Moet ik een gast de schade vergoeden van bij ons in de zaak opgelopen schade?
Een gast heeft bij haar bezoek aan ons haar broek aan een uitstekende schroef in een stoel beschadigd. Wij hebben toegezegd de schade te willen betalen maar indien zij de broek volledig vergoed wil krijgen (dus niet de schade laat herstellen) dan willen wij de broek hebben. Wij vinden het niet terecht dat wij een volledige broek vergoeden voor een beperkte schade en dat zij de broek houdt (en waarschijnlijk de broek nooit zal laten herstellen). Staan wij in ons recht als wij de broek opeisen als zij volledige vergoeding wil op basis van de aankoopnota?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Het is eigenlijk geen consumentenvraag maar mijn gevoel zegt dat u geen onredelijke eisen stelt. Dus reparatie betalen of broek vergoeden tegen inlevering van de broek vind ik zeer netjes.
Ja, u staat in uw recht maar bent dan wel een klant armer misschien. Wat moet u met een kapotte broek? De dame moet ook weer naar de winkel voor een nieuwe broek.
door joriswApr 30, 2018 om 20:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen
Ik denk dat het er om gaat dat TS (terecht) niet de schade wil vergoeden en dat de klant het met een paar steekjes repareert en de broek gewoon blijft dragen.
Ge
door GeneeApr 30, 2018 om 20:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Ja, dat begrijp ik maar wat wil de TS, zijn goed recht of een kans om een klant te behouden? Neem aan dat de klant voor het geld kiest, dus de TS is het geld voor de broek toch kwijt en wat krijgt hij ervoor terug, een kapott broek.
door tijger1Apr 30, 2018 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Zo’n klant zou ik niet willen behouden,
Ge
door GeneeApr 30, 2018 om 21:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen
Misschien heeft ze een grote familie die daar dan ook niet meer komen.
door user123Apr 30, 2018 om 22:49
1346 Antwoorden / 3 Vragen
Je kunt beter selectief zijn in je klanten. Dit soort klanten kosten alleen maar geld.
Ja, u staat dan volkomen in uw recht. Zou zij de broek laten repareren, dan zal de broek waarschijnlijk ook wat “minder” waard zijn. Zij zou dan ook nog recht hebben op een stukje waardevermindering.
Maar als u de broek volledig vergoed op basis van die aankoopnota, heeft zij geen recht meer op het beschadigde goed.
U staat misschien wel in uw recht maar vind het wel kinderachtig dat u de oude broek wilt hebben. Uw gast zal waarschijnlijk de broek ook na herstel nietvoor het "net" kunnen dragen. U kunt uw bedrijfsaansprakelijkheid verzekering inschakelen. Om hoeveel geld hebben we het eigenlijk?
Ja, en die beroepsaansprakelijkheidsverzekering eist ook de kapotte broek terug. Er even vanuit gaand dat de broek nog heel nieuw is en zij de nieuwwaarde vergoeden.
U staat in uw recht, dan maar een klant (tijdelijk) kwijt. Het zou toch blijvend tussen u beiden staan als u de broek vergoedt en zij er op staat de beschadigde te houden.
U kunt kiezen uit 2 opties. Of de hele broek vergoeden en dan krijgt u de broek. In feite koopt u dan de broek. De andere optie is dat u een waardevermindering betaald. Stel dat de broek nog wel te gebruiken is door de klant, dan kan ze een gedeelte van het bedrag krijgen. Zo werken verzekeraars ook.
Is toch net zo simpel als een Verzekerings schade? De verzekering keert schade broek uit, dagwaarde, en ook: wil die broek dan hebben. Dus uwerzijds een normale claim op broek @bobby.
Ik zou de procedure van de verzekeringsmaatschappij volgen. En uw eigen opvattingen daaraan ondergeschikt maken. Die spelen geen rol en zorgen misschien voor een vervelende relatie met uw bezoek. Vertrouwen in plaats van wantrouwen dus. Hou het vooral zakelijk.
TEGENVRAAG: Wilt u de broek hebben om aan uw verzekeraar over te kunnen/moeten dragen?
