Li
door LisaW08 Nov 10, 2019 om 13:25
Geldzaken & recht

Moet ik de fout van verwarmingsbedrijf betalen?

Hoi Kassa,

Op 16 september had ik bij Feiken Verwarming een afspraak om de CV ketel te controleren. Bij deze onderhoudsbeurt bleek alles in orde, echter zijn er volgens de monteur voor de zekerheid bepaalde dichtingsringen vervangen. Zaterdagavond 12 oktober ontdekten we dat het laminaat direct aan de kast waar de CV ketel in hangt opgezet door waterschade. We ontdekten dat de cv ketel aan het druppen was en dat dit onder de wasmachine (in de kast direct onder de cv ketel) en in de aangrenzende vloer in de gang gelopen is. Op zondag 13 oktober heeft een monteur het lek kunnen dichten, volgens de monteur bleken er bepaalde plastic onderdelen kapot te zijn.

Ik heb Feiken Verwarming geprobeerd aansprakelijk te stellen, maar dit werd een welles-nietes spelletje. Ik wilde het hierbij laten rusten, ook al zit ik met honderden euros schade (het laminaat in de gehele woning moet vervangen worden) en ik maar 34 euro terug krijg van de verzekering.

Nu kreeg ik echter een factuur van 200 euro toegestuurd - voorrijkosten in het weekend en vervanging van de kapotte onderdelen. Ik kan niet geloven hoe onmenselijk dit is en wil dit uiteraard niet bovenop de schade waar ik door hun fout mee zit betalen. Kan ik iets doen in deze situatie of moet ik de factuur betalen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Lisa

8822 16 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2019 om 13:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Was de monteur die de zaak gerepareerd heeft ook van Feiken? En indien niet, waarom heeft u Feiken als controleur dan niet de boel laten repareren?
Zonder meer een rekening niet betalen geeft problemen en verhogingen van het factuurbedrag
Is het een huurhuis of koophuis? Heeft u een rechtsbijstandsverzekering?

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2019 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een onderhoudsbeurt op 16 september, waarbij u al genept werd doordat er voor de zekerheid bepaalde ringen vervangen moesten worden. Ik neem aan dat u dat apart hebt moeten betalen?

Maar na bijna een maand ondekt u pas die lekkage? Wast u maar één keer per maand?

Maar waarom moet het laminaat in de hele woning vervangen worden als het laminaat in de gang opgezwollen is? En is dat laminaat dan zo oud dat er maar € 34 vergoed wordt door de verzekering?

Is die Feiken wel bij een geschillencommissie aangesloten, dan zou ik daar maar mijn klacht indienen. Eerst overbodig werk doen, omzet maken, en dan ook nog prutswerk leveren.

Ik ga er van uit dat de tweede monteur ook van Feiken is.

Misschien kunt u hier een klacht indienen.  https://installq.nl/heeft-u-een-klacht

Th
door Thijs124 - Nov 10, 2019 om 13:40
289 Antwoorden / Vragen

Ga voor een betere inboedelverzekering. Als ze nog minder dan 10% betalen kun je ook zonder verzekering.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2019 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ligt er maar aan hoe oud dat spul is. Geldt voor elke verzekering, behalve ING die dekken 10 jaar nieuwwaarde.

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2019 om 14:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ma
door marnix1 Nov 10, 2019 om 14:35
256 Antwoorden / 22 Vragen

Zou  Lisa dat niet weten?

aurora1
door aurora1 Nov 10, 2019 om 14:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dus u geeft maar weer eens de zoveelste wijsneus-niet-relevante opmerking in plaats van een wijze reactie aan TS te geven? Dat is toch zielig? Ga liever een wandelingetje maken, u hoeft geen paraplu mee te nemen.

marita5
door marita5 Nov 10, 2019 om 15:38
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@aurora1 , vreemd , Ts heeft de klacht op klachtenkompas verwijderd .

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2019 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er nog gewoon.

pe
door peentjes - Nov 10, 2019 om 14:28
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou op zn minst uw cv man confronteren met de twee verschillende verhalen van de monteurs. Als de een zegt dat alles in orde is en de volgende plastic onderdelen gaat vervangen - en ze elkaar dus tegenspreken - dan mag dat wel even worden uitgelegd. Zo ja, dan vind ik dat zeker een beroep op coulance waard, cq. het schrappen van de laatste factuur. Overigens heeft factureren niks onmenselijks, in tegendeel:)

sw
door swat1500 - Nov 10, 2019 om 15:35
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Als de lekkage is opgetreden bij de vervangen ringen heeft u een punt. Is de lekkage opgetreden bij een niet vervangen onderdeel dan zult u aannemelijk moeten maken dat de monteur bij de controle beurt had moeten zien dat dit onderdeel of klappen stond.
Een onderhoudsbeurt is een moment opname maar biedt geen 100 procent garantie dat daarna niets kapot zal gaan.
Tja die factuur, u zult voor geleverd werk gewoon moeten betalen tenzij dit werk niet naar behoren is verricht.

