Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 17:35
Geldzaken & recht

Mogen banken kosten bereken over een mislukte transactie?

Ik heb een smartPin apparaat en ben een kleine zzp'er en heb een pinapparaat via mobiele telefoon. Werkt perfect alleen wat me nu na 4 jaar pas is opgevallen is dat de bank ook mislukte pintransacties berekend. Per mislukte transactie die ze zien als een transactie 0,15 cent het is niet veel maar als bij mij een klant 3 a 4 keer een poging doet met betalen maar door de een of andere reden is saldo niet voldoende kost dit mij dus 0,60 cent. Bij mij gaat het gemiddeld om zo'n 30 transacties die door de een of andere manier niet lukken door de klant. Dat komt dan dus neer op 30 x 0,15 = 4,50 per maand het is niet veel maar op jaar is dit toch ruim 50 euro. Maar mogen ze dit zomaar doen. Ik zie nergens zoiets staan van mislukte transactie zien wij als een transactie.

2000 13 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 13, 2021 om 17:42
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Wij zijn vrijwilligers die vragen van consumenten beantwoorden maar hoe dan ook is het uw bank die uw vraag m.i. het beste kan beantwoorden.
Stel uw vraag bij https://www.higherlevel.nl/ als vraagbaak voor ondernemers.

Het lijkt mij evenwel niet onwaarschijnlijk dat men bij uw bank een voor niet geslaagde transactie wel kosten aanrekent. (Transactieopdracht).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2021 om 17:48
1757 Antwoorden / 31 Vragen

@Heremiet Kreeft,

Waarschijnlijk bedoelt u "Higher Level".

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2021 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat staat er toch?

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 13, 2021 om 18:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n: dat stond er aanvankelijk niet. Ik veranderde een eerdere zin snel zelf op het moment dat ik even verder in mijn aantekeningen had gezocht en kennelijk nadat @GEBORENAMSTERDAMMER de aanpassing had gezien. (Ik gaf eerst aan dat ik even niet op de naam kom komen maar mogelijk een andere expert wel). Om snel te corrigeren vergat ik 're' te melden.  (Re)

Donuts
door Donuts Apr 13, 2021 om 18:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom al die uitroeptekens bij de terechte opmerking van tijger1? Omdat u het vertikt even het woord 'edit' te gebruiken als u uw reactie aanpast, ontstaat deze verwarring.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 13, 2021 om 18:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@SPRIETJE, dank voor derze opmerking en zie mijn re. Ter verduidelijking: nadat ik op de verzendknop had gedrukt herinnerde ik mij heel snel de link die ik bedoelde en corrigeerde mijn reactie.  Het duurde kennelijk iets langer, ik ervaar dat vaker, dat de correctie ietwat langer 'ondeweg was' en ieder geval @GEBORENAMSTERDAMMER dat nog niet had gezien.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij welke bank zit u dan?

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de Rabobank

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan beter uw tarief verhogen als € 4,50 zo zwaar doorweegt op het fiscale inkomen.

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het gaat mij niet om die 4,50 maar om de vraag mogen ze een niet succesvolle transactie berekenen als een geslaagde transactie. Al was het 100 euro... Het gaat om het principe het staat nergens vermeld naar mijn weten.

Dn
door Dn-bezorging - Apr 13, 2021 om 18:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om de Rabobank.

En nee die 4,50 weegt niet zo zwaar op mijn financiële inkomen. Het gaat mij er om dat ze een niet succesvolle transactie zien als een geslaagde transactie. En dat bij meerdere mensen die zo'n pin apparaat gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zei de bank toen u daar navraag deed? Maar als het saldo niet voldoende is bij een klant, is dat na drie of vier keer proberen ook niet het geval. En hoe betaalt die klant dan?

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dan gaat er een artikel van de bon af en  vaak is het dan wel voldoende saldo. Of ze vullen hun rekening  via hun telefoon aan en pinnen dan alsnog.