Indien niet, is het toch erg kinderachtig om de broek op te eisen om hem daarna alleen maar weg te gooien ... U neemt m.i. wraak op het feit, dat de broek best gerepareerd kan worden maar de klant, die dit allemaal bij ú als gast overkomt, dit niet wil accepteren. We kennen de reden/onderbouwing van de klant echter niet.
Kleinzieligheid is de juiste uitdrukking hiervoor en dat is hetzelfde als een bekrompen wraak-denken!
Officieel zult u echter in uw rècht staan ... en dàt wilt u (qua karakter/uit principe) hier ook krijgen. Deze topic brengt u geen mililmeter verder, maar u zult ongetwijfelt alleen de voor u gunstige antwoorden onthouden.
door tilpendMay 1, 2018 om 13:35
132 Antwoorden / 0 Vragen
TS stelt een vraag om een antwoord te krijgen. Dit topic brengt hem dus wel verder want het is nu wel duidelijk dat hij/zij in zijn/haar recht staat.
Jouw reactie slaat verder helemaal nergens op, net als de meeste van je bijdragen trouwens.
door hansje kleinMay 1, 2018 om 14:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen
@Tilpend ...
Het is aan de TS wat er belangrijk is tussen de gegeven antwoorden, dat klopt. Het is echter een raar OT-verschijnsel op dit forum, wanneer reageerders elkaar onderling beginnen af te zeiken ... en anderen dezelfde bijdrage gaan plussen. Ik geef mijn mening en u kunt geheel vrij uw eigen bijdrage leveren. Zo werkt dat. We zitten hier toch niet in een kleuterklasje ... Mijn insteek is, dat we het (halve) verhaal maar van één kant ervaren en TS tot hier aan toe, nog géén enkel feedback heeft gegeven. Het uiteindelijke nut van deze onzinnige en éénzijdige topic is ... dat de deelnemers zich tegenzijdig in de haren gaan vliegen ... ???
door newmikeyMay 1, 2018 om 14:41
830 Antwoorden / 0 Vragen
In dit (unieke) geval ben ik het eens met HansjeKlein eens zowaar. TS zit niet in de textielbranche, neem ik aan, en heeft niets anders te winnen door de beschadigde broek te houden dan de klant op kinderachtige wijze dwars te zitten. So what als de klant èn een nieuwe broek kan kopen en de oude voor weinig laat repareren? Dat is een kleine genoegdoening voor het ongemak en de tijd die klant daaraan moet besteden (als de klant dat uberhaupt al wil).
Er horen in je etablissement géén zaken te zijn waar mensen zich aan kunnen bezeren of hun kleren aan kunnen beschadigen, punt. Verantwoording aanvaard je niet alleen passief, je neemt die verantwoording ook.
Iets in de trand van "hier heeft u het geld voor een nieuwe broek en we hopen oprecht dat die oude ook nog te repareren is, nogmaals excuses voor het ongemak. We hopen dat we het goedgemaakt hebben met u en dat u hier graag weer terug komt." zou uit klantvriendelijkheid en service oogpunt een uitstekende oplossing zijn in plaats van gezeik over een paar euro.
door hansje kleinMay 1, 2018 om 15:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen
@Newmikey ...
Meningsverschillen zijn altijd welkom op fora omdat je de eigen mening aan die van anderen kunt toetsen. TS spreekt hier in de vraag zèlf over 'een gast' ... maar is zèlf tenslotte een zeer slechte gastheer.
