Be
door Bert Letteboer Nov 2, 2022 om 14:36
Geldzaken & recht

Moet je ongevraagde postzegels betalen of retourneren?

Ik heb van Edelcollecties een zending ontvangen met postzegels. Ik had niets besteld en de zending was vrijblijvend. Maar of ik wel € 3,50 wilde betalen.
Vandaag kreeg ik een herinnering.
a) Ik heb niets besteld, dus betaal ik niets.
b) Ik stuur niets terug, want dat kost mij moeite ( 5 km rijden en kosten?)
c) Ik kan verdere zendingen stoppen, maar dan moet ik ze mailen. Telefonisch zijn ze niet te bereiken. Waarom zou ik?
d) Ik heb besloten verdere zendingen op een hoop te leggen en als ze het terug willen, dan halen ze het maar op.
Ben ik fout bezig, of is dit de juiste manier om dit soort zaken aan te pakken?

4871 11 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 2, 2022 om 14:43
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan geen kwaad even een mail te sturen dat u geen zendingen meer wilt ontvangen maar u bent niet fout bezig.

Trustpilot

in
door inno1 - Nov 2, 2022 om 14:59
116 Antwoorden / Vragen

Ongevraagde toezendingen zijn uw eigendom. U hoeft inderdaad helemaal niks te doen. Ik ga dus ook altijd voor (d). Ik heb dit ook mee gemaakt.

mahadma
door mahadma - Nov 2, 2022 om 15:08
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Mogelijk heeft u geen afmeldingen fedaan en daardoor een abonnement genomen. Ik zou me per email afmelden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 2, 2022 om 15:12
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA??? Ongevraagd en vrijblijvend verzonden en vrijblijvend betent hoe dan ook niet besteld!

marita5
door marita5 Nov 2, 2022 om 15:14
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@Mahadma , edelecollecties biedt geen abonnementen aan , maar wel een verzamelservice .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 2, 2022 om 15:10
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U behoeft in feite helemaal niets te doen. Men stuurt het gfeheel vrijblivend op. U kunt dat wel aan hen melden en geef dan ook aan, dat is tenminste mijn advies, om hier melding van de doen bij https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

Als u even kijkt bij 'zoek een vraag' dan ziet u dat er hier meer vragen zijn geweest met antwoorden. Bij Edelcollecties weet men kennelijk niet van stoppen.

Zo men, en die kans bestaat ook nog, dat men een incassobureau inschkeld, dan ook niets doen. Zo men de moed zou hebben om dan een echte deeurwaarder in te schakelen met een exploit, dan is het van belang om dan wel naar Rechtspraak sector Kanton als gennoemd op het exploit rte regager of naar de zitting te gaan. De kosten daarvan kunt u dan ook eisen en op basis van wie erist bewijst en deze verzender dat geheek op eigen risico doet en ongevraagd zult u dan beleven dat 'Edelcollecties' het lid op de neus krijgt. Zou u alsdan niet reageren loop u risico van een verstekvonnis in uw nadeel.
Ik neem echter aan dat men het bij 'Edelcollecties'het niet zover zal laten komen.

Doe in indergeval wel de meldung bij de ACM.   Zie ook nog dit https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/online-kopen/ongevraagde-toezending  (ECC is de Eurosesche variant van de ACM) Ook deze: http://geenbezwaar.com/kopen/ongevraagde-toezending-mag-je-houden/ en http://www.juridische-info.nl/consument/ongevraagde-toezending-en-vervolgzending/

sw
door swat1500 Nov 2, 2022 om 17:40
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Correct, echter dient men er wel zeker van te zijn dat men zich echt nooit heeft aangemeld bij het betreffende bedrijf dus ook niet voor een "gratis" product of "vrijblijvende" toezending van wat dan ook. Dit laatste wordt nog al eens over het hoofd gezien en blijkt er toch een overeenkomst te bestaan waarvan men de kleine lettertjes niet goed had gelezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 2, 2022 om 17:51
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ts geeft aan ongevraagd en tevens vrijblijven volgens de verzender.

sw
door swat1500 Nov 2, 2022 om 22:58
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ervaring leert dat men dan plotseling toch ineens die "gratis" aanbieding was vergeten. Immers, hoe moet dit bedrijf anders aan het adres van TS gekomen zijn? Ik krijg nooit dit soort zaken onverwacht en ongewenst op naam toegezonden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2022 om 08:33
16825 Antwoorden / 202 Vragen

U dus nooit! Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Daarbij neem ik de opmerking/klacht van vraagsteller serieus.

