An
door AnoukRielle Jul 11, 2021 om 18:02
Geldzaken & recht

Mogen ze eisen dat het venster niet doorzichtig is (31 jaar aanwezig)

De buren kijken bij ons naar binnen in de tuin en in de slaapkamer. Mogen wij eisen dat het venster afgeplakt moet worden

4789 24 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jul 11, 2021 om 18:09
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat wil je nou weten? In de titel vraag je of ZIJ het mogen eisen, in de tekst of WIJ het mogen eisen?

getty
door getty - Jul 11, 2021 om 18:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U woont er net?

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2021 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat raam met doorzichtig glas er al 31 jaar zit, hebt u helemaal niets te eisen en geen poot om op te staan.

Nog even afgezien van zaken als afstand tot uw perceel en hoogte van het raam.

Doe uw gordijnen dicht in de slaapkamer en zet een parasol in de tuin.

diumenge
door diumenge - Jul 11, 2021 om 18:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je mag eisen wat je wilt. Maar stel eens een duidelijke vraag.

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2021 om 18:33
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer aub een idee (schets?) te geven waar uw ruiten zijn en waar hun ruiten/inkijkplaatsen zijn en welke afstand(en) daartussen zit(ten). Mr Frank Visser heeft vaker zoiets aan de hand gehad en is per situatie verschillend.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2021 om 18:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zij, de buren noch u hoeven iets te eisen. Er zijn gewoon raamdecoraties die u, ook gewoon, op de ramen plakt. (Van binnen hé?) Heeft niemand iets mee te maken. Blijft het ook lekker licht en toch kan niemand u en u, andersom, niets zien. De vraag is wel wat warrig gesteld: maar u mag plakken.

me
door mein33 - Jul 11, 2021 om 19:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een raam waardoor naar buiten kan worden gekeken moet minimaal twee meter uit de erfgrens zitten.
Voor zover mij bekend is hier geen verjaringstermijn op van toepassing.
M.a.w. zit het raam dus binnen twee meter van de erfgrens dan moet deze ondoorzichtig worden gemaakt, maar let wel dit zelfde is ook voor uw situatie van toepassing,

panter22
door panter22 Jul 12, 2021 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen
me
door mein33 Jul 12, 2021 om 09:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@panter22,

Dank voor uw bericht en al zodoende leert men. ;-))

mi
door miennaamishaaz - Jul 11, 2021 om 20:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u mischien een Situatie schets maken van hoe de situatie is?

Gaat het om Nieuwbouw?, een bestaand huis? Huurhuis??
Afhankelijk van de Situatie kunt u uw buren vragen om er Privacy folie op de raam te plaatsen.
Gezien het volgens wat u zegt uw buren hun raam is. kunt u aanbieden de Folie te bekostigen, hierdoor hebben zij niet de kosten om wat u als probleem ervaart op te lossen.

me
door mein33 Jul 11, 2021 om 21:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Al 31 jaar een bestaande situatie, volgens het topic.
Als het raam twee meter of meer uit de erfgrens zit dan hoeft de buur niets aan de huidige situatie te veranderen.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2021 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als het minder dan twee meter uit de grens is en al 31 jaar zo is,  hoeven die buren ook niets te doen.

Maar we weten nog steeds niet over wiens ramen het gaat.

gerbera
door gerbera - Jul 11, 2021 om 21:45
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als ze bij u naar binnen, in de tuin en slaapkamer kunnen kijken betekend dit dat ze tegenover u wonen. Dan lijkt mij dat de afstand dusdanig is dat het zeker meer dan 2 meter is, of u moet wel een erg klein tuintje hebben. En als dat al 31 jaar zo is hoeven ze de boel niet af te plakken want dat betekend dat er al 31 jaar niemand eerder last van heeft gehad. Dus als u denkt dat de buren gluren, al dan niet met een verrekijker, zijn gordijnen daar een oplossing voor.

An
door AnoukRielle - Jul 11, 2021 om 22:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn excuses het is idd een beetje onduidelijk.

Onze buren hebben een raam afgeplakt aan de zijkant van ons appartement (1e verdieping).

Zij zeggen dat wij bij hun op prive terrein (de voortuin) en in de slaapkamer kunnen kijken.
Ook geven zij aan last te hebben van het licht in ons appartement.

Zij hebben dus ons raam afgeplakt met plak plastic. Ik vroeg mij af of zij dit zomaar mogen doen?

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2021 om 23:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, beslist niet.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2021 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zij hebben uw raam afgeplakt? Je reinste kolder, haal die rotzooi we. En hoe kunnen zij bij uw raam op de eerste verdieping komen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:50
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een raam al 31 jaren open was.....

Andermans huis afplakken mag nooit.
Ook de 2 meter erfgrens  is dan  na 20 jaren jammer.

