Je
door JennySB Sep 25, 2022 om 01:31
Geldzaken & recht

Moet ik tegoedbon van theater accepteren

Deze week heb ik een voorstelling moeten annuleren vanwege het feit dat ik corona heb en heb het theater verzocht om mij het geld terug te storten. Het theater weigert dit met verwijzing naar hun algemene voorwaarden en zegt dat ik alleen recht heb op een digitale tegoedbon. Ik wil echter gewoon mijn geld terug. Mag het theater mij dit weigeren?

3292 15 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 25, 2022 om 03:11
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jenny,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke voorstelling en om welk  theater gaat het?

gerbera
door gerbera Sep 25, 2022 om 21:42
7348 Antwoorden / 14 Vragen

weer zo'n onzin vraag, wat maakt het uit welke voorstelling het is. Stop dus eens met het steeds weer om meer informatie en lees gewoon de vraag eens goed.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 25, 2022 om 22:09
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Wat u vindt is niet aan de orde.

Het gaat erom wat TS doet met onze informatie..

ne
door neodutchio Sep 26, 2022 om 07:40
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Precies, en onze informatie staat compleet los van of TS naar de klokkenluider van Noord Pekela gaat of naar 100 dansende honden.

jewee
door jewee Sep 26, 2022 om 11:17
61 Antwoorden / Vragen

Welk theater?
Welke voorstelling?
Is dat relevant in de beantwoording van deze vraag?
Dacht het niet!!

jewee
door jewee Sep 26, 2022 om 11:20
61 Antwoorden / Vragen

Persoonlijk denk ik dat theater coulant is met een tegoedbon.
Corona of één of andere ziekte is geen garantie dat je je geld terug krijgt.
Anders kan iedereen, die bij nader inzien geen zin heeft, wel een ziekte veinzen om geld terug te krijgen.
Bon is dus zeer coulant, je had ook niets kunnen krijgen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2022 om 11:42
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,Neodutchio en Jewee,

Zolang TS de naam van het theater en de voorstelling niet geeft ,kunnen wij eigenlijk geen goed antwoord geven.

gerbera
door gerbera Sep 26, 2022 om 15:29
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De voorstelling was " het leven van een ontdooid ijskonijn"

kunnen wij eigenlijk geen goed antwoord geven.

Oh nee, de vraag is toch zo simpel lijkt mij en heeft niets met de voorstelling te maken, maar ja uw nieuwsgierigheid kent geen grenzen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 26, 2022 om 23:32
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Misschien staat er iets in de algemene voorwaarden van het theater?

gerbera
door gerbera Sep 27, 2022 om 16:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@ GA,  Het theater weigert dit met verwijzing naar hun algemene voorwaarden

Dus is mijn vraag.........leest u de vraag van een TS wel? Waarom zou het theater naar de algemene voorwaarden verwijzen  als daarover niets in staat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 27, 2022 om 18:05
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Tenzij u helderziend bent ,kunt u nooit weten of het theater haar algemene voorwaarden goed toepast......

panter22
door panter22 - Sep 25, 2022 om 07:36
6599 Antwoorden / Vragen

Het geld van een theaterkaartje terugkrijgen omdat je corona hebt?
Is dat een speciale regeling van dat  theater?

Het Luxor misschien?
https://www.luxortheater.nl/pQkrU8/je-bezoek/veelgestelde-vragen
T
ot 5 uur voor de voorstelling kun je je kaartje omruilen als je niet kunt komen, voor een waardebon. Ook zonder corona.
Wat is de reden waarom je vindt dat je recht hebt op je geld terug?

ne
door neodutchio - Sep 25, 2022 om 08:09
5129 Antwoorden / 12 Vragen

U bent een overeenkomst aangegaan en beide partijen moeten zich daar aan houden. U hebt geld betaald en het theater zal de voorstelling moeten geven. Nu wilt u uw kant van de overeenkomst ontbinden, waarom zou het theater daar aan mee moeten werken? Het is al heel net dat ze u een voucher willen geven, daar zijn ze namelijk niet verplicht voor.
U kunt het ook omdraaien. U hebt een zaal vol met kaartjes verkocht en op het laatste moment wil iedereen zijn geld terug. Personeel is ingepland, er is inkoop gedaan voor de pauze en ook de optrendende artiest is geboekt en betaald. Wie gaat dat allemaal betalen als u meent dat iedereen gewoon zijn geld kan terug krijgen?

