Iw
door IwanKlaiber Feb 17, 2020 om 17:33
Geldzaken & recht

Moet een doorlopend krediet in zijn geheel zijn afgelost bij het bereiken van 65

Is het juist dat bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar van een van de partners een afgesloten doorlopend krediet
van de Nederlandse Voorschotbank, in zijn geheel moet worden afgelost?

7225 10 Rapporteer

getty
door getty - Feb 17, 2020 om 17:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden van uw contract? Dus waar heeft u destijds voor getekend?

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2020 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een doorlopend krediet wordt bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd meestal wel zodanig gewijzigd dat er geen gelden meer kunnen worden opgenomen en ook dat er zoveel maandelijks moet worden afgelost dat u op een bepaalde leeftijd schuldvrij bent

ne
door neodutchio - Feb 17, 2020 om 18:08
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een bank heeft een zorgplicht. Na het ingaan van het pensioen is het inkomen een stuk lager en wordt lenen dus gevaarlijker. Om de consument niet in financiële problemen te laten komen mag de bank geen geld meer lenen aan klanten vanaf een bepaalde leeftijd. Een doorlopend krediet wordt omgezet in een lening en die moet op tijd afbetaald zijn inderdaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 17, 2020 om 18:29
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als dat bij u aan de orde is zal dat ongetwijfeld in de voorwaarden van de Nederlandse Voorschotbank zijn vermeld. U heeft daar dan voor getekend.
Bij de meeste andere banken is er sprake van een regeling dat een op 654 jarige leeftijd bestaand doorlopend krediet geleidelijk / in stappen wordt afgebouwd.

In heel veel gevallen is het na bereiken van de 75 jarige leeftijd niet meer mogelijk om een (grotere) lening af te sluiten. Credit/debetkaarten zijn daar normaliter wel een uitzondering op en daar is de afgesproken kredietruimte van belang).

marita5
door marita5 Feb 17, 2020 om 18:55
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , 654 jarige leeftijd ? Hopelijk zijn bij deze leeftijd alle kredieten afgelost ;-))

jo
door jorisw Feb 17, 2020 om 20:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@marita: we zien hier vaak genoeg vragen langskomen van mensen die door de hoge rente en lage maandelijkse aflossing niets hebben afgelosd. Dan haal je de 654 jaar ook wel :-)

getty
door getty Feb 17, 2020 om 20:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik hoop niet dat dit de nieuwe aow  leeftijd wordt...

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 18, 2020 om 10:53
16827 Antwoorden / 202 Vragen

65 was uiteraard bedoeld, kennelijk een uitglijder van mijn vinger van rechts naar links die ik niet zag.

Ka
door Kassagebruiker - Feb 18, 2020 om 22:35
683 Antwoorden / 5 Vragen

Na wat googelen gevonden:

Doorlopend krediet aanvragen

Natuurlijk is het ook bij de Nederlandse Voorschotbank mogelijk om een doorlopend krediet af te sluiten. De aflossing ligt tussen de 1 en 3% van het kredietlimiet. Ook bij een doorlopend krediet zul je minimaal 21 jaar moeten zijn om dit af te sluiten. De maximale leeftijd waarmee je een doorlopend krediet kunt afsluiten is 59 jaar. Je zult het doorlopend krediet volledig aflossen voor je 65ste levensjaar. Bij een doorlopend krediet kun je maximaal een bedrag van € 50.000 lenen.

bron:https://www.a-krediet.nl/over-a-krediet/kredietverstrekkers/de-nederlandse-voorschotbank/

koekeloer
door koekeloer - Feb 19, 2020 om 11:49
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat staat er in de voorwaarden?

bennieol
door bennieol - Feb 19, 2020 om 12:05
64 Antwoorden / 3 Vragen

What do you want to do ?
New mail
het ligt eraan pensioen is al niet meer op 65 en wat is/word het pensioen. velen hebben wel een goed pensioen.

jo
door jorisw Feb 20, 2020 om 19:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar we vinden met z'n allen dat de banken een zorgplicht hebben. Die kunnen niet op iemands blauwe ogen af gaan als het om de hoogte van het pensioen gaat. En als ze dat wel doen gaan we weer zeiken over "discriminatie"....

ro
door roderakker - Feb 19, 2020 om 12:08
17 Antwoorden / 20 Vragen

ING bouwt het doorlopendkrediet in fasen af naar uw 72 verjaardag toe:

Voorwaarden

Je moet 18 of ouder en jonger dan 64 zijn. Binnen 5 jaar na je 67e verjaardag moet het krediet volledig afgelost zijn. Dan wordt het krediet ook beëindigd.

We toetsen je aanvraag en registreren de lening bij Bureau Krediet Registratie. Heb je een bijstands- of werkloosheidsuitkering? Dan kan je helaas geen Doorlopend Krediet aanvragen.

mo
door mof - Feb 19, 2020 om 12:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als dat zo in de voorwaarden staat die u bij afsluiten bent aangegaan, ja. Anders niet.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2020 om 10:40
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Lees de voorwaarden...