ben die het verkeerd begrepen had of dat degene die mij telefoneerde had moeten vermelden dat hij NIET namens de klantenservice van het Algemeen Dagblad belde en dat hij GEEN bevoegdheid had om het abonnement te stoppen, maar dat hij enkel de bevoegdheid had om abonnementen te verlengen!!! Niet ik heb deze persoon opdracht gegeven om mij te telefoneren maar het AD heeft dat gedaan en daarom lijkt het me logisch dat het AD verantwoordelijk is voor de duidelijkheid van dit gesprek.)


Ik als consument neem aan dat, wanneer iemand namens een bedrijf contact me je opneemt, je er als consument ook op mag rekenen dat uitspraken van deze persoon bindend zijn en dat ik dus niet hoef te betalen voor een zgn. stilzwijgende voortzetting van het abonnement.


Het enige dat het AD heeft gedaan is een aanmaning sturen nadat ik mijn beklag gedaan heb.


Ik ben echt niet van plan om deze aanmaning te betalen. Het is een principekwestie geworden.


De vraag blijft voor mij echter of ik hiermee juridisch gezien in mijn recht sta of niet…

1221 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

hansje klein
door hansje klein - Dec 6, 2016 om 14:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

Een proefabo stopt altijd vanzelf wanneer dit er bij het afsluiten onder vermeld stond.

U weet toch zèlf wel wat u ooit getekend heeft? Zeg meteen (alvast) op en ga het verder uitzoeken. Misschien heeft u ook niet direct bij het AD afgesloten maar via een krantenabo-boer op provisiebasis en die heeft er geen interesse aan dat u zou gaan opzeggen. Mogelijk hebben die telefonisch geprobeerd uw abo te verlengen en niet het AD.

Aanbevolen: de site Consuwijzer.nl voor het rechercheren m.b.t. proefabo's en de eerstvolgende opzegtermijnen.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2016 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

U kreeg dat telefoontje een paar maanden geleden. De opzegging niet per mail laten bevestigen blijkbaar? 

Dat na een jaarabonnement met korting de normale prijs gerekend wordt, is natuurlijk logisch. Maar u hebt u slechts een opzegtermijn van een maand. Dus zeg alsnog op. En betaal november en december.

U kunt het natuurlijk ook uitknokken, maar persoonlijk zou ik die moeite niet doen. Had u voor uzelf wel een notitie gemaakt dat u vóór 9 oktober moest opzeggen?

Dit was toch geen "proefabonnement"?.

edrick3
door edrick3 - Dec 6, 2016 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

Kan me voorstellen dat je in de war gekomen bent.
Je moet natuurlijk altijd zélf een abonnement opzeggen en hiervan een schriftelijke bevestiging vragen.
Zou nu alsnog je abonnement opzeggen en er verder geen probleem van maken.
 
Zie art.9 van de Alg. Voorwaarden.
http://ims.ad.nl/images/images_AD/Algemene_Leveringsvoorwaarden_AD_01012016.pdf

Art

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 6, 2016 om 15:54
7187 Antwoorden / 3 Vragen
2

U bent een jaarabonnement met korting aangegaan, als u dat niet opzegt dan zult u zonder verdere korting geabonneerd blijven. Het kan zijn dat u telefonisch benaderd bent door iemand die alvast wilde weten of u verder wilde maar uw abonnement is door deze medewerker niet opgezegd.   https://www.krantenproefabonnement.nl/abonnement-opzeggen/

Het AD Algemeen Dagblad opzeggen?

U kunt het Algemeen Dagblad telefonisch, digitaal en per brief opzeggen. Wanneer u uw Algemeen Dagblad abonnement schriftelijk wilt beëindigen maak dan gebruik van onderstaande contactgegevens:
Algemeen Dagblad Abonneeservice
Postbus 8984
3009 TD Rotterdam

Kies u ervoor om uw AD abonnement telefonisch te beëindigen? Dan kunt u tijdens kantooruren bellen op telefoonnummer: 088-0505050.

ja
door jackyh - Dec 6, 2016 om 16:27
953 Antwoorden / 4 Vragen
0

U dient altijd zelf op te zeggen. Ik heb ook zo'n aanbieding genomen maar heb alvast in mijn agenda gezet, dat ik 6 weken van te voren op moet zeggen. Die persoon die u belde is van een totaal andere afdeling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2016 om 16:57
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

Zie de andere antwoorden. Hoewel u naar mijn mening volldig gelijk heeft heeft veel tijd en moeite hieraan besteden niet zo veel zin. U kunt beter nu meteen schriftelijk opzeggen! (En geen AD meer nemen?). Ter inf: AD en een aantal Regionale bladen zals Stentor  en Tubantia doen dit soort proefaanbiedingen collectief vanuit een cal-center. Men zou daar bevoegd moeten zijn maar ja, kennelijk niet.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 7, 2016 om 00:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen
0

U staat in uw recht. Als de persoon aan de telefoon van het AD is, en deze u heeft gezegd dat er een notitie van zal worden gemaakt dan mag u ervan uitgaan dat die op dat moment ook nog namens het AD spreekt. Het is dan niet aan u om te veronderstellen dat dat eigenlijk niet zo is en dat deze persoon alleen over verlengen mag gaan. Dat gaat echt te ver.

Ik zou dit wel nogmaals per mail mededelen en te verzoeken om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen. Die aanmaning komt nl weer uit een andere koker van het AD en heeft geen weet van dit geschil. Grote kans dat die automatisch is gegenereerd.

jo
door jorisw - Dec 7, 2016 om 09:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen
1

Een notitie maken van het feit dat je niet wilt verlengen lijkt me toch iets anders dan een abonnement opzeggen. Die notitie kan ook worden gebruikt om je niet meer te bellen of je alsnog wilt verlengen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
Kassaben - Apr 21, 2024 om 16:35
Winkels & webshops

Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek

Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

el-zorro
el-zorro - Apr 24, 2024 om 21:38
Geldzaken & recht

Coulance regeling

Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.

Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem

Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij schade o ... Lees meer