En een voortuin is voor iedereen altijd  zichtbaar.
Ook dat slaapkamer raam,  vitrage mogen zij zelf doen en  je ziet ook niets meer als ze dat willen.

Een legaal appartement op 1e......en na 31 jaren klagen?
Laat hun maar verhuizen en naar buiten kijken is legaal.

In de grote steden is  geen inkijk zeer moeilijk om tegen te houden.

Denk dat zij strafbaar zijn als je een claim in zou dienen.

Naast de folie moet je ook de lijm verwijderen en raam wassen.

Als je geen trap hebt en deze niet naar binnen draaide  mag je alle kosten op hun verhalen.
Je hebt na 31 jaren recht op uitzicht,  ongeacht   of hun slaapkamer daar nu wel of niet zit.

gerbera
door gerbera - Jul 11, 2021 om 22:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nu wordt het wat anders, uw buren hebben niet het recht uw ramen af te plakken. Indien zij last hebben van inkijk zullen ze zelf hun raam moeten afplakken. En het zgn op prive terein kijken is natuurlijk onzin en zo zij last van het licht hebben nemen hun maar gordijnen. Alleen het in hun slaapkamer kijken kan ik niet helemaal volgen tenzij u om een hoek moet kijken. U kunt het plakplastiek gewoon verwijderen als u er hinder van heeft, zo niet lekker laten zitten hebben de buren niets te zeuren en blijft de lieve vrede bewaard.

Donuts
door Donuts - Jul 11, 2021 om 23:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een rare snuiters, om het maar netjes te zeggen. Natuurlijk moeten zij met hun tengels van jullie ramen afblijven! Als zij last hebben van het licht, plakken ze hun eigen raam maar lekker af. Of ze hangen er een verduisteringsgordijn voor. Ik had binnen de kortste keren die rommel er afgehaald, stelletje malloten (oh, nu toch niet meer zo netjes gebleven).

En je kunt in de voortuin kijken? Dat kan toch iedereen die langs rijdt of loopt?  Ik zou ze de tip geven in een hutje op de hei te gaan wonen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 11, 2021 om 23:39
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Anoukrielle,

Kunt u een foto plaatsen van de situatie?

Dus vanaf buitenaf gezien(op straat staande dus).

In kunt een foto uploaden bij een nieuw antwoord.

tenormin
door tenormin Jul 11, 2021 om 23:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gb. Veel te laat joh. Mensen gaan nu naar nestje toe en geen zin om foto's te maken. ;-) Zeker niet nadat Engeland verloren heeft. ☻

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 12, 2021 om 00:33
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Misschien even stiekem.

Ik vraag me af hoe hoog het raam is....

Zouden de buren een trap hebben gebruikt om het raam van TS af te plakken......?

me
door mein33 Jul 12, 2021 om 08:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

Ik weet dat het al laat was toen u deze opmerking plaatste, maar volgens Ts wonen zij op de eerste verdieping en dan moet je wel heel erg lange armen hebben om daar zonder ladder bij te kunnen.  ;-))

Donuts
door Donuts Jul 12, 2021 om 09:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

GA, de buurman heeft natuurlijk zijn Spiderman aangetrokken. Houd toch eens op met dat gezeur om foto's.

An
door AnoukRielle Jul 12, 2021 om 12:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

De buren hebben inderdaad een ladder gebruikt om het op te plakken. Ons raam bevind zich op de 1e verdieping. Wij huren het appartement.

Ik ben nog niet in de gelegenheid een foto te kunnen maken

Donuts
door Donuts Jul 12, 2021 om 12:45
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@TS: Foto is ook nergens voor nodig, de situatie is nu duidelijk genoeg om een antwoord te kunnen geven. Meneer de Amsterdammer is gek op plaatjes ook als het voor beantwoorden van een vraag niet nodig is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 12, 2021 om 18:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

Voor u geldt het spreekwoord : "Schoenmaker, blijf bij je leest"......

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

G.A. wil vermoedelijk een foto  van dat slaapkamer raam  als ze daar bezig zijn!

Maar na 31 jaren lang vrije inkijk  denk ik dat  het gelegaliseerd is.
Als we  bij vele vragen een foto laten plaatsen?

Word deze website trager en  zullen ze de zware Server vervuiling verwijderen.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2021 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar hoeft u toch niet eens een vraag over te stellen, weg met dat plastic. Wat een dwazen.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2021 om 23:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@anoukrielle, uw laatste bericht geeft een andere visie. Uiteraard mogen de buren niet aan uw ramen komen. In eerste instantie werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet: uw vraag was ook zeer onduidelijk. De buren mogen in geen geval zelf uw ramen afplakken. Zou bijna schrijven: hoe durft men. Maar goed, het zal niet zo ernstig zijn om er de Rijdende Rechter of Wordt u al geholpen in te schakelen. Gewoon, zoals ik al eerder suggereerde: raamdecoratie of plak: moet voldoende zijn. Ik zie niet anders op mijn flat (galerij): alle mensen hebben alles afgeplakt. Moet er zelf niet aan denken: fobie, maar is niets op tegen hoor. Dus plakken met (best leuke raamdecoratie) en geen gezeik: iedereen rijk.