rj
door rjw - Sep 25, 2022 om 09:05
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Hulde aan dit theater die een tegoedbon geeft zodat je een andere keer naar het theater kan. Dit hoeven ze helemaal niet te doen.

ro
door ronny530 - Sep 25, 2022 om 09:25
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als in de algemene voorwaarden op genomen is dat u vanwege welke ziekte dan ook de voorstelling niet bij kunt wonen het betreffende theater u de mogelijkheid geeft om dat op een een later tijdstip alsnog te doen is dat theater al zeer coulant want u besluit zelf het bezoek aan het theater te annuleren. U haalt nu een coronabesmetting als dwingende reden aan maar dat maakt niet dat u levensbedreigend ziek bent en hoeft het betreffende theater het betreffende bedrag niet aan u te retourneren.

getty
door getty - Sep 25, 2022 om 09:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

kortgezegd; ja

Wees maar heel blij met de voucher! Het had ook maar zo niets kunnen zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2022 om 10:23
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik ben van mening dat het theater u hier goed tegemoet komt met het aanbieden van een tegoedbon.

Als echter in de voorwaarden van het theater staat dat u niet mag komen bij besmetting of dat u heeft geannuleerd op basis van daarvoor geldende adviezen vanuit de overheid, dan kan dit aan de orde zijn met wel nadrukkelijk de aantekening dat u heeft geannuleerd en niet het theater:

Proberen is de moeite waard, vooral de melding aan meldpunt. Toch wel de vraag, waarom wilt u de tegoedbon niet? U kunt dan later gaan en het kost u verder geen moeite of kosten.

Annulering corona: In beginsel heeft u iets betaald voor een dienstverlening die niet wordt verleend (maar als al gezegd, u annuleerde op basis van gegronde reden) en kunt u, zoals ook regelmatig aan de orde in Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is.    https://www.maxmeldpunt.nl/

me
door mein33 Sep 25, 2022 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst.

Het theater komt de overeenkomst wel na, aangezien de voorstelling gewoon doorgaat.
Ts. heeft zelf afgezegd en de reden voor afzegging is van geen enkel belang  voor het theater, maar valt onder het risico van Ts. zelf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2022 om 16:19
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@MEIN33: Dat is uw mening en dat mag ook. Mijn reactie is gebaseerd op het feit dat indien men weet dat indien men besmet is met het Covid virus dringednd geachr wordt om o.a. geen theatervoorstelling te bezoeken. En ook dat is een absoluut gegeven!

En daarbij geldt bovendien ook nog altijd: indien 'puntje bij paaltje' zou moeten komen het een rechter is die beslist. Het gegeven dat het theater een tegoedbon afgeeft is in het voordeel van het theater, ook dat is mijn mening.

Daarbij is toch ook aan de orde dat indien het theater toch wordt bezocht door mensen die besmet zijn het theater ook voor de andere bezoekers een zorgplicht heeft opdat die niet worden besmet. .Ergo, de mening van een rechter kan anders zijn dan die van u.   Zie ook de reactie van @MEGANEGA

rj
door rjw Sep 25, 2022 om 20:17
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Bij griep, of een andere bestaande besmettelijke ziekte, wordt al sinds jaar en dag aangeraden om uit de buurt van anderen te blijven, en daar is nooit een rechtzaak uit voortgekomen omdat tickets dan vervielen. Waarom zou dat nu met een coronavirus wel zo moeten zijn. Corona is er en gaat niet meer weg. Het is gewoon 1 van de besmettelijke ziektes geworden en zou geen speciale status meer moeten hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2022 om 21:44
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, ook nu weer, uw mening en  opvallend dat u zich nu kennelijk  manifesteert als ontkenner van het besmettingsgevaar en u weet kennelijk niet dat bijv. cholera, gele koorts, typhus en ook nog anderen ook 'een speciale status' hebben?  En waar baseert u op dat er geen jurisprudentie zou zijn indien men willens en wetens andere in gevaar brengt.  Kwent u het spreekwoord van een stripfiguur: 'Ga zo voort en ge zult spinazie eten'.

gerbera
door gerbera Sep 25, 2022 om 21:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Tuurlijk we gaan gewoon naar de rechter, alleen is het voordeel dat de rechter de algemene voorwaarden wel goed leest.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2022 om 21:57
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, een rechter gaat uit van alle informatie en zou kunnen stellen dat na goed lezen op basis  de context van deze casus de voorwaarden onredelijk zijn. U bent geen rechter, ik ook niet

 Ook voor u geldt: 'ga zo voor en ge zult spinazie eten. U ontgaat het kennelijk ook dat ik de handelwijze van het theater correct vind maar toch een andere optie niet uitsluit (en niet als enige)

gerbera
door gerbera Sep 27, 2022 om 16:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Die andere optie zal echt niet in hun voorwaarden staan, het is landelijk bekend dat men, indien men corona zou hebben, dringend geadviseerd wordt zich niet in de nabijheid van andere mensen te begeven. Sterker nog indien corona geconstateerd wordt dien je verplicht in quarantaine te gaan, Het is dus gewoon de verantwoordelijkheid van de TS om, in dit geval, niet naar het theater te gaan, hetgeen deze dus ook niet doet. En om er weer allerlij ziektes, kwalen, en de daarbij behorende jurisprudentie bij te halen die totaal niets met de vraag te maken hebben vindt ik overdreven. Maar ja ik ben geen jurist maar ben op gebied van wetgeving aardig op de hoogte.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 16:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Amen!

me
door meganega - Sep 25, 2022 om 11:30
43 Antwoorden / Vragen

nee, dat mag niet bij consumenten
alles moet wijken voor corona, zoals bewezen door jurisprudentie
dit valt onder overmacht, en de annulering is niet jouw schuld, en dus ook niet voor jouw rekening

Ja
door JannyBoe Sep 25, 2022 om 13:44
503 Antwoorden / Vragen

Die jurisprudentie had betrekking op het verleden waarin de Rijksoverheid cononamaatregelen oplegde waardoor organisatoren evenementen af moesten blazen. Die maatregelen zijn er inmiddels niet meer.

De vraagsteller heeft zélf af moeten zeggen vanwege een ziekte. Dat kan corona zijn, maar ook een griep of een gebroken teen. Doet er niet toe.
De normale algemene voorwaarden van de organisator zijn van toepassing.

Het is gewoon pech en de oplossing van het theater is heel netjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2022 om 22:00
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNYBOE, de oplossing van het theater is netjes maar dat wil niet zeggen dat een rechter op basis van alle argumenten toch niet anders zou beslissen. Om zover te komen zal echter redelijke moeite en mogelijk ook geld kosten maar zou best ook relevante nieuwe jurisprudentie kunnen opleveren. Nog u nog ik ben rechter. Als u mijn antwoord goed leest, ik zou die moeite niet doen, tenzij ik veel geld zou hebben.

Ja
door JannyBoe Sep 26, 2022 om 10:19
503 Antwoorden / Vragen

We zijn geen rechter inderdaad, maar ik kan natuurlijk wel zoeken naar jurisprudentie in een dergelijk geval en die is er niet.
Welke website of informatiekanaal je ook uitpluist, of dat nou Tickermaster, Mojo of het Concertgebouw is. De EU is er ook duidelijk over: 'vervoerbewijzen voor vliegtuig en trein, concerttickets, hotelboekingen, autohuurreserveringen en catering voor specifieke data' vallen niet onder het teruggaverecht.
Consument komt zelf niet, geen overheidmaatregelen, geen organisatie die van die kant iets annuleert en dan ik krijgt de consument geen geld terug.
En is het theater gelukkig coulant en regelt iets voor de klant.

me
door meganega Sep 27, 2022 om 08:23
43 Antwoorden / Vragen

eventjes herinneren dat op besmet is met corona en dus niet mag komen, dat advies is nooit opgeschort
je mag gewoon komen met een griepje of een gebroken teen, dat is dus een zwak analoog

dit gaat op 100% winnen bij de rechter, maar daaraan kostbare tijd en geld spenderen is inderdaad het werk van een dwaas

panter22
door panter22 Sep 27, 2022 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

@meganega, wat heeft dat met het theater te maken?  Het is een advies. Dat advies geldt niet voor bezoek aan de supermarkt of een andere winkel? Heb je wel eens gehoord van eigen verantwoordelijkheid?

me
door meganega Sep 27, 2022 om 08:40
43 Antwoorden / Vragen

is gewoon strafbaar
maar ik zou het zo stellen: vraag aan het theater of ze het goed vinden
ik denk dat ik het antwoord al weet

Ja
door JannyBoe Sep 27, 2022 om 09:24
503 Antwoorden / Vragen

Er is op dit moment geen generieke overheidsmaatregel waar deze consument op terug kan vallen.

panter22
door panter22 Sep 27, 2022 om 14:18
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is strafbaar en op grond van welk artikel in welk wetboek?

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2022 om 16:34
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@JANNYBOE: nieuwe jurisprudentie ontstaat na gerechtelijke uitspraak en dat er m.b.t. deze casus niets is te vinden wat daaraan gerelateerd is wil dat niet zeggen dat die er niet zou kunnen komen.

@PANTHER22 ?? Strafbaar?? Het is hoe dan ook een civiele kwestie en niet iets voor het O.M.

panter22
door panter22 Sep 27, 2022 om 16:36
6599 Antwoorden / Vragen

Wat heeft een rechter hier mee te maken? Het is een kwestie van gezond verstand.

me
door meganega Sep 27, 2022 om 18:05
43 Antwoorden / Vragen

los van de adviezen mag je iemand niet in gevaar brengen door deze opzettelijk in aanraking te laten komen met een besmettelijke ziekte, dat is dan ook strafbaar
we gaan hier niet van de praktijk uit waar je het toch niet kan achterhalen − het strafrecht − maar van lettertjesland waar iedereen zich netjes aan de regels houdt − het civiel recht −
dan is er toch echt een indirecte wettelijke verplichting om bijeenkomsten te vermijden, en kan dit zeker niet worden geacht
dat betekent dat de relevante voorwaarden in dit geval onredelijk bezwarend zijn en dus komen te vervallen

maar ik blijf er bij, vraag aan het theater of ze het goed vinden dat je even goed komt met corona
in een zaak moeten ze dat namelijk ook verklaren voor de rechter, en die vindt het echt niet handig om met corona naar het theater te gaan
hoe je het dan wendt of keert, die zaak win je

panter22
door panter22 Sep 27, 2022 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

@meganega, ik kan je gedachtengang niet volgen.

me
door meganega Sep 28, 2022 om 15:34
43 Antwoorden / Vragen

op heeft gelijk maar gaat het niet krijgen behalve bij de rechter

me
door mein33 - Sep 25, 2022 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De voorstelling gaat door en daarmee voldoet het theater aan haar deel van de tot stand gekomen overeenkomst.

U heeft zelf afgezegd en de reden daarvoor is van geen enkel belang voor het theater.
U krijgt nu, heel netjes, de gelegenheid om het theater  een andere keer te bezoeken en daarmee handelen zij uiterst klantvriendelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 25, 2022 om 16:20
16775 Antwoorden / 202 Vragen

'Wie kaatst .... .'Zie mijn reactie op de uwe op mijn reactie.

panter22
door panter22 Sep 25, 2022 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Dus als je niet wilt dat ik met corona in jouw theater kom, dan moet je mij betalen.
We zitten hier niet op Sicilie.

mo
door mof - Sep 26, 2022 om 11:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Als dit in de voorwaarden zo staat. U bent ziek. Dat u corona heeft doet er niet toe. Het theater hoeft u in principe niet eens een dgitale tegoedbon aan te bieden. Dat is al een service.

