LS
door LS102 Oct 26, 2020 om 17:18
Geldzaken & recht

Moet de verkoper de thermostaat vervangen?

Wij hebben recent een huis gekocht (bestaande woning) waar wij begin volgend jaar de sleutel van krijgen. Nu hangt er momenteel zo'n slimme thermostaat (Toon) die de huidige bewoners meenemen of ter overname aanbieden. Dit stond ook in de lijst van zaken dus dit was van te voren bekend. Aangezien ik heb begrepen dat een Toon zonder abonnement eigenlijk een doodnormale thermostaat is en er een aanzienlijk bedrag wordt gevraagd voor de overname, zien wij hiervan af. Is de verkopende verplicht om wel een werkende thermostaat op te hangen? En het huis ook redelijkerwijs te verwarmen tot de overdracht in januari zal plaatsvinden?

8781 16 Rapporteer

rj
door rjw - Oct 26, 2020 om 17:23
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als je niets hebt afgesproken dan wordt het opgeleverd zoals afgesproken. Maar haal voor de overdracht voor een paar tientjes zo'n Honeywell thermostaat en je kunt die dan in januari direct aansluiten. Ca. 1 minuut werk. Ik zou me er verder niet meer druk om maken als ik jou was. Er zijn belangrijkere zaken die je moet regelen met een verhuizing.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2020 om 17:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou de verkoper dat huis moeten blijven verwarmen als het leegstaat?

En over die thermostaat,hangt het er maar vanaf wat u afgesproken hebt.

LS
door LS102 Oct 26, 2020 om 18:03
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat het in januari kan vriezen in Nederland en ik graag een functionerende vloerverwarming heb als ik de sleutel krijg.

Iv
door Ivo W Oct 28, 2020 om 21:08
729 Antwoorden / Vragen

Als het geen vrijstaand huis is, dan moet het wel extreem koud worden voor het in huis gaat vriezen. Bij een rijtjeshuis krijg je namelijk nog heel wat warmte binnen van de buren.

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2020 om 17:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De huidige thermostaat wordt ter overname aangeboden. Dus uw keuze is overnemen of niet overnemen. Als u het ding niet overneemt dan zal de cv ook niet stoken als er geen thermostaat aan hangt, dan zie je twee draadjes. Je koopt voor relatief weinig een simpele thermostaat, dus wat kost het een en het ander.

LS
door LS102 Oct 26, 2020 om 18:05
Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem is ook niet zo dat ik een nieuwe thermostaat moet kopen maar meer het stoken. Ik wil namelijk niet dat er niet wordt gestookt tussen de verhuisdatum van de verkopende partij en de overdracht.

getty
door getty Oct 26, 2020 om 18:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zij hoeven geen leeg huis te verwarmen

mocht een leiding bevriezen zijn zij natuurlijk wel aansprakelijk als de woning nog niet is overgedragen.

mahadma
door mahadma Oct 26, 2020 om 18:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt wel willen maar dwingen dat er gestookt wordt in een leeg huis is nergens grond voor te vinden. Ik zou zelf zeggen tegen de verkopers: "Hier heeft u een thermostaat van mij, monteer die en laat die op 15 graden vast staan, anti vries, en ik betaal het gasverbruik vanaf verlaten van u tot de verkoopdag."

Iv
door Ivo W Oct 28, 2020 om 21:10
729 Antwoorden / Vragen

U kunt wel willen, maar de verkoper hoeft niets. Althans: niets anders dan het huis opleveren zoals overeengekomen is. Mocht er als gevolg van niet stoken schade ontstaan (kans op kapotte leidingen is klein, kans op schimmelplekken als gevolg van condensvorming in een koud huis is groter), dan dient de verkoper die schade voor de overdracht te herstellen.

getty
door getty - Oct 26, 2020 om 18:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zij hoeven geen lege woning op te stoken  natuurlijk.

wel ben ik van mening dat er een thermostaat aan hoort te zitten. Dat hoort bij de oplevering van de cv. Maar een basisthermostaat volstaat dan.

Bel de verkopende makelaar even hierover.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 26, 2020 om 19:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals u aangeeft is het zonder abonnement een normale thermostaat en dus bruikbaar om zorg te dragen dat er bij vorst niets kan bevrizen in de woning die u heeft gekocht. Ik zou die gewoon overnemen. Met andere woorden, u geeft zelf aan dat er een werkende thermostaat hangt maar die u dan wel zelf moet instellen. Is het een idee dat u ook nog in deze navraag doet bij https://www.eigenhuis.nl/#/

justmeagain
door justmeagain Oct 26, 2020 om 23:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou die gewoon overnemen.