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

En de bank gaf aan ( in ieder geval die medewerker) er niets van te weten hoe dit eigenlijk zat. Maar ze vond dit week raar en het onderzoeken waard.

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2021 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u krijgt dan nog een reactie van de bank waar dat wel staat?

diumenge
door diumenge - Apr 13, 2021 om 18:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij 0 - 100 transacties zijn de kosten 15 cent per transactie, dus je hebt per maand maximaal 100 transacties en daar mislukken er 30 van?

Je ziet nergens staan dat een mislukte transactie als een transactie gezien wordt, maar je zal ook nergens zien staan dat een mislukte transactie niet als een transactie wordt gezien. Opzich is een mislukte transactie natuurlijk ook een transactie.

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb er wel meer en idd over de eerste 100 is 0,15 cent en tussen de 101 en 200 is het 0,10.

Ik heb gemiddeld 150 transacties bij elkaar.

Het is ook als de klant te vroeg hun pas uit de pin haalt en je dan de transactie moet herhalen en dit gebeurt geregeld ondanks dat ik vertel de pas laten zitten tot het piep toontje...

Dn
door Dn-bezorging Apr 13, 2021 om 18:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u wel een punt idd een mislukte transactie is ook een transactie. Maar ik had dat alleen nooit zo bekeken en was me er niet van bewust dat die ook berekend werden.

diumenge
door diumenge Apr 13, 2021 om 20:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, begrijpelijk. Wel vreemd dat niet alle transacties 10 cent per keer kosten bij meer dan 100 transacties, dat zou ik dan wel weer verwachten.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u dan niet beter af met een bundel, want wat boven de bundel uitgaat wordt afgerekend tegen bijna zes cent.

rj
door rjw - Apr 13, 2021 om 22:08
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Als een transactie mislukt omdat een klant niet voldoende saldo heeft is het technische gesproken wel een succesvolle transactie. Er kom OK of NOK terug van de bank (OK als de klant geld heeft, NOK als de klant geen geld heeft). Als een transactie mislukt omdat er een probleem in het pinapparaat zit is het ook een succesvolle transactie vanuit de bank gezien. Je gebruikt resources van het betalingssysteem en daar betaal je voor.

Als de transactie mislukt door een technisch probleem bij de bank is het onterecht.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2021 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u niet abuis met de berekening van de kosten?

Gr
door Grunn1 - Apr 14, 2021 om 10:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De reden hoeft niet altijd bij de klant te liggen.
Heb laats een kast besteld en laten verzenden onder rembours.
Netjes geleverd maar toen ik wilde pinnen ging dat niet goed en nee dat lag niet aan onvoldoende saldo maar omdat het mobiele pinapparaat geen goede verbinding kon krijgen.
Uiteindelijk gelukt maar toen ik op mijn bankrekening later keek zag ik 3 afboekingen en 2 terug boekingen staan dus dat betekend 3 transacties en ja daar moet iemand voor opdraaien en dat is de eigenaar van het pinapparaat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 14, 2021 om 16:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze Rabo is voor kleine bedrijven met weinig betalingen.

Als grotere gebruiker kreeg je 500~1000 of 5000 of onbeperkte  per maand  tegoed en  een mislukte kosten dan niets extra.

Elke bank heeft eigen tarieven en  ING of Amro willen ook graag gezonde bedrijven.
Elke poging  werkte het systeem,  je betaalde niet voor de betaling maar de verbinding en het werk, ongeacht of lukte of niet.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2021 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar kost niet elke transactie geld, of die nu wel of niet gelukt is? En dat mislukken (dus niet betalen?) is toch de schuld van de klant en niet van bank?

Redacteur
door Redacteur - Apr 14, 2021 om 16:53
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Dank voor de bijdragen.

Omdat het Kassa-forum er met name is voor vragen van consumenten, sluiten we het topic. Ondernemers kunnen elkaar helpen via bijvoorbeeld https://www.higherlevel.nl/

De redactie