Pa
door Paul en Maya Nov 27, 2020 om 14:40
Geldzaken & recht

Mondkapjesplicht

Wij wonen in een appartementencomplex met gemeenschappelijke ruimtes. Het bestuur van de V.V.E.  heeft het over openbare ruimtes i.p.v gemeenschappelijke ruimtes en heeft de bewoners laten weten dat per  1 december a.s. het verplicht is mondkapjes te dragen in de algemene ruimtes zoals: gangen, trappenhuizen, de hal, liften, fietsenstallingen, recreatie- en biljartzaal etc.

Is dit wel juist? Geld de mondkapjesplicht voor alle gemeenschappelijke ruimtes in een appartementencomplex met een VVE?

12046 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2020 om 14:54
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw VvE dat in een ledenvergading met meerderheidsstemmen besluit mag dat. Of het bestuur dat zonder meerderheidsbgesluit mag vraag ik mij in rede af omdat dat dan in de statuten resp. reglement geregeld zou moeten zijn. Er is op dit moment nog geen wetgeving in deze.

Doe eventueel navraag bij https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  Ik kan mij overigens wel goed voorstellen dat een bestuur van een VvE dit voortelt om reden van voorzorg en veiligheid en als ik een bewoner/appartementeneigenaar bij uw complex zou zijn ik er geen enkele moeite mee zou hebben.

ForAll
door ForAll - Nov 27, 2020 om 14:54
4 Antwoorden / Vragen

@Paul en Maya,

Misschien heb je hier je antwoord, info van de rijksoverheid.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/19/mondkapje-verplicht-vanaf-1-december

Zoals bij recreatie (biljarten), lijkt het me in de deze periode wel logisch dat je een mondkapje op doet.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2020 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In de lift lijkt het me ook verstandig.

John1313
door John1313 Nov 30, 2020 om 11:53
34 Antwoorden / 1 Vragen

Als het kan vermijd ik een lift, daar blijven aerosolen heel lang hangen en dat zijn de belangrijkste verspreiders van het virus.

Kun je de lift niet vermijden raak dan zo min mogelijk aan, was nadien onmiddellijk de handen en draag iig een mond- neusmasker.

sw
door swat1500 - Nov 27, 2020 om 15:29
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een VVE mag inderdaad huisregels opstellen waar de bewoners en bezoekers zich aan dienen te houden. Die regels moeten echter wel eerst in de algemene ledenvergadering (ALV) goedgekeurd worden. Het bestuur van de VVE mag dus niet op eigen houtje nieuwe regels zonder toestemming van ALV opstellen en (verplichtend) van toepassing verklaren.
Het bestuur van de VVE mag wel, zonder toestemming, bewoners en bezoekers adviseren in de openbare ruimten van het pand een mondkapje te dragen.

rj
door rjw Nov 27, 2020 om 17:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Een VVE bestuur heeft normaal gesproken wel een mandaat om bepaalde zaken die niet kunnen wachten op een ALV uit te voeren. Gezien de acute problemen als gevolg van COVID-19 lijkt me dit wel een onderwerp dat onder dat mandaat valt. We weten wat er er in Nederland gebeurt als er slechts een advies komt. Dan wordt eerst maanden over gediscussieerd door voor- en tegenstanders.Het is gewoon handig dat er een eenduidige lijn door het bestuur wordt aangegeven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 27, 2020 om 19:02
1389 Antwoorden / 10 Vragen

VVE hoeft hier geen vergadering voor te houden,  ze melden een door de overheid gestelde regel en dit is ook een binnen ruimte.

rj
door rjw Nov 29, 2020 om 10:23
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@sommige: De overheid heeft het over openbare ruimtes plus winkels. NIet over binnenruimtes.