Maar dat wil ts niet omdat verkoper de hoofdprijs wil vangen voor de Toon.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2020 om 09:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel kan niemand iemand verplichten om een abonnement over te nemen. Dat is duidelijk maar mijn opmerking: gewoon overnemen is gebaseert op het vooral voorkomen van problemen. Daarbij gaf ik het advies om 'eigen huis' te benaderen voor advies in deze.

Een al gegeven andere reactie om simpelweg zelf een andere thermostaat te plaatsen is een andere en m.i. zeer goede mogelijkheid. Ts wenst het Toonabonnement niet over te nemen en is dat, herhaald niet verplicht. De verkoper is niet m.i. verplicht een andere thermostaat te plaatse.

Tot de sleutelovername is de verkoper verantwoordelijk voor het voorkomen van bevriezing.

gerbera
door gerbera - Oct 26, 2020 om 22:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan het verkeerd hebben maar een cv installatie werkt niet zonder thermostaat, m.a.w. de verkoper levert een niet werkende cv installatie. U mag verwachten dat de installatie compleet is dus zal de verkoper moeten zorgen dat er een thermostaat geplaatst is. Ik zou dat met de verkopende makelaar opnemen en eventueel de kosten van een thermostaat van de verkoper bedingen. Bij de cv installatie is een normale thermostaat geleverd die door de verkoper is vervangen door een "TOON" dus zal de oude thermostaat feitelijk teruggeplaats moeten worden.  Ik zou geen genoegn nemen met overname kosten. Wat het verwarmen betreft is het voldoend als de verkoper er zorg voor draagt dat de wonig vorstvrij gehouden wordt. En in tegensteling wat er beweerd wordt zijn de energiekosten tot aan de overdracht voor rekening van de verkoper dus is het zaak de meterstanden direct na de overname op te nemen.

Iv
door Ivo W Oct 28, 2020 om 21:13
729 Antwoorden / Vragen

Vooraf is overeengekomen dat de slimme thermostaat wordt meegenomen. Wanneer verkoper dat doet, is dat dus geheel in overeenstemming met het koopcontract. Als daarbij dan niet expliciet is vastgelegd dat een andere thermostaat geplaatst wordt door de verkoper, dan is koper er mee akkoord dat de cv-installatie zonder thermostaat wordt opgeleverd.

panter22
door panter22 - Oct 27, 2020 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Een thermostaat is onderdeel van de onroerende cv installatie. Die kun je niet zomaar weghalen.
Maar je kunt afspreken dat er extra betaald moet worden voor de Toon en zo niet dat deze vervangen wordt door een goedkope thermostaat.
Hou er wel rekening mee dat niet alleen de cv niet brandt, maar ook de elektrische apparatuur niet.
Maar je kunt afspreken dat alles blijft branden en wat dat gaat kosten.

rj
door rjw Oct 27, 2020 om 09:11
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Maar zoals al gezegd: het is maar net wat je afspreekt. In principe koop je een huis "as is". Zolang maar duidelijk is wat "as is" is. En als dat in dit geval zonder thermostaat is, dan is het duidelijk en weet TS wat te doen. Genoeg mogelijkheden om dit als volwassenen onder elkaar op te lossen. Niet alles hoeft in een wet gegoten te worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 27, 2020 om 09:57
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Wie heeft het hier over iets dat in een wet zou moeten zijn gegoten?

Als de koper de genoemde thermostaat niet wenst is het heel eenvoudig. Hij behoeft die (met abonement) niet over te nemen) maar dan wel zorg te dragen voor een vervangende thermostaat zoals u zelf ook al aangeeft . In relatie tot de totale kosten van aankoop zal dat m.i. ook nog een 'schijntje' bedragen.

rj
door rjw Oct 27, 2020 om 11:07
3259 Antwoorden / 5 Vragen

TS vraagt of het verplicht is om iets te leveren. Als het niet in een contract staat dat iets geleverd wordt, dan is de wet de enige andere oplossing om zoiets te verplichten.

gerbera
door gerbera Oct 27, 2020 om 11:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW,mag toch aannemen dat als u een huis koopt met CV deze dan ook werkt tenzij in de verkoop brocure cq verkoopacte staat "niet werkende CV installatie" Staat dat niet vermeld dient de verkoper voor een werkende installatie te zorgen hetgeen inhoud dat er een thermostaat aanwezig is..

Iv
door Ivo W Oct 28, 2020 om 21:16
729 Antwoorden / Vragen

@gerbera: in dit geval is nadrukkelijk overeengekomen dat de aanwezige thermostaat in bezit bij de verkoper blijft en vóór de overdracht gedemonteerd wordt. Het niet aanwezig zijn van een thermostaat tbv. de cv-installatie is dus precies wat is overeengekomen.

panter22
door panter22 Oct 29, 2020 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

Dus als je een huis koopt met een bijzonder raam en dat raam wil je niet overnemen, dan krijg je bij de oplevering een huis met een gat naar buiten? Dan hoeft daar geen ander raam in?

me
door mein33 - Oct 27, 2020 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De verkoper zal vast en zeker de oude thermostaat wel bewaard hebben, want een weldenkend mens gooit een goed werkende thermostaat natuurlijk niet zomaar weg.
Vraag de verkoper de oude thermostaat terug te plaatsen en het probleem is opgelost.
U heeft trouwens bij de overdreacht 'recht' op een goed werkende CV-installatie en zonder thermostaat werkt de Cv niet !

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 27, 2020 om 19:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Plieger  Montreal  bij Karwei  maar €23,99 en die mogen  zijn plaatsen als ze de vorige niet meer hebben.

Eventuele schade aan de vloer +  niet bewoonbaar tijdens  herstel komen dan voor de verkopers als dit lek gaat vriezen.
Pas bij  overdracht word de meterstand opgenomen en  aftappen mag wel  maar dan is eerst vullen en testen wel zo slim...

Voor de overdracht  de  kachel en vloer controleren....  en flink  opstoken en nadat huis warm genoeg is pas die meter stand opnemen.

appeltje0
door appeltje0 - Oct 28, 2020 om 11:20
26 Antwoorden / 9 Vragen

Wat de Toon betreft, van overname is geen sprake . De Toon gaat via Eneco  daar sluit je een abonnement voor af.
Zodat je tussen door je verbruik e.d. kunt zien .Je kunt ook allerlei instellingen erin zetten .
Zeer handig, wij hadden er ook een zijn onlangs verhuisd . Nieuwe bewoners wilden hun eigen energie leverancier .
Dus zet je de Toon terug naar Fabrieksinstellingen ,dan zijn al de gegevens en instellingen gewist.
Kun je zelf naar eigen gebruik weer instellen ,alleen thermostaat instellingen Temperatuur aan en uit op een betaald tijdstip.
Dus wij hebben het abonnement vd Toon stopgezet.
maar de Toon blijft gewoon in de woning achter . Dient dan gewoon als thermostaat, dus van overname is geen sprake.

nellekest
door nellekest - Oct 28, 2020 om 11:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het huis niet is overgedragen blijft het toch eigendom van de vorige eigenaar? Tenzij je de sleutel hebt en er al in mag. De vorige eigenaar dient het huis tot de overdracht toch ook te verzekeren dus zal hij er ook voor moeten zorgen dat het huis in goede staat blijft zodat er geen bevroren leidingen en vlochtplekken ontstaan.
Als u de sleutel al hebt niet zeuren en er zelf een termostaat opzetten

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2020 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als koper en verkoper van een huis kan men onderling van alles afspreken. Dus thermostaat overnemen of niet en bij niet, dan is er geen thermostaat. Niemand verbiedt dat, of kan dat verbieden.

En als de koper de vloer voor verwarmd wil hebben en hij neemt de thermostaat niet over, zal hij daar zelf voor moeten zorgen.

pi
door pieterhen - Oct 28, 2020 om 18:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

Houd er rekening mee, als geen energie van Eneco afneemt, je een apart abonnement moet hebben voor de Toon. Bij de ketel zit een klein apart aparaatje om de signalen aan de Toon door te geven en andersom. Zo'n abonnement is niet goedkoop, zodat je beter een andere termostaat kunt nemen, passende bij de ketel.

ro
door ronny530 - Oct 28, 2020 om 18:30
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zonder thermostaat werkt de cv ketel niet dat moge duidelijk zijn. Als u er voor kiest de Toon niet over te nemen zal de verkoper een andere thermostaat moeten plaatsen maar hoeft dat pas te doen voor het moment van overdracht. De verkoper schiet er niets mee op om de thermostaat eerder te verwijderen want tot het moment van de daadwerkelijke overdracht is de verkoper gehouden om de woning in de staat zoals u de woning gekocht heeft aan u over te dragen.

Analoog
door Analoog - Oct 29, 2020 om 08:35
137 Antwoorden / Vragen

Nou die Toon thermostaat kon ik, bij afsluiten van Eneco contract, gratis krijgen, in mijn geval niet gedaan, maar wil er maar mee zeggen dat die Toon niks voorstelt en amper waarde heeft.

Eerdere reacties zijn duidelijk, goedkope uit bouwmarkt halen en aansluiten op beide draadjes, kun je later wel eens veranderen als je wilt....

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 09:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het huis moet edelijkerwijs tot de overdracht worden verwarmd om schade door vocht en schimmel te vermijden.
de toon is volgens u een doodnormale thermostaat zonder abo, en werkt dus. Als overname te ediscussieren is, dan kunt u die weigeren. Tot de overdracht mag de huidige eigenaar dit apparaat laten hangen. U koopt dan een huis zonder thermostaat en bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg tenzij u dit nu met dhuidige eigenaar anders afspreekt.