Be
door Bentley2016 Jun 8, 2023 om 20:35
Geldzaken & recht

Moet ik een expert van de tegenpartij toelaten tot mijn woning?

Een buur heeft een huis gekocht en komt er nu achter dat zij natte muren heeft. Via rechtsbijstand stelt zij nu dat ik moet meebetalen aan de mandelige muur. Het gaat om een zonder vergunning uitgegraven kruipkelder die tot slaapruimte is gemaakt. Zeker 5 bewoners voor haar zijn allen verhuist omdat zij een natte kamer met schimmel hadden. Ik heb de ruimte gewoon als kruipkelder met een klein stukje verdiept waar ook af en toe water staat. Omdat dit alleen voor berging is heb ik hier geen probleem mee.  Nu heb ik een aangetekende gekregen met de meededeling dat er een expert wordt ingeschakeld, ben ik verplicht deze binnen te laten? De kruipkelder voldoet niet aan de eisen voor woonruimte, geen vluchtweg, een kamer zonder raam en een kamer met een piepklein raampje. Het riool van de woning is aangepast met een terugslagklep die bij regenval water in de tuin loost en dat rioolwater loopt ook bij mij door mijn tuin ook worden de muren nat van dit water. Moet ik reageren op die aangetekende brief of gewoon afwachten?

3537 13 Rapporteer
sira
door sira - Jun 8, 2023 om 20:45
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Bent u lid van Vereniging Eigen Huis? Neem contact met ze op en wordt lid 033 450 77 50

U kunt ook uw eigen opstalverzekeraar bellen en vragen om advies.

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2023 om 21:10
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U zult in een claim hoor en werderhoor moeten geven/toelaten. Dus ja!

ne
door neodutchio - Jun 8, 2023 om 21:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Was er geen vergunning nodig, of is er bewust geen vergunning aangevraagd? Het vocht, is dat grondwater of lekkage?

U moet inderdaad de expert toelaten, maar voor uzelf is het ook handig om bewijs te verzamelen dat het hier gaat om een kruipruimte en niet om een woonruimte.

rj
door rjw - Jun 8, 2023 om 22:37
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou je de expert niet toe willen laten?

Be
door Bentley2016 - Jun 9, 2023 om 00:31
8 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het uitdiepen van een kruipkelder is er vergunningplicht en moet de ruimte aan bepaalde eisen voldoen. Ik heb geen vergunning aanvraag terug kunnen vinden voor de zekerheid ga ik hier nog navraag naar doen. Ik wil de expert eigenlijk niet toelaten omdat hij werkt in opdracht van de tegenpartij. Ik heb zelf geen advocaat en wil hier eigenljik ook geen kosten voor maken omdat ik eigenlijk vind dat ik geen schuld heb aan haar natte muren. Het ergste moet ze nog meemaken want als er een stortbui valt dan staat er een laag water in haar slaapkamer dit heeft ze nog niet meegemaakt. Het vocht en schimmel op de muren is optrekkend vocht oftewel grondwater. Ik heb de bouwtekening van de bouwperiode en daar staat duidelijk dat het een kruipruimte is en een kleine ruimte voor fietsen. Er zijn meerdere buren die de kruipruimte uitgegraven hebben en deze gebruiken als slaapruimte of als kantoorruimte en allemaal hebben ze l;ast van water bij een stortbui. Zij is de enige die een openriool in de tuin heeft dat overloopt bij regen wat slecht is voor de volksgezondheid want er zit ook ontlasting bij.
Ik heb hier nooit wat van gezegd omdat je het mensen niet moeilijk wil maken maar nu zal dit natuurlijk ook tersprake komen. Eigenlijk is de woning niet geschikt voor bewoning als de kelder niet bewoond kan worden. Het is een woonlaag met een opkamer waar een badkamer is gemaakt de slaapruimte is dus die natte kelder. Ze heeft gewoon een kat in een zak gekocht en probeert nu op deze manier mij voor een gedeelte van de kosten op te laten draaien. Wat kan ik in deze nog doen?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 9, 2023 om 07:29
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Of u verplicht bent een expert van de tegenpartij toe te laten weet ik niet maar ik zou in uw geval wel willen weten of er iets aan die natte steeds terugkerende periode te doen is, vooral met rioollozing erbij.
Zelf ook een expert inschakelen een optie?