panter22
door panter22 - Jul 12, 2021 om 08:25
6599 Antwoorden / Vragen

De buren zullen wel eens geklaagd hebben voor ze jullie raam afgeplakt hebben.
Zijn de buren er pas komen wonen?
Hebben jullie een vereniging van eigenaren? En is de vereniging van eigenaren eigenaar van het appartementencomplex?
Dan moeten de buren daar gaan klagen.
De buren stonden bij jullie in de tuin jullie raam af te plakken en jullie hebben niets gemerkt?
Als het raam er al 31 jaar zit dan moet er wel iets heel bijzonders zijn wil er geen sprake zijn van verjaring.
De verjaringstermijn is 20 jaar.
Kijk ook eens in je papieren of er in het verleden een erfdienstbaarheid is gevestigd voor dat raam.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een Apartement op 1e verdieping met  eigen tuin?

Denk dat dit erg zeldzaam is.

panter22
door panter22 Jul 14, 2021 om 09:41
6599 Antwoorden / Vragen

Ha, ha, ha. grappig.
Als er nog een begane grond appartement onder zit, inderdaad komt het niet vaak voor.
Dan hadden de buren een ladder nodig en niemand heeft wat gemerkt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2021 om 09:06
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Alle antwooreden en ook uw reactie gelezen te hebben: NATUURLIJK  mogen uw buren dat niet. Zij hebben van uw raam af te blijven.

U heeft alle recht om dat plastic per onmiddelijk te verwijderen. Het lijkt mij erg zinnig een en ander te melden bij de politie om dat deze handelwijze mogelijk zelfs 'huisvredebreuk'betekent indien men zonder uw toestemming ook nog op uw terrein is geweest. Dat afgezien van het aspect van vernieling.

M.i. zou u zelfs zelfs verwijdering vorderen en ook vorderen dat er geen herhaling plaats vind (op basis van een 'strafsom')

U kunt ook nog contact op nemen met - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en voor eventueel bijstand ook nog met https://www.eigenhuis.nl/#/  en indien het geen eigen appartement is met uw verhuurder (hetgeen ik stelde m.b.t. huisvredebreuk geldt ook voor huurwoningen) . Indien een eigen appartement, dan ook melden bij uw VvE.

Als u eigenaar bent van het appartement, neem dat dan in ieder geval ook op met uw VvE.

gerbera
door gerbera Jul 12, 2021 om 16:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ons raam bevind zich op de 1e verdieping. Wij huren het appartement.☺

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 12, 2021 om 17:21
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: de melding van huur werd pas om 12:35 uur gegeven en mijn reactie was van 9:06 uur. En die van @PANTHER22 waar ik uw opmerking niet zie van 8:25 uur! Dus ff. te kritisch?? :-)

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Het verwijderen plastic en  ook de lijm resten weghalen kan bij goedkope budget folie nog een flinke klus zijn voor vakman.

Vooral na enkele weken volle zon een ramp.

Heb in  auto de zwarte  folie eraf moeten plukken, een ramp!

En hebben zij voor 't plakken nog naar binnen gekeken bij  Anoek?

Donuts
door Donuts - Jul 12, 2021 om 12:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees dat je de woning huurt. Voor klachten moeten je buren bij de verhuurder zijn. Zeg dat maar tegen ze.

Je hebt toch hopelijk inmiddels die folie verwijderd?

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2021 om 12:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sommeer ze schriftelijk om binnen drie dagen de folie te verwijderen en alle eventuele schade te herstellen. Geef daarbij aan dat als ze dat niet doen je de folie laat verwijderen en alle kosten daarvoor voor hun zijn.

getty
door getty - Jul 12, 2021 om 16:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aangezien u het appartement huurt, zou ik uw vragen voorleggen aan uw verhuurder. Dat is uw aanspreekpunt in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2021 om 17:18
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Buren die op een ladder klimmen om een raam af te plakken? Het moet niet gekker worden.
Dus us dit een zaak voor de verhuurder maar blijft ook het doen van een melding (aangifte) bij de politie zinvol. Indien het bedoelde raam niet direct bij het door u gehuurde appartement behoort maar tot de gemeenschappelijk ruimte idem! Dit is gewoonweg 'te gek om los te lopen'!

bu
door burgos - Jul 12, 2021 om 17:45
96 Antwoorden / 7 Vragen

Plakt u het toch zelf af.
Opgelost.

diumenge
door diumenge Jul 12, 2021 om 18:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lees de antwoorden anders eerst eens.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 09:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hij zal wel bedoelen  die foute buren met Duck Tape vastzetten!