jewee
door jewee - Sep 26, 2022 om 11:22
61 Antwoorden / Vragen

Persoonlijk denk ik dat theater coulant is met een tegoedbon.Corona of één of andere ziekte is geen garantie dat je je geld terug krijgt.Anders kan iedereen, die bij nader inzien geen zin heeft, wel een ziekte veinzen om geld terug te krijgen.Bon is dus zeer coulant, je had ook niets kunnen krijgen.

ka
door kaartendraak - Sep 26, 2022 om 12:11
171 Antwoorden / 2 Vragen

Een waardebon IS geld, wees blij dat het theater zo coulant is. En dacht je werkelijk dat vanwege cojona bedrijven ineens coulanter zouden zijn dan voorheen toen we het nog griep, verkoudheid, zere teen enz noemden?? Als je je been brak kreeg je toch ook geen geld terug? Waarom zou dat nu ineens wel zo zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2022 om 16:38
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Als ook al door mij gezegd, op zich handelt het theater netjes met het aanbieden van een tegoedbon.

Het blijft evenwel de vraag wat er zou zijn gebeurt indien vraagstelster zou hebben gemeld  dat zij besmet is en vanuit het theater zou dan zijn gesteld: dan mag u niet komen (op basis van het besmettingsgevaar en richtlijnen)?

Hypothetische vraag  in deze casus.  En herhaald, zo vraagstelser nadere aktie zou ondernemen en zou gaan procedren is het een rechter die bepaalt en daarmee dan ook voor relevante jurisprudentie zorgt. Ik zou evenwel niet procedren maar de beslissing om dat wel of niet te doen is en blijft aan vraagstelster. a

Je
door JennySB - Sep 28, 2022 om 02:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

De algemene voorwaarden moet je met een vergrootglas zoeken en daar staat, wanneer je ze dan hebt gevonden, niet duidelijk in dat je je geld niet terugkrijgt. Dus ik heb mijn geld terug gekregen, door coulance dat ik al 23 jaar voor ongeveer 800 euro per jaar aan kaarten heb gekocht en dat dit de eerste keer is dat ik iets annuleer. Tja, klantvriendelijkheid? Ehh, oog voor vaste klanten??? Maakt mij niet uit. Ik krijg mijn geld terug. Maar wat ik eigenlijk erger vind, is het feit dat ik wanneer ik deze toestanden niet had gewild en op de hoogte was van de voorwaarden, ik toch de neiging zou hebben gehad om ondanks corona toch naar het theater te gaan en dus vele mensen zou hebben kunnen besmetten. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen om te annuleren vanwege het feit dat mijn man en ik corona hebben. Wij zouden samen met onze zoon gaan. Onze zoon zou met ons mee gaan, maar onze zoon kan met zijn longen geen corona aan. Dus ook vanwege hem en om hem niet te besmetten ( en dus ook niet de mensen voor onze rij (wij zaten achterste rij) te besmetten) hebben wij gekozen voor een annulering. Het theater vindt dit blijkbaar niet belangrijk genoeg. Dus de volgende keer dat ik een corona besmetting heb, ga ik gewoon naar het theater (wel zonder mijn zoon).

Ja
door JannyBoe Sep 28, 2022 om 08:58
503 Antwoorden / Vragen

Fijn van het theater, mooi dat ze zo coulant zijn.
Maar onbegrijpelijk dat u de volgende keer met corona, of elke andere besmettelijke ziekte, naar het theater gaat.
Het zou u sieren als u uw verantwoordelijkheid nemen zou laten prevaleren boven uw ergernis.

rj
door rjw Sep 28, 2022 om 09:45
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Tuurlijk gewoon lekker gaan als je besmet bent. Kinderachtig gedrag. Grow up.

panter22
door panter22 Sep 28, 2022 om 15:28
6599 Antwoorden / Vragen

Als je  werkelijk €800 per jaar zou besteden, dan had je de tegoedbon direct kunnen besteden en niet zoveel spatjes gemaakt.
Het is maar te hopen dat omgeving waar de zoon dagelijks in verkeert, socialer is dan zijn ouders.