es
door estubbe Oct 12, 2008 om 09:01
Geldzaken & recht

Muizenbestrijding rekening huurder of verhuurder?

Graag wil ik uw advies over het volgende:


Ik huur mijn flat van een vastgoedbedrijf.26 februari jl. heb ik gebeld omdat ik overlast had van muizen. Zij hebben op dat moment meteen opdracht gegeven aan Rentokil bv, Zij hebben niet aangegeven dat de kosten voor mijn rekening zouden zijn. Ze zijn 3 keer langsgeweest en hebben doosjes met pasta geplaatst. Deze hebben ze niet afgehaald. Ik ben vervolgens gebeld door de verhuurder of het probleem was opgelost en dat heb ik bevestigd. Nu krijg ik een rekening van 333 euro. Ik heb kieren etc zelf moeten dichtmaken. Ik ben van mening dat dit onterecht is. In het huurcontract kan ik niet letterlijk vinden dat muizenbestrijding onder rekening huurder vallen. Wat is uw mening hierover?


 


 

28097 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

jo
door joep873 - Oct 12, 2008 om 10:30
103 Antwoorden / 0 Vragen
0

Bestrijding van muizen is altijd op kosten van de huurder. Niet zo vreemd omdat de bewoner zelf de belangrijkste factor in de bestrijding is, nl. door ervoor te zorgen dat ze niet makkelijk bij voedsel kunnen komen.
Het is wel jammer dat je verhuurder hier niet even vooraf op gewezen heeft, want je had waarschijnlijk zelf voor minder dan 333 euro een kat of een paar muizenvallen kunnen kopen.


mariegh
door mariegh - Oct 12, 2008 om 10:53
263 Antwoorden / 13 Vragen
0

Ik heb toch nog wat twijfels: Het zou in een flat heel goed kunnen zijn dat het euvel zich niet alleen tot jouw flat beperkt, maar in het hele gebouw voorkomt. Als dat het geval is, is het wel degelijk voor rekening verhuurder. Even informeren of de buren ook last hebben/hadden van muizen. Hier in de onder het gebouw liggende garage heeft de verhuurder ook muizenvallen laten plaatsen, want de hele wijk heeft een muizenprobleem.
Maar als het inderdaad te wijten is aan jouw eigen leefwijze (heb je vogels ofzo?) en geen algemeen probleem is, dan komt het wel voor je eigen rekening.
Dat neemt niet weg dat de verhuurder je daar beter over had kunnen informeren voordat ze Rentokil inschakelden. Maar je hebt natuurlijk ook zelf een taak om je tevoren op de hoogte te stellen.

ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:13
21 Antwoorden / 0 Vragen
0

Officieel staat in de link hieronder over ongedierte (waaronder muizen):

"U vindt hier een overzicht van de soorten onderhoud die de huurder dan wel de verhuurder moet uitvoeren. In een huurcontract kunnen geen bepalingen worden opgenomen die van dit overzicht afwijken in het nadeel van de huurder."

"Het bestrijden van vlooien, mieren, wespen, luizen en dergelijke voor zover kosten gering zijn" (zijn voor kosten van de huurder)

"Het bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen (t.g.v. overmacht)" (zijn voor kosten van de verhuurder)

Mijn conclusie: In geval van overmacht OF bestrijding waarbij de kosten NIET gering zijn, is de verhuurder aansprakelijk.

Als u dus reeds met gif of muizenvallen of iets dergelijks (geringe kosten) heeft geprobeerd de plaag te beëindigen EN het is niet aan uzelf te wijten dat er een muizenplaag is (slechte hygiëne of activiteiten/acties die hebben geleid tot de overlast/plaag) is de verhuurder verplicht om dit op zijn of haar kosten op te lossen.
Indien de verhuurder dat weigert kunt u via de huurcommissie korting op uw huurpenningen afdwingen ter compensatie van zelf ingeschakelde hulp bij de bestrijding of gederfd woongenot.


ma
door mattjeu - Nov 18, 2015 om 13:22
21 Antwoorden / 0 Vragen
0

aanvulling: de link


onderhoud huurwoning

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2015 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

@mattjeu,

Vind je niet dat een reactie na 7 jaar een beetje laat is? ;-)

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ma
MartinG010 - Mar 14, 2024 om 12:04
Computers & telefonie

Agressieve verkoop en misleidende informatie door Ziggo/Vodaphone ivm glasvezel

Ik heb inmiddels 4x iemand aan de deur gehad en 10x aan de telefoon van Ziggo/Vodaphone. Ze melden zich met de opmerking dat ze bellen om een afspraak te maken voor het aansluiten van glasvezel. Als je niet direct geinteresseerd bent, zeggen ze dat de wijk wordt omgezet naar glasvezel en dat je straks geen internet meer hebt als je hier geen gebruikt van maakt. Hierbij geven ze het idee dat dit Zi ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Sp
Sportfan1998 - Apr 24, 2024 om 07:51
Huishouden & energie

Onderbuurman haalt stroom eraf

Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.  Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan ... Lees meer