ka
door katoviejo Oct 6, 2009 om 12:22
Geldzaken & recht

Moet ik aan belasting doorgeven?

Geachte heer/mevrouw,

Een tijd geleden had ik een ongeval bij de fabriek waar ik werkte.

Ik heb door arboclaim een rechtzaak gestart. Nu na vier jaar lijkt het dat de verzekering maatschappij van de tegen partij gaat een vergoeding uitkeren. Ik ben arbeidsongeschikt geworden en ontvang een WIA uitkering.

In het geval dat ik de bovengenoemde bedrag krijg, moet ik aan Belasting en/of UWV doorgeven?

Wat zijn de gevolgen voor mijn uitkering?

Alvast bedankt voor uw advies

7309 8 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 6, 2009 om 12:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zo'n vergoeding kan uit verschillen delen bestaan: bijv. smartegeld, gederfde inkomsten en toekomstig te derven inkomsten, vergoeding van gemaakte onkosten etc. Afhankelijk van wat er vergoed/uitbetaald wordt, kan er belasting (wel of niet) over verschuldigd zijn.

Heeft u de zaak zelf geregeld of heeft u iemand, die uw belangen behartigt?

Vladja

vladja
door vladja - Oct 6, 2009 om 13:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De diverse vergoedingen kunt u het beste apart laten uitbetalen, zodat er over de verdeling over de diverse posten geen misverstand kan komen.

Bij de vaststelling van het smartegeld moet u in de overeenkomst op laten nemen een clausule met ongeveer deze tekst:

Belanghebbende en de verzekeringsmaatschappij zijn voorts op  ..... overeengekomen dat, indien zou komen vast te staan dat de aan belanghebbende toegekende schadevergoeding is onderworpen aan de heffing van inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, de verzekeringsmaatschappij deze belasting/premies voor haar rekening zal nemen.

Vergoeding van gemaakte kosten is geen inkomen, het zijn verantwoorde echte uitgaven.

Smartegeld en vergoeding van gemaakte kosten hebben niets te maken met inkomsten, en dus ook niet met het UWV.

vladja
door vladja - Oct 6, 2009 om 13:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wanneer er schade wordt vergoed omdat iemand door het letsel minder heeft kunnen verdienen, is er eigenlijk geen sprake van gederfd loon, maar van verlies van arbeidsvermogen. Want de bron om met het arbeidsvermogen (zeg maar, met het lichaam en geest) geld te verdienen, is zélf aangetast. Omdat in Nederland niet de bron zelf wordt belast maar alleen de inkomsten uit de bron, kan een schadevergoeding wegens verlies van arbeidsvermogen veelal netto zijn.

 Soms denkt de belastingrechter daar echter wel eens anders over. Bijvoorbeeld als er sprake is van tijdelijke werkloosheid of iemand zelfstandig ondernemer is. Dan is de kans aanwezig dat de schadevergoeding niet onbelast is. Voor dat geval wordt dan voor de zekerheid in de vorm van een beschikking een standpunt van de belastinginspecteur gevraagd of wordt een belastinggarantie aan de verzekeraar gevraagd.

Zo’n belastinggarantie is eigenlijk een verklaring van de verzekeringsmaatschappij aan het slachtoffer, dat indien de schadevergoeding door de belastingdienst als belastbaar inkomen wordt aangemerkt, de verzekeraar het verweer tegen de aanslag op zich neemt en mocht men die zaak verliezen, ook de verschuldigde inkomstenbelasting betaalt. De verzekeraar garandeert dus eigenlijk dat men zal opkomen voor eventuele problemen met de Belastingdienst.

Bron: http://www.ridder-letselschade.nl/praktijk003.htm

Of dit van invloed is op uw uitkering etc. weet ik niet, dus daar doe ik geen uitspraken over.

Vladja

vr1944
door vr1944 - Oct 7, 2009 om 12:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Nee ,net als bijeen andere uitkering van een verzekering hoefft u dit niet op te geven en het heeft ook geen gevolgen voor je uitkering.Ik ben ervaringsdeskundige dus ik weet waar ik het over heb.U ontvangt dit bedrag dus netto.

anita1971
door anita1971 - Oct 7, 2009 om 13:17
102 Antwoorden / 5 Vragen

Als de vergoeding ook voor een deel uit loonderving bestaat lijkt het mij beter het UWV hiervan op de hoogte te stellen.

Of u de belasting op de hoogte moet stellen weet ik niet.

WAO-er

co
door concorde - Oct 7, 2009 om 13:45
15 Antwoorden / 0 Vragen

Al weer een aantal jaren geleden heb ik een belastingaangifte ingevuld voor een persoon die door een bedrijfsongeval zijn rechterhand blijvend slechts gedeeltelijk in mindere mate zou kunnen gebruiken.

Dit was een arbeidsongeschiktheidsuitkering via de verzekering van het bedrijf. Omdat dit soort zaken niet zo veel voorkomt heb ik de belastingdienst geraadpleegd en kreeg ik na drie keer bellen ook drie verschillende versies te horen. Uiteindelijk werd de uitkering gezien als inkomen en moest dus worden opgegeven. Hiervoor gold toen een bijzonder tarief van 20%.

Het betrof in dezen alleen een uitkering als vergoeding voor de ontstane arbeidsongeschiktheid, dus geen smartegeld of anders.

Het lijkt mij dat je de vraag voor moet leggen aan de belastingtelefoon. Misschien krijg je dan ook wel diverse antwoorden als je een paar keer belt maar dan kan er wel duidleijkheid ontstaan over het al of niet opgeven van het bedrag als arbeidsongeschiktheidsuitkering, smartegeld etc.

audb
door audb - Oct 7, 2009 om 15:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ja smartengeld enz enz is inkomsten en daar moet belasting over betaald worden het zelfde geld ook als u bv een hoog bedrag zou winnen in een van de loterijen.

Echter is er geen sprake van inkomsten uit arbeid en dus heeft UWV hier ook niets mee te maken.

Maar stapt u eens naar een advocaat toe die kan u beter helpen dan wij.

vladja
door vladja - Oct 7, 2009 om 16:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

audb,

Ja smartengeld enz enz is inkomsten en daar moet belasting over betaald worden het zelfde geld ook als u bv een hoog bedrag zou winnen in een van de loterijen.

Smartegeld is geen inkomsten en daarover hoeft geen inkomstenbelasting betaald te worden. Om dat zeker te stellen moet je daarom de door mij aangegeven clausule in de overeenkomst opnemen. De verzekeringsmaatschappijen hebben daar ook geen moeite mee om de clausule op te nemen, juist omdat het niet als inkomsten beschouwd wordt.

Het smartegeld geldt wel als vermogen en kan dus in box 3 belast worden.

Vergoeding van gemaakte kosten is geen inkomsten, dus is er geen belasting over verschuldigd.

Om smartegeld te vergelijken met een bedrag winnen in een loterij getuigt wel van een heel aparte denkkronkel. Alsof je bij een zwaar ongeluk gelijk een lotje uit de loterij cadeau krijgt en vergoeding van geleden schade (smartengeld) maar een toevalstreffer moet zijn.

Maar stapt u eens naar een advocaat toe die kan u beter helpen dan wij.

Misschien kan je beter geen foute antwoorden geven als je er geen verstand van hebt.