Ozymandias
door Ozymandias Nov 3, 2022 om 11:49
165 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft. Doe verdorie niet zo moeilijk. Ongetwijfeld heeft deze persoon dus wel ergens aan meegedaan. Van alle verklaringen is de meeste logische ook vaak de meest waarschijnlijke. En het is niet logisch dat iemand zomaar dit spul geaddresseerd en al thuis krijgt.

tenormin
door tenormin Nov 3, 2022 om 16:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@ozymandias, heremietkreeft doet helemaal niet zo moeilijk. Ook ik heb iets ongevraagd in de bus gehad, zo'n 7 maanden geleden. Een heel bruikbaar broodmes: waar ik dus zonder te betalen nog iedere dag gebruik van maak. En adressen worden opgekocht, mocht u daar nooit van gehoord hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2022 om 16:52
16825 Antwoorden / 202 Vragen

:-)

tenormin
door tenormin - Nov 2, 2022 om 15:21
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Beste Bert Letteboer. Ik heb ongeveer 7 maanden geleden ongevraagd een (heel bruikbaar) broodmes in de brievenbus ontvangen. Geen idee waarom, besteld had ik niets. Ik kreeg daarna ook 'herinneringskosten' om te betalen. Ze vriendelijk geschreven of zijn mijn bestelling konden tonen. Nooit meer iets gehoord. Zoals iedereen al zegt en u ook denkt: niets doen verder, alleen even een mailtje eraan wagen.

sira
door sira Nov 2, 2022 om 15:39
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Bofkont ;-))
Dat gebeurt mij nooit.

tenormin
door tenormin Nov 2, 2022 om 16:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Mag het? Voor mij ook de eerste keer. ;-))

panter22
door panter22 - Nov 2, 2022 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Bij Edelcollecties start je een verzameling. De naam zegt het al: collecties.Het staat ook bij de postzegels vermeld. Dus niets doen is niet handig.

Wil je geen verdere zendingen, dan moet je je afmelden.
https://www.edelcollecties.nl/pages/kennismaking-ontvangen-wat-nu-1

sw
door swat1500 Nov 2, 2022 om 17:37
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Afmelden wekt de suggestie dat men zich ooit heeft aangemeld en men dus betalingsplichtig is.
Als je er 100% zeker van bent dat je jezelf nooit bij de verzender van het ongevraagd ontvangen product hebt aangemeld dan dient men te handelen als door Heremietkreeft aangegeven.

th
door thieu Nov 2, 2022 om 17:54
147 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft ook geen afmelden te zijn. Als je in die mail aangeeft nooit iets besteld te hebben en dat je ook niets wenst te ontvangen dan is dat heel duidelijk. Verder in die mail aangeven dat de zending(en) bijvoorbeeld een maand bewaard blijven, waarin ze ze kunnen ophalen, waarna ze vernietigd worden.

Ik heb dit ook aan de hand gehad, waarna ze tóch steeds aanmaningen bleven sturen met steeds hoger wordende incassokosten. Het zijn criminelen en het is gewoon bangmakerij. Nog een keer een mail gestuurd waarin ik aangaf liever 1000 euro aan juridische (bijstands)kosten te betalen dan één euro aan hun en toen stopte het.

Het is overigens een taktiek om géén telefoonnummer te vermelden, of een duur betaalnummer. Daar herken je zoiets meteen aan. Nooit bellen dus, want dat kost alleen maar geld (waar die kl**tzakken dan toch weer aan verdienen) en heeft geen zin.

panter22
door panter22 Nov 2, 2022 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft toch wat gekocht. Maar niet de voorwaarden gelezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2022 om 16:56
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, ?? Ts geeft aan dat hij niets heeft bestel of gekocht!  En even melden kan op zich geen kwaad, men kan een adresfout hebben gemaakt of er 'is sprake van een ongewenste grap' (iemand anders heeft bested. Reageren etc. behoeft echter niet met als uitgangspunt dat de opmerking van vraagsteller serieus is en het niet aan ons is om daar dan aan te twijfelen!.