panter22
door panter22 - Nov 10, 2019 om 15:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat er vanuit dat de lekkage bij  het bezoek van de onderhoudsmonteur is onstaan, dus dat de onderhoudsmonteur een fout heeft gemaakt . Dan heeft de cv ketel al bijna een maand gelekt..
Je hebt bij het wassen nooit iets gemerkt. En de waterdruk was ook nog goed na die lekkage van een maand?
Dan is het onwaarschijnlijk dat de lekkage al zo lang duurt. Als je Feiken aansprakelijk stelt, dan moet je bewijzen dat de lekkage een fout van de monteur is ontstaan. Dat zal moeilijk worden.
Maar even de reaktie op klachtenkompas afwachten.

marita5
door marita5 Nov 10, 2019 om 15:40
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Ts heeft de klacht op klachtenkompas verwijderd .

panter22
door panter22 Nov 10, 2019 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

Zonet stond hij er nog. Wie weet wordt er aan een oplossing gewerkt. Feiken reageert altijd,

marita5
door marita5 Nov 10, 2019 om 15:48
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik klik op de klacht , krijg ik de melding oeps er is iets mis gegaan , probeer het nog een keer , of neem contact op met de klantenservice . In het cache is de klacht ook niet terug te vinden . of het ligt aan  mij .

panter22
door panter22 Nov 10, 2019 om 15:51
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zie ik ook,

Li
door LisaW08 - Nov 10, 2019 om 16:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle snelle reacties!

Antwoorden op de open vragen:

- Het is een koophuis.

- Het laminaat is 7-8 jaar geleden door de vorige bewoners gelegd en ligt door het hele appartement doorgetrokken. De schade bevindt zich in de gang die aansluit op woonkamer, slaapkamer en keuken. Daardoor moet ik helaas de vloer in het hele appartement vervangen. De vloer alleen in de gang vervangen zal niet mooi zijn omdat alles erop aansluit. Er wordt maar 34 euro vergoed omdat alleen het kapotte laminaat wordt vergoed, alleen in de gang (ca 300 euro), met een dagwaarde van 12%.

- Feiken Verwarming heeft de lekkage op 12 oktober inderdaad zelf gedicht. Met het tegensprekende verhaal. Dichtingsringen moesten worden vervangen, tweede monteur die lek kwam dichten zei dat plastic onderdelen waren afgebroken, via de mail werd gezegd dat onderdelen poreus waren geworden. Drie verschillende verhalen dus.

- Ik heb de lekkage pas een maand later ontdekt omdat het kleine drupjes waren die achter de wasmachine drupten. De wasmachine staat op een ongelegde betonvloer. Het water is dus heel langzaam hierin gesijpeld en vervolgens onder het laminaat in de gang, waar de kast met cv ketel en wasmachine aangrenst. Ook ben ik in die maand veel voor werk onderweg geweest en heb ik vrij weinig gebruik gemaakt van de wasmachine of verwarming.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2019 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan maar gewoon het laminaat in de gang vervangen en bij de deuren een strip.

Wat is een ongelegde betonvloer?

Ik zou ook maar eens een stukje zeil onder die wasmachine leggen. Ziet u beter wat er gebeurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 17:30
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie dat u een koophuis heeft. U kunt dan voor advies en hulp ook terecht bij https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/vereniging-eigen-huis/ en als er inderdaad sprake is van wat in de volksmond 'wanprestatie'wordt genoemd en de oorzaak werkelijk aan de monteur is gelegem dan geldt wettelijk: https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/61393-wanprestatie-ingebrekestelling-en-verzuim.html  en de wetgeving die dan van toepassing is: https://www.wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6-artikel-74-wanprestatie/  Heeft u een rechtsbijstandsverzekering dan kunt u ook die inschakelen  en u kunt u ook nog richten tot https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/installerende-bedrijven/  U dient wel te kunnen aantonen dat u schade heeft en er kan/zal rekening worden gehouden met afschrijving. Het vragen om ook nog € 200,00 lijkt mij onrechtmatig.
Vraag:  Wat is de reden dat u maar een zo laag bedrag terugontvangt van uw inboedelverzekeraar?

panter22
door panter22 Nov 10, 2019 om 17:48
6599 Antwoorden / Vragen

Ts is verzekerd voor de dagwaarde. Niet all risk. Laminaat is in 8 tot 10 jaar afgeschreven en heeft bijna geen waarde meer. En je krijgt niet het laminaat in het hele huis vergoed als er slechts een deel stuk is.

tijger1
door tijger1 Nov 10, 2019 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft niets met all-risk te maken. Er wordt afgeschreven. Alleen ING kent 10 jaar nieuwwaarde dekking.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 10, 2019 om 18:02
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. als u van mening bent dat uw inboedelverzekeraar te weinig voor u heeft gedaan om de schade te claimen resp. het betaalde bedrag in de gegeven context te laag is is er ook nog een mogelijkheid om mede op basis van verkregen, in deze zin, voor positieve adviezen m.b.t. uw verzekeraar ook nog terecht bij de Ombudsman van www.KiFiD.nl.

sw
door swat1500 - Nov 10, 2019 om 18:56
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Kunststof kan inderdaad poreus worden. Ik begrijp dat de lekkage niet optrad bij de vervangen onderdelen? Hoe oud is de betreffende ketel?

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2019 om 21:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou eerst het opgebolde laminaat verwijderen en een bouwdroger huren en die even laten werken op de open liggende vloer en op/bij de cementvloer om vocht zo goed mogelijk te verwijderen. Ook opdat u niet ook nog schimmel krijgt. Dan alleen het opgebolde laminaat vervangen en met een strip laten aansluiten op de andere ruimtes. Op de cementvloer zou ik goedkoop zeil leggen en onder de wasmachine in de kast een lekbak zetten: https://www.gamma.nl/assortiment/lekbak-t-b-v-wasmachine-wit-70x70x10-cm/p/B826588

mo
door mof - Nov 11, 2019 om 11:51
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U stelt ze aansprakelijk middels een aangetekende brief waar u in meldt dat de schade door hen is veroorzaakt wordt gecompenseerd met de nakomende kosten. Grite kans dat dit bedrijf het erbij laat, naar de rechter gaan is duurder en heeft zelfs de kans dat ze verliezen en extra kosten maken.

panter22
door panter22 Nov 11, 2019 om 12:46
6599 Antwoorden / Vragen

De schade aan het laminaat is door de verzekering berekend op €34.

1paul
door 1paul - Nov 11, 2019 om 14:34
3144 Antwoorden / 0 Vragen

als monteur 1 de ringen heeft vervangen die later zijn gaan lekken heeft u een punt om niet te betalen, ik neem aan dat u dit op de factuur heeft staan, de 1ste factuur dus, en dat u dus kunt bewijzen dat deze zijn onderhoud preventief zijn vervangen...

in dat geval kunt u weigeren de 2de factuur te betalen met verwijzing naar factuur 1...

heeft u echter geen bewijs dan kunt u niets, dan is het uw woord tegen dat van hen, wat u dan nog kunt is een ander onderhoudsbedrijf nemen welk zijn werk wel goed doet..

informeer rond u heen, kijk niet alleen naar de rpijs maar ook naar betrouwbaarheid, bereikbaarheid bij storing enz enz...

Zeeg
door Zeeg - Nov 11, 2019 om 19:08
39 Antwoorden / 0 Vragen

Wassen ????

Li
door LisaW08 - Dec 6, 2019 om 13:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Om nog even terug te komen op dit topic: er is geen oplossing gekomen. Feiken Verwarming wil me niet tegemoet komen en houdt vast aan het verhaal "afvoer is poreus geworden", terwijl tijdens de controle "dichtingsringen voor de zekerheid zijn vervangen" en tijdens de reparatie van het lek "plastic onderdelen waren afgebroken". Ik heb de 200 euro om het lek - hun fout - te dichten betaald. Ik zit met de schade aan mijn vloer die ik door mijn hele appartement moet vervangen omdat deze ligt doorgetrokken. Ik zou Feiken Verwarming dus zeker niet aanraden, want ze staan niet garant voor hun services ;)

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die hele vloer vervangen in uw appartement is natuurlijk uw eigen keuze.

En als dat werkelijk een maand heeft staan lekken, was de cv allang en breed uitgevallen omdat de druk te laag geworden was.

En nou was ineens de afvoer poreus? Welke afvoer en is die nu ook vervangen?

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2019 om 13:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar ben ik ook benieuwd naar.
En heeft u al een onafhankelijke rechtbijstandsverzekering? Niet voor deze kwestie, maar voor de toekomst. Ik zou ook maar een bouwdroger wat laten werken ander ligt straks een nieuwe vloer ook bol en kunt u alsnog schimmel krijgen. En dank voor het nog weer melden.