Ro
door Ronaldbetuwe Aug 1, 2016 om 21:17
Geldzaken & recht

Moet de boeterente bij volledige aflossing van een hypotheek vermeld staan in de hypotheekakte

in mijn akte staat er alleen dat ik boeterente betaal als ik telaat betaal.
maar ik wil mijn hypotheek oversluiten naar een ander.
is de boeterente iets uit de voorwaarde van de bank en/ of moet dit dan vermeld staan in de akte.
of gaat dit buiten de akte om en moet dit alleen staan in de voorwaarde van de bank.
er staat ook niet in hoeveel % op jaar basis er vrij afgelost mag worden

mvg Ronald

3883 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken staat er in een hypotheekakte hoeveel procent van de lening jaarlijks boetevrij mag worden afgelost. Als dat er niet in staat, betekent dat er niets boetevrij mag worden afgelost. Hebt u weleens extra afgelost en werd er dan boete berekend?

Ook over boeterente bij totale aflossing zonder verkoop van het pand moet er wat vermeld staan. Anders kunt u alleen boetevrij aflossen bij het aflopen van de renteperiode.

Ro
door Ronaldbetuwe Aug 1, 2016 om 22:04
Antwoorden / 2 Vragen

nee heb nog nooit afgelost.
maar het komt nu aan de orde en kon er niks over terug vinden in de akte.

dus als er niks in mijn hypotheekakte staat mag ik pas geheel aflossen na mijn rente vaste periode? Ronald

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 1, 2016 om 21:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan me voorstellen dat dat niet in uw contract staat.
De boeterente wordt pas bekend op het moment dat u uw hypotheek ineens wilt aflossen / oversluiten.
De hypotheekverstrekker weet bij het aangaan van de hypotheek natuurlijk niet wat rentes en regelgeving gaan doen in de jaren na afsluiten.
Zodoende zal het niet in uw polis staan.
Diewilik

Ro
door Ronaldbetuwe Aug 1, 2016 om 22:15
Antwoorden / 2 Vragen

ja dat klopt dat kunnen ze niet weten.
maar in een oude akte stond dit wel .
dat als de rente lager is als de bank waar je zit het verschil word werrekend met het nog staande vaste peiode.
dit stond ook zo in mijn hypotheekakte

Ronald

pi
door pieterwolters - Aug 1, 2016 om 21:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En je hebt die akte al getekend?

tijger1
door tijger1 Aug 1, 2016 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil gaan oversluiten.

Ro
door Ronaldbetuwe Aug 1, 2016 om 22:22
Antwoorden / 2 Vragen

ja het is een bestaande hypotheek.
maar niks over een boete als de rente veschil is .
normaal staat er dan dat als de markt waarde {dagrente}lager is als die van de hypoyheek nu dan moet je een verschil betalen tussen het verschil en de nog lopende rente vaste periode.
dus is mij verteld dat je dan geen boeerente hoeft tebetalen omdat het niet vast ligt in de hypotheekakte.
er staat alleen boete bij telaat betalen en ook niks over hoeveel% per jaar boete vrij aflossen.

Ronald

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2016 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens even contact op met uw hypotheekadviseur van destijds. Die kan u zo informeren. Bij welke bank loopt die hypotheek?

me
door mein33 - Aug 2, 2016 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ronaldbetuwe,

Alle zaken welke direct verband houden met uw hypotheek staan vermeld in de "Algemene voorwaarden" die u bij de offerte (of het aangaan) van de "woningfinanciering" is verstrekt.
De voorwaarden bestaan uit veel artikelen en zijn met heel veel, hele kleine lettertjes, beschreven.
In deze voorwaarden vindt u zeer zeker een antwoord op uw vraag.

pi
door pieterwolters Aug 2, 2016 om 19:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Die kleine lettertjes zijn niet zo heel klein. Gewoon 10 punts in de meeste gevallen.

pu
door punkyfish - Aug 7, 2016 om 20:48
7 Antwoorden / 2 Vragen

Idd in de Alg.Vw staat dit. Er zal een kopje zijn met 'algehele aflossing'.