Ja
door JannyBoe - Jun 9, 2023 om 08:36
513 Antwoorden / Vragen

Hallo, als u er samen niet uitkomt is de kans heel groot dat uw buur naar de rechter stapt gezien het inschakelen van rechtsbijstand.
Zie ook deze info van het Juridisch Loket.
Als het zover komt zult u daar linksom of rechtsom wat mee moeten.
Ik denk dat het verstandig is om in dit stadium ook juridische bijstand in te roepen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jun 9, 2023 om 11:01
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U hoeft niet aan het verzoek te voldoen omdat zo'n onderzoek bedoelt is om bewijs te verzamelen die tegen u gebruikt zou kunnen worden en daarbij betreft het geen onafhankelijk expert. Reageer wel op die aangetekende brief want het komt vaker voor dat een rechtsbijstand advocaat zo'n aangetekende brief verzendt in de hoop dat u er in toestemt maar als u dat niet doet houdt het voor zo'n advocaat al snel op. Mocht het toch tot een rechtszaak komen dan stelt indien nader onderzoek noodzakelijk is de rechtbank een onafhankelijk expert in en dan dient u wel toegang tot uw woning te verschaffen maar dan wordt het alsnog moeilijk om vast te stellen dat u de schade aan de mandelige muur heeft veroorzaakt

Franske1958
door Franske1958 - Jun 9, 2023 om 11:18
422 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt mij dat buur een verborgen gebrek, zijnde natte muren, heeft ontdekt en heeft geprobeert om de oorzaak van te
achterhalen. U dient zeker mee te werken aan een onderzoek door een expert. Dat hun hier een expert voor hebben
ingeschakeld lijkt mij meer dan logisch. Echter de kans is best aanwezig dat die expert zal ontdekken dat de oorzaak
van dat vocht ligt in het zonder vergunning uitgraven van die kruipkelder en dat U niet alleen mee moet betalen. Maar
als bewezen wordt dat dat vochtprobleem wordt veroorzaakt door uw gegraaf dan denk ik dat de kans erg groot is dat
U opdraait voor alle kosten voor het oplossen van dat door U veroorzaakte vochtprobleem. En dan maar hopen dat buur
niet de verkoper tipt dat de oorzaak van dat vocht is gevonden. En dat U een nog groter probleem gaat krijgen.

mo
door mof - Jun 9, 2023 om 12:40
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het een uitgegraven kruipruimte is lijkt me niet dat u iets hoeft te accepteren. Of voor uitgraven een vergunning nodig is, daarvan ben ik niet zeker. Dat hangt volgens mij af hoe het huis is gefundeerd. Maar een kruipruimte uitgraven betekent niet dat uw buur een claim bij u kan neerleggen om uw kruipruimte droog te houden.

1paul
door 1paul - Jun 9, 2023 om 16:33
3135 Antwoorden / 0 Vragen

u hoeft deze expert niet perse toe te laten, wel kunt u van te voren vragen welke bedoeling zijn bezoek heeft en waar deze naar wil kijken en aan de hand van het antwoord kunt u dan beslissen om deze wel of niet toegang te geven tot uw pand.

ik zou persoonlijk eerst de buur maar eens wijzen op het riool wat open en bloot rioolwater loost in de tuin en dat ze dit eerst maar eens aanpakt en wijs haar er bovendien op dat u hier ook last van heeft EN dat dit bovendien gewoonweg verboden is, men mag in Nederland een riool niet zomaar in de tuin laten lozen!!!!
niet echt bevordelijk voor de gezondheid van mens en dier!!

laat bovenstaande ook aan de expert weten als u deze bericht, meld deze ook dat deze eerst maar eens bij de buur moet gaan onderzoeken naar mogelijke oorzaken zoals, ligt er wel een drain op de juiste diepte en zoals eerder gezegd de lozing, daarbij kunt u ook wijzen op eventueel verborgen gebreken en dat mend aarvoor niet bij u moet zijn maar bij de verkoper, hoe heeft deze de woning verkocht, welke belofte's zijn er gedaan, wat is er gemeld bij de verkoop enz enz, zoek dit zelf ook op op internet eventueel en vraag dit anders na bij de verkopende makelaar!!!!

wijs overigens de claim af in dit schrijven, wel is het wijs om zelf een deskundige te laten onderzoeken bij uzelf wat eventueel te nemen stappen zijn, afwachten zou ik het zeer niet maar maak ook niet al te veel kosten van te voren, wacht even af wat u terug hoort op uw vragen en opmerkingen en doe ook alvast navraag bij de gemeente wat wel en niet is toegestaan in deze woningen, leg daar de situatie uit NADAT u uw vragen hebt gesteld

Iv
door Ivo W - Jun 9, 2023 om 17:26
729 Antwoorden / Vragen

Zonder gerechtelijk bevel hoeft u zo'n expert niet toe te laten tot uw woning.

En als bij voorbaat al de insteek is dat er een rapport opgesteld 'moet' worden om daarmee bij u een claim neer te leggen, dan zou ik de door de tegenpartij ingeschakelde expert ook niet binnen laten.

Treedt de wateroverlast en schimmelvorming alleen op op de muur die uw buren met uw woning delen? Of ook op de andere muren van de betreffende vochtige kelder?

Als ik het hele verhaal zo lees, is er gewoon een (zeer) hoge grondwaterstand en dan is het bouwen en onderhouden van een waterdichte kelder een hele dure grap. Duurder dan een extra verdieping op het huis zetten!