Cm
door Cmmetje Feb 25, 2021 om 18:21
Geldzaken & recht

Moet mijn dochter boete betalen ?

Mijn dochter van 18 heeft belastingaangifte gedaan, omdat ze in 2020 als zzp-er heeft gewerkt. Ze krijgt nu een brief vd belastingdienst met een boete van €50, omdat ze de aanslag nog niet had betaald. Ze heeft echter niet eerder een brief voor een betaling ontvangen vd belastingdienst. Telefonisch is haar nu verteld, dat het digitaal gegaan zou zijn via de berichtenbox. Maar hoe kan een kind van18, die voor het eerst aangifte doet, dit nu weten? En hoezo sturen zij geen acceptgiro zoals gewoonlijk als je moet betalen ?

3006 18 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2021 om 18:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[Edit redactie: niet inhoudelijke reactie]

mahadma
door mahadma - Feb 25, 2021 om 18:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Vrij simpel, "men" weet dat de bel dienst veel/alles per Mijn Overheid verstuurt. Uw kind was wèl zzp'er. Maar wel 18 jaar, dus meerderjarig in zin der wet. Dus betalen.

Cm
door Cmmetje Feb 25, 2021 om 18:39
Antwoorden / 1 Vragen

Zelf krijg ik toch ook brieven met acceptgiro's, ondanks meldingen in berichtenbox

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2021 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw dochter kan nog helemaal geen aangifte inkomstenbelasting 2020 gedaan hebben. Dat kan pas vanaf 1 maart.

Als dit eventueel betrekking heeft op omzetbelasting, had zij kunnen weten dat je aangifte moet doen en zelf betalen.

Als iemand zelfstandige wil zijn, moet hij of zij zich aan de regels houden.

Cm
door Cmmetje Feb 25, 2021 om 18:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ja het gaat om omzetbelasting. Ze werkte via uitzendbureau young capital en dan ben je zzp- er

sira
door sira - Feb 25, 2021 om 18:41
2326 Antwoorden / 24 Vragen

En hoezo sturen zij geen acceptgiro zoals gewoonlijk als je moet betalen ?

Daar heeft u deels een punt. Zowel privé als zakelijk verlang ik terug naar de ouderwetse postduif. Desnoods een telex, vind ik ook prima.

getty
door getty Feb 25, 2021 om 18:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

X

ne
door neodutchio - Feb 25, 2021 om 18:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Zodra je een bedrijf begint krijg je een hoop info mee van de KVK en de belastingdienst. Het maakt niet uit hoe oud je bent, iedereen moet dat doornemen.
Een ondernemer is heel iets anders dan een consument. De wetgever verwacht ook dat een ondernemer zelfstandig is en die hoeft dus niet bij het handje genomen te worden.

Cm
door Cmmetje Feb 25, 2021 om 18:51
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om werk bij uitzendbureau young capital en dan ben je zzp- er. Het gaat niet om een eigen zaak.

ne
door neodutchio Feb 25, 2021 om 19:36
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als zzp'er ben je een ondernemer en heb je een inschrijving bij de KVK.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 25, 2021 om 18:54
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Normaal krijg je eerst bericht over een voorlopige aanslag met uiterste betaaldatum in de berichtenbox en daarna nog een in een blauwe envelop  op het woonadres.
Die boete moet ze dus wel betalen.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat over omzetbelasting.

sjjoppy
door sjjoppy Feb 25, 2021 om 19:40
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Dank, dan heb ik het verkeerd begrepen.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u hebt het niet verkeerd begrepen. De Ts heeft het niet juist vermeld.

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2021 om 18:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@cmmetje, dit is het eerste jaar dat er geen acceptgirokaarten worden verstuurd. Weet niet hoe dat met zzp 'rs gaat. Maar ik moet over 2019 terugbetalen en kreeg een formulier voor automatische afschrijving, zodat ik in termijnen kan betalen. Ik vind de verandering geen verbetering maar ik begrijp het wel want het scheelt natuurlijk wel dat er niet 10 maanden lang een acceptgiro kaart moet worden verzonden aan misschien wel miljoenen mensen. Ik begrijp alleen dat ze een boete van €50,00 moet betalen: je kan pas vanaf begin Maart 2021 je belastingformulier invullen over 2020.

Cm
door Cmmetje Feb 25, 2021 om 19:07
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om omzetbelasting , omdat ze via uitzendbureau young capital heeft gewerkt en dan ben je zzp-er.

Scala NL
door Scala NL Feb 25, 2021 om 19:19
23 Antwoorden / Vragen

Via een uitzendbureau zzp-er blijft natuurlijk wel een zzp-er. De volledige term dekt het eigenlijk volledig; zelfstandige zonder personeel. Let hierbij vooral op het eerste woord van de afkorting. Al zou het de eerste keer zijn dat uw dochter als zzp-er startte, dan nog blijven de regels zoals ze zijn. In dat geval ligt er juist meer druk op uw dochter, omdat zij eerst kennis dient of diende te nemen van alle regels omtrent zzp-er zijn. Zo zou de boete  gerechtvaardigd kunnen zijn. Bij zelfstandigheid horen nou eenmaal bepaalde verplichtingen en risico's.

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2021 om 19:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zal young capital haar daar toch wel over geïnformeerd hebben?

DOOR CMMETJE 25 FEB. 2021 OM 18:47
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ja het gaat om omzetbelasting. Ze werkte via uitzendbureau young capital en dan ben je zzp- er

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2021 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Via wie zij werkte is niet van belang. Zij heeft zelf aangifte gedaan voor de omzetbelasting en dan zou zij moeten weten dat zij voor het einde van die maand ook het berekende bedrag moet betalen.

Zij heeft zich toch ook ingeschreveb bij de KvK en aangemeld bij de belastingdienst? Blijkbaar de paperassen niet gelezen.

getty
door getty - Feb 25, 2021 om 20:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ze kan in bezwaar gaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 25, 2021 om 20:39
2042 Antwoorden / Vragen

Ik gok dat dit om de btw aangifte gaat. Als "ondernemer" wordt je geacht je in te lezen en op te letten. Ik zou het als ik haar was niet volgend kwartaal weer vergeten want de tweede keer is duurder.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2021 om 20:46
6599 Antwoorden / Vragen

Je dochter mag haar inkomende mail nog maar eens nakijken.
Want je krijgt niet alleen bericht dat er mail voor je is, maar als je niet snel genoeg kijkt in de berichtenbox, dan krijg je nog een herinnering.
Of is het bericht in de spam terecht gekomen?
Even inloggen op: mijn berichtenbox met de Digd . Misschien zijn er nog meer berichten waar ze geen weet van heeft.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2021 om 22:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@panter22, is het dan gewoon dat iedereen inkomende mail van de Belastingdienst ontvangt? Ik heb n.l. nog nooit via de digitale snelweg iets ontvangen. Ook niet in mijn spambox. Of zou dat komen omdat ik, lang geleden, heb aangegeven schriftelijk boodschappen aan mij te sturen?

panter22
door panter22 Feb 26, 2021 om 08:27
6599 Antwoorden / Vragen

Ik krijg berichten van de belastingdienst via mijn overheid. Maar een schriftelijk bericht komt er achteraan

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 25, 2021 om 21:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als dit een BTW aangifte is   zou de boete  normaal €5000,- zijn,   en word pas na betalen en definitieve gecorrigeerd....

Bedrijven en dus ook ZZPers hebben  zelf de administratie die voor Arbeiders door de werkgever word gedaan.
Dat is nadeel  door via uitzendbureau naar de KVK voor een inschrijven te gaan zonder goed te informeren.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin.

rj
door rjw - Feb 25, 2021 om 21:45
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik de berichten hier moet geloven gaat een papieren acceptgiro nooit aankomen. Postnl raakt alles kwijt.... Dus goed alleen maar goed dat tegenwoordig steeds meer digitaal gaat. Maar het is natuurlijk wel een handig excuus om de schuld aan anderen te geven. Als de papieren post niet aankomt kan je zeggen dat ze het digitaal moeten versturen, en als je het digitaal mist vindt je dat het op papier moet.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De afdeling omzetbelasting stuurt helemaal geen acceptgiro. Men moet tijdig aangifte doen en dan zelf het bedrag ook tijdig overmaken.

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2021 om 22:06
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik mag aannemen dat uw dochter over e-mail beschikt en dan ontvangt ze een e-mail van "Mijn Overheid"  met de mededeling "er staat een bericht van de belastingdienst in uw berichtenbox". Voor de berichtenbox moet zij zich o.a. bij de belastingdienst aangemeld hebben anders wordt die niet gebruikt en ontvangt u de blauwe envelop.  Blijkbaar moet ze dan ook deze mail gemist hebben.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2021 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de omzetbelasting krijg je helemaal geen herinnering. Als je niet op tijd betaalt, krijg je een aanslag met een boete. Heel simpel.

gerbera
door gerbera Feb 26, 2021 om 14:07
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1 ff goed lezen, ik schrijf dat je een e-mail bericht krijgt dat er iets in de box staat. En dat bericht krijg je van alle instanties waarvoor je bij "Mijn Overheid" jje hebt aangemeld. Waar staat dat ik het over een herinnering heb?

Th
door Theawaalen - Feb 26, 2021 om 07:24
113 Antwoorden / 5 Vragen

Op het moment dat je aangifte voor de omzetbelasting doet staat daar ook op vermeld hoeveel je moet betalen en ook de uiterste datum. Je kunt het dan meteen klaar zetten voor betaling.

lo
door lovewinnie - Feb 26, 2021 om 07:41
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze is 18. Geen kind Meer. Ze doet zelf aangifte en indd komt in berichtenbox . Vanaf 18 wordt verwacht dat je dit echt wel zelf kunt. Zeker als ze ook nog heeft gewerkt als zzp-er.
Woonde op mijn 19 op mezelf en regelde alles. Kinderen tegenwoordig worden echt klein gehouden. En ja fouten maken gaat gebeuren en dan kun je boete krijgen. Dat betaal je en meteen leer moment.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2021 om 09:14
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, ook mijn reactie omdat uw dochter als zzpér heeft gewerkt en het BTW betreft: tja helaas dient een ondernemer aangifte te doen van de BTW. Uw dochter behoort dit dus te weten https://ondernemersplein.kvk.nl/btw-omzetbelasting  / https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/btw-plichtig  Zij kan bezwaar maken maar dat zal m.i. helaas geen resultaat hebben.