panter22
door panter22 Nov 3, 2022 om 19:29
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, dat had ik over het hoofd gezien. Niets besteld. Je krijgt toch niet zomaar postzegels in de bus en dan ook nog op naam?

atlas1302
door atlas1302 Nov 4, 2022 om 16:57
341 Antwoorden / 13 Vragen

In dit geval wel! ze lokken dus een reactie uit. Niets doen lijkt mij ook het beste in dit geval, niets besteld en bewaar het als ze het willen komen halen. Punt.

th
door thieu Nov 4, 2022 om 17:04
147 Antwoorden / 0 Vragen

@Panter22
Jawel hoor. Je kunt zomaar iets in de bus krijgen, waar je dan weer vanaf moet zien te komen. Het voorbeeld van wat ik meegemaakt heb staat hierboven.
Het zijn ook vrijwel altijd redelijk waardeloze zaken. Bij mij was het een klein doosje knoflookcapsules, en postzegels zijn, behoudens grote uitzonderingen, tegenwoordig ook niets meer waard.
Om af te melden staat er alleen een emailadres, of een duur betaalnummer (zodat ze ook daarmee mensen ook nog geld afhandig kunnen maken.)
Het businessmodel is bangmakerij. Dreigen met een incassobureau (wat van dezelfde eigenaren is) en hoge incassokosten zodat (helaas) veel mensen maar betalen om er vanaf te zijn.
NIET INTRAPPEN!!!
Gewoon een mailtje sturen waarin je aangeeft niets besteld te hebben en ook niets meer wil ontvangen.
In mijn geval kreeg ik prompt een mailtje terug waarin ze mijn afzegging bevestigden.  Alleen de brieven met dreigementen en steeds hogere kosten bleven komen.

Gelukkig kunnen ze mij alleen maar boos maken, en niet bang. Toen ik zedatmailde stopte het pas.

atlas1302
door atlas1302 Nov 4, 2022 om 17:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zelfs die energie zou ik er niet instoppen, kansloos dit !

sw
door swat1500 - Nov 2, 2022 om 17:44
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Zie het antwoord van Heremietkreeft. Afmelden impliceert dat men zich kennelijk ooit aangemeld heeft en er dus een overeenkomst zou bestaan.
Heeft u de zending op uw naam en adres of alleen op uw adres ontvangen.
In eerste geval is de vraag hoe men dan aan uw gegevens is gekomen.
Weet u 100% zeker dat u nooit wat "gratis" of " vrijblijvend" heeft opgevraagd bij dit bedrijf?

tenormin
door tenormin Nov 3, 2022 om 16:16
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@swat1200, adressen zijn op te kopen. Edelcollectie is daar niet vies van.

mi
door miennaamishaaz - Nov 2, 2022 om 22:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

Alsjeblieft van de ACM:

https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ongevraagde-toezendingen

Gewoon niets doen, en niet betalen

1paul
door 1paul - Nov 3, 2022 om 08:51
3128 Antwoorden / 0 Vragen

ik vermoed dat u weliswaar niet specifiek iets besteld heeft, (gekocht) maar een "OPZICHT" zending aangevraagd heeft via eender welke weg, men stuurt echt niet zomaar iets op!

Ga er van uit dat dit bovenstaande het geval is, stuur de zegels terug, maak de 3,50 Euro (verzendkosten) over en neem je verlies, ergens in een proces heb je deze zelf aangevraagd!

is dit allemaal niet het geval, doe dan inderdaad helemaal niets!

mo
door mof - Nov 4, 2022 om 10:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor. Dat kunt u doen. Wel zou ik een emaailtje sturen met daarin geschreven dat u niets heeft besteld en verder niets wilt ontvangen. Daarna is het echt het probleem van het bedrijf om de zaak af te halen. Daarvoor kunt u in de email ook schrijven dat u administratieve kosten in rekening zult brengen, bijvoorbeeld omdat u dan thuis moet zijn.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 4, 2022 om 15:08
169 Antwoorden / Vragen

Vreemde gang van zaken. Heb hier nimmer echte klachten gehad van niet beantwoorden van mail c.q. telefonisch niet bereikbaar.
Er klopt hier dan ook iets niet n.m.m. Men geeft bij edel collectie altijd een antwoordt.