Bo
door BobVMay 1, 2018 om 20:56
1 Antwoorden / 1 Vragen
Verbazingwekkende waarde-oordelen... Evengoed bedankt voor de feedback.
door hansje kleinMay 2, 2018 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen
Beschouw de reacties als een keuzemenu. Op een algemeen consumentenforum (dus niet uitsluitend juridisch, technisch of ethisch getinte deelnemers) komen de gegeven antwoorden altijd uit geheel diverse windrichtingen:
W = Wettelijk onderbouwd/bewezen O = Onderbuikgevoel/emotioneel N = Normafwijkend/creatief Z = Zeurpieterig
door hansje kleinMay 1, 2018 om 15:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen
@Tijger1 ... en het eindoordeel
Ik spreek ook nergens tègen, dat/of TS is zijn recht staat ...
maar dat hij die beschadigde broek wil gaan aantrekken, zou uiteindelijk een zeer opvallend antwoord zijn, maar daar horen we hier verder niets meer over. Ik nam de vrijheid om eens, buiten de standaard verzekeraars-denk-box, hardop te overleggen en kom steeds weer tot dezelfde eindconclusie ... het gaat hier eerder over kinderachtigheid en/of wraakzucht en gelukkig ben ik niet de enige geweest die niet alleen de regeltjes naar voren schuift ... Verzekeraars kiezen overigens voor hun eigenbelang en huren daarvoor een quasi-expert in. TS vraagt om de mening van 'experts' en kan nu uitkiezen. Hij zou de broek kunnen laten repareren en aan een goed doel kunnen schenken ...
Er wordt de Ts van alles aangewreven, maar hij stelt hier een simpele vraag. En het antwoord op zijn laatste zin is JA, u staat in uw recht.
@hansje. En dat is de mening van een echte “expert”.:-))
Dan maar even een veronderstelling van mijn kant. Ik neem aan dat de beschadiging miniem is, met een echte scheur of gat, zou de Ts mijns inziens die vraag niet gesteld hebben.
door hansje kleinMay 1, 2018 om 18:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen
Ik twijfel uw 'deskundigheid' hier niet (en overigens nooit niet) aan ... maar zoek naar andere antwoorden dan zoals ze in de 'regeltjes' staan.
M.a.w. iedere deelnemer is uiteindelijk zijn eigen expert en dat is te respecteren. TS kan ook de rechtsbijstandsverzekering aanspreken of naar een juridisch buro gaan ...
Op een forum komen de gegeven antwoorden altijd uit geheel diverse windrichtingen:
W = Wettelijk onderbouwd/bewezen O = Onderbuikgevoel/emotioneel N = Normafwijkend/creatief Z = Zeurpieterig
Uiteindelijk komt het op de soort beschadiging aan en tevens of de stof zich min of meer goed en eerder onzichtbaar laat herstellen of de klant iets anders aangeboden moet worden dan een reparatie.
Het door u gemaakte aanbod om de kosten voor een geheel nieuwe broek te accepteren ... vind ik tenslotte erg grosszügig, dus eerder een GROOTS gebaar, omdat u hiertoe, behalve bij een spiksplinter nieuwe broek helemaal niet verplicht bent.
Derhalve zou ik het gedane aanbod alsnog intrekken ... wanneer u vindt, dat de klant er hier een slaatje uit wil slaan.
Tòch blijft het onduidelijk/vaag, wat u precies met die kapotte broek wilt gaan doen ...
De rechtsbijstandverzekering aanspreken of een juridisch bureau voor een beschadiging aan een broek? Welja, wat een onzin. De Ts is gewoon aansprakelijk en dat erkent hij ook.
Een ieder bedankt voor de feedback. Wij hebben inmiddels op basis van jullie respons besloten zonder de broek op te eisen het bedrag aan onze gast uit te keren. Ondanks onze eventuele rechten kiezen wij toch voor het onderhouden van de goede relatie met onze gast. De verzekering dekt geen schade onder de € 300 dus daar hoeven we niet aan te kloppen, helaas.
Een beetje jammer vind ik dat bij het stellen van een vraag als deze onmiddellijk door sommigen waarde-oordelen worden gegeven en vooronderstellingen worden gedaan. Ik zou het prettiger hebben gevonden als deze achterwege waren gebleven. Gelukkig hebben de meesten van jullie waardevolle feedback gegeven waarvoor nogmaals mijn dank.
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.
Tijdens de laatste uitzending van dit jaar
Kwam weer het onderwerp
Veelvoorkomende problemen met de distributieriem
Als een burger de dupe word door een bedrijf
Waar bi
...
Lees meer
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer