Bo
door BobV Apr 30, 2018 om 20:07
Geldzaken & recht

Moet ik een gast de schade vergoeden van bij ons in de zaak opgelopen schade?

Een gast heeft bij haar bezoek aan ons haar broek aan een uitstekende schroef in een stoel beschadigd. Wij hebben toegezegd de schade te willen betalen maar indien zij de broek volledig vergoed wil krijgen (dus niet de schade laat herstellen) dan willen wij de broek hebben. Wij vinden het niet terecht dat wij een volledige broek vergoeden voor een beperkte schade en dat zij de broek houdt (en waarschijnlijk de broek nooit zal laten herstellen). Staan wij in ons recht als wij de broek opeisen als zij volledige vergoeding wil op basis van de aankoopnota?

2894 17 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 30, 2018 om 20:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is eigenlijk geen consumentenvraag maar mijn gevoel zegt dat u geen onredelijke eisen stelt.
Dus reparatie betalen of broek vergoeden tegen inlevering van de broek vind ik zeer netjes.

Ge
door Genee - Apr 30, 2018 om 20:14
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, u staat in uw recht maar bent dan wel een klant armer misschien.
Wat moet u met een kapotte broek?
De dame moet ook weer naar de winkel voor een nieuwe broek.

jo
door jorisw Apr 30, 2018 om 20:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het er om gaat dat TS (terecht) niet de schade wil vergoeden en dat de klant het met een paar steekjes repareert en de broek gewoon blijft dragen.

Ge
door Genee Apr 30, 2018 om 20:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat begrijp ik maar wat wil de TS, zijn goed recht of een kans om een klant te behouden?
Neem aan dat de klant voor het geld kiest, dus de TS is het geld voor de broek toch kwijt en wat krijgt hij ervoor terug, een kapott broek.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2018 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo’n klant zou ik niet willen behouden,

Ge
door Genee Apr 30, 2018 om 21:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heeft ze een grote familie die daar dan ook niet meer komen.

user123
door user123 Apr 30, 2018 om 22:49
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt beter selectief zijn in je klanten. Dit soort klanten kosten alleen maar geld.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u staat dan volkomen in uw recht. Zou zij de broek laten repareren, dan zal de broek waarschijnlijk ook wat “minder” waard zijn. Zij zou dan ook nog recht hebben op een stukje waardevermindering.

Maar als u de broek volledig vergoed op basis van die aankoopnota, heeft zij geen recht meer op het beschadigde goed.

ju
door juliomariner - Apr 30, 2018 om 20:23
1325 Antwoorden / 2 Vragen

U staat misschien wel in uw recht maar vind het wel kinderachtig dat u de oude broek wilt hebben. Uw gast zal waarschijnlijk de broek ook na herstel nietvoor het "net" kunnen dragen. U kunt uw bedrijfsaansprakelijkheid verzekering inschakelen. Om hoeveel geld hebben we het eigenlijk?

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 30, 2018 om 20:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

100% zeker dat de klant ts wil uitkleden en die kapotte broek FF laat repareren voor 8 euro bij een kleermaker.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2018 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Heel juist.

ju
door juliomariner Apr 30, 2018 om 20:54
1325 Antwoorden / 2 Vragen

En waar schrijft TS dat klant voor het uiterste gaat. Er staat nergens de reactie van de klant op vootstel van TS. Allemaal speculatie dus

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2018 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en die beroepsaansprakelijkheidsverzekering eist ook de kapotte broek terug. Er even vanuit gaand dat de broek nog heel nieuw is en zij de nieuwwaarde vergoeden.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 30, 2018 om 20:50
7187 Antwoorden / 3 Vragen

U staat in uw recht, dan maar een klant (tijdelijk) kwijt. Het zou toch blijvend tussen u beiden staan als u de broek vergoedt en zij er op staat de beschadigde te houden.

ne
door neodutchio - Apr 30, 2018 om 23:15
5149 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt kiezen uit 2 opties. Of de hele broek vergoeden en dan krijgt u de broek. In feite koopt u dan de broek. De andere optie is dat u een waardevermindering betaald. Stel dat de broek nog wel te gebruiken is door de klant, dan kan ze een gedeelte van het bedrag krijgen.
Zo werken verzekeraars ook.

tenormin
door tenormin - May 1, 2018 om 00:41
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is  toch net zo simpel als een Verzekerings schade? De verzekering keert schade broek uit, dagwaarde, en ook: wil die broek dan hebben. Dus uwerzijds een normale claim op broek @bobby.

ma
door maarten heest - May 1, 2018 om 10:19
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou de procedure van de verzekeringsmaatschappij volgen. En uw eigen opvattingen daaraan ondergeschikt maken. Die spelen geen rol en zorgen misschien voor een vervelende relatie met uw bezoek. Vertrouwen in plaats van wantrouwen dus. Hou het vooral zakelijk.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2018 om 10:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staan wij in ons recht als wij de broek opeisen als zij volledige vergoeding wil op basis van de aankoopnota?
Ja.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2018 om 11:11
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Uw vraag is wettelijk geheel correct.
Als u een nieuwe broek levert heeft u recht op de oude beschadigde broek.