Boesta
door Boesta Nov 30, 2020 om 11:58
27 Antwoorden / Vragen

@RJW,

De mondkapjesplicht geldt in alle publieke binnenruimten, stationsgebouwen en luchthavens. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/19/mondkapje-verplicht-vanaf-1-december

getty
door getty - Nov 27, 2020 om 15:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Doe het gewoon!! Waarom hier tegen in gaan? Laten we er samen voor zorgen dat het virus zsm onder controle is.

John1313
door John1313 Nov 30, 2020 om 12:03
34 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal mee eens!!!!

tenormin
door tenormin - Nov 27, 2020 om 15:31
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Woon in een gewone flat van een WBV maar draag in de lift wel degelijk een mondkapje. Normaal is de lift geschikt voor 13 personen: als er 2 mensen instaan (zonder of met mondkapje) laat ik hem voorbij gaan en wacht even tot hij weer naar boven komt. Er staat nergens aangekondigd dat het dragen ervan nu verplicht is, maar het is nog geen 1 December, dus zou zomaar kunnen dat de huismeester een mededeling op het bord prikt. De link van @shoppy lezend: toch erg raar dat het in kerken enz. wel is toegestaan zonder mondkapje te mogen.

gerbera
door gerbera - Nov 27, 2020 om 15:37
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mondkapjesplicht gaat gelden in alle openbare ruimtes waar meerdere mensen bij elkaar (kunnen) komen en dat zijn ook openbare ruimten zoals fietsenstalling e.d. binnen een appartementencomplex. Lijkt mij een zeer verstandig advies van de VvE want ook in trappenhuizen en gangen is de anderhalve meter vaak moeilijk uitvoerbaar en zeker in de lift. Dus mocht u ze nog niet gebruiken dan maar mondkapjes gaan dragen, is het niet voor uw, dan wel voor de "veiligheidsgevoel" van de overige bewoners. Zijn voor een habbekrats, € 4,99 de 50 stuks, te koop.

panter22
door panter22 - Nov 27, 2020 om 16:26
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom wil je geen mondkapje dragen in openbare ruimtes?
Denk je dat het allemaal wel meevalt met die corona?
Een onverwacht moment, even een deurkruk vastpakken en je kunt ziek worden, En behoorlijk ziek. Dat kan weken duren voor je weer de oude bent. Het is een gevaarlijk virus, was dat niet het geval, dan zouden deze maatregelen niet hoeven te worden genomen.
Dus zet die mondkap op. Dat  hoeft niet zo'n saai wegwerpding te zijn. Kijk eens bij Ali.
https://nl.aliexpress.com/af/mondkapjes-wasbaar-volwassen-print.html?d=y&origin=n&SearchText=mondkapjes+wasbaar+volwassen+print&catId=0&initiative_id=AS_20201127072412

diumenge
door diumenge Nov 27, 2020 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Klopt, maar hoe helpt een neus-mondkapjes daartegen? ;-)

"Een onverwacht moment, even een deurkruk vastpakken en je kunt ziek worden, En behoorlijk ziek."

rj
door rjw Nov 27, 2020 om 17:53
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je wordt pas ziek van die besmette deurkruk worden als je daarna met je daarna je vingers in je neus stops. Daar helpt een mondkapje dus wel degelijk voor voor ;-) Leuke bijvangst in ieder geval. Even per ongeluk je vinger in neus of mond stoppen doe je niet meer.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 27, 2020 om 19:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ali Express,  en pas volgende jaar na vacinatie   weer winkelen?
Vaak 2 maanden levertijd en   dan liever de wegwerp kapjes of zelf even naaien.

panter22
door panter22 Nov 28, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al vast wat voor de derde golf.

John1313
door John1313 Nov 30, 2020 om 12:12
34 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/2017543/mondkapjes-onderzocht-dit-zijn-de-beste-en-slechtste-maskers.html

Een test:

Let wel, de nummer 2. is het gangbare blauwe masker dat men op straat ziet maar dan met IIR keurmerk.
Deze zijn van buiten vochtafstotend.
Een heel goed alternatief voor de 'niet medische maskers' en zelfmaak knutsels dus.

Alle maskers werken maar de eerste 2 uit deze test het beste.

Neem niet die herbruikbare, die werken minder.

ro
door ronny530 - Nov 27, 2020 om 18:16
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Een appartementencomplex valt niet onder de openbare ruimte want zo'n complex is enkel voor bewoners toegankelijk. De Vve kan enkel een dringend advies voor het dragen van een mondkapje geven maar u hoeft dat advies niet op te volgen. Een openbare ruimte is een ruimte zoals een winkel of een gemeentelijk gebouw waarvoor de mondkapjesplicht gaat gelden maar is niet van toepassing voor bewoners van een appartementencomplex. Ik vraag me af hoe de Vve e.e.a. gaat controleren want er gaat echt geen politieagent of handhaver voor de ingang van het appartementencomplex staan om u te bekeuren en binnen het appartementencomplex heben de handhavers geen bevoegdheid om boete's uit te vaardigen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 27, 2020 om 19:11
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Met de Kerst mag ik  voorlopig  6 mensen uitnodigen, en als elke bewoner dat gaat doen,   is het druk op de gangen!

Elke pakjes bezorger  of  service monteur moet ook de kapjes dragen.
Alleen voor bewoners,   daar heb ik twijfels over dus  Ronny 530,   we kunnen U de toegang ontzeggen als je weigerde of de Politie bellen wegens overtreden landelijke  regels.

rj
door rjw Nov 29, 2020 om 10:26
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@ronny: waarom kom je meteen met controleren en handhaven? Zijn we allemaal zo onvolwassen dat we lekker tegen de regels in gaan omdat men er toch niets tegen kan doen? Als we ons gewoon volwassen gaan gedragen hoeft er niet gecontroleerd te worden en zijn er geen boetes nodig want dan doen we gewoon wat nodig is, of waar een meerderheid zich prettig bij voelt. Zeker in een appartementencomplex kan het geen kwaad om als de de meerderheid mondkapjes wil dat gewoon te doen met de mede-eigenaren van het complex waar je woont. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen.

gerbera
door gerbera Nov 30, 2020 om 12:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW +10

Boesta
door Boesta Nov 30, 2020 om 12:08
27 Antwoorden / Vragen

@Ronny,

Ik mag hopen dat wij nooit in een VVE met u terecht zullen komen. Waarom zo moeilijk doen als het om gezondheid gaat.? Het gaat hier om veiligheid van jezelf en andere medebewoners. Wat kan hier op tegen zijn? Als we het alleen gaan doen als we echt gecontroleerd gaan worden of enkel precies alleen waar het wettelijk verplicht is en niet in de "grijze gebieden" dan zijn we volgende zomer nog niet verlost van al deze vervelende maatregelen! Kan de bv de horeca en cultuursector ook niet open etc etc..

Als gewoon iedereen zich aan de regels houdt is het virus snel onder controle (zie maar bij de 1e golf), als mensen dat niet doen (zoals nu),  ja dan kiezen ze voor een samenleving die nog langere tijd een vorm van op slot zal zitten.

Het is maar wat je verkiest...

ro
door ronny530 Nov 30, 2020 om 17:33
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ik ben zeker voor het dragen van een mondkapje en zal die ook dragen maar de vraag is kan de Vve het verplichten in ruimtes die enkel voor bewoners toegankelijk zijn. De mondkapjesplicht gaat gelden voor openbare ruimtes die voor iedereen vrij toegankelijk zijn en winkels gaan daar ook onder vallen maar veel van die winkels hebben al aangegeven om niet te gaan handhaven om escalatie te voorkomen. Wat dat betreft ben ik het er mee eens dat veiligheid voorop staat om dit virus de wereld uit te krijgen maar een Vve kan en mag m.i. geen mondkapjesplicht invoeren maar wel een dringend advies geven en bewoners op dat advies attenderen desnoods met het verstrekken van gratis mondkapjes.

ch
door chantal3 Nov 30, 2020 om 20:13
7 Antwoorden / 0 Vragen

@Ronny: "desnoods met het verstrekken van gratis mondkapjes".

Gratis mondkapjes verstrekt door de VvE, da's een "sigaar uit eigen doos"!
Die "gratis" mondkapjes worden betaald uit de kas van de VvE, dus met je "eigen" geld.

john devries
door john devries - Nov 30, 2020 om 11:56
213 Antwoorden / Vragen

Als mensen zelf besluiten om een mondkapje te dragen is dat natuurlijk prima. Maar een overheid die ons verplicht om een mondkapje te dragen, nadat ze zelf hebben uitgelegd dat het effect verwaarloosbaar is, gaat veel te ver!

duif2
door duif2 Nov 30, 2020 om 12:18
371 Antwoorden / 116 Vragen

Vanaf 1 december wel verplicht dus open je knip maar vast

John1313
door John1313 Nov 30, 2020 om 12:22
34 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/2054153/nieuwe-studie-met-mondkapje-bescherm-je-niet-alleen-anderen-maar-ook-jezelf.html

Het RIVM rapporteerde in maart 2009 al de goede bescherming van die mond- neusmaskers tegen virussen maar toen:

- Was Jaap van Dissel nog geen directeur

- Was er geen schaarste die politiek niet uitgelegd kon worden.

Het effect is NIET verwaarloosbaar maar de overheid deed ons dat omwille van schaarste geloven.

Boesta
door Boesta Nov 30, 2020 om 12:22
27 Antwoorden / Vragen

Oh ja hoor.., u bent er een van "eens gezegd, altijd gezegd" ?

Wat een onzin! Bent u echt zo onwetend of doet u maar alsof...?

Heeft u nooit van voortschrijdend inzicht gehoord.?

Inmiddels is er erg veel onderzoek gedaan naar zowel het virus als de mondkapjes. En uit recente onderzoeken blijkt dat het dragen van mondkapjes toch een vorm van bescherming tegen verspreiding van het virus bied. Onze regering is een van de laatste regeringen (in de wereld) die door voortschrijdend inzicht op hun eerdere mening zijn teruggekomen. Ook hier is niets mis mee, het is enkel toe te juichen!

Het zou natuurlijk veel fijner zijn als iedereen uit zichzelf al een mondkapje was gaan dragen (zoals al enige tijd dringend geadviseerd is). Dan zou het virus minder verspreid zijn en had de regering het niet hoeven te verplichten. De "goede lijden onder de kwade",  gaat ook in dit geval op. Omdat mensen weigeren een mondkapje te dragen, moet het wel verplicht worden!

john devries
door john devries Nov 30, 2020 om 15:29
213 Antwoorden / Vragen

@ Boesta Beter lezen wat er staat . Waar lees je dat ik persoonlijk geen mondkapjes draag of wil dragen ? Het is een stelling waar de geleerden en de overheid het niet over eens zijn. Bovendien heeft het programma Kassa al eens aangetoond dat het dragen van niet medische mondkapjes weinig zin heeft omdat ze aan alle kanten lekken. Het goede nieuws voor jouw is dat ik als iemand uit de kwetsbare groep al sedert maart mondkapjes draag. En dat is geen oude onderbroek met 2 elastiekjes.

panter22
door panter22 Nov 30, 2020 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Zo gaat het altijd met die geleerden, De een zegt dit, de ander dat. En voor elk standpunt  zijn wel argumenten te bedenken.
Zolang er geen vaccin is, dan is een mondkapje  de beste manier om jezelf te beschermen.
Want dat geleuter van denk om onze ouderen en kwetsbaren, daar zijn de meeste mensen wel klaar mee,
Net als bij een verkoudheid, dan laat je je ook niet vol snotteren door een collega, maar wend je je hoofd  af.
Om corona zoveel mogelijk tegen te houden, heb je een mondkapje voor,

duif2
door duif2 - Nov 30, 2020 om 12:17
371 Antwoorden / 116 Vragen

Niet zeuren maar gewoon doen.

Die regel is er niet voor niets en zeker in kleine ruimtes als een lift is het gewoon verstandig om een mondkapje  dragen.

gerbera
door gerbera - Nov 30, 2020 om 12:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@john devries, mogelijk ontgaat u wat nml dat veel winkeliers en personeel in openbare gebouwen bezoekers al geruime tijd verzoeken een mondkapje te dragen. Helaas heb je van die eigenwijze figuren die dit dan niet nodig vinden en zo naar binnenstappen zonder dat daar tegen opgetreden kan worden. En of u het er nu wel of niet mee ens bent, door de plicht deze op die plaatsen te dragen heeft het personeel het recht u de toegang te ontzeggen. Het zijn juist die figuren die er de oorzaak van zijn dat e.e.a. moet worden opgelegd. Kijk eens naar die halve zolen met hun groepsfeesten, deze zouden eens een dag verplicht in een ziekenhuis moeten meelopen en de medische kosten zelf laten betalen als ze door het virus getroffen worden, mogelijk dat dat dan helpt.

john devries
door john devries Nov 30, 2020 om 15:20
213 Antwoorden / Vragen

Je fantasie slaat op hol. Waar lees je dat ik geen mondkapjes draag of wil dragen ? Het is een stelling waar de geleerden het niet over eens zijn. Bovendien heeft het programma Kassa al eens aangetoond dat het dragen van niet medische mondkapjes weinig zin heeft omdat ze aan alle kanten lekken.

gerbera
door gerbera Nov 30, 2020 om 15:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En waar leest u dat ik schrijf dat u geen mondkapje wilt dragen.?

he
door henkie.penkie - Nov 30, 2020 om 12:44
148 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat dit een publieke ruimte is is het per 1 december verplicht een mondkapje te dragen. Omdat het hier over een appartementen gebouw gaat vallen de gangen liften trappenhuizen onder publieke riuimtes en is hiervoor per 1 december mondkapjes plicht. Het enige nadeel is de vereniging van V.V.E. kunnen je hiervoor geen boete geven en alleen een verplichting te geven om mondkapjes te dragen (totdat ze de ware jakob tegen komen en een klap voor hun gezicht krijgen) als je het niet draagt zij zijn niet bevoegd om boetes uit te schrijven en de boa's treden hier ook niet handhavend op. Het ligt dus gewoon aan de mentaliteit van de mensen zelf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 30, 2020 om 13:06
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Paul en Maya,

Persoonlijk vind ik het een goede maatregel, maar of het juridisch klopt, betwijfel ik.

Ik raad u dan ook aan om juridische hulp in te schakelen.

Ik vermoed, dat er nog geen jurisprudentie is op dit gebied.

ka
door kaartendraak - Nov 30, 2020 om 13:34
171 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat verplicht worden in PUBLIEKE binnenruimtes. Een flat/wooncomplex hoort daar niet onder te vallen, omdat een ieder die daar met een ander doel is dan de flat voor bedoeld is(wonen, op bezoek etc) daar geen toegang toe hoort te hebben en dan doel ik op inbreken, hangen in de kelder, roken in het trappenhuis enz. Een gemeenschappelijke ruimte hoort ook niet elke buitenstaander binnen te mogen komen, tenzij je een borrel oid daar mag organiseren en mensen mag uitnodigen, anders is dat slechts voor bewoners en is het een prive ruimte. WInkel zijn wettelijk ook geen publieke ruimtes, de overheid schuift alles lekker makkelijk op 1 hoop. In 2014 is daar zelfs een uitspraak van een rechter over geweest in een zaak tegen de Mediamarkt waarin werd gezegd dat een winkel geen publieke ruimte is.

MAAR: een ieder die om medische redenen het niet kan dragen heeft van de overheid een uitzondering gekregen.

gerbera
door gerbera - Nov 30, 2020 om 14:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mag een winkeleigenaar of beheerder van een gebouw een persoon die geen mondkapje draagt de toegang weigeren?

Een beheerder van een gebouw kan eigen regels stellen aan het toetreden van een gebouw. Dit kan ook een verplichting zijn tot het dragen van een mondkapje.

En dat is volgens mij o.a. de VvE die namens de bewoners de beheerder is.
bron;

rj
door rjw Nov 30, 2020 om 16:21
3238 Antwoorden / 5 Vragen

De VvE is niet namens de bewoners de beheerder. De bewoners ZIJN de VvE, die met z'n alleen een beheerder kunnen aanwijzen voor de dagelijkse administratieve- en technische gang van zaken. De beheerder van een VVE kan helemaal geen eisen stellen. Dat kan alleen het bestuur of de eigenaren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2020 om 19:44
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

U verwart inderdaad een beheerder met een eigenaar.

Ik ben geen jurist, maar ik vermoed, dat alleen de rechter dit kan bepalen.

1paul
door 1paul - Nov 30, 2020 om 14:59
3103 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de gemeenschappelijke ruimte's binnen een VvE zijn niet publiekelijk toegangkelijk en vallen daar dus niet onder....

mo
door mof - Nov 30, 2020 om 18:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. DIt zijn geen openbare ruimtes. Alleen leden van de vve hebben toegang. Het bestuur kan geen mondkapjesplicht opleggen.

Am
door Amadia - Nov 30, 2020 om 19:36
2 Antwoorden / Vragen

Bij ons in het seniorencomplex met een VVE is al vanaf 20 oktober mondkapjes verplicht in de gemeenschappelijke ruimten zoals: hal, gangen, recreatieruimte, trappenhuizen, liften, fietsenkelder, autogarage.

Am
door Amadia - Nov 30, 2020 om 19:42
2 Antwoorden / Vragen

Ik woon ook in een seniorencomplex met een VVE. Hier is al vanaf 20 oktober verplicht om mondkapjes te dragen in de gemeenschappelijke ruimten zoals, liften, hal, gangen, trappenhuizen, recreatieruimte, ruimte kelderboxen, fietsenkelder, autogarage enz.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2020 om 19:49
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Amadia,

De vraag is natuurlijk :

Kan een bewoner/eigenaar verplicht worden een mondkapje te dragen omdat een flat geen openbaar gebouw is?

Hoe wordt dit dan gehandhaaft?

Waarschijnlijk zal een rechter hierover moeten oordelen.

rj
door rjw Nov 30, 2020 om 21:21
3238 Antwoorden / 5 Vragen

@amsterdammer: Je kan ook gewoon als buren normaal met elkaar omgaan en communiceren i.p.v. naar de rechter te gaan. Dan weet je zeker dat de sfeer na afloop naar de kloten is. Maar misschien vind jij het wel lekker om in een vijandige omgeving te wonen. En waarom weer gelijk beginnen over handhaven. We zijn toch verdorie volwassen mensen die gewoon met elkaar willen samenleven. Als een meerderheid vind dat een mondkapje gewenst is doe je dat gewoon. Zo niet dan ben je gewoon een kinderachtige l**.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 30, 2020 om 21:29
1749 Antwoorden / 31 Vragen

@RJW,

Ik heb het niet over de sfeer verzieken of een vijandige omgeving creëren....

De kwestie is : kan een Vereniging van Eigenaren eisen, dat bewoners een mondkapje dragen in de algemene ruimtes?

Ik denk van niet, maar ik ben geen jurist.

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2020 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is niets openbaars aan de gemeenschappelijke ruimtes. Maar zet gewoon een mondkapje op.

U komt in die gemeenschappelijke ruimtes wellicht ook nog vreemden tegen van buiten.