Ar
door AryanIR Dec 2, 2022 om 10:17
Geldzaken & recht

Moet ik het retour aannemen?

Ik heb mijn Apple Watch verkocht via marktplaats en heb duidelijk gezegd dat de batterijpercentage 97% is en daar ging de koper gewoon mee akkoord. Koper kwam bij mij thuis en ging de Apple Watch testen en die vond alles oké. Ik kreeg vanochtend een bericht dat de Apple Watch te snel leeg gaat en beweerd dat de batterij "kapot" is, terwijl de Apple Watch in de instellingen gewoon 97% laat zien en voor mij ook gewoon goed werkte. De koper wil het nu zijn geld terug, maar ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in.

5569 11 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2022 om 10:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, het is een particuliere verkoop. Daarbij is de koper akkoord gegaan. M.i. het niet accepteren. Zie deze info: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/mag-je-tweedehands-spullen-binnen-14-dagen-retourneren/ (De laatste zin is een correctie op een eerdere daarvoor)

Ar
door AryanIR Dec 2, 2022 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Top! Dankjewel. Enig idee hoe ik dit nog zou kunnen overbrengen aan de koper? Of gewoon negeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 2, 2022 om 10:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. wel reageren en verwijzen naar de info die ik gaf . Zo de koper toch moeilijk zou doen, hij heeft het zelf geaccepteerd en notabene ook getest en wijs hem daar dan ook nog eens op.

En indien inderdaad toch moeilijkgedoe dan kan het zinnig zijn om toch advies te vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl . Laat u vooral niet intimideren.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2022 om 10:46
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Particulier naar particulier is niet verplicht retour neemen en of terug betalen. Stuur 1malig een bericgt dat u geen retour accepteerd en niets terug betaalt. Einde verhaal.

Topantwoord

sira
door sira - Dec 2, 2022 om 10:50
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Niet accepteren. De koper heeft hem getest en goed bevonden. Wie zegt dat het dezelfde (uw) Apple watch is?

rj
door rjw - Dec 2, 2022 om 10:58
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Los van de wet: vraag je zelf af altijd af wat je zou willen als de situatie andersom was. Dus als jij van een particulier iets koopt dat achteraf niet voldoet, accepteer je dat dan (wat op zich niet gek is want over het algemeen is het goedkoper dan kopen van een professionele partij, dus een risico hoort daar bij) of wil je dan dat de verkoper je tegemoet komt.

Ar
door AryanIR Dec 2, 2022 om 11:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ja tuurlijk als ik in zijn situatie was (en de batterij was echt slecht!) dan had ik natuurlijk gewild dat de verkoper akkoord zou gaan, maar in mijn situatie weet ik dat de Apple Watch goed werkend is. Vandaar dat ik dan denk dat het eigenlijk een andere reden is.

sira
door sira Dec 5, 2022 om 16:50
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@Aryanir
Jij hebt duidelijk tegen de koper gezegd dat de batterijpercentage 97% is.
Koper kwam bij mij thuis en ging de Apple Watch testen en die vond alles oké.

Niet intrappen, want je krijgt waarschijnlijk een andere met indentiek uiterlijk terug of de batterij wordt omgewisseld.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 2, 2022 om 11:12
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Garantie is in dit geval echt tot de voordeur dus geen zorgen.

ju
door juliomariner - Dec 2, 2022 om 14:08
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zo'n vermoeden dat de koper zijn niet goedwerkende watch bij u wil inleveren en dan geld retour krijgen. Dan heeft hij dus gratis een goed werkende.

mo
door mof - Dec 5, 2022 om 11:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoeft u ook niet, tenminste als het een prive verkoop was. Dan geldt gewoon: verkocht is verkocht. Geen retourrecht oid.

agapon1951
door agapon1951 - Dec 5, 2022 om 15:48
166 Antwoorden / Vragen

Type in zoek: "geleverde wanprestatie door particulier", hier kun je mogelijk het antwoordt vinden.  Indien aanwezig een Rechts en Bijstand vraag die.

1paul
door 1paul - Dec 6, 2022 om 08:15
3101 Antwoorden / 0 Vragen

niet doen dan, koper heeft hem getewst en goed bevonden bovendien is het zo dat koop ook echt koop is!

ro
door ronny530 - Dec 6, 2022 om 13:50
2752 Antwoorden / 41 Vragen

De koper kan zoveel beweren maar een batterij met een percentage van 97% is niet kapot en daarbij de koper was op de hoogte van het batterijpercentage. Stuur de koper een korte mail o.i.d. met daarin heel kort dat de koper van het batterijpercentage op de hoogte was en dat terugnemen geen optie is. Grote kans dat de reactie die u terug gaat krijgen een dreigende vorm aan gaat nemen maar reageer er niet meer op want dan lokt u een discussie uit in de hoop dat u alsnog overstag gaat. In dit geval is er geen enkele sprake van garantie omdat de koper de Apple Watch heeft gezien, op de hoogte was van het batterijpercentage en heeft de kans gekregen om van de koop af te zien.

mi
door miennaamishaaz - Dec 6, 2022 om 20:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien het een particuliere koop is bent u niet verplicht om het product retour te nemen