Het klinkt'sterk' maar het behouden van de oude broek zal kunnen betekenen dat ook die wordt gerepareerd en de klant dus twee broeken heeft.

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2018 om 11:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TEGENVRAAG: Wilt u de broek hebben om aan uw verzekeraar over te kunnen/moeten dragen?

Indien niet, is het toch erg kinderachtig om de broek op te eisen om hem daarna alleen maar weg te gooien ...
U neemt m.i. wraak op het feit, dat de broek best gerepareerd kan worden maar de klant, die dit allemaal bij ú als gast overkomt, dit niet wil accepteren. We kennen de reden/onderbouwing van de klant echter niet.

Kleinzieligheid is de juiste uitdrukking hiervoor en dat is hetzelfde als een bekrompen wraak-denken!

Officieel zult u echter in uw rècht staan ... en dàt wilt u (qua karakter/uit principe) hier ook krijgen. Deze topic brengt u geen mililmeter verder, maar u zult ongetwijfelt alleen de voor u gunstige antwoorden onthouden.

ti
door tilpend May 1, 2018 om 13:35
132 Antwoorden / 0 Vragen

TS stelt een vraag om een antwoord te krijgen. Dit topic brengt hem dus wel verder want het is nu wel duidelijk dat hij/zij in zijn/haar recht staat.

Jouw reactie slaat verder helemaal nergens op, net als de meeste van je bijdragen trouwens.

hansje klein
door hansje klein May 1, 2018 om 14:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tilpend ...

Het is aan de TS wat er belangrijk is tussen de gegeven antwoorden, dat klopt.
Het is echter een raar OT-verschijnsel op dit forum, wanneer reageerders elkaar onderling beginnen af te zeiken ... en anderen dezelfde bijdrage gaan plussen. Ik geef mijn mening en u kunt geheel vrij uw eigen bijdrage leveren. Zo werkt dat. We zitten hier toch niet in een kleuterklasje ... Mijn insteek is, dat we het (halve) verhaal maar van één kant ervaren en TS tot hier aan toe, nog géén enkel feedback heeft gegeven. Het uiteindelijke nut van deze onzinnige en éénzijdige topic is ... dat de deelnemers zich tegenzijdig in de haren gaan vliegen ... ???

newmikey
door newmikey May 1, 2018 om 14:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

In dit (unieke) geval ben ik het eens met HansjeKlein eens zowaar. TS zit niet in de textielbranche, neem ik aan, en heeft niets anders te winnen door de beschadigde broek te houden dan de klant op kinderachtige wijze dwars te zitten. So what als de klant èn een nieuwe broek kan kopen en de oude voor weinig laat repareren? Dat is een kleine genoegdoening voor het ongemak en de tijd die klant daaraan moet besteden (als de klant dat uberhaupt al wil).

Er horen in je etablissement géén zaken te zijn waar mensen zich aan kunnen bezeren of hun kleren aan kunnen beschadigen, punt. Verantwoording aanvaard je niet alleen passief, je neemt die verantwoording ook.

Iets in de trand van "hier heeft u het geld voor een nieuwe broek en we hopen oprecht dat die oude ook nog te repareren is, nogmaals excuses voor het ongemak. We hopen dat we het goedgemaakt hebben met u en dat u hier graag weer terug komt." zou uit klantvriendelijkheid en service oogpunt een uitstekende oplossing zijn in plaats van gezeik over een paar euro.

hansje klein
door hansje klein May 1, 2018 om 15:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Newmikey ...

Meningsverschillen zijn altijd welkom op fora omdat je de eigen mening aan die van anderen kunt toetsen. TS spreekt hier in de vraag zèlf over 'een gast' ... maar is zèlf tenslotte een zeer slechte gastheer.

Bo
door BobV May 1, 2018 om 20:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Verbazingwekkende waarde-oordelen... Evengoed bedankt voor de feedback.

hansje klein
door hansje klein May 2, 2018 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beschouw de reacties als een keuzemenu. Op een algemeen consumentenforum (dus niet uitsluitend juridisch, technisch of ethisch getinte deelnemers) komen de gegeven antwoorden altijd uit geheel diverse windrichtingen:

W = Wettelijk onderbouwd/bewezen
O = Onderbuikgevoel/emotioneel
N = Normafwijkend/creatief
Z = Zeurpieterig

tijger1
door tijger1 - May 1, 2018 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard horen we de zaak maar van een kant.

En het antwoord op de vraag is ook heel simpel. Als de klant de nieuwwaarde van de broek vergoed wil hebben, heeft de Ts recht op de broek.

En dat is niet kinderachtig of wraakzuchtig, maar gewoon de wet.

hansje klein
door hansje klein May 1, 2018 om 15:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1 ... en het eindoordeel

Ik spreek ook nergens tègen, dat/of TS is zijn recht staat ...

maar dat hij die beschadigde broek wil gaan aantrekken, zou uiteindelijk een zeer opvallend antwoord zijn, maar daar horen we hier verder niets meer over. Ik nam de vrijheid om eens, buiten de standaard verzekeraars-denk-box, hardop te overleggen en kom steeds weer tot dezelfde eindconclusie ... het gaat hier eerder over kinderachtigheid en/of wraakzucht en gelukkig ben ik niet de enige geweest die niet alleen de regeltjes naar voren schuift ... Verzekeraars kiezen overigens voor hun eigenbelang en huren daarvoor een quasi-expert in. TS vraagt om de mening van 'experts' en kan nu uitkiezen. Hij zou de broek kunnen laten repareren en aan een goed doel kunnen schenken ...

tijger1
door tijger1 - May 1, 2018 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt de Ts van alles aangewreven, maar hij stelt hier een simpele vraag. En het antwoord op zijn laatste zin is JA, u staat in uw recht.

@hansje. En dat is de mening van een echte “expert”.:-))

Dan maar even een veronderstelling van mijn kant. Ik neem aan dat de beschadiging miniem is, met een echte scheur of gat, zou de Ts mijns inziens die vraag niet gesteld hebben.

hansje klein
door hansje klein May 1, 2018 om 18:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik twijfel uw 'deskundigheid' hier niet (en overigens nooit niet) aan ...
maar zoek naar andere antwoorden dan zoals ze in de 'regeltjes' staan.

M.a.w. iedere deelnemer is uiteindelijk zijn eigen expert en dat is te respecteren. TS kan ook de rechtsbijstandsverzekering aanspreken of naar een juridisch buro gaan ...

Op een forum komen de gegeven antwoorden altijd uit geheel diverse windrichtingen:

W = Wettelijk onderbouwd/bewezen
O = Onderbuikgevoel/emotioneel
N = Normafwijkend/creatief
Z = Zeurpieterig

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2018 om 18:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Bobv ...

Uiteindelijk komt het op de soort beschadiging aan en tevens of de stof zich min of meer goed en eerder onzichtbaar laat herstellen of de klant iets anders aangeboden moet worden dan een reparatie.

Het door u gemaakte aanbod om de kosten voor een geheel nieuwe broek te accepteren ... vind ik tenslotte erg grosszügig, dus eerder een GROOTS gebaar, omdat u hiertoe, behalve bij een spiksplinter nieuwe broek helemaal niet verplicht bent.

Derhalve zou ik het gedane aanbod alsnog intrekken ... wanneer u vindt, dat de klant er hier een slaatje uit wil slaan.

Tòch blijft het onduidelijk/vaag, wat u precies met die kapotte broek wilt gaan doen ...

tijger1
door tijger1 - May 1, 2018 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje

De rechtsbijstandverzekering aanspreken of een juridisch bureau voor een beschadiging aan een broek? Welja, wat een onzin. De Ts is gewoon aansprakelijk en dat erkent hij ook.

Diverse windrichtingen. En uit welke hoek komt:

kleinzieligheid en bekrompen wraak-denken?

hansje klein
door hansje klein May 1, 2018 om 19:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... dat kunt u allemaal in mijn uitgebreide profiel op dit forum nalezen!

tijger1
door tijger1 May 1, 2018 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen belangstelling voor. Maar wel beledigend richting de Ts.

Bo
door BobV - May 1, 2018 om 21:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een ieder bedankt voor de feedback. Wij hebben inmiddels op basis van jullie respons besloten zonder de broek op te eisen het bedrag aan onze gast uit te keren. Ondanks onze eventuele rechten kiezen wij toch voor het onderhouden van de goede relatie met onze gast. De verzekering dekt geen schade onder de € 300 dus daar hoeven we niet aan te kloppen, helaas.

Een beetje jammer vind ik dat bij het stellen van een vraag als deze onmiddellijk door sommigen waarde-oordelen worden gegeven en vooronderstellingen worden gedaan. Ik zou het prettiger hebben gevonden als deze achterwege waren gebleven. Gelukkig hebben de meesten van jullie waardevolle feedback gegeven waarvoor nogmaals mijn dank.

tijger1
door tijger1 May 2, 2018 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeer keurig opgelost. Bedankt voor het terugmelden.