Sp
door Spiem112 Oct 17, 2019 om 00:47
Geldzaken & recht

Moet ik de schade door lekkage verhelpen?

Ik heb sinds deze week een bruine vochtvlek op het plafond van mijn huurappartement (doorsnee +/- 10 cm). Het appartement is op de bovenste verdieping, dus er is lekkage aan het dak (neem ik aan).

Als ik het goed gelezen heb, is verhuurder verplicht de lekkage te verhelpen, maar niet verplicht de vervolgschade hiervoor te vergoeden. Dat betekent dus dat ik het plafond op eigen kosten moet over schilderen.

Nu ga ik met een paar maanden dit appartement verlaten en heb ik niet echt last van de vlek. Ben ik verplicht deze weg te werken voor de oplevering?

Er is overigens in de 4 jaar dat ik hier woon geen onderhoud/inspectie geweest aan kozijnen, dak of ander buitenwerk, mocht dat nog uitmaken

6491 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2019 om 00:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als u lekkage heeft is de schade aan het plafond voor de verhuurder. Vervolgschade, zoals dat het vocht langs de muren is gaan lopen is voor uw inboedelverzekering, die dat weer verhaalt op de verhuurder. Dus zou er zeker niet eerst zelf aan beginnen. Even als waarschuwing (als ondervinderster van lekkages): het hele plafond moet behandeld worden, zo ook eventuele muur. Dus niet "een stukje". Ook al heeft u er nu geen last van en het pand gaat verlaten.

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2019 om 09:04
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Neem contact op met uw verzekering en ga nog even niet zelf aan de slag. Met alleen het vlekje weg werken komt u er niet mee klaar. Als het goed is komt er dan iemand kijken naar de schade en opdracht geven dit te herstellen. De rest handeld de verzekering wel af met de verhuurder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 17, 2019 om 09:22
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Als het plafond van de woning heeft door lekkage in het dak dan is dat geheel en al een kwestie voor/van de verhuurder.
U behoeft het plafond helemaal niet over te schilderen. Gedraging van u is niet de oorzaak. U dient wel per onmiddelijk de lekkage te melden en had dat eigenlijk al een week geleden meteen moeten doen. Maar een week na de ontdekking kan nooit in uw nadseel zijn.

Wilt u nog meer advies, benader dan de https://www.woonbond.nl/

ro
door ron503 - Oct 17, 2019 om 11:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n vermoedelijke daklekkage dient u wel direct bij de verhuurder te melden want die lekkage houdt niet vanzelf op. Als de vochtvlek al zichtbaar is dan is de lekkage al veel langer aan de gang en kan al grotere schade hebben aangericht. De verhuurder is verzekerd voor de lekkage en de vervolgschade van die lekkage maar als u die niet meldt kan u nalatigheid verweten worden.

de
door denotto - Oct 18, 2019 om 12:05
66 Antwoorden / 17 Vragen

hoi, ik heb dit ook gehad, lekkage van het dak, waar ik precies onder woon. de woningbouwvereniging wilde dat niet herstellen, moest maar naar de inboedelverzekering, brief van de verzekering dat dat onder de opstal viel, dus bij de woningbouw. Met brief van verzekering  in de hand is het alsnog gerepareerd. ze proberen het op de huurder te verhalen, bah....
Ook de vervolgschade aan t behasng is hersteld...

la
door lady100 - Oct 18, 2019 om 12:06
12 Antwoorden / 0 Vragen

De geleden schade vanwege lekkage aan het plafond e.v. muur(en) bij u inboeldelvezekering aanmelden de inboedelverzekering verhaald de gleden schade aan het plafond e.v. muur(en) bij de verhuurder.

mo
door mof - Oct 18, 2019 om 12:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt er vanaf wat u heeft ondertekend in het overname protocol toen u de huur vier jaar geleden bent aangegaan.  Als daarin niets over de status van het plafond staat is er niets vastgelegd, dus kunt u het plafond gewoon laten zoals het nu is. Als het is vastgelegd dat het plafond strak en nieuw gesausd was, tja, dan zult u dit even moeten herstellen.
Heet u de lekkage wel al gemeld?

gerbera
door gerbera Oct 18, 2019 om 12:24
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft totaal niets met overname te maken, door daklekkage is de vlek vorige week ontstaan en daar is de verhuurder aansprakelijk voor. Normaal wordt dit door de verzekering gedekt. Dus de TS hoeft niets zelf te doen.

mslingen
door mslingen - Oct 18, 2019 om 12:21
33 Antwoorden / 0 Vragen

Gevolgschade valt meestal onder de opstalverzekering van de verhuurder. Lees ook dit even https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wie-moet-schade-lekkage-vergoeden

br
door brandewijn - Oct 18, 2019 om 14:28
85 Antwoorden / 34 Vragen

ik heb dat ook gehad met een wit plafond
ingespoten met een spuitbus polyfilla S200 niets meer van te zien

Sp
door Spiem112 - Oct 20, 2019 om 22:47
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ter info: ik heb de schade na constatering ook meteen gemeld.

Ze zijn inmiddels langs geweest, en constateerden op het dak veel gebreken. Ze lieten mij weten met de eigenaar te gaan overleggen. Nog niks van gehoord, ben benieuwd hoe happig de eigenaar - die het pand overigens pas een maand geleden heeft gekocht - is om dit meteen te laten repareren. We wachten het af.. maar in ieder geval fijn dat ik niet met kosten